Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Jo om nu Herr Musk vägrar skriva ett kollektivavtal för egna bolag så kanske det duger med att göra som Amazon? Sen vet jag inte exakt hur lösningen såg ut men Jeff Bezos spelar ju i samma division som Elon Musk. Det kan ju vara en ren principfråga för Musk att egna bolag skriver inga kollektivavtal?
Det konstaterades för ca 6700 inlägg sedan...
Det är styrelsen som har samma inställning gällade KA, inte Elon ensam.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte riktigt så att det är Elon som äger Tesla. Så länge ägarna tror att han är bra för företaget får han säkert sitta kvar som VD. Men han kan definitivt bytas ut.
Jo men det är ju mindre troligt att någon skulle kunna putta bort Musk.

https://www.techopedia.com/largest-tesla-shareholders
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det konstaterades för ca 6700 inlägg sedan...
Det är styrelsen som har samma inställning gällade KA, inte Elon ensam.
Jo men nu är det då uppe igen och Omninyheten är då daterad i år.
https://omni.se/if-metall-oppnar-for-amazon-losning/a/on0Eqm
Så man har nog klurat mer på det här och det går ju inte att vara kvar i "skyttegravarna" utan det här måste lösas. Sen vet jag inte exakt vad som gjordes i Amazonlösningen.
 
P paralun skrev:
Jo men nu är det då uppe igen och Omninyheten är då daterad i år.
[länk]
Så man har nog klurat mer på det här och det går ju inte att vara kvar i "skyttegravarna" utan det här måste lösas. Sen vet jag inte exakt vad som gjordes i Amazonlösningen.
Vem kan inte vara kvar i skyttegravarna? Det verkar vara strejkvakterna som grävt ner sig medans Tesla öppnar nya verkstäder, tecknar nya samarbetsavtal och bygger massor av nya laddstationer.

Det verkar inte påverka Tesla och de kör på nästan som vanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem kan inte vara kvar i skyttegravarna? Det verkar vara strejkvakterna som grävt ner sig medans Tesla öppnar nya verkstäder, tecknar nya samarbetsavtal och bygger massor av nya laddstationer.

Det verkar inte påverka Tesla och de kör på nästan som vanligt.
Jag får mer intrycket att båda parter ligger och trycker i sina "skyttegravar". Måste lösas hursomhelst!
 
P paralun skrev:
Jag får mer intrycket att båda parter ligger och trycker i sina "skyttegravar". Måste lösas hursomhelst!
Nja, om du pratar med folk i bilbranschen tror ingen att Tesla kommer skriva på eller ändra sig minst lilla.
 
N
P paralun skrev:
Jo men det är ju mindre troligt att någon skulle kunna putta bort Musk.

[länk]
Vanguard,Blackrock och några till av dom stora investeringsbolagen som äger mest i Tesla skulle kunna gå samman och göra det. Men det är nog väldigt osannolikt så länge det går bra för Tesla.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du det faktum att apartheid avskaffades? Det är inte helt förvånande att det inte går smärtfritt. Men att skylla det på facket är lite väl magstarkt va?
Det var inte så jag menade. Visst, det är vanligt att de första fria valen misslyckas. Bygga upp en rättsstat är heller inte lätt.
Nej, Snarare att Elon lider av någon fobi som kan ha med hans bakgrund att göra och att han inte är intresserad av den svenska modellen.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var inte så jag menade. Visst, det är vanligt att de första fria valen misslyckas. Bygga upp en rättsstat är heller inte lätt.
Nej, Snarare att Elon lider av någon fobi som kan ha med hans bakgrund att göra och att han inte är intresserad av den svenska modellen.
Så du tror att Elon kände till den svenska modellen innan Tesla började sälja bilar i Sverige?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så du tror att Elon kände till den svenska modellen innan Tesla började sälja bilar i Sverige?
Nej
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej
Tänkte väl, många lassar verkar tro att han har full koll på alla Teslas dotterbolag, deras tvister och alla fackförbund i världen. Han måste vara superman!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var inte så jag menade. Visst, det är vanligt att de första fria valen misslyckas. Bygga upp en rättsstat är heller inte lätt.
Nej, Snarare att Elon lider av någon fobi som kan ha med hans bakgrund att göra och att han inte är intresserad av den svenska modellen.
Jag utgår ifrån att han utgår ifrån någon bild av fack som råder i USA.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Muskvitj tror att han står över demokratiskt stiftade nationella lagar. Därför behöver han inte ta reda på vad som gäller. Dags att lära honom att han hade fel.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Muskvitj tror att han står över demokratiskt stiftade nationella lagar. Därför behöver han inte ta reda på vad som gäller. Dags att lära honom att han hade fel.
Tror du?
Såvitt jag förstått vill han bara inte teckna ett frivilligt avtal.
Alla lagar följs nog.
Berätta annars vilka lagar det bryts mot, om du vet bättre.
 
  • Gilla
Rabbithole och 8 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vanguard,Blackrock och några till av dom stora investeringsbolagen som äger mest i Tesla skulle kunna gå samman och göra det. Men det är nog väldigt osannolikt så länge det går bra för Tesla.
Finns ingen anledning för dom att ens tänka på det.
Konflikten påverkar inte lönsamheten negativt och amerikanska investmentbolag har noll sympati med facket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.