Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får avtala om vad som helst (nästan), även det som går emot lagen så länge båda parter är överens.
Det har jag svårt att tro. Vart kan jag hitta den informationen?
Så om jag avtalar med någon att dom skall jobba för mig 80 tim i veckan,betala hyra för att bo i ett källarrum i verkstaden och betala hyra för verktygen så är det helt ok?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det har jag svårt att tro. Vart kan jag hitta den informationen?
Så om jag avtalar med någon att dom skall jobba för mig 80 tim i veckan,betala hyra för att bo i ett källarrum i verkstaden och betala hyra för verktygen så är det helt ok?
Ja självklart! vad trodde du?
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Om det inte finns stöd i lagen för att ställa ett villkor så är det olagligt. Det är inget konstigt med det.
Jag håller inte med dig.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Niq skrev:
Så det är alltså helt ok med vilka vilkor som helst i ett avtal om det inte är uttryckligen förbjudet i lagen?
Vi har ju generellt avtalsfrihet.
Så jag tror nog att avtal kan vara extremt klumpigt utformade utan att vara olagliga för det.
Men däremot kommer kanske mycket vara utan rättsverkan, om det t.ex. är oskäliga avtalsvillkor.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Niq skrev:
Det har jag svårt att tro. Vart kan jag hitta den informationen?
Så om jag avtalar med någon att dom skall jobba för mig 80 tim i veckan,betala hyra för att bo i ett källarrum i verkstaden och betala hyra för verktygen så är det helt ok?
Där har vi skrivningar som går emot annan lagtext.
Men avtalet går nog att upprätta, du har ju faktiskt redan gjort det, nu saknas det bara en motpart som undertecknar, så har ni ett avtal.
Vem ska åka i fängelse nu, om jag skriver på? Du eller jag?
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Finns faktiskt en viss typ av avtal man kan skriva mellan arbetstagare och arbetsgivare där man fullt lagligt får avtala bort vissa lagar. De kallas för kollektivavtal.
 
  • Gilla
  • Haha
Kretikos och 10 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har vi skrivningar som går emot annan lagtext.
Men avtalet går nog att upprätta, du har ju faktiskt redan gjort det, nu saknas det bara en motpart som undertecknar, så har ni ett avtal.
Vem ska åka i fängelse nu, om jag skriver på? Du eller jag?
Jonatan skrev att jag kan avtala bort lagen så länge vi är överens. Så lagtexten har ju ingen betydelse då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har ju generellt avtalsfrihet.
Så jag tror nog att avtal kan vara extremt klumpigt utformade utan att vara olagliga för det.
Men däremot kommer kanske mycket vara utan rättsverkan, om det t.ex. är oskäliga avtalsvillkor.
Min uppfattning om avtalsfrihet är att man har rätt att ingå avtal med vem man vill eller avstå. Inte att man kan skriva vad som helst i dom.
Kanske jag har fel.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja självklart! vad trodde du?
Nej jag tror inte det är förenligt med lagen att upprätta sådana avtal.
 
N Niq skrev:
Nej jag tror inte det är förenligt med lagen att upprätta sådana avtal.
Var jag ironiskt? Kanske!
 
Mikael_L
N Niq skrev:
Jonatan skrev att jag kan avtala bort lagen så länge vi är överens. Så lagtexten har ju ingen betydelse då.
Jodå, lagtexten har betydelse. När en part försöker driva genom saker i avtalet som går emot icke dispositiv lagstiftning så kan motparten bara neka, ignorera.
Och det finns mycket annat också som kan inskränka avtalets giltighet.
N Niq skrev:
Min uppfattning om avtalsfrihet är att man har rätt att ingå avtal med vem man vill eller avstå. Inte att man kan skriva vad som helst i dom.
Kanske jag har fel.
Tja, var hittar du lagstiftning som förbjuder saker som inte får skrivas i avtal?
Nu orkar jag inte kolla avtalslagen, men jag har uppfattningen om att den bara nämner vissa saker såsom göra villkor ogiltiga. Jag tror inte att det gör villkoren olagliga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Min uppfattning om avtalsfrihet är att man har rätt att ingå avtal med vem man vill eller avstå. Inte att man kan skriva vad som helst i dom.
Kanske jag har fel.
Avtalsfriheten innebär;
  1. Rätt att avstå från att ingå avtal
  2. Rätt att välja avtalspart
  3. Rätt att bestämma avtalets innehåll
Du kan skriva en massa tokigheter i ett avtal utan att polisen kommer och knackar på dörren. D.v.s. avtalet i sig är inte olagligt. Däremot kan de vara svårt att driva igenom tokigheterna i avtalet men avtalet är OK för det.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det inte finns stöd i lagen för att ställa ett villkor så är det olagligt. Det är inget konstigt med det.
N Niq skrev:
Så det är alltså helt ok med vilka vilkor som helst i ett avtal om det inte är uttryckligen förbjudet i lagen?
I min värld är det så med lagar att dom beskriver det som är direkt förbjudet (olagligt), och det som inte är direkt förbjudet är tillåtet (lagligt).

Jag har för mig att det finns ett namn på det, legalitetsprincipen.

"Inget brott utan lag" & "inget straff utan lag"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, lagtexten har betydelse. När en part försöker driva genom saker i avtalet som går emot icke dispositiv lagstiftning så kan motparten bara neka, ignorera.
Och det finns mycket annat också som kan inskränka avtalets giltighet.

Tja, var hittar du lagstiftning som förbjuder saker som inte får skrivas i avtal?
Nu orkar jag inte kolla avtalslagen, men jag har uppfattningen om att den bara nämner vissa saker såsom göra villkor ogiltiga. Jag tror inte att det gör villkoren olagliga.
Jag kan inte avtalslagen speciellt bra men jag tror att om du skriver saker i ett avtal som bryter direkt mot lagar så är det ett olagligt avtal.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag kan inte avtalslagen speciellt bra men jag tror att om du skriver saker i ett avtal som bryter direkt mot lagar så är det ett olagligt avtal.
Avtalet blir inte olagligt, men ogiltigt i de delar som bryter mot lag.

Exempel från verkligheten, min tvist med Gränsbyggden i ARN:

Mitt krav:
Frysboxen levererades dock aldrig till honom trots att han krävde att frysboxen skulle levereras senast den 20 mars 2018. Företaget har aldrig haft för avsikt att leverera frysboxen till honom utan avsikten har hela tiden varit att försöka sälja någon annan ersättningsprodukt av okänt märke.
Han vill ha ersättning för ett eventuellt täckningsköp (1705 kr) av samma frysbox hos andra återförsäljare.

Motpartens svar
Gränsbygdens motsätter sig kravet.
Företaget importerar de flesta vitvaror för att kunna erbjuda mycket fördelaktiga priser. Ibland kan det uppstå leveransförseningar som beror på orsaker utanför företagets kontroll. I villkoren reserverar sig företaget för leveransförseningar och om det inträffar erbjuds kunden en ersättningsvara alternativt att köpeskillingen återbetalats.
Ersättning för fyllnadsköp betalas inte enligt avtalsvillkoren.

ARN

Nämnden konstaterar att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel varför avtalsvillkor som i jämförelse med konsumentköplagen är till nackdel för konsumenten inte kan göras gällande, se 3 § konsumentköplagen.
....
varför företaget ska rekommenderas att betala ett skadestånd om 1 705 kr
...
Företaget ska även betala ränta från den dag det tog emot betalningen.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.