716 719 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut är det så.JanneJanne123 skrev:
Jag har tidigare varit delägare/styrelseledamot i ett IT-bolag grundat 1996 med idag ~75 anställda.
Detta bolag har inget kollektivavtal men erbjuder ändå samma eller bättre villkor därför att man behöver kompetent, motiverad personal.
Exempel på bra villkor utöver avtal är:
Flextid, jobba hemifrån, längre semester, bonusar när uppsatta mål nås, konferenser, personalfester, betald friskvård/träning m.m.
Det finns säkert anställda som är med i facket (troligen Unionen), men inte försöker dom tvinga företaget att teckna kollektivavtal, för det finns ingen vinst i det varken för företaget eller dom anställda.
Inte alla företag utan kollektivavtal är onda giriga utsugare.
Det har jag ju sagt hela tiden. Vissa villkor är inte giltiga och har ingen laglig verkan. Oavsett är detta inte anledningen till att IF-gubbarna tagit ut personal i strejk. Det kom fram långt senare…Rejäl skrev:
Facket har någ vetat om avtalen länge då förhandlingarna har pågått i ca 5 års tid..Jonatan79 skrev:
Garanterat att någon anställd har berättat eller visat avtalet till facket..
Ja, men det gick dom inte ut med direkt. Det var deras numera avstängda ”toppjurist” som tyckte det var så hemskt, buhu!Rejäl skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1210704
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nu vet jag inte om det är så applicerbart på verkstadstekniker, men i min bransch kan man se det här som någon form av försäkring. Eftersom konkurrensklausulerna gäller endast om företaget betalar den som är utsatt för karensen kan företaget välja att göra detta och då förhindra en snabbare övergång. I vissa fall väljer man att betala för karens, i andra fall väljer man att strunta i det och låta den vanliga uppsägningstiden gälla. Utan skrivningarna i avtalet hade man inte haft den möjligheten.Rejäl skrev:
Ja men nu pratar du om tjänstemanna siadan, man får skilja på arbetare och tjänstemänn..JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag inte om det är så applicerbart på verkstadstekniker, men i min bransch kan man se det här som någon form av försäkring. Eftersom konkurrensklausulerna gäller endast om företaget betalar den som är utsatt för karensen kan företaget välja att göra detta och då förhindra en snabbare övergång. I vissa fall väljer man att betala för karens, i andra fall väljer man att strunta i det och låta den vanliga uppsägningstiden gälla. Utan skrivningarna i avtalet hade man inte haft den möjligheten.