717 107 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilken ny standard då? Vad innebär det?D Daniel 109 skrev:
Har du tänkt på att Elon själv mest troligt inte är personligen insatt i alla bolagets dotterbolag runt om i världen? Bolagen har en policy att hålla sig efter och den säger indirekt, inga KA! Så denna konflikt blir långdragen om facken segar vidare…D djac skrev:Det kan jag inte bedöma men uppenbarligen anses detta vara angeläget, jag är för en fredlig och effektiv arbetsmarknad med mer ansvar lämnat åt parterna, de har klarat det galant hittills och jag ser ingen anledning att dra tillbaks detta förtroende bara för att det retar Elon Musk.
Människor som han tenderar att trivas i kaos där den mest resursstarke bestämmer.
Nu har han ju uttalat sig har jag för mig men precis som du skriver så verkar hans hållning vara att han absolut inte vill att arbetskraften organiserar sig och då blir det ju så här när han etablerar sig i länder med andra ordningar, jag kan inte heller se något annat än att det blir långdraget med den inställningen.Jonatan79 skrev:
Det är ju heller ingen självklar rätt, även om han är världens rikaste person och med detta anser sig ha den, att etablera sig i ett land och kräva att landet anpassar sig till bolagets policys.
Han kommenterade "Galet" på X när han fick reda på vad facket kokat ihop, något annat har jag inte läst iaf.D djac skrev:Nu har han ju uttalat sig har jag för mig men precis som du skriver så verkar hans hållning vara att han absolut inte vill att arbetskraften organiserar sig och då blir det ju så här när han etablerar sig i länder med andra ordningar, jag kan inte heller se något annat än att det blir långdraget med den inställningen.
Det är ju heller ingen självklar rätt, även om han är världens rikaste person och med detta anser sig ha den, att etablera sig i ett land och kräva att landet anpassar sig till bolagets policys.
Det blir inte så här i andra länder vad jag har läst, ta tex Tyskland som exempel, vad jag vet krävs där att 50% av de anställda ska vara med i ett fackförbund för att det ska kunna utlysas strejk och att de inte alls har samma rättigheter/möjligheter att dra igång ett band av sympatiåtgärder.
Sverige behöver inte anpassa sig en mm till Teslas policy eftersom majoriteten av de anställda verkar trivas på sitt jobb.
Jo kort så är sympatistrejker inte juridiskt möjliga i Tyskland.Jonatan79 skrev:
Han kommenterade "Galet" på X när han fick reda på vad facket kokat ihop, något annat har jag inte läst iaf.
Det blir inte så här i andra länder vad jag har läst, ta tex Tyskland som exempel, vad jag vet krävs där att 50% av de anställda ska vara med i ett fackförbund för att det ska kunna utlysas strejk och att de inte alls har samma rättigheter/möjligheter att dra igång ett band av sympatiåtgärder.
Sverige behöver inte anpassa sig en mm till Teslas policy eftersom majoriteten av de anställda verkar trivas på sitt jobb.
https://www.tv4.se/artikel/2t3EsH23...-att-blossa-upp-i-teslas-enda-fabrik-i-europa
Det förvånar mig inte att man i Tyskland har lite andra arrangemang än i Sverige, det är långt besvärligare att vara arbetsgivare i Tyskland, på det stora hela, än i Sverige. Mycket på grund av kollektivavtalen och att facken är mer konstruktiva här.Jonatan79 skrev:
Han kommenterade "Galet" på X när han fick reda på vad facket kokat ihop, något annat har jag inte läst iaf.
Det blir inte så här i andra länder vad jag har läst, ta tex Tyskland som exempel, vad jag vet krävs där att 50% av de anställda ska vara med i ett fackförbund för att det ska kunna utlysas strejk och att de inte alls har samma rättigheter/möjligheter att dra igång ett band av sympatiåtgärder.
Sverige behöver inte anpassa sig en mm till Teslas policy eftersom majoriteten av de anställda verkar trivas på sitt jobb.
Jo men det är väl hög tid för en lösning....?!D djac skrev:
Om Tesla "gör en Amazon" så är ju även Metall nöjda.
https://omni.se/if-metall-oppnar-for-amazon-losning/a/on0Eqm
Vi har att göra med en mycket speciell man som tydligt visat att efterföljande av hans uppfattningar är långt viktigare än hans affärsverksamhet, det skulle förvåna mig mycket om han har förmågan att vara pragmatisk. Min egen gissning är att detta blir mycket långdraget, han har ju pengarna att oavsett lönsamhet hålla igång Tesla Sverige i evighet.P paralun skrev:
Det är ju inte riktigt så att det är Elon som äger Tesla. Så länge ägarna tror att han är bra för företaget får han säkert sitta kvar som VD. Men han kan definitivt bytas ut.
Men svenska verksamheten är väl redan ett eget bolag? Så att göra sin artikeln föreslår och lägga svenska verksamheten i ett bolag som sedan tecknar kollektivavtal blir ju precis samma situation som nu?P paralun skrev:
Mmm. Det som kan hända (men inte så sannolikt) är att en stor spelare (bilhandlare) får ta generalentreprenaden för försäljning och samma eller någon annan tar service/rep.A ajn82 skrev:
Jo om nu Herr Musk vägrar skriva ett kollektivavtal för egna bolag så kanske det duger med att göra som Amazon? Sen vet jag inte exakt hur lösningen såg ut men Jeff Bezos spelar ju i samma division som Elon Musk. Det kan ju vara en ren principfråga för Musk samt Bezos att egna bolag skriver inga kollektivavtal?A ajn82 skrev:
