Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Det finns betydande inskränkningar i avtalsfriheten.
Det vi ev pratar om här skulle väl mest falla under "oskäliga avtalsvillkor".
Förutom att det kanske krockar icke dispositiva lagar.
 
N Niq skrev:
Betyder avtalsfrihet faktiskt att man får formulera avtal hur som helst? Min uppfattning av avtalsfrihet är att man har rätt att ingå avtal med vem man vill eller avstå från att göra det. Inte att man kan skriva vad som helst i avtalen.
Nej klart det finns inskränkningar. Men det händer ju ofta ingenting förrän någon försöker utnyttja tvivelaktiga delar av avtalet. D.v.s. du kan avtala om vad du vill, men det kan blir problem när du försöker driva igenom vissa villkor.
 
OT, lite utanför kollektivavtalsdiskussionen. Har han sagt något om Sverige än?
https://www.di.se/digital/rekordstort-lonepaket-till-musk-ogiltigforklaras/

Rekordstort lönepaket till Musk ogiltigförklaras​

Ett rekordstort lönepaket åt Teslas vd Elon Musk ogiltigförklaras av en domare i delstaten Delaware, USA.
Uppdaterad: 31 januari 2024, 08:33
Publicerad: 31 januari 2024, 05:00

Musks kompensationsplan för 2018, som kan uppgå till över 55,8 miljarder dollar (580 miljarder kronor) hade redan godkänts av Teslas styrelse.
Men en aktieägare stämde bolaget, delar av dess styrelse och Musk själv för att ha brustit i sina skyldigheter, slösat bolagets tillgångar och erbjudit en för generös ersättning.
Aktieägarens advokater hävdade att kompensationsplanen borde ogiltigförklaras eftersom den dikterats av Musk själv.

Domaren Kathaleen McCormick beskriver summan som ”den största potentiella möjlighet till kompensation som någonsin observerats på offentliga marknader”.
”Processen som ledde till godkännandet av Musks kompensationsplan var djupt felaktig”, slår McCormick fast i beslutet på 200 sidor.
”Musk hade omfattande band med de personer som hade till uppgift att förhandla å Teslas vägnar, skriver domaren.

Musk kommenterar domen på X:
Inkorporera aldrig ditt företag i delstaten Delaware.
 
H heimlaga skrev:
Såvitt jag vet är det ett direkt lagbrott att inskränka föreningsfriheten och rätten att vara med i fack och A-kassa?
Facken utesluter medlemmar som har avvikande politisk åsikt så det verkar vara ok enligt facken.
Föreningsfriheten gäller bara om facken får bestämma, inte åt andra hållet.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Facken utesluter medlemmar som har avvikande politisk åsikt så det verkar vara ok enligt facken.
Föreningsfriheten gäller bara om facken får bestämma, inte åt andra hållet.
Det är skillnad på "Du får inte vara med i vår förening" och "Du får inte vara med i någon annans förening"
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han har uppenbarligen vunnit i domstol.
Det är ingen merit i sig,jag har också vunnit i domstol utan biträde flera gånger (och jag har ingen juridisk utbildning alls).
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det är skillnad på "Du får inte vara med i vår förening" och "Du får inte vara med i någon annans förening"
Det var ju just det det, "du får inte vara med i vår förening (facket) om du är med i någon annan förening som vi inte gillar (politiskt parti).

Jag tolkar det som:
Vi vill tvinga din arbetsgivare att ha kollektivavtal, men du som arbetstagare får inte vara med i vårt fack för vi ogillar att du är medlem i riksdagens näst störta parti.

Det har varit uppe i rätten där facket förlorat (Tingsrätt, hovrätt och nekat HD) men facket anser sig stå över svensk lag så dom drar det till Europadomstolen.

Jag har inga sympatier med detta parti, men det skenheliga hyckleriet från facket gör mig förbannad.
 
  • Gilla
johel572 och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Dilato skrev:
Det var ju just det det, "du får inte vara med i vår förening (facket) om du är med i någon annan förening som vi inte gillar (politiskt parti).

Jag tolkar det som:
Vi vill tvinga din arbetsgivare att ha kollektivavtal, men du som arbetstagare får inte vara med i vårt fack för vi ogillar att du är medlem i riksdagens näst störta parti.

Det har varit uppe i rätten där facket förlorat (Tingsrätt, hovrätt och nekat HD) men facket anser sig stå över svensk lag så dom drar det till Europadomstolen.

Jag har inga sympatier med detta parti, men det skenheliga hyckleriet från facket gör mig förbannad.
Ge det några månader så kommer kommunikationsgenierna på Sveavägen 68 komma fram till att S och LO alltid har gillat SD, det var Moderaterna som var emot.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och ni vill ha högt blodtryck kan ni läsa detta:
Fortfarande normalt blodtryck, ganska självklart det som Metall-gubben säger.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är därför det är popcorn-varning på allt det här.
Jag måste nog beställa en pall popcorn, för de lär behövas räcka mycket länge.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Fortfarande normalt blodtryck, ganska självklart det som Metall-gubben säger.
Metall-gubben är iskall, ingen som helst medkänsla för sina egna medlemmar eller bolag med KA! Allt är någon annans fel, ringer mamma när det blir jobbigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och ni vill ha högt blodtryck kan ni läsa detta:
[media]
För att spinna vidare på Veli-Pekkas resonemang "Om man gör affärer med någon som inte har kollektivavtal kan man bli utsatt" så innebär det ju också "att om man lägger sympatiåtgärder som gör att ett företag tappar omsättning, så kan det innebära varsel".

Återigen verkar IF Metall leva i totalt oförstånd i vad det innebär att driva ett företag.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.