Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig inom juridiken för att säga vilka lagbrott som kan straffas för förberedelse till brott.

Troligen är det inte olagligt att ha fel i ett avtal men om jag förstått det rätt så kan olagliga delar av ett avtal innebära att hela avtalet kan ogiltigförklaras.
Men det låter inte logiskt när det gäller anställningsavtal.
DU är inne på rätt spår. Inte olagligt men kanske olämpligt.
 
N Niq skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig inom juridiken för att säga vilka lagbrott som kan straffas för förberedelse till brott.

Troligen är det inte olagligt att ha fel i ett avtal men om jag förstått det rätt så kan olagliga delar av ett avtal innebära att hela avtalet kan ogiltigförklaras.
Men det låter inte logiskt när det gäller anställningsavtal.
I Finland fungerar det så att de delarna i ett arbetsavtal som anses lagstridiga eller omotiverade eller osakliga behöver inte arbetstagaren följa. Tyvärr kommer han då att bli stämd för avtalsbrott och tvungen att försvara sig på egen bekostnad i ett civilmål mot arbetsgivaren. Är då motståndaren ett aggressivt storföretag med oändliga resurser är det lätt hänt att man tvingas sälja allt man äger och ta stora lån för att klara rättegångskostnaderna. Ifall man inte är med i facket.

Om det fungerar på samma vis i Sverige är det en trolig förklaring till att de anställda på Tesla inte säger någonting och inte ens vågar visa pappren. De är rädda att bli stämda.
 
  • Gilla
Treetex
  • Laddar…
JanneJanne123
P paralun skrev:
Jovisst finns det konkurrensklausuler i en del anställningsavtal och det kan man ju också fördjupa sig i.
[länk]
Sen vet jag inte riktigt hur Tesla skulle få ihop en sådan här klausul för en bilmekaniker?
Jo jag skrev ju inte att sådana klausuler inte finns, det är jag fullt medveten om och har haft inskrivet i de flesta anställningsavtal jag själv har omfattats av. Det jag skrev var att bara för att man skriver in en sådan klausul är det inte garanterat att den är giltig. Framförallt får man inte från arbetsgivarens sida kräva en prestation från arbetstagaren utan att denna kompenseras för detta. Dvs man kan hindra någon från konkurrerande verksamhet, men då ska man få betalt under karenstiden.
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Eller just det, deras toppjurist (som tydligen inte ens var jurist) är ju avstängd.
Jurist är ingen skyddad titel, vem som helst får kalla sig för jurist.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jurist är ingen skyddad titel, vem som helst får kalla sig för jurist.
Ja det är tydligt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
SC Aero och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är tydligt.
Eftersom det är välkänt sen så väldigt länge så var det ju helt ovidkommande och felaktigt med bisatsen inom parentes som du skrev.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jurist är ingen skyddad titel, vem som helst får kalla sig för jurist.
Så du tycker inte det är ett problem att man försöker ge sken av att man har en kompetens man inte har? Många som talar gott om facket här vill ju ofta lyfta att det är så bra att vara med för då kan man få så bra juridisk hjälp. Om den hjälpen är nån skön snubbe som har gått jöken, men är kompis med rätt människor i facket är jag ännu gladare över mitt beslut att aldrig någonsin vara med i ett fackförbund.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är tydligt.
Du borde skriva utbildad jurist , skärpning ;)
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är välkänt sen så väldigt länge så var det ju helt ovidkommande och felaktigt med bisatsen inom parentes som du skrev.
H heimlaga skrev:
I Finland fungerar det så att de delarna i ett arbetsavtal som anses lagstridiga eller omotiverade eller osakliga behöver inte arbetstagaren följa. Tyvärr kommer han då att bli stämd för avtalsbrott och tvungen att försvara sig på egen bekostnad i ett civilmål mot arbetsgivaren. Är då motståndaren ett aggressivt storföretag med oändliga resurser är det lätt hänt att man tvingas sälja allt man äger och ta stora lån för att klara rättegångskostnaderna. Ifall man inte är med i facket.

Om det fungerar på samma vis i Sverige är det en trolig förklaring till att de anställda på Tesla inte säger någonting och inte ens vågar visa pappren. De är rädda att bli stämda.
I Sverige kan du inte bli stämd av din arbetsgivare om det föreligger ett lagstridigt krav/villkor i avtalet. Tingsrätten kommer då avslå själva stämningsansökan.

Vi har även rätt till rättsskydd om det finns en hemförsäkring, vilket de flesta har.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så du tycker inte det är ett problem att man försöker ge sken av att man har en kompetens man inte har? Många som talar gott om facket här vill ju ofta lyfta att det är så bra att vara med för då kan man få så bra juridisk hjälp. Om den hjälpen är nån skön snubbe som har gått jöken, men är kompis med rätt människor i facket är jag ännu gladare över mitt beslut att aldrig någonsin vara med i ett fackförbund.
Så du är väl insatt i vad han har sagt på Metall om sin kunskapsnivå?
Tror du verkligen att Metall bara har en enda jurist anställd?

Så vitt jag har sett i olika artiklar så var det inte jöken (15 poäng) utan handelsrätt, associationsrätt, kontraktsrätt och arbetsrätt (37,5 poäng).

Han har uppenbarligen vunnit i domstol.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Så du är väl insatt i vad han har sagt på Metall om sin kunskapsnivå?
Tror du verkligen att Metall bara har en enda jurist anställd?

Så vitt jag har sett i olika artiklar så var det inte jöken (15 poäng) utan handelsrätt, associationsrätt, kontraktsrätt och arbetsrätt (37,5 poäng).

Han har uppenbarligen vunnit i domstol.
Vad han har sagt till sina polare i förbundsstyrelsen spelar väl ingen roll, det viktiga är ju vad han signalerar utåt och där är jag av uppfattningen att han stoltserar med lånta fjädrar. Uppenbarligen har han blivit avstängd från sitt arbete.

Davidovic verkar ju förövrigt vara en totalt genomkorrumperad fackpamp av klassiskt snitt enligt den granskning som har gjorts.

Fältskärare har räddat liv de också, men jag skulle faktiskt hellre gå till en riktig läkare.
 
  • Gilla
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du är väl insatt i vad han har sagt på Metall om sin kunskapsnivå?
Tror du verkligen att Metall bara har en enda jurist anställd?

Så vitt jag har sett i olika artiklar så var det inte jöken (15 poäng) utan handelsrätt, associationsrätt, kontraktsrätt och arbetsrätt (37,5 poäng).

Han har uppenbarligen vunnit i domstol.
Jag har 0 poäng i juridik på högskola och har också vunnit mål i tingsrätten.

Jag kallar mig jourhavande jurist då vissa inte verkar platsa!
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nä säkert inte unikt med Tesla men tråkigt när det anses normalt med olagliga avtal.
De är inte olagliga, vi har avtalsfrihet i Sverige. Det är däremot svårt för företaget att rättsligt driva igenom några åtgärder mot arbetstagaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
De är inte olagliga, vi har avtalsfrihet i Sverige. Det är däremot svårt för företaget att rättsligt driva igenom några åtgärder mot arbetstagaren.
Betyder avtalsfrihet faktiskt att man får formulera avtal hur som helst? Min uppfattning av avtalsfrihet är att man har rätt att ingå avtal med vem man vill eller avstå från att göra det. Inte att man kan skriva vad som helst i avtalen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Det finns undantag från avtalsfriheten. Avtalsfrihet gäller inte alltid i anställningsförhållanden eller om den ena parten är en konsument. På dessa områden finns många tvingande lagregler vilka man inte kan frångå genom avtal till den anställdes eller konsumentens nackdel…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.