717 052 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det konstaterades för ca 6700 inlägg sedan...P paralun skrev:Jo om nu Herr Musk vägrar skriva ett kollektivavtal för egna bolag så kanske det duger med att göra som Amazon? Sen vet jag inte exakt hur lösningen såg ut men Jeff Bezos spelar ju i samma division som Elon Musk. Det kan ju vara en ren principfråga för Musk att egna bolag skriver inga kollektivavtal?
Det är styrelsen som har samma inställning gällade KA, inte Elon ensam.
Jo men det är ju mindre troligt att någon skulle kunna putta bort Musk.D Daniel 109 skrev:
https://www.techopedia.com/largest-tesla-shareholders
Jo men nu är det då uppe igen och Omninyheten är då daterad i år.Jonatan79 skrev:
https://omni.se/if-metall-oppnar-for-amazon-losning/a/on0Eqm
Så man har nog klurat mer på det här och det går ju inte att vara kvar i "skyttegravarna" utan det här måste lösas. Sen vet jag inte exakt vad som gjordes i Amazonlösningen.
Vem kan inte vara kvar i skyttegravarna? Det verkar vara strejkvakterna som grävt ner sig medans Tesla öppnar nya verkstäder, tecknar nya samarbetsavtal och bygger massor av nya laddstationer.P paralun skrev:
Det verkar inte påverka Tesla och de kör på nästan som vanligt.
Jag får mer intrycket att båda parter ligger och trycker i sina "skyttegravar". Måste lösas hursomhelst!Jonatan79 skrev:
Det var inte så jag menade. Visst, det är vanligt att de första fria valen misslyckas. Bygga upp en rättsstat är heller inte lätt.D Daniel 109 skrev:
Nej, Snarare att Elon lider av någon fobi som kan ha med hans bakgrund att göra och att han inte är intresserad av den svenska modellen.
Så du tror att Elon kände till den svenska modellen innan Tesla började sälja bilar i Sverige?blackarrow skrev:
Jag utgår ifrån att han utgår ifrån någon bild av fack som råder i USA.blackarrow skrev:
Tror du?H heimlaga skrev:
Såvitt jag förstått vill han bara inte teckna ett frivilligt avtal.
Alla lagar följs nog.
Berätta annars vilka lagar det bryts mot, om du vet bättre.
Finns ingen anledning för dom att ens tänka på det.N Niq skrev:
Konflikten påverkar inte lönsamheten negativt och amerikanska investmentbolag har noll sympati med facket.