Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Jag kan inte avtalslagen speciellt bra men jag tror att om du skriver saker i ett avtal som bryter direkt mot lagar så är det ett olagligt avtal.
Nej. Skilj på avtal och handling. Det är inget lagbrott att skriva t.ex. normal arbetstid ska vara 250h per månad i ett avtal. Det är däremot inte lagligt att driva igenom det som arbetsgivare. Om det trots avtalet endast arbetas normal arbetstid 160h/månad har inget olagligt skett.

Det är handlingen i sig som är olaglig inte att skriva om den.

Sedan finns det kanske avarter där formuleringar i avtal skulle kunna tolkas som t.ex. hets mot folkgrupp, olaga hot o.d. men det är ju inte aktuellt här.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Avtalet blir inte olagligt, men ogiltigt i de delar som bryter mot lag.

Exempel från verkligheten, min tvist med Gränsbyggden i ARN:

Mitt krav:
Frysboxen levererades dock aldrig till honom trots att han krävde att frysboxen skulle levereras senast den 20 mars 2018. Företaget har aldrig haft för avsikt att leverera frysboxen till honom utan avsikten har hela tiden varit att försöka sälja någon annan ersättningsprodukt av okänt märke.
Han vill ha ersättning för ett eventuellt täckningsköp (1705 kr) av samma frysbox hos andra återförsäljare.

Motpartens svar
Gränsbygdens motsätter sig kravet.
Företaget importerar de flesta vitvaror för att kunna erbjuda mycket fördelaktiga priser. Ibland kan det uppstå leveransförseningar som beror på orsaker utanför företagets kontroll. I villkoren reserverar sig företaget för leveransförseningar och om det inträffar erbjuds kunden en ersättningsvara alternativt att köpeskillingen återbetalats.
Ersättning för fyllnadsköp betalas inte enligt avtalsvillkoren.

ARN

Nämnden konstaterar att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel varför avtalsvillkor som i jämförelse med konsumentköplagen är till nackdel för konsumenten inte kan göras gällande, se 3 § konsumentköplagen.
....
varför företaget ska rekommenderas att betala ett skadestånd om 1 705 kr
...
Företaget ska även betala ränta från den dag det tog emot betalningen.
Mycket bra exempel. Jag har erfarenhet av något liknande men där motparten var Telia. Det är inte alls ovanligt att företag drar både en och två "rövare" i köpvillkoren och avtalen är inte olagliga i sig för det. Det är däremot svårt att driva igenom villkoren.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P
Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mycket bra exempel. Jag har erfarenhet av något liknande men där motparten var Telia. Det är inte alls ovanligt att företag drar både en och två "rövare" i köpvillkoren och avtalen är inte olagliga i sig för det. Det är däremot svårt att driva igenom villkoren.
Nu när jag kollade försöker dom fortfarande begränsa konsumentköplagen dom har fortfarande samma skrivelse i dag som 2018.

Ersättning för täckningsköp eller annan ersättning utgår inte.

Dessutom mer begränsningar:

Inga krav kan ställas mot Gränsbygdens Köpcentrum AB p.g.a. andra kostnader som drabbat kund, vid exempelvis leveransförseningar (exempel på "andra kostnader"; hantverkare o. dyl.)
https://www.gransbygden.se/kundtjanst/villkor

Konsumentköplagen är glasklar med att konsumenten har rätt till ersättning
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/skadestandsskyldig/

Skitföretag!
 
Rejäl skrev:
Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Ja det tycker du, de flesta anställda på TM Sweden verkar inte tycka det…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det tycker du, de flesta anställda på TM Sweden verkar inte tycka det…
Är övertygad om att de flesta skulle vilja ha bort dom ogiltiga delarna ifrån sina avtal, är inte du det?
 
Rejäl skrev:
Är övertygad om att de flesta skulle vilja ha bort dom ogiltiga delarna ifrån sina avtal, är inte du det?
I min värld ett icke-problem för dessa verkstadsanställda.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Vi diskuterade avtalsvillkor och dess giltighet, inget annat.

Finessen är att den anställde kan strunta i vissa skrivelser i avtalet oavsett kollektivavtal eller ej.

Som anställd är man alltid i beroendeställning, vill en arbetsgivare bli av med dig så kommer det att ske oavsett avtal, det tar bara lite mer tid och kostar arbetsgivaren en extra slant.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I min värld ett icke-problem för dessa verkstadsanställda.
Hur är det ett icke problem? Det hindrar dom i sin frihet och sina rättigheter..
Hur kan du se det som ett icke problem?
 
Rejäl skrev:
Hur är det ett icke problem? Det hindrar dom i sin frihet och sina rättigheter..
Hur kan du se det som ett icke problem?
Vad hindrar det de anställda att göra, beskriv gärna ett fall?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Vi diskuterade avtalsvillkor och dess giltighet, inget annat.

Finessen är att den anställde kan strunta i vissa skrivelser i avtalet oavsett kollektivavtal eller ej.

Som anställd är man alltid i beroendeställning, vill en arbetsgivare bli av med dig så kommer det att ske oavsett avtal, det tar bara lite mer tid och kostar arbetsgivaren en extra slant.
Men det handlar inte bara om att bli av med en anställd..
Det har pratats om uppfinningar, rätten till att säga upp sig och börja hos en annan verkstad mm..
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad hindrar det de anställda att göra, beskriv gärna ett fall?
Tesla tvingar sina anställda i Sverige att underteckna mycket omfattande anställningsavtal. För de enskilda individerna är det omöjligt att ta till sig och förstå konsekvenserna av. Förutom omfattningen finns det också stora problem med flera konkreta skrivningar i avtalen. Det handlar bland annat om en livslång sekretess gällande företaget, även efter att anställningen har avslutats.

En annan sådan skrivning slår fast att anställda inte har rätt till någon ersättning om denne uppfinner något, oavsett om det sker under eller efter arbetstid. I sin förlängning kan det innebära att rättigheterna till en diktsamling som skrivits på fritiden tillhör Tesla!

En tredje skrivning handlar om konkurrensklausuler – att de anställda tvingas betala böter om de slutar på Tesla och inom ett halvår börja jobba på ett till Tesla konkurrerande företag.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Dilato skrev:
Vi diskuterade avtalsvillkor och dess giltighet, inget annat.

Finessen är att den anställde kan strunta i vissa skrivelser i avtalet oavsett kollektivavtal eller ej.

Som anställd är man alltid i beroendeställning, vill en arbetsgivare bli av med dig så kommer det att ske oavsett avtal, det tar bara lite mer tid och kostar arbetsgivaren en extra slant.
Min lokala märkesverkstad har just nu en månads kö till felsökning. Jag får känslan av att företagen har ett visst beroende till sina anställda också och att det är någon form av symbios trots allt. Visst, är ditt jobb att gräva en grop för hand eller att skruva in en skruv är du ersättningsbar på dagen, men många jobb idag är lite mer komplicerade än så.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tesla tvingar sina anställda i Sverige att underteckna mycket omfattande anställningsavtal. För de enskilda individerna är det omöjligt att ta till sig och förstå konsekvenserna av. Förutom omfattningen finns det också stora problem med flera konkreta skrivningar i avtalen. Det handlar bland annat om en livslång sekretess gällande företaget, även efter att anställningen har avslutats.

En annan sådan skrivning slår fast att anställda inte har rätt till någon ersättning om denne uppfinner något, oavsett om det sker under eller efter arbetstid. I sin förlängning kan det innebära att rättigheterna till en diktsamling som skrivits på fritiden tillhör Tesla!

En tredje skrivning handlar om konkurrensklausuler – att de anställda tvingas betala böter om de slutar på Tesla och inom ett halvår börja jobba på ett till Tesla konkurrerande företag.
Spelar ingen roll då många av dessa krav inte går att driva igenom. Dessutom inget som hjälps med kollektivavtal då delar av detta förekommer även bland företag med kollektivavtal. Återigen, en höna av en fjäder.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Spelar ingen roll då många av dessa krav inte går att driva igenom. Dessutom inget som hjälps med kollektivavtal då delar av detta förekommer även bland företag med kollektivavtal. Återigen, en höna av en fjäder.
Inga ev dessa finns eller tolereras i kollektivavtal för mekaniker, vet inte vart du kan få det ifrån…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.