717 114 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det myckna strejkandet i Finland hänger ofta ihop med att arbetsgivarsidans utgångsläge brukar vara att kollektivavtalen skall skrotas och lönerna sänkas rejält. I många avtalsförhandligar krävs det en strejk innan de ens går med på att förhandla med fackföreningarna.
Därför blir det mycket strejker och oroligheter. Det blir så när den ena parten inte godkänner att den andra får existera.
I Sverige verkar båda sidorna utgå från en gemensam vilja till kompromisser och då brukar de gå att komma överens om skäliga kompromisser som alla kan leva med. Det är så man skall göra om man vill ha fred på arbetsmarknaden.
Leva och låta leva.
Därför blir det mycket strejker och oroligheter. Det blir så när den ena parten inte godkänner att den andra får existera.
I Sverige verkar båda sidorna utgå från en gemensam vilja till kompromisser och då brukar de gå att komma överens om skäliga kompromisser som alla kan leva med. Det är så man skall göra om man vill ha fred på arbetsmarknaden.
Leva och låta leva.
Precis , i Sverige krigar dock facken för att de inbillar sig att hela den svenska modellen ska fallera pga att ett verkstadsbolag med 130 st anställda inte har avtal!H heimlaga skrev:Det myckna strejkandet i Finland hänger ofta ihop med att arbetsgivarsidans utgångsläge brukar vara att kollektivavtalen skall skrotas och lönerna sänkas rejält. I många avtalsförhandligar krävs det en strejk innan de ens går med på att förhandla med fackföreningarna.
Därför blir det mycket strejker och oroligheter. Det blir så när den ena parten inte godkänner att den andra får existera.
I Sverige verkar båda sidorna utgå från en gemensam vilja till kompromisser och då brukar de gå att komma överens om skäliga kompromisser som alla kan leva med. Det är så man skall göra om man vill ha fred på arbetsmarknaden.
Leva och låta leva.
De har rätt att utlysa strejk om en enda anställd ställer sig på fackets sida oavsett om det är stora eller små vinster i ett KA för parterna.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hm, det är väl det som inte skett i detta fall. D.v.s. stridsåtgärderna är inte alls proportionerliga. IF Metall har vad jag läst inte lyckats påvisa några direkta missförhållande alls vilket också rimmar med det låga deltagande från arbetstagande.H heimlaga skrev:
Istället har man nyttjar man stridsåtgärderna i politiskt maktsyfte för att påtvinga Tesla och sina arbetstagare sin uppfattning om hur företaget bör drivas.
De skiter m.a.o. i villkoren för de anställda. Det är makten man vill åt.
Att Tesla inte har kollektivavtal är i sig inte problemet. Problemet kommer om man låter det vara utan att göra något. Då kommer fler , sannolikt med klart sämre förhållanden att göra samma sak. Ska normen vara att kollektivavtal ska finnas så kan man inte släppa Tesla för att de är envisa.Jonatan79 skrev:
Precis , i Sverige krigar dock facken för att de inbillar sig att hela den svenska modellen ska fallera pga att ett verkstadsbolag med 130 st anställda inte har avtal!
De har rätt att utlysa strejk om en enda anställd ställer sig på fackets sida oavsett om det är stora eller små vinster i ett KA för parterna.
Det får ju var och en tycka vad man vill om men de flesta insatta är överens om att detta handlar om "modellen" och inte om Tesla enskilt och då står det mer på spel, som motiverar högre insatser. Man kan ju inbilla sig vad som helst men detta är nog konsensus hos kvalificerade bedömare.S Styrman_jansson skrev:Hm, det är väl det som inte skett i detta fall. D.v.s. stridsåtgärderna är inte alls proportionerliga. IF Metall har vad jag läst inte lyckats påvisa några direkta missförhållande alls vilket också rimmar med det låga deltagande från arbetstagande.
Istället har man nyttjar man stridsåtgärderna i politiskt maktsyfte för att påtvinga Tesla och sina arbetstagare sin uppfattning om hur företaget bör drivas.
De skiter m.a.o. i villkoren för de anställda. Det är makten man vill åt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Eftersom villkoren för Tesla-anställda verkar vara rätt OK ( ingen har påvisat något annat) så motbevisar det ju precis det du skriver. I detta fall naturligtvis men just detta går ju inte att använda som något argument för att man får klart sämre förhållande utan kollektivavtal.D Daniel 109 skrev:
Vad har då hänt dessa 10 år som Tesla inte haft avtal? Hur har det påverkat ?D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Då verkar det ju direkt kontraproduktivt att sikta in sig på ett företag med OK villkor som argument för "modellen".D djac skrev:
Modellen tolkas väldigt olika, därför ser vi massor av bolag som inte önskar KA för det fungerar ändå, dvs modellen kräver inte 100% anslutning för att överleva.D djac skrev:
När det är tex transportstrejk så drabbas väldigt många företag och arbetstagare. När busschaufförer strejkar drabbas väldigt många privatpersoner och företag även skolelever.Jonatan79 skrev:
Om man är ett företag som levererar till tex Tesla eller andra storföretag så är det en del i kalkylen att kunden byter leverantör så fort dom hittar en billigare. Den här gången var det pga strejken.
Men arbetarna hade ju också kunnat välja att gå ur facket och fortsätta producera om dom hade tyckt att det var ett bättre alternativ.
Det kan jag inte bedöma men uppenbarligen anses detta vara angeläget, jag är för en fredlig och effektiv arbetsmarknad med mer ansvar lämnat åt parterna, de har klarat det galant hittills och jag ser ingen anledning att dra tillbaks detta förtroende bara för att det retar Elon Musk.Jonatan79 skrev:
Människor som han tenderar att trivas i kaos där den mest resursstarke bestämmer.
Nej, det gör det definitivt inte.S Styrman_jansson skrev:
Det har inte hänt just något. Men om man låter Tesla vinna så sätter man en ny standard.Jonatan79 skrev:
På samma sätt är Tesla rädda för att få in kollektivavtal i företaget. Det riskerar också att sätta en ny standard som de inte vill ha.
Ja precis, det var ju det som hände nu när vissa vägrade strejka och blev utkastade! Ett starkt bevis på fackets felstegN Niq skrev:När det är tex transportstrejk så drabbas väldigt många företag och arbetstagare. När busschaufförer strejkar drabbas väldigt många privatpersoner och företag även skolelever.
Om man är ett företag som levererar till tex Tesla eller andra storföretag så är det en del i kalkylen att kunden byter leverantör så fort dom hittar en billigare. Den här gången var det pga strejken.
Men arbetarna hade ju också kunnat välja att gå ur facket och fortsätta producera om dom hade tyckt att det var ett bättre alternativ.
