Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Usla jämförelser..med köp av frysbox och Telia..
Man är i en beroendeställning som arbetstagare mot ett stort bolag som Tesla i detta fallet när man söker jobb och skriver på sitt anställningsavtal..
Det är ett slags utnyttjande ifrån Tesla sida att ha med ogiltiga krav på den enskilde anställde..
Ren o skär skrämsel och hot mot den enskilde som inte hör hemma på våran arbetsmarknad..
Det är ju vitt skilda maktförhållande när man som konsument göra affärer med t.ex. Telia med. De har betydligt mer resurser att slänga in än medelsvensson i en konflikt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tesla tvingar sina anställda i Sverige att underteckna mycket omfattande anställningsavtal. För de enskilda individerna är det omöjligt att ta till sig och förstå konsekvenserna av. Förutom omfattningen finns det också stora problem med flera konkreta skrivningar i avtalen. Det handlar bland annat om en livslång sekretess gällande företaget, även efter att anställningen har avslutats.

En annan sådan skrivning slår fast att anställda inte har rätt till någon ersättning om denne uppfinner något, oavsett om det sker under eller efter arbetstid. I sin förlängning kan det innebära att rättigheterna till en diktsamling som skrivits på fritiden tillhör Tesla!

En tredje skrivning handlar om konkurrensklausuler – att de anställda tvingas betala böter om de slutar på Tesla och inom ett halvår börja jobba på ett till Tesla konkurrerande företag.
Det är här tolkningarna av avtalet kommer in. Kanske är den tredje delen inte avtalsenlig, det måste någon mer juridisk kunnig bedöma.

Annars finns det inget som har någon världslig betydelse i det du tar upp.

Normalt sett gäller 1-3 månaders uppsägningstid enl lag och jag har mycket svårt att se att bolaget skulle stämma en fd anställd om personen börjar på en annan verkstad efter säg tre månader, vad tror du själv ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är här tolkningarna av avtalet kommer in. Kanske är den tredje delen inte avtalsenlig, det måste någon mer juridisk kunnig bedöma.

Annars finns det inget som har någon världslig betydelse i det du tar upp.

Normalt sett gäller 1-3 månaders uppsägningstid enl lag och jag har mycket svårt att se att bolaget skulle stämma en fd anställd om personen börjar på en annan verkstad efter säg tre månader, vad tror du själv ?
Man har rätt att börja på en annan verkstad minuten efter sin avgång ifrån Tesla..
Varför skriver dom sådana avtal om det inte är för att skrämma och visa sin makt…
Otroligt obegåvat och korkat i min mening..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inga ev dessa finns eller tolereras i kollektivavtal för mekaniker, vet inte vart du kan få det ifrån…
De återfinns ofta i själva anställningsavtalet ( och inte i kollektivavtalet som kan hänvisas till där). Jag har t.ex. dylika formuleringar i mitt anställnings trots hänvisningar till kollektivavtal. Helt verkningslösa men de finns där ändå. M.a.o. det hjälper inte med kollektivavtal. Det finns heller inget att att "hjälpa" mot eftersom formuleringarna är verkningslösa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man har rätt att börja på en annan verkstad minuten efter sin avgång ifrån Tesla..
Varför skriver dom sådana avtal om det inte är för att skrämma och visa sin makt…
Otroligt obegåvat och korkat i min mening..
Du får väl fråga bolaget om du vill veta varför. Det har diskuterats tidigare i tråden.
 
Rejäl skrev:
Man har rätt att börja på en annan verkstad minuten efter sin avgång ifrån Tesla..
Varför skriver dom sådana avtal om det inte är för att skrämma och visa sin makt…
Otroligt obegåvat och korkat i min mening..
Det må du tycka men Elon har skapat ett av världens största och mest framgångsrika företag. Troligtvis inte för att han varit korkad och obegåvad...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
De återfinns ofta i själva anställningsavtalet ( och inte i kollektivavtalet som kan hänvisas till där). Jag har t.ex. dylika formuleringar i mitt anställnings trots hänvisningar till kollektivavtal. Helt verkningslösa men de finns där ändå. M.a.o. det hjälper inte med kollektivavtal. Det finns heller inget att att "hjälpa" mot eftersom formuleringarna är verkningslösa.
Som arbetare som mekaniker, byggjobbare, städare, butikspersonal osv..
Har alldrig sett så inskränkande avtal för arbetare..
 
Rejäl skrev:
Som arbetare som mekaniker, byggjobbare, städare, butikspersonal osv..
Har alldrig sett så inskränkande avtal för arbetare..
Vi fattar att du inte gillar Tesla.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Det må du tycka men Elon har skapat ett av världens största och mest framgångsrika företag. Troligtvis inte för att han varit korkad och obegåvad...
Du tror att han ensam ligger bakom allt?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi fattar att du inte gillar Tesla.
Kan du ta fram ett annat avtal om arbetare som har dessa inskränkningar?
 
Rejäl skrev:
Du tror att han ensam ligger bakom allt?
Jag tror inte Tesla hade existerat utan Elon.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Kan du ta fram ett annat avtal om arbetare som har dessa inskränkningar?
Som sagt, ett i-landsproblem. Det tänkte jag inte undersöka.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag tror inte Tesla hade existerat utan Elon.
Har aldrig ifråga satt hans affärssinne..
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som sagt, ett i-landsproblem. Det tänkte jag inte undersöka.
Ändå så är du en av dom som slåss för Tesla..
 
Rejäl skrev:
Ändå så är du en av dom som slåss för Tesla..
Jaså? Jag är mest emot fackets ruttna metoder…
 
  • Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.