Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S Styrman_jansson skrev:
För att spinna vidare på Veli-Pekkas resonemang "Om man gör affärer med någon som inte har kollektivavtal kan man bli utsatt" så innebär det ju också "att om man lägger sympatiåtgärder som gör att ett företag tappar omsättning, så kan det innebära varsel".

Återigen verkar IF Metall leva i totalt oförstånd i vad det innebär att driva ett företag.
Javisst, det blir mer och mer tydligt att det inte är någon logik eller analys i deras beslut och kommentarer. Det värsta är att folket köper snacket, kunskapsnivån är inte hög tyvärr.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Eller just det, deras toppjurist (som tydligen inte ens var jurist) är ju avstängd. Känns som en effektivare lösning än att stå i partytält med gula västar utanför Teslas verkstäder.
Nu föll slanten ner hos mig. Det är alltså den juristen, som inte har juristexamen och är avstängd från sin tjänst och som också har andra problem än att vara avstängd? Miljonskulder hos Kronofogden, skumt eget bolag som äger rätt extrema lyxbilar etc.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
F
M Myckling skrev:
Nu föll slanten ner hos mig. Det är alltså den juristen, som inte har juristexamen och är avstängd från sin tjänst och som också har andra problem än att vara avstängd? Miljonskulder hos Kronofogden, skumt eget bolag som äger rätt extrema lyxbilar etc.
Ja det roligaste är ju att han själv kör en Tesla Model S!
https://da.se/2024/01/if-metalls-forbundsjurist-byggde-karriaren-pa-en-logn/

Han har haft en massa fiffel för sig. Han blåste tex för ett par år sedan en köpare av hans tomt, vägrade betala tillbaka en handpenning på 3 miljoner.
Han dömdes att betala tillbaka detta men har vägrat och stal helt enkelt pengarna från köparen, därav utmäter kronofogden hans lön enligt deras egen tidning dagens arbete.

Men det som fällde honom var inte avsaknad av utbildning, blåsningen av köparen av tomten eller att han själv kör Tesla.
Utan att han under 2 år "studerat" i Umeå och Luleå med lön från IF Metall men inte tagit några poäng under tiden. Han diade helt enkelt bara IF Metalls medlemskassa och fick lön under sina "studier". Om detta inte uppmärksammats i media hade han ju kommit undan med all skit tidigare.

IF Metall är så korrupt så det finns inte, att han inte fått gå tidigare är ett tydligt exempel på att fackpamparna håller varandra om ryggen. Sen pumpar de in medlemmarnas pengar i Socialdemokraternas partikassa för att själva kunna göra politisk karriär där.
 
  • Gilla
SC Aero och 10 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Efter 65 sidor kan man väl konstatera att kollektivavtal är bra i de situationer där det är två jämbördiga parter som kommer överens om spelreglerna. De är mindre bra när facken i kraft av sin styrka tvingar sig på en svagare part bara för att de kan och ogillar avtalslösa. Om facken inte kan bidra med något positivt som företagen ser det, utan måste tvinga företag till avtal, så kommer facken på sikt förlora sin trovärdighet
Efter 455 sidor med skrämmande åsikter anser jag facken är ännu viktigare än jag trodde och behövs mer än nånsin.
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 5 till
  • Laddar…
Efter snart 100 dagar av konflikt som i princip enbart drabbar tredje man inser jag att det behövs rejäla begränsningar i rätten till sympatiåtgärder.
Metall och denne Veli Pekka framstår mer som en maffia.
Är själv av åsikten att facken behövs då en balans alltid är bra oavsett vad det handlar om, men när revirpinkningen går in på annans mark går det för långt.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
DennisCA DennisCA skrev:
Efter 455 sidor med skrämmande åsikter anser jag facken är ännu viktigare än jag trodde och behövs mer än nånsin.
Utveckla gärna!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O
F fixarmicke skrev:
Ja det roligaste är ju att han själv kör en Tesla Model S!
[länk]

Han har haft en massa fiffel för sig. Han blåste tex för ett par år sedan en köpare av hans tomt, vägrade betala tillbaka en handpenning på 3 miljoner.
Han dömdes att betala tillbaka detta men har vägrat och stal helt enkelt pengarna från köparen, därav utmäter kronofogden hans lön enligt deras egen tidning dagens arbete.

Men det som fällde honom var inte avsaknad av utbildning, blåsningen av köparen av tomten eller att han själv kör Tesla.
Utan att han under 2 år "studerat" i Umeå och Luleå med lön från IF Metall men inte tagit några poäng under tiden. Han diade helt enkelt bara IF Metalls medlemskassa och fick lön under sina "studier". Om detta inte uppmärksammats i media hade han ju kommit undan med all skit tidigare.

IF Metall är så korrupt så det finns inte, att han inte fått gå tidigare är ett tydligt exempel på att fackpamparna håller varandra om ryggen. Sen pumpar de in medlemmarnas pengar i Socialdemokraternas partikassa för att själva kunna göra politisk karriär där.
Ja, det är tråkigt när man hamnar i konflikt med arbetsgivare. Som jag förstått det är chefsjuristen inte uppsagd men avstängd från sin tjänst?
Jag hoppas för hans egen skull att det finns kollektivavtal hos IF Metall samt att hans fackförbund står upp för sin medlem och tar striden med arbetsgivaren om det blir tal om uppsägning.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Efter snart 100 dagar av konflikt som i princip enbart drabbar tredje man inser jag att det behövs rejäla begränsningar i rätten till sympatiåtgärder.
Tesla är ju drabbad av högre kostnader för frakter, städning, skräphantering, att flytta personal över landet inkl. inkvartering etc.
mikethebik mikethebik skrev:
Metall och denne Veli Pekka framstår mer som en maffia.
Och Musk framstår som en egoist som inte kan ta hänsyn till andra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och Musk framstår som en egoist som inte kan ta hänsyn till andra.
Och?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tesla är ju drabbad av högre kostnader för frakter, städning, skräphantering, att flytta personal över landet inkl. inkvartering etc.

Och Musk framstår som en egoist som inte kan ta hänsyn till andra.
Det gäller hela Teslas styrelse då det är styrelsen som beslutar om bolagets policy.

Det verkar inte gå någon nöd på den svenska personalen, ser du många SOS-signaler som ingen annan ser?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar inte gå någon nöd på den svenska personalen, ser du många SOS-signaler som ingen annan ser?
Tvärt om, strejken verkar "över" då media inte nämner den ens.

Kan det vara så att (S), alltså facken, inte vill veta av den längre?

 
Krilleman Krilleman skrev:
Tvärt om, strejken verkar "över" då media inte nämner den ens.

Kan det vara så att (S), alltså facken, inte vill veta av den längre?

[media]
Det verkar som att facket laddar om och försöker samla krafter och ev skjuta av några fler 5-öres smällare. 🧨
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Och?
Ge lite jämvikt när bara ena sidan fick kritik tidigare.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar inte gå någon nöd på den svenska personalen, ser du många SOS-signaler som ingen annan ser?
Jag har inte påstått att det skulle gå nöd på den svenska personalen så det verkar vara en irrelevant fråga.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller hela Teslas styrelse då det är styrelsen som beslutar om bolagets policy.
Menar du att det gör saken bättre?

Tillägg: Kan ju hänvisa till heimlagad inlägg i en annan tråd idag:
H heimlaga skrev:
Exakt. Grunden för god sämja med medmänniskor, likaväl som grannstater är att vara hygglig och medmänsklig och omtänksam och kompromissvillig men samtidigt inte göra någon hemlighet av att den som jävlas tillräckligt mycket kan råka riktigt illa ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att det skulle gå nöd på den svenska personalen så det verkar vara en irrelevant fråga.

Menar du att det gör saken bättre?
Du gillar att skriva lite nonsens bara?
Det bevisar att det inte bara är en ”one man show”!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.