Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det definitivt inte.

Det har inte hänt just något. Men om man låter Tesla vinna så sätter man en ny standard.

På samma sätt är Tesla rädda för att få in kollektivavtal i företaget. Det riskerar också att sätta en ny standard som de inte vill ha.
Vilken ny standard då? Vad innebär det?
 
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja precis, det var ju det som hände nu när vissa vägrade strejka och blev utkastade! Ett starkt bevis på fackets felsteg
Jag håller med om att fackets agerande inte verkar speciellt bra när det gäller den här strejken.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan jag inte bedöma men uppenbarligen anses detta vara angeläget, jag är för en fredlig och effektiv arbetsmarknad med mer ansvar lämnat åt parterna, de har klarat det galant hittills och jag ser ingen anledning att dra tillbaks detta förtroende bara för att det retar Elon Musk.

Människor som han tenderar att trivas i kaos där den mest resursstarke bestämmer.
Har du tänkt på att Elon själv mest troligt inte är personligen insatt i alla bolagets dotterbolag runt om i världen? Bolagen har en policy att hålla sig efter och den säger indirekt, inga KA! Så denna konflikt blir långdragen om facken segar vidare…
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du tänkt på att Elon själv mest troligt inte är personligen insatt i alla bolagets dotterbolag runt om i världen? Bolagen har en policy att hålla sig efter och den säger indirekt, inga KA! Så denna konflikt blir långdragen om facken segar vidare…
Nu har han ju uttalat sig har jag för mig men precis som du skriver så verkar hans hållning vara att han absolut inte vill att arbetskraften organiserar sig och då blir det ju så här när han etablerar sig i länder med andra ordningar, jag kan inte heller se något annat än att det blir långdraget med den inställningen.

Det är ju heller ingen självklar rätt, även om han är världens rikaste person och med detta anser sig ha den, att etablera sig i ett land och kräva att landet anpassar sig till bolagets policys.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu har han ju uttalat sig har jag för mig men precis som du skriver så verkar hans hållning vara att han absolut inte vill att arbetskraften organiserar sig och då blir det ju så här när han etablerar sig i länder med andra ordningar, jag kan inte heller se något annat än att det blir långdraget med den inställningen.

Det är ju heller ingen självklar rätt, även om han är världens rikaste person och med detta anser sig ha den, att etablera sig i ett land och kräva att landet anpassar sig till bolagets policys.
Han kommenterade "Galet" på X när han fick reda på vad facket kokat ihop, något annat har jag inte läst iaf.

Det blir inte så här i andra länder vad jag har läst, ta tex Tyskland som exempel, vad jag vet krävs där att 50% av de anställda ska vara med i ett fackförbund för att det ska kunna utlysas strejk och att de inte alls har samma rättigheter/möjligheter att dra igång ett band av sympatiåtgärder.

Sverige behöver inte anpassa sig en mm till Teslas policy eftersom majoriteten av de anställda verkar trivas på sitt jobb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han kommenterade "Galet" på X när han fick reda på vad facket kokat ihop, något annat har jag inte läst iaf.

Det blir inte så här i andra länder vad jag har läst, ta tex Tyskland som exempel, vad jag vet krävs där att 50% av de anställda ska vara med i ett fackförbund för att det ska kunna utlysas strejk och att de inte alls har samma rättigheter/möjligheter att dra igång ett band av sympatiåtgärder.

Sverige behöver inte anpassa sig en mm till Teslas policy eftersom majoriteten av de anställda verkar trivas på sitt jobb.
Jo kort så är sympatistrejker inte juridiskt möjliga i Tyskland.
https://www.tv4.se/artikel/2t3EsH23...-att-blossa-upp-i-teslas-enda-fabrik-i-europa
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han kommenterade "Galet" på X när han fick reda på vad facket kokat ihop, något annat har jag inte läst iaf.

Det blir inte så här i andra länder vad jag har läst, ta tex Tyskland som exempel, vad jag vet krävs där att 50% av de anställda ska vara med i ett fackförbund för att det ska kunna utlysas strejk och att de inte alls har samma rättigheter/möjligheter att dra igång ett band av sympatiåtgärder.

Sverige behöver inte anpassa sig en mm till Teslas policy eftersom majoriteten av de anställda verkar trivas på sitt jobb.
Det förvånar mig inte att man i Tyskland har lite andra arrangemang än i Sverige, det är långt besvärligare att vara arbetsgivare i Tyskland, på det stora hela, än i Sverige. Mycket på grund av kollektivavtalen och att facken är mer konstruktiva här.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Det förvånar mig inte att man i Tyskland har lite andra arrangemang än i Sverige, det är långt besvärligare att vara arbetsgivare i Tyskland, på det stora hela, än i Sverige. Mycket på grund av kollektivavtalen och att facken är mer konstruktiva här.
Jo men det är väl hög tid för en lösning....?!

Om Tesla "gör en Amazon" så är ju även Metall nöjda.
https://omni.se/if-metall-oppnar-for-amazon-losning/a/on0Eqm
 
P paralun skrev:
Jo men det är väl hög tid för en lösning....?!

Om Tesla "gör en Amazon" så är ju även Metall nöjda.
[länk]
Min spåkula säger att detta kommer att ta tid, 3 månader är bara uppvärmning. Tesla vill se vad mer facken kan prestera innan de lämnar något som helst besked.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men det är väl hög tid för en lösning....?!

Om Tesla "gör en Amazon" så är ju även Metall nöjda.
[länk]
Vi har att göra med en mycket speciell man som tydligt visat att efterföljande av hans uppfattningar är långt viktigare än hans affärsverksamhet, det skulle förvåna mig mycket om han har förmågan att vara pragmatisk. Min egen gissning är att detta blir mycket långdraget, han har ju pengarna att oavsett lönsamhet hålla igång Tesla Sverige i evighet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ju inte riktigt så att det är Elon som äger Tesla. Så länge ägarna tror att han är bra för företaget får han säkert sitta kvar som VD. Men han kan definitivt bytas ut.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Exakt hur dynamiken i styrelsen ser ut vet jag inte men han förefaller ha mycket stort inflytande.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är väl hög tid för en lösning....?!

Om Tesla "gör en Amazon" så är ju även Metall nöjda.
[länk]
Men svenska verksamheten är väl redan ett eget bolag? Så att göra sin artikeln föreslår och lägga svenska verksamheten i ett bolag som sedan tecknar kollektivavtal blir ju precis samma situation som nu?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men svenska verksamheten är väl redan ett eget bolag? Så att göra sin artikeln föreslår och lägga svenska verksamheten i ett bolag som sedan tecknar kollektivavtal blir ju precis samma situation som nu?
Mmm. Det som kan hända (men inte så sannolikt) är att en stor spelare (bilhandlare) får ta generalentreprenaden för försäljning och samma eller någon annan tar service/rep.
 
A ajn82 skrev:
Men svenska verksamheten är väl redan ett eget bolag? Så att göra sin artikeln föreslår och lägga svenska verksamheten i ett bolag som sedan tecknar kollektivavtal blir ju precis samma situation som nu?
Jo om nu Herr Musk vägrar skriva ett kollektivavtal för egna bolag så kanske det duger med att göra som Amazon? Sen vet jag inte exakt hur lösningen såg ut men Jeff Bezos spelar ju i samma division som Elon Musk. Det kan ju vara en ren principfråga för Musk samt Bezos att egna bolag skriver inga kollektivavtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.