716 602 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har de flesta andra märkes verkstäder det så ska Tesla ha det med..Jonatan79 skrev:
Kanske det. Jag tycker det är ett väldigt intressant ämne. Jag väntar fortfarande på att någon ska dyka upp och komma med några nyktra anledningar till varför fackens metoder ska fortsätta att tillåtas och varför Sveriges modell inte kollapsar snart nu när ett litet dotterbolag till Tesla verkat i landet i ca10 år utan KA!
Det där är vanlig marknadsfunktion, det är som när man ska sälja eller köpa hus, till rätt pris går bägge delar snabbt, det är när parterna står en bit ifrån varandra som det går trögt.JanneJanne123 skrev:
Min lokala märkesverkstad har just nu en månads kö till felsökning. Jag får känslan av att företagen har ett visst beroende till sina anställda också och att det är någon form av symbios trots allt. Visst, är ditt jobb att gräva en grop för hand eller att skruva in en skruv är du ersättningsbar på dagen, men många jobb idag är lite mer komplicerade än så.
Detsamma gäller med personal, hyggliga arbetsgivare som hänger med i löne, förmånsutveckling och annat som värderas, har alltid lätt att få folk.
Beklaglig syn..JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
OKN Niq skrev:
Ställer åklagaren avtalet inför tingsrätten då?
Frågan är om det är ena avtalsparten, andra avtalsparten eller själva avtalet i sig som åker dit, och får böter eller hamnar i fängelse.
Har du några tankar om detta?
Vadå, strejkar metall fortfarande?
Kan ju inte vara kul för de arbetare som mer eller mindre tvingats in i strejken att vara sysslolösa. Att gå utan jobb i längden är inte bra.
Får väl hoppas att de strejkande har hus att renovera under tiden konflikten pågår, med tanke på att deras fackavgifter isåfall hjälper till att finansiera husrenoveringarna.
Kan ju inte vara kul för de arbetare som mer eller mindre tvingats in i strejken att vara sysslolösa. Att gå utan jobb i längden är inte bra.
Får väl hoppas att de strejkande har hus att renovera under tiden konflikten pågår, med tanke på att deras fackavgifter isåfall hjälper till att finansiera husrenoveringarna.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men nu är du ju där igen, skilj på sak och person. Ovärdigt.Rejäl skrev:
Vi har väldigt många arbetsplatser i Sverige som inte har kollektivavtal och det har och fungerar utmärkt. I fallet Tesla är det en extern part som har kommit fram till att man borde skaffa kollektivavtal, det finns inte stöd för det från majoriteten av de anställda, men IF metall ser att de kan få mycket media-tid av att ge sig på ett högprofilerat företag. Varför är det viktigt för dig att IF metall ska tvinga på företag och anställda ett avtal de inte vill ha?
Hej.Rejäl skrev:Tesla tvingar sina anställda i Sverige att underteckna mycket omfattande anställningsavtal. För de enskilda individerna är det omöjligt att ta till sig och förstå konsekvenserna av. Förutom omfattningen finns det också stora problem med flera konkreta skrivningar i avtalen. Det handlar bland annat om en livslång sekretess gällande företaget, även efter att anställningen har avslutats.
En annan sådan skrivning slår fast att anställda inte har rätt till någon ersättning om denne uppfinner något, oavsett om det sker under eller efter arbetstid. I sin förlängning kan det innebära att rättigheterna till en diktsamling som skrivits på fritiden tillhör Tesla!
En tredje skrivning handlar om konkurrensklausuler – att de anställda tvingas betala böter om de slutar på Tesla och inom ett halvår börja jobba på ett till Tesla konkurrerande företag.
Lägg upp avtalet här, så får vi kolla det.
Du har det väl som PDF
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag har alldrig påståt att jag har avtalet men när fler o fler tidningar skriver om det så ligger det med allra största sannolikhet något bakom det..Mikael_L skrev:
https://www.arbetsvarlden.se/debatt/teslas-anstallningsavtal-sanker-lonerna/