716 663 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej. Skilj på avtal och handling. Det är inget lagbrott att skriva t.ex. normal arbetstid ska vara 250h per månad i ett avtal. Det är däremot inte lagligt att driva igenom det som arbetsgivare. Om det trots avtalet endast arbetas normal arbetstid 160h/månad har inget olagligt skett.N Niq skrev:
Det är handlingen i sig som är olaglig inte att skriva om den.
Sedan finns det kanske avarter där formuleringar i avtal skulle kunna tolkas som t.ex. hets mot folkgrupp, olaga hot o.d. men det är ju inte aktuellt här.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Mycket bra exempel. Jag har erfarenhet av något liknande men där motparten var Telia. Det är inte alls ovanligt att företag drar både en och två "rövare" i köpvillkoren och avtalen är inte olagliga i sig för det. Det är däremot svårt att driva igenom villkoren.D Dilato skrev:Avtalet blir inte olagligt, men ogiltigt i de delar som bryter mot lag.
Exempel från verkligheten, min tvist med Gränsbyggden i ARN:
Mitt krav:
Frysboxen levererades dock aldrig till honom trots att han krävde att frysboxen skulle levereras senast den 20 mars 2018. Företaget har aldrig haft för avsikt att leverera frysboxen till honom utan avsikten har hela tiden varit att försöka sälja någon annan ersättningsprodukt av okänt märke.
Han vill ha ersättning för ett eventuellt täckningsköp (1705 kr) av samma frysbox hos andra återförsäljare.
Motpartens svar
Gränsbygdens motsätter sig kravet.
Företaget importerar de flesta vitvaror för att kunna erbjuda mycket fördelaktiga priser. Ibland kan det uppstå leveransförseningar som beror på orsaker utanför företagets kontroll. I villkoren reserverar sig företaget för leveransförseningar och om det inträffar erbjuds kunden en ersättningsvara alternativt att köpeskillingen återbetalats.
Ersättning för fyllnadsköp betalas inte enligt avtalsvillkoren.
ARN
Nämnden konstaterar att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel varför avtalsvillkor som i jämförelse med konsumentköplagen är till nackdel för konsumenten inte kan göras gällande, se 3 § konsumentköplagen.
....
varför företaget ska rekommenderas att betala ett skadestånd om 1 705 kr
...
Företaget ska även betala ränta från den dag det tog emot betalningen.
Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Nu när jag kollade försöker dom fortfarande begränsa konsumentköplagen dom har fortfarande samma skrivelse i dag som 2018.S Styrman_jansson skrev:
Ersättning för täckningsköp eller annan ersättning utgår inte.
Dessutom mer begränsningar:
Inga krav kan ställas mot Gränsbygdens Köpcentrum AB p.g.a. andra kostnader som drabbat kund, vid exempelvis leveransförseningar (exempel på "andra kostnader"; hantverkare o. dyl.)
https://www.gransbygden.se/kundtjanst/villkor
Konsumentköplagen är glasklar med att konsumenten har rätt till ersättning
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/skadestandsskyldig/
Skitföretag!
Ja det tycker du, de flesta anställda på TM Sweden verkar inte tycka det…Rejäl skrev:Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Vi diskuterade avtalsvillkor och dess giltighet, inget annat.Rejäl skrev:Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Finessen är att den anställde kan strunta i vissa skrivelser i avtalet oavsett kollektivavtal eller ej.
Som anställd är man alltid i beroendeställning, vill en arbetsgivare bli av med dig så kommer det att ske oavsett avtal, det tar bara lite mer tid och kostar arbetsgivaren en extra slant.
Men det handlar inte bara om att bli av med en anställd..D Dilato skrev:Vi diskuterade avtalsvillkor och dess giltighet, inget annat.
Finessen är att den anställde kan strunta i vissa skrivelser i avtalet oavsett kollektivavtal eller ej.
Som anställd är man alltid i beroendeställning, vill en arbetsgivare bli av med dig så kommer det att ske oavsett avtal, det tar bara lite mer tid och kostar arbetsgivaren en extra slant.
Det har pratats om uppfinningar, rätten till att säga upp sig och börja hos en annan verkstad mm..
Tesla tvingar sina anställda i Sverige att underteckna mycket omfattande anställningsavtal. För de enskilda individerna är det omöjligt att ta till sig och förstå konsekvenserna av. Förutom omfattningen finns det också stora problem med flera konkreta skrivningar i avtalen. Det handlar bland annat om en livslång sekretess gällande företaget, även efter att anställningen har avslutats.Jonatan79 skrev:
En annan sådan skrivning slår fast att anställda inte har rätt till någon ersättning om denne uppfinner något, oavsett om det sker under eller efter arbetstid. I sin förlängning kan det innebära att rättigheterna till en diktsamling som skrivits på fritiden tillhör Tesla!
En tredje skrivning handlar om konkurrensklausuler – att de anställda tvingas betala böter om de slutar på Tesla och inom ett halvår börja jobba på ett till Tesla konkurrerande företag.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Min lokala märkesverkstad har just nu en månads kö till felsökning. Jag får känslan av att företagen har ett visst beroende till sina anställda också och att det är någon form av symbios trots allt. Visst, är ditt jobb att gräva en grop för hand eller att skruva in en skruv är du ersättningsbar på dagen, men många jobb idag är lite mer komplicerade än så.D Dilato skrev:Vi diskuterade avtalsvillkor och dess giltighet, inget annat.
Finessen är att den anställde kan strunta i vissa skrivelser i avtalet oavsett kollektivavtal eller ej.
Som anställd är man alltid i beroendeställning, vill en arbetsgivare bli av med dig så kommer det att ske oavsett avtal, det tar bara lite mer tid och kostar arbetsgivaren en extra slant.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Spelar ingen roll då många av dessa krav inte går att driva igenom. Dessutom inget som hjälps med kollektivavtal då delar av detta förekommer även bland företag med kollektivavtal. Återigen, en höna av en fjäder.Rejäl skrev:Tesla tvingar sina anställda i Sverige att underteckna mycket omfattande anställningsavtal. För de enskilda individerna är det omöjligt att ta till sig och förstå konsekvenserna av. Förutom omfattningen finns det också stora problem med flera konkreta skrivningar i avtalen. Det handlar bland annat om en livslång sekretess gällande företaget, även efter att anställningen har avslutats.
En annan sådan skrivning slår fast att anställda inte har rätt till någon ersättning om denne uppfinner något, oavsett om det sker under eller efter arbetstid. I sin förlängning kan det innebära att rättigheterna till en diktsamling som skrivits på fritiden tillhör Tesla!
En tredje skrivning handlar om konkurrensklausuler – att de anställda tvingas betala böter om de slutar på Tesla och inom ett halvår börja jobba på ett till Tesla konkurrerande företag.
Inga ev dessa finns eller tolereras i kollektivavtal för mekaniker, vet inte vart du kan få det ifrån…S Styrman_jansson skrev:
