Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Nej, begriper du bättre 😉
Vi pratar nog om varandra. Om de anställda har lika villkor eller bättre än ett k-avtal finns det ingen fördel för den anställde att bolaget skriver under k-avtal. Du kommer dragandes med solidaritet mot andra arbetstagare mm.

I detta fall verkar Tesla inte ha likvärdiga villkor för sina anställda, då är det en annan femma.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi pratar nog om varandra. Om de anställda har lika villkor eller bättre än ett k-avtal finns det ingen fördel för den anställde att bolaget skriver under k-avtal. Du kommer dragandes med solidaritet mot andra arbetstagare mm.

I detta fall verkar Tesla inte ha likvärdiga villkor för sina anställda, då är det en annan femma.
Det är dock så man vill ha det. Inviduella villkor

Ok, vilka villkor syftar du på då?

Om ingen av de anställda är med i facket finns det ingen som kräver ett k-avtal. Men om någon / några är det så är de uppenbarligen missnöjda med villkoren de fått på företaget

P Putte 9497 skrev:
Ok, vilka villkor syftar du på då?

Om ingen av de anställda är med i facket finns det ingen som kräver ett k-avtal. Men om någon / några är det så är de uppenbarligen missnöjda med villkoren de fått på företaget
Jaha, är det en av de fackligt anställda på en av verkstäderna som startat igång processen eller är det IF Metall?

P
K Kasken skrev:
Citerar här under Ebba Grön, låttexten är från -78 men minsta lika aktuell som någonsin, om inte mer....

Tempot höjs vid maskinerna
Här drillar man eliten
Produktionen har inte plats för den
Som blivit illa sliten
Men för att ingen skall tro att det är något fel
Med de tunga ackorden
Betraktas han som ett sjukdomsfall och behandlas
Av den barmhartiga arbetsvården
texten skrevs av Blå Tåget och fanns på deras platta Brustna Hjärtans Hotell som kom ut 1972 och den handlar om alliansen mellan socialdemokratin och kapitalet, de sitter i samma båt men det är inte de som ror.

Du har totalt missförstått budskapet, det är snarare att arbetarklassen blivit förrådda av socialdemokrati och fackföreningsrörelse. Det hela är väldigt medvetet då "Den ena handen vet vad den andra gör" vilket också är titeln på originalet.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En nyfiken fråga, vad skulle du föredra; Ett avtal framförhandlat som en kompromiss för den breda massan eller ett avtal anpassa till just dig och det du värderar?
Otroligt enspårig och förenklad frågeställning.

Jag vill givetvis ha ett avtal som gör allt bättre för mig, men tänker jag bara aningen längre så vill jag samtidigt inte ha ett avtal som innebär att jag vinner det jag vinner på någon annans bekostnad.

Den svenska modellen i allmänhet och kollektivavtalen i synnerhet står på en urbergs-stabil grund som utgår ifrån kärnvärden så som medmänsklighet, allas lika värde och absolut inte minst solidaritet.

Det spåret du leder in på med din frågeställning utgår ifrån hänsynslös egoism, något som juförsig ligger i tiden, men absolut inte tilltalar mig.

• Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
Jaha, är det en av de fackligt anställda på en av verkstäderna som startat igång processen eller är det IF Metall?
Enligt de uppgifter jag har så är det några på golvet som är med i facket men som inte vågade strejka då de blivit hotade om uppsägning från a-givaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Enligt de uppgifter jag har så är det några på golvet som är med i facket men som inte vågade strejka då de blivit hotade om uppsägning från a-givaren.
Det var inte fråga , läs mitt förra inlägg igen

P Putte 9497 skrev:
Om man inte dyker upp på jobbet så ska man såklart få sparken

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Varför kan inte alla företag bara acceptera ett kollektivavtal som ger de anställda rätten till en trygghet i arbetslivet?

Om man nu som företag vill ge de anställda bättre villkor än kollektivavtalet så är det fritt fram. Den dagen det börjar gå utför med företaget så har de inte råd att betala dessa fina villkor längre men då finns ju lägstanivåerna med kollektivavtalet.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Det är ju IF Metall som startat igång för att vädja om sina medlemmar på Tesla.

P Putte 9497 skrev:
Varför kan inte alla företag bara acceptera ett kollektivavtal som ger de anställda rätten till en trygghet i arbetslivet?

Om man nu som företag vill ge de anställda bättre villkor än kollektivavtalet så är det fritt fram. Den dagen det börjar gå utför med företaget så har de inte råd att betala dessa fina villkor längre men då finns ju lägstanivåerna med kollektivavtalet.
Motfråga varför finns det inte avtal som skyddar företag mot anställda? Istället har vi LAS som gör det nästan omöjligt bli av med en kass anställd

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man inte dyker upp på jobbet så ska man såklart få sparken
Sverige har strejkrätt. Så är det strejk så får inte arbetsgivaren sparka den som strejkar. Oavsett vad din åsikt är.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
mnils skrev:
texten skrevs av Blå Tåget och fanns på deras platta Brustna Hjärtans Hotell som kom ut 1972 och den handlar om alliansen mellan socialdemokratin och kapitalet, de sitter i samma båt men det är inte de som ror.

Du har totalt missförstått budskapet, det är snarare att arbetarklassen blivit förrådda av socialdemokrati och fackföreningsrörelse. Det hela är väldigt medvetet då "Den ena handen vet vad den andra gör" vilket också är titeln på originalet.
Du har rätt i det du skriver.

Det pågår dock ett kraftigt växande missnöje inom delar av den fackliga världen, där kopplingen till Socialdemokratin via LO starkt ifrågasätts.

Det har väl knappast undgått någon att en otroligt stor del av "LO-väljarna" lägger sina röster på andra partier?
Historiskt är Socialdemokraterna skapade av den fackliga rörelsen i syfte att vara arbetarklassens politiska maktfaktor, detta är det nu allt färre som anser vara det Socialdemokraterna faktiskt gör politiskt.

Hur detta kommer utspela sig framöver vet ingen.

Personligen hoppas jag dock på att jag under mina resterande 40-45år kommer få uppleva någon form av rejäl omskakning gällande detta. Helt klart för mig är i alla fall att Socialdemokraterna har spelat ut sin roll, de måste bort så något annat kan komma in och ta plats, ju förr desto bättre.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vem vet, IF Metall kanske gör som byggnads nyligen gjorde i södra Sverige att sätta TS Prefab i konkurs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.