Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
S Styrman_jansson skrev:
Vi har väl gått igenom det här med avtal redan tidigare i tråden. Inte alls ovanligt med non-disclosure och non-compete förmuleringar i anställningsavtal. Även de som inte är riktigt förenliga med lagen. Så Tesla är långt från unika här.

Sedan tycker jag inte det är vettigt med dylikt men Tesla ter sig varken bättre eller sämre än andra tech-bolag.
Nä säkert inte unikt med Tesla men tråkigt när det anses normalt med olagliga avtal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
N Niq skrev:
Nä säkert inte unikt med Tesla men tråkigt när det anses normalt med olagliga avtal.
Är non-disclosure-agreements olagliga i avtal?
Verkligen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, men man får inte förbjuda folk att gå till konkurrenter på det sätt som Tesla verkar göra.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är non-disclosure-agreements olagliga i avtal?
Verkligen?
Inte i avtal överlag. Men tror inte det är helt lagligt att ha hela anställningsavtalet som non disclosure. Har du någon fakta om det så tar jag gärna del av den. Vart går i så fall gränsen om man kan göra det. Tex inkomstuppgifter är ju offentliga i Sverige.
 
JanneJanne123
N Niq skrev:
Inte i avtal överlag. Men tror inte det är helt lagligt att ha hela anställningsavtalet som non disclosure. Har du någon fakta om det så tar jag gärna del av den. Vart går i så fall gränsen om man kan göra det. Tex inkomstuppgifter är ju offentliga i Sverige.
Ja men då är det väl där facket borde börja gräva i så fall istället för att tvinga på Tesla kollektivavtal? Om Tesla enligt dig begår uppenbara lagbrott genom att ha ett hemligt anställningsavtal är det väl bara för IF Metall att säga att vi ses i rätten? Eller just det, deras toppjurist (som tydligen inte ens var jurist) är ju avstängd. Känns som en effektivare lösning än att stå i partytält med gula västar utanför Teslas verkstäder.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Daniel 109 skrev:
Nej, men man får inte förbjuda folk att gå till konkurrenter på det sätt som Tesla verkar göra.
Det får man absolut förbjuda folk att göra, men folk behöver inte bry sig om förbudet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Niq skrev:
Inte i avtal överlag. Men tror inte det är helt lagligt att ha hela anställningsavtalet som non disclosure. Har du någon fakta om det så tar jag gärna del av den. Vart går i så fall gränsen om man kan göra det. Tex inkomstuppgifter är ju offentliga i Sverige.
Nej jag saknar fakta, och har verkligen grunda kunskaper i detta.
Men jag vet att det finns olika klausuler som en del måste skriva under för att erhålla den tjänsten de eftertraktar.
Och jag finner också detta fullkomligt rättfärdigt och normalt för vissa tjänster.

Dock verkar det minst sagt konstigt om bilmekaniker måste skriva några avtal, de har ju liksom inte tillräckligt insyn i affärsverksamheten för att kunna skada Tesla eller ge en konkurrent någon fördel.
Men jag har ju inte heller sett något sådant avtal.
Den här konflikten är av typen (med hänsyn till vilka som är inblandade) att jag nästan inte litar på någon annat än vad jag själv får se. Eller möjligen från mycket mycket tillförlitliga källor.

Och jag kan väl också säga att det är minst sagt märkligt att ett sådant fult, hemskt, olagligt avtal inte redan visats upp ifall de förekommer. Varför skulle IF metall missa att vissa upp detta och vinna sympatier?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det får man absolut förbjuda folk att göra, men folk behöver inte bry sig om förbudet.
Så är det ju också.
Ett avtal kan ju vara oskäligt och kommer inte att hålla vid juridisk prövning.
Men dock är det ändå fult, för de flesta vill/orkar/vågar inte dra sånt här till sin gräns och riskera att få hålla på med rättsprocesser, och ev förlora dessa.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det ju också.
Ett avtal kan ju vara oskäligt och kommer inte att hålla vid juridisk prövning.
Men dock är det ändå fult, för de flesta vill/orkar/vågar inte dra sånt här till sin gräns och riskera att få hålla på med rättsprocesser, och ev förlora dessa.
Jag håller med dig, men i många branscher är den här typen av ”skrämselklausuler” vanliga, speciellt inom IT/tech där jag själv verkar. Jag gissar att Tesla använder samma grundavtal för alla anställda och då kom det här med av bara farten. Även om alla anställda på ett företag är viktiga har jag svårt att se att en mek på Tesla sitter inne med speciellt mycket affärshemligheter.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då får jag invänta om heimlaga hade lite mer info om lagbrotten.
Såvitt jag vet är det ett direkt lagbrott att inskränka föreningsfriheten och rätten att vara med i fack och A-kassa?
Sedan vet jag att ni i Sverige har en del lagstiftnig om vad som får eller inte får ingå i ett arbetsavtal men jag har inte satt mig in i det i detalj. Jag vet mera om finländsk lagstiftning eftersom det är i Finland jag har tvingats driva processer mot arbetsgivare.

Både i Finland och Sverige hänförs tvister mellan arbetsgivare och anställd om löner och avtal automatiskt till civilmål. Det är rättspraksis. Även när direkt olagliga klausuler är inblandade. Såvida inte brpttet är så grovt att det anses vara grovt ocker eller människohandel.
Den som inte tror mig skall ta och börja driva en rättsprocess mot arbetsgivaren så får ni se. Jag vet att det finns en massa tyckare som sitter vid datorn och skriver att det här inte stämmer men jag har aldrig träffat på en enda sådan som någonsin har drivit en rättsprocess mot sin arbetsgivare. Det är betydligt enklare att fabulera på ideologisk grund än att ta reda på hur juridiken fungerar. Det blev jag tvungen att ta reda på.
 
N
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja men då är det väl där facket borde börja gräva i så fall istället för att tvinga på Tesla kollektivavtal? Om Tesla enligt dig begår uppenbara lagbrott genom att ha ett hemligt anställningsavtal är det väl bara för IF Metall att säga att vi ses i rätten? Eller just det, deras toppjurist (som tydligen inte ens var jurist) är ju avstängd. Känns som en effektivare lösning än att stå i partytält med gula västar utanför Teslas verkstäder.
Ja det borde det vara.
Nu vet jag inte hur det är just för Tesla men jag reagerade när någon skrev att det inte är unikt för Tesla att ha sådana avtal. Som troligen är olagliga att det är tråkigt när olagliga avtal anses som normalt.
Enligt dom bitar av Teslas anställningsavtal som hänvisats till tidigare i tråden så verkar en del vara olagliga för vanliga anställda utan speciell insyn i företaget.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
N Niq skrev:
Ja det borde det vara.
Nu vet jag inte hur det är just för Tesla men jag reagerade när någon skrev att det inte är unikt för Tesla att ha sådana avtal. Som troligen är olagliga att det är tråkigt när olagliga avtal anses som normalt.
Enligt dom bitar av Teslas anställningsavtal som hänvisats till tidigare i tråden så verkar en del vara olagliga för vanliga anställda utan speciell insyn i företaget.
Jag är ingen jurist men är det inte så att man får ha allt i ett avtal (utom rätten att döda en har jag förstått) ända tills avtalet prövas och då blir tex såna här konkurrensklausuler verkningslösa.

Om man drar det till sin spets, är det verkligen olagligt att ha fel i ett avtal?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej jag saknar fakta, och har verkligen grunda kunskaper i detta.
Men jag vet att det finns olika klausuler som en del måste skriva under för att erhålla den tjänsten de eftertraktar.
Och jag finner också detta fullkomligt rättfärdigt och normalt för vissa tjänster.

Dock verkar det minst sagt konstigt om bilmekaniker måste skriva några avtal, de har ju liksom inte tillräckligt insyn i affärsverksamheten för att kunna skada Tesla eller ge en konkurrent någon fördel.
Men jag har ju inte heller sett något sådant avtal.
Den här konflikten är av typen (med hänsyn till vilka som är inblandade) att jag nästan inte litar på någon annat än vad jag själv får se. Eller möjligen från mycket mycket tillförlitliga källor.

Och jag kan väl också säga att det är minst sagt märkligt att ett sådant fult, hemskt, olagligt avtal inte redan visats upp ifall de förekommer. Varför skulle IF metall missa att vissa upp detta och vinna sympatier?
Helt klart finns det tjänster som det är befogat med diverse extra begränsande avtal men det kan inte vara väldigt många vanliga anställda på företag som Tesla som det är rimligt att har sådana avtal.

Jag gissar att If metall inte har något anställningsavtal som dom kan publicera.
 
N
D djac skrev:
Jag är ingen jurist men är det inte så att man får ha allt i ett avtal (utom rätten att döda en har jag förstått) ända tills avtalet prövas och då blir tex såna här konkurrensklausuler verkningslösa.

Om man drar det till sin spets, är det verkligen olagligt att ha fel i ett avtal?
Jag är inte tillräckligt kunnig inom juridiken för att säga vilka lagbrott som kan straffas för förberedelse till brott.

Troligen är det inte olagligt att ha fel i ett avtal men om jag förstått det rätt så kan olagliga delar av ett avtal innebära att hela avtalet kan ogiltigförklaras.
Men det låter inte logiskt när det gäller anställningsavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.