717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är känt som en effektiv lösning som är bra för bägge parter, sen kan folk ha vilka åsikter som helst ändå och jag antar att som alltid finns det outliers där det är mer negativt men så är det med allt i ett samhälle.S Styrman_jansson skrev:Objektivt bra för vem och jämfört med vad? Ett annat avtal? Inget avtal? halvbra avtal?
Ja och det är fine att vilja att andra går med. Till och med att ta till vissa stridsåtgärder som gör det besvärligt för ett företag att stå utanför samt driva opinion för det. Men det ska inte vara OK att ta till sådana åtgärder att företagen går i konkurs. Det strider rent praktiskt mot avtalsfriheten.
Det är ju också talande att i ena stunden påstå att det är bra för arbetsgivarna och i nästa säger att det annars krävs lagstiftning om det inte skulle finnas. Om det var så bra för arbetsgivarna behövs det ju ingen lagstiftning, de tecknar det ju gladeligen ändå?
Hur partnerna väljer att jobba kring detta lämnar jag åt dessa, som jag sagt upprepade gånger, skulle problemen bli större än fördelarna så kommer självklart detta arrangemang att avslutas. Jag tror det är så självklart för de inblandade att det inte ses som märkligt, frågor som idag har lämnats åt parterna att komma överens om kommer det att lagstiftas om om de inte kommer överens, vad är märkligt med det, det är ju fullständigt självklart? En förkrossande majoritet av företag med de allra största erfarenheterna av globalt företagande tecknar dessa, att några få nystartade företag inte vill göra så kan nog inte tas som intäkt för någonting, möjligtvis deras omognad.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det känns som vi pratar helt om varandra så jag får sluta där. Jag vidhåller att det sällan är det bästa med ett avtal som ska passa alla ungefär som att samma bil inte heller passar alla.D djac skrev:Det är känt som en effektiv lösning som är bra för bägge parter, sen kan folk ha vilka åsikter som helst ändå och jag antar att som alltid finns det outliers där det är mer negativt men så är det med allt i ett samhälle.
Hur partnerna väljer att jobba kring detta lämnar jag åt dessa, som jag sagt upprepade gånger, skulle problemen bli större än fördelarna så kommer självklart detta arrangemang att avslutas. Jag tror det är så självklart för de inblandade att det inte ses som märkligt, frågor som idag har lämnats åt parterna att komma överens om kommer det att lagstiftas om om de inte kommer överens, vad är märkligt med det, det är ju fullständigt självklart? En förkrossande majoritet av företag med de allra största erfarenheterna av globalt företagande tecknar dessa, att några få nystartade företag inte vill göra så kan nog inte tas som intäkt för någonting, möjligtvis deras omognad.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Gör du inte en liten tankevurpa nu? Om Tesla nu verkligen ger sina anställda sämre villkor så borde de ju ha mindre omkostnader och snarare främja konkurrensen ännu mer.P Putte 9497 skrev:
Som Putins generaler om krigslyckan i UkrainaD djac skrev:Det vet inte jag, kan vara åsikter, man kan, som en del här, helt enkelt principiellt vara emot modellen, om någon känner ledningen i bolagen så kanske vi kan få veta. Man kan ju vända på det och fråga sig varför alla andra, större och mer långlivade företag har kollektivavtal.
Klarna har väl iofs ett grundmurat dåligt rykte på alla sätt, så där är det kanske inte så konstigt men det är ren spekulation från min sida.
Och för att anknyta till tråden så är ju Musk speciell och detta är nog inte det enda som vi andra inte riktigt ser det rationella i som han gör. Vem vet, han är förmodligen inte ens medveten om detta, skulle inte förvåna mig om ingen vågar framföra det till honom.
Lika villkor främjar konkurrensen. Vem anställer en städare idag som man inte kan lura hit från något fattigt land?S Styrman_jansson skrev:
Det är ju en ren filosofisk fråga såklart, det är därför det finns olika organisationer för olika branscher men du har såklart rätt att inget passar alla men jag frågar mig ändå återigen om det ändå inte är så alt är ordnat i ett samhälle, det finns lite val men någonstans tar det stopp och några av någras behov hamnar utanför.S Styrman_jansson skrev: