716 868 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Javisst, det blir mer och mer tydligt att det inte är någon logik eller analys i deras beslut och kommentarer. Det värsta är att folket köper snacket, kunskapsnivån är inte hög tyvärr.S Styrman_jansson skrev:För att spinna vidare på Veli-Pekkas resonemang "Om man gör affärer med någon som inte har kollektivavtal kan man bli utsatt" så innebär det ju också "att om man lägger sympatiåtgärder som gör att ett företag tappar omsättning, så kan det innebära varsel".
Återigen verkar IF Metall leva i totalt oförstånd i vad det innebär att driva ett företag.
Nu föll slanten ner hos mig. Det är alltså den juristen, som inte har juristexamen och är avstängd från sin tjänst och som också har andra problem än att vara avstängd? Miljonskulder hos Kronofogden, skumt eget bolag som äger rätt extrema lyxbilar etc.JanneJanne123 skrev:
Ja det roligaste är ju att han själv kör en Tesla Model S!M Myckling skrev:
https://da.se/2024/01/if-metalls-forbundsjurist-byggde-karriaren-pa-en-logn/
Han har haft en massa fiffel för sig. Han blåste tex för ett par år sedan en köpare av hans tomt, vägrade betala tillbaka en handpenning på 3 miljoner.
Han dömdes att betala tillbaka detta men har vägrat och stal helt enkelt pengarna från köparen, därav utmäter kronofogden hans lön enligt deras egen tidning dagens arbete.
Men det som fällde honom var inte avsaknad av utbildning, blåsningen av köparen av tomten eller att han själv kör Tesla.
Utan att han under 2 år "studerat" i Umeå och Luleå med lön från IF Metall men inte tagit några poäng under tiden. Han diade helt enkelt bara IF Metalls medlemskassa och fick lön under sina "studier". Om detta inte uppmärksammats i media hade han ju kommit undan med all skit tidigare.
IF Metall är så korrupt så det finns inte, att han inte fått gå tidigare är ett tydligt exempel på att fackpamparna håller varandra om ryggen. Sen pumpar de in medlemmarnas pengar i Socialdemokraternas partikassa för att själva kunna göra politisk karriär där.
Efter 455 sidor med skrämmande åsikter anser jag facken är ännu viktigare än jag trodde och behövs mer än nånsin.P Plutus skrev:Efter 65 sidor kan man väl konstatera att kollektivavtal är bra i de situationer där det är två jämbördiga parter som kommer överens om spelreglerna. De är mindre bra när facken i kraft av sin styrka tvingar sig på en svagare part bara för att de kan och ogillar avtalslösa. Om facken inte kan bidra med något positivt som företagen ser det, utan måste tvinga företag till avtal, så kommer facken på sikt förlora sin trovärdighet
Efter snart 100 dagar av konflikt som i princip enbart drabbar tredje man inser jag att det behövs rejäla begränsningar i rätten till sympatiåtgärder.
Metall och denne Veli Pekka framstår mer som en maffia.
Är själv av åsikten att facken behövs då en balans alltid är bra oavsett vad det handlar om, men när revirpinkningen går in på annans mark går det för långt.
Metall och denne Veli Pekka framstår mer som en maffia.
Är själv av åsikten att facken behövs då en balans alltid är bra oavsett vad det handlar om, men när revirpinkningen går in på annans mark går det för långt.
Ja, det är tråkigt när man hamnar i konflikt med arbetsgivare. Som jag förstått det är chefsjuristen inte uppsagd men avstängd från sin tjänst?F fixarmicke skrev:Ja det roligaste är ju att han själv kör en Tesla Model S!
[länk]
Han har haft en massa fiffel för sig. Han blåste tex för ett par år sedan en köpare av hans tomt, vägrade betala tillbaka en handpenning på 3 miljoner.
Han dömdes att betala tillbaka detta men har vägrat och stal helt enkelt pengarna från köparen, därav utmäter kronofogden hans lön enligt deras egen tidning dagens arbete.
Men det som fällde honom var inte avsaknad av utbildning, blåsningen av köparen av tomten eller att han själv kör Tesla.
Utan att han under 2 år "studerat" i Umeå och Luleå med lön från IF Metall men inte tagit några poäng under tiden. Han diade helt enkelt bara IF Metalls medlemskassa och fick lön under sina "studier". Om detta inte uppmärksammats i media hade han ju kommit undan med all skit tidigare.
IF Metall är så korrupt så det finns inte, att han inte fått gå tidigare är ett tydligt exempel på att fackpamparna håller varandra om ryggen. Sen pumpar de in medlemmarnas pengar i Socialdemokraternas partikassa för att själva kunna göra politisk karriär där.
Jag hoppas för hans egen skull att det finns kollektivavtal hos IF Metall samt att hans fackförbund står upp för sin medlem och tar striden med arbetsgivaren om det blir tal om uppsägning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Tesla är ju drabbad av högre kostnader för frakter, städning, skräphantering, att flytta personal över landet inkl. inkvartering etc.mikethebik skrev:
Och Musk framstår som en egoist som inte kan ta hänsyn till andra.mikethebik skrev:
Det gäller hela Teslas styrelse då det är styrelsen som beslutar om bolagets policy.BirgitS skrev:
Det verkar inte gå någon nöd på den svenska personalen, ser du många SOS-signaler som ingen annan ser?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag har inte påstått att det skulle gå nöd på den svenska personalen så det verkar vara en irrelevant fråga.Jonatan79 skrev:
Menar du att det gör saken bättre?Jonatan79 skrev:
Tillägg: Kan ju hänvisa till heimlagad inlägg i en annan tråd idag:
H heimlaga skrev:
