Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Tesla är ju drabbad av högre kostnader för frakter, städning, skräphantering, att flytta personal över landet inkl. inkvartering etc.
Ja kanske det. Men å andra sidan så kommer ju Tesla också ökat sin omsättning bl.a. genom att öppna en egen skadeverkstad samtidigt som andra kollektivanslutning företag har fått minskad omsättning och vissa t.o.m. tvingats till varsel.

Det skulle inte förvåna mig om Tesla helt tar över de andra tjänsterna med och därmed minskar omsättning för ytterligare kollektivanslutna företag.

Jag tror IF Metall har lite väl höga tankar om sig själva. Troligtvis är detta ett mindre irritationsmoment för Musk. Han har redan bestämt sig och har både kapital och vilja att arbeta runt, och till viss del göra möjligheter, av de "problem" IF Metall orsakar Tesla.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du gillar att skriva lite nonsens bara?
Jag har inte skrivit mer nonsens än vad du har gör.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit mer nonsens än vad du har gör.
Du har blivit ganska ägd i denna tråd rent generellt så jo…
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Ja kanske det.
Nej, det är inget "kanske" med det utan det är ju välkänt att Tesla har fått göra om sina transporter av bilar. Om du inte menar att de tidigare var dumma nog att välja en dyrare lösning än vad de har nu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
...

Tillägg: Kan ju hänvisa till heimlagad inlägg i en annan tråd idag:
Hm, hur medmänskligt och hyggligt var det av IF Metall att lägga sympatiåtgärder som orsakade varsel för sina medlemmar?
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har blivit ganska ägd i denna tråd rent generellt så jo…
Trådens mest aktiva skribenter är ju inte precis representativa för hela befolkningen. Dina inlägg och åsikter skulle nog väldigt många tycka är nonsens om du hade skrivit dem på ställen där andra typer av människor finns.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Trådens mest aktiva skribenter är ju inte precis representativa för hela befolkningen. Dina inlägg och åsikter skulle nog väldigt många tycka är nonsens om du hade skrivit dem på ställen där andra typer av människor finns.
Jag har haft många givande och en del icke givande diskussioner med bl.a anställda på TM Sweden AB, fackombud, bilbranschen m.fl så jag har en rätt bred bild av frågan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inget "kanske" med det utan det är ju välkänt att Tesla har fått göra om sina transporter av bilar. Om du inte menar att de tidigare var dumma nog att välja en dyrare lösning än vad de har nu.
Ja i vissa specifika fall har det säkerligen blivit både dyrare och besvärligare för Tesla att driva sin verksamhet. Men om man kikar på helheten så kommer Tesla troligtvis spara pengar på att t.ex. driva egen skadeverkstad eller ha egen städpersonal. Det blir ju liksom inte ett företag som ska ha vinst på tjänsten och i fallet städpersonal kan det drivas till självkostnadspris.

Så jag är inte säker på att detta i det långa loppet kommer kosta Tesla... Men den som lever får se.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Hm, hur medmänskligt och hyggligt var det av IF Metall att lägga sympatiåtgärder som orsakade varsel för sina medlemmar?
Glömde du att läsa sista biten?

Hm, hur medmänskligt och hyggligt är det av Tesla att använda avtal som skrämmer sina anställda till att tro att de måste följa avtalen fast avtalen egentligen bryter mot Sveriges lagar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Glömde du att läsa sista biten?

Hm, hur medmänskligt och hyggligt är det av Tesla att använda avtal som skrämmer sina anställda till att tro att de måste följa avtalen fast avtalen egentligen bryter mot Sveriges lagar?
Ser du det som ett stort problem? Liknande villlkor är ganska vanliga i Sverige även om du inte tror det.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Ja i vissa specifika fall har det säkerligen blivit både dyrare och besvärligare för Tesla att driva sin verksamhet.
Precis, vilket just innebär att det jag skrev i #6 818 var korrekt.
S Styrman_jansson skrev:
Men om man kikar på helheten så kommer Tesla troligtvis spara pengar på att t.ex. driva egen skadeverkstad eller ha egen städpersonal. Det blir ju liksom inte ett företag som ska ha vinst på tjänsten och i fallet städpersonal kan det drivas till självkostnadspris.
Nu är det väl tal om att öppna en skadeverkstad vilket man inte kommer så långt med i ett land med långa avstånd.

Nu brukar väl just företag lägga ut städningen externt för att spara pengar. För jag antar att du inte menar att Tesla tidigare och en massa andra företag fortfarande är dumma och betalar för mycket för sin städning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Glömde du att läsa sista biten?

Hm, hur medmänskligt och hyggligt är det av Tesla att använda avtal som skrämmer sina anställda till att tro att de måste följa avtalen fast avtalen egentligen bryter mot Sveriges lagar?
Ja avtalen är inte så snygga, det håller jag med om. Men samtidigt är Tesla inte unika med vissa delar av avtalen och liknande formuleringar förekommer även hos företag med kollektivavtal. Det finns liknande formuleringar i mitt anställningsavtal och vi har kollektivavtal.

Sedan är det felaktivt uttryckt att avtalen bryter mot lagen.Om de gjorde det skulle IF Metall med all säkerhet sitta i rätten tillsammans med Tesla just nu. Men med det sagt så kommer det troligtvis vara svårt att juridiskt driva igenom delar av avtalen vilket gör just de punkterna verkningslösa.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser du det som ett stort problem? Liknande villlkor är ganska vanliga i Sverige även om du inte tror det.
Om det är så vanligt med olagliga avtal utanför kollektivavtalen så är det väl verkligen något som talar för att kollektivavtal behövs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är så vanligt med olagliga avtal utanför kollektivavtalen så är det väl verkligen något som talar för att kollektivavtal behövs.
Vilka delar i avtalet är olagligt ? Du får väl informera alla anställda att vissa delar i avtalen inte är giltiga i Sverige, sätt igång.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Ja avtalen är inte så snygga, det håller jag med om. Men samtidigt är Tesla inte unika med vissa delar av avtalen och liknande formuleringar förekommer även hos företag med kollektivavtal. Det finns liknande formuleringar i mitt anställningsavtal och vi har kollektivavtal.
Bra!
När det gäller konkurrensklausuler så är det stor skillnad på vad som är tillåtet för chefer, specialister etc. jämfört med mekaniker och annan personal som inte sitter på några hemligheter.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.