716 973 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har jag svårt att tro. Vart kan jag hitta den informationen?Jonatan79 skrev:
Så om jag avtalar med någon att dom skall jobba för mig 80 tim i veckan,betala hyra för att bo i ett källarrum i verkstaden och betala hyra för verktygen så är det helt ok?
Vi har ju generellt avtalsfrihet.N Niq skrev:
Så jag tror nog att avtal kan vara extremt klumpigt utformade utan att vara olagliga för det.
Men däremot kommer kanske mycket vara utan rättsverkan, om det t.ex. är oskäliga avtalsvillkor.
Där har vi skrivningar som går emot annan lagtext.N Niq skrev:
Men avtalet går nog att upprätta, du har ju faktiskt redan gjort det, nu saknas det bara en motpart som undertecknar, så har ni ett avtal.
Vem ska åka i fängelse nu, om jag skriver på? Du eller jag?
Jonatan skrev att jag kan avtala bort lagen så länge vi är överens. Så lagtexten har ju ingen betydelse då.Mikael_L skrev:
Min uppfattning om avtalsfrihet är att man har rätt att ingå avtal med vem man vill eller avstå. Inte att man kan skriva vad som helst i dom.Mikael_L skrev:
Kanske jag har fel.
Jodå, lagtexten har betydelse. När en part försöker driva genom saker i avtalet som går emot icke dispositiv lagstiftning så kan motparten bara neka, ignorera.N Niq skrev:
Och det finns mycket annat också som kan inskränka avtalets giltighet.
Tja, var hittar du lagstiftning som förbjuder saker som inte får skrivas i avtal?N Niq skrev:
Nu orkar jag inte kolla avtalslagen, men jag har uppfattningen om att den bara nämner vissa saker såsom göra villkor ogiltiga. Jag tror inte att det gör villkoren olagliga.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Avtalsfriheten innebär;N Niq skrev:
- Rätt att avstå från att ingå avtal
- Rätt att välja avtalspart
- Rätt att bestämma avtalets innehåll
D Daniel 109 skrev:
I min värld är det så med lagar att dom beskriver det som är direkt förbjudet (olagligt), och det som inte är direkt förbjudet är tillåtet (lagligt).N Niq skrev:
Jag har för mig att det finns ett namn på det, legalitetsprincipen.
"Inget brott utan lag" & "inget straff utan lag"
Jag kan inte avtalslagen speciellt bra men jag tror att om du skriver saker i ett avtal som bryter direkt mot lagar så är det ett olagligt avtal.Mikael_L skrev:
Jodå, lagtexten har betydelse. När en part försöker driva genom saker i avtalet som går emot icke dispositiv lagstiftning så kan motparten bara neka, ignorera.
Och det finns mycket annat också som kan inskränka avtalets giltighet.
Tja, var hittar du lagstiftning som förbjuder saker som inte får skrivas i avtal?
Nu orkar jag inte kolla avtalslagen, men jag har uppfattningen om att den bara nämner vissa saker såsom göra villkor ogiltiga. Jag tror inte att det gör villkoren olagliga.
Avtalet blir inte olagligt, men ogiltigt i de delar som bryter mot lag.N Niq skrev:
Exempel från verkligheten, min tvist med Gränsbyggden i ARN:
Mitt krav:
Frysboxen levererades dock aldrig till honom trots att han krävde att frysboxen skulle levereras senast den 20 mars 2018. Företaget har aldrig haft för avsikt att leverera frysboxen till honom utan avsikten har hela tiden varit att försöka sälja någon annan ersättningsprodukt av okänt märke.
Han vill ha ersättning för ett eventuellt täckningsköp (1705 kr) av samma frysbox hos andra återförsäljare.
Motpartens svar
Gränsbygdens motsätter sig kravet.
Företaget importerar de flesta vitvaror för att kunna erbjuda mycket fördelaktiga priser. Ibland kan det uppstå leveransförseningar som beror på orsaker utanför företagets kontroll. I villkoren reserverar sig företaget för leveransförseningar och om det inträffar erbjuds kunden en ersättningsvara alternativt att köpeskillingen återbetalats.
Ersättning för fyllnadsköp betalas inte enligt avtalsvillkoren.
ARN
Nämnden konstaterar att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel varför avtalsvillkor som i jämförelse med konsumentköplagen är till nackdel för konsumenten inte kan göras gällande, se 3 § konsumentköplagen.
....
varför företaget ska rekommenderas att betala ett skadestånd om 1 705 kr
...
Företaget ska även betala ränta från den dag det tog emot betalningen.