716 918 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej klart det finns inskränkningar. Men det händer ju ofta ingenting förrän någon försöker utnyttja tvivelaktiga delar av avtalet. D.v.s. du kan avtala om vad du vill, men det kan blir problem när du försöker driva igenom vissa villkor.N Niq skrev:
OT, lite utanför kollektivavtalsdiskussionen. Har han sagt något om Sverige än?
https://www.di.se/digital/rekordstort-lonepaket-till-musk-ogiltigforklaras/
Uppdaterad: 31 januari 2024, 08:33
Publicerad: 31 januari 2024, 05:00
Musks kompensationsplan för 2018, som kan uppgå till över 55,8 miljarder dollar (580 miljarder kronor) hade redan godkänts av Teslas styrelse.
Men en aktieägare stämde bolaget, delar av dess styrelse och Musk själv för att ha brustit i sina skyldigheter, slösat bolagets tillgångar och erbjudit en för generös ersättning.
Aktieägarens advokater hävdade att kompensationsplanen borde ogiltigförklaras eftersom den dikterats av Musk själv.
Domaren Kathaleen McCormick beskriver summan som ”den största potentiella möjlighet till kompensation som någonsin observerats på offentliga marknader”.
”Processen som ledde till godkännandet av Musks kompensationsplan var djupt felaktig”, slår McCormick fast i beslutet på 200 sidor.
”Musk hade omfattande band med de personer som hade till uppgift att förhandla å Teslas vägnar, skriver domaren.
Musk kommenterar domen på X:
”Inkorporera aldrig ditt företag i delstaten Delaware.”
https://www.di.se/digital/rekordstort-lonepaket-till-musk-ogiltigforklaras/
Rekordstort lönepaket till Musk ogiltigförklaras
Ett rekordstort lönepaket åt Teslas vd Elon Musk ogiltigförklaras av en domare i delstaten Delaware, USA.Uppdaterad: 31 januari 2024, 08:33
Publicerad: 31 januari 2024, 05:00
Musks kompensationsplan för 2018, som kan uppgå till över 55,8 miljarder dollar (580 miljarder kronor) hade redan godkänts av Teslas styrelse.
Men en aktieägare stämde bolaget, delar av dess styrelse och Musk själv för att ha brustit i sina skyldigheter, slösat bolagets tillgångar och erbjudit en för generös ersättning.
Aktieägarens advokater hävdade att kompensationsplanen borde ogiltigförklaras eftersom den dikterats av Musk själv.
Domaren Kathaleen McCormick beskriver summan som ”den största potentiella möjlighet till kompensation som någonsin observerats på offentliga marknader”.
”Processen som ledde till godkännandet av Musks kompensationsplan var djupt felaktig”, slår McCormick fast i beslutet på 200 sidor.
”Musk hade omfattande band med de personer som hade till uppgift att förhandla å Teslas vägnar, skriver domaren.
Musk kommenterar domen på X:
”Inkorporera aldrig ditt företag i delstaten Delaware.”
Facken utesluter medlemmar som har avvikande politisk åsikt så det verkar vara ok enligt facken.H heimlaga skrev:
Föreningsfriheten gäller bara om facken får bestämma, inte åt andra hållet.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Det var ju just det det, "du får inte vara med i vår förening (facket) om du är med i någon annan förening som vi inte gillar (politiskt parti).Stefan Bengtsson skrev:
Jag tolkar det som:
Vi vill tvinga din arbetsgivare att ha kollektivavtal, men du som arbetstagare får inte vara med i vårt fack för vi ogillar att du är medlem i riksdagens näst störta parti.
Det har varit uppe i rätten där facket förlorat (Tingsrätt, hovrätt och nekat HD) men facket anser sig stå över svensk lag så dom drar det till Europadomstolen.
Jag har inga sympatier med detta parti, men det skenheliga hyckleriet från facket gör mig förbannad.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ge det några månader så kommer kommunikationsgenierna på Sveavägen 68 komma fram till att S och LO alltid har gillat SD, det var Moderaterna som var emot.D Dilato skrev:Det var ju just det det, "du får inte vara med i vår förening (facket) om du är med i någon annan förening som vi inte gillar (politiskt parti).
Jag tolkar det som:
Vi vill tvinga din arbetsgivare att ha kollektivavtal, men du som arbetstagare får inte vara med i vårt fack för vi ogillar att du är medlem i riksdagens näst störta parti.
Det har varit uppe i rätten där facket förlorat (Tingsrätt, hovrätt och nekat HD) men facket anser sig stå över svensk lag så dom drar det till Europadomstolen.
Jag har inga sympatier med detta parti, men det skenheliga hyckleriet från facket gör mig förbannad.
Intressant intervju med Hydro Extrusions vd som lämnar en del svar:
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid0cPgeJix7H9ZvGeFvopyRwTgVF1rsYHxRnMUFAz6QPLfFDPRJsofw7EgvnLtcd3zml:id=100063746416446
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid0cPgeJix7H9ZvGeFvopyRwTgVF1rsYHxRnMUFAz6QPLfFDPRJsofw7EgvnLtcd3zml:id=100063746416446
Och här har ni länk direkt till tidningen näringslivet, om ni inte vill eller kan gå vägen förbi facebook:
https://www.tn.se/arbetsmarknad/352...-darfor-tackar-vi-nej-till-if-metalls-pengar/
https://www.tn.se/arbetsmarknad/352...-darfor-tackar-vi-nej-till-if-metalls-pengar/
Och ni vill ha högt blodtryck kan ni läsa detta:Mikael_L skrev:
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid02DNooP4HaYiXqwVoXDvKfnuWQgp7a6kAkvgBrv84mcVyi8TUkZuoQDHBRiJbAWXr6l:id=100063746416446
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
För att spinna vidare på Veli-Pekkas resonemang "Om man gör affärer med någon som inte har kollektivavtal kan man bli utsatt" så innebär det ju också "att om man lägger sympatiåtgärder som gör att ett företag tappar omsättning, så kan det innebära varsel".Jonatan79 skrev:
Återigen verkar IF Metall leva i totalt oförstånd i vad det innebär att driva ett företag.
