Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag får känslan av att företagen har ett visst beroende till sina anställda också och att det är någon form av symbios trots allt.
Absolut är det så.
Jag har tidigare varit delägare/styrelseledamot i ett IT-bolag grundat 1996 med idag ~75 anställda.

Detta bolag har inget kollektivavtal men erbjuder ändå samma eller bättre villkor därför att man behöver kompetent, motiverad personal.

Exempel på bra villkor utöver avtal är:
Flextid, jobba hemifrån, längre semester, bonusar när uppsatta mål nås, konferenser, personalfester, betald friskvård/träning m.m.

Det finns säkert anställda som är med i facket (troligen Unionen), men inte försöker dom tvinga företaget att teckna kollektivavtal, för det finns ingen vinst i det varken för företaget eller dom anställda.

Inte alla företag utan kollektivavtal är onda giriga utsugare.
 
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 8 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaså? Jag är mest emot fackets ruttna metoder…
Det kan man vara och tycka, men du är inblandad i varenda diskussion om Tesla, så att se dig som något annat än en försvarare av Teslas usla anställningsavtal är svårt…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det kan man vara och tycka, men du är inblandad i varenda diskussion om Tesla så att se dig som något annat än en försvarare av Teslas usla anställningsavtal är svårt…
Så kan du tycka, vi tolkar vissa delar av avtalet på olika sätt. Svårare än så är det inte
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så kan du tycka, vi tolkar vissa delar avtalet på olika sätt. Svårare än så är det inte
Hur kan man tolka ogiltigheter på olika sätt, förstår du inte att dessa inte är ogiltiga då?
 
Rejäl skrev:
Hur kan man tolka ogiltigheter på olika sätt, förstår du inte att dessa inte är ogiltiga då?
Det har jag ju sagt hela tiden. Vissa villkor är inte giltiga och har ingen laglig verkan. Oavsett är detta inte anledningen till att IF-gubbarna tagit ut personal i strejk. Det kom fram långt senare…
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har jag ju sagt hela tiden. Vissa villkor är inte giltiga och har ingen laglig verkan. Oavsett är detta inte anledningen till att IF-gubbarna tagit ut personal i strejk. Det kom fram långt senare…
Facket har någ vetat om avtalen länge då förhandlingarna har pågått i ca 5 års tid..
Garanterat att någon anställd har berättat eller visat avtalet till facket..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Haha
richardtenggren
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men det gick dom inte ut med direkt. Det var deras numera avstängda ”toppjurist” som tyckte det var så hemskt, buhu!

[länk]
Vad har det med diskussionen om Teslas avtal o göra? Rötägg finns och kommer finnas överallt..
 
Rejäl skrev:
Vad har det med diskussionen om Teslas avtal o göra? Rötägg finns och kommer finnas överallt..
Det var hans kommenterar om just tystnadsplikten och andra villkor som lyftes fram!
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var hans kommenterar om just tystnadsplikten och andra villkor som lyftes fram!
Ja men facket har vetat om detta långt innan det börjades diskuteras här..
 
Rejäl skrev:
Ja men facket har vetat om detta långt innan det börjades diskuteras här..
Ja sa jag! Det har de säkert gjort.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja sa jag! Det har de säkert gjort.
Du verka irriterad.. gå o ta en finsk bastu så du renar dina orena tankar😉😂
 
Rejäl skrev:
Du verka irriterad.. gå o ta en finsk bastu så du renar dina orena tankar😉😂
Du är tankeläsare. Jag är trött på papegojor.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Man har rätt att börja på en annan verkstad minuten efter sin avgång ifrån Tesla..
Varför skriver dom sådana avtal om det inte är för att skrämma och visa sin makt…
Otroligt obegåvat och korkat i min mening..
Nu vet jag inte om det är så applicerbart på verkstadstekniker, men i min bransch kan man se det här som någon form av försäkring. Eftersom konkurrensklausulerna gäller endast om företaget betalar den som är utsatt för karensen kan företaget välja att göra detta och då förhindra en snabbare övergång. I vissa fall väljer man att betala för karens, i andra fall väljer man att strunta i det och låta den vanliga uppsägningstiden gälla. Utan skrivningarna i avtalet hade man inte haft den möjligheten.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag inte om det är så applicerbart på verkstadstekniker, men i min bransch kan man se det här som någon form av försäkring. Eftersom konkurrensklausulerna gäller endast om företaget betalar den som är utsatt för karensen kan företaget välja att göra detta och då förhindra en snabbare övergång. I vissa fall väljer man att betala för karens, i andra fall väljer man att strunta i det och låta den vanliga uppsägningstiden gälla. Utan skrivningarna i avtalet hade man inte haft den möjligheten.
Ja men nu pratar du om tjänstemanna siadan, man får skilja på arbetare och tjänstemänn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.