717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det två mest kriminella grupperna i Sverige är SD-anhängare, 1 av 5, och Moderater, 1 av 10, det skulle då innebära att de är de två värsta grupperna att sympatisera med.AndersMalmgren skrev:
Jag ser fortfarande fram emot att få höra om en grupp där ingen har någon form av dålig eller anstötlig åsikt.
PS, jag kan garantera dig att det finns fackföreningsanslutna som är ännu värre, kanske begått brott på riktigt tom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 276 inlägg
Självklart. Fackverksamhet borde vara kriminellt.D djac skrev:Ja det två mest kriminella grupperna i Sverige är SD-anhängare, 1 av 5, och Moderater, 1 av 10, det skulle då innebära att de är de två värsta grupperna att sympatisera med.
Jag ser fortfarande fram emot att få höra om en grupp där ingen har någon form av dålig eller anstötlig åsikt.
PS, jag kan garantera dig att det finns fackföreningsanslutna som är ännu värre, kanske begått brott på riktigt tom.
Nej vad pratar du om, det är inte familjen man kommer ifrån och att pappa fixar utbildning och kontakter, det är det inneboende DRIVET och den HÖGA IQn som gör det! Vissa är helt enkelt bara väldigt duktiga! Eller lever i alla fall sina liv blinda för de goda förutsättningar de fick gratis, och tror sig därför vara bättre än de flesta andra. Och inbillar sig därför att de med sitt lilla enmansföretag är "bäst på det de gör". De enda som är ännu bättre än dessa, är de med mer pengar.elpaco skrev:
Intressant i sammanhanget är uppgiften om att den amerikanska drömmen är väsentligen lättare att uppnå i Sverige än USA. Alltså den stora klassresan. Utmärkande för USA är att man har devisen att det statliga sociala erbjudandet skall vara svagt, att det är bättre att inte har råd att göra ett val än att bli tvingad till ett. Ja det är billigare att producera varor och tjänster där, men så har en stor del av befolkningen dubbla jobb och 20% en inkomst som betraktas som fattigdom. Men visst, de som tjänar mycket pengar tjänar jättemycket pengar. Att födas i rätt familj är din absolut viktigaste egenskap.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Varför skulle det kräva ytterligare lagstiftning än den vi har? Finns ju trots allt en hel del företag där ute som inte har ett kollektivavtal och åtminstone de jag har jobbat på har fungerat utmärkt. Ni får det att låta som att utan kollektivavtal är det omöjligt att bedriva en verksamhet som inte utnyttjar och lurar sina anställda.D djac skrev:
D djac skrev:
All grupper där någon har orena tankar såklart, även sladder kan hänvisas till!AndersMalmgren skrev:
Så ser det ut i västvärlden, tex så har du antingen ett avtal eller en lag om minimilöner, arbetstider osv.JanneJanne123 skrev:
Varför skulle det kräva ytterligare lagstiftning än den vi har? Finns ju trots allt en hel del företag där ute som inte har ett kollektivavtal och åtminstone de jag har jobbat på har fungerat utmärkt. Ni får det att låta som att utan kollektivavtal är det omöjligt att bedriva en verksamhet som inte utnyttjar och lurar sina anställda.
Vi har en väldigt liten lagstiftning just för att partnerna har tagit ansvar, om nu en part inte vill fortsätta så så kommer lagstiftning nödvändigtvis ta över.
Den timmen man idag diskuterar med facket blir veckor i domstolar, det är ineffektivt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Minimilön har vi helt riktigt ingen i Sverige, men vår arbetstidslagstiftning är tämligen omfattande.D djac skrev:Så ser det ut i västvärlden, tex så har du antingen ett avtal eller en lag om minimilöner, arbetstider osv.
Vi har en väldigt liten lagstiftning just för att partnerna har tagit ansvar, om nu en part inte vill fortsätta så så kommer lagstiftning nödvändigtvis ta över.
Den timmen man idag diskuterar med facket blir veckor i domstolar, det är ineffektivt.
Men som sagt, du får det att låta som att det är omöjligt att driva företag i Sverige utan att ha kollektivavtal och det är helt enkelt inte sant.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vad är skillnaden mellan en lag och ett avtal man tvingas till då( vilket för övrigt är emot avtalsfriheten)?D djac skrev:Det jag säger är att om du ersätter lagstiftning med avtal mellan parterna, så får man ju ha dessa avtal tecknade. Att varken vilja ha lagstiftning eller avtal är inte realistiskt, så ja, det bygger till stor del på hög anslutningsgrad, annars får det bli lagstiftning.
Att ett par udda företag inte gillar modellen och därför skulle tvinga hela svenska näringslivet in i en ineffektiv förmodligen decennier lång lagstiftningsprocess ställer jag mig inte positiv till, resultatet skulle i mina ögon bara bli mindre effektivt än dagens lösning.
Och varför skulle hela svenska näringslivet tvingas till en lagstiftningsprocess bara för att några parter kommer överens om ett annat upplägg? Om ni kollektivavtal är så bra för båda parter så borde ju resterande vilja ha kvar det och behovet av lagstiftning uppstår inte.
Då har du missförstått, det går såklart utmärkt utan och de som inte har idag åker snålskjuts på de som deltar i processen och driver den svenska arbetsmarknaden och företagandet.JanneJanne123 skrev:
Jag förstår att det alltid kommer finnas några som inte vill en sak, även om den objektivt sett är bra, kärringar mot strömmen, tycke och smak, ideologi, och säkert många andra skäl.S Styrman_jansson skrev:Vad är skillnaden mellan en lag och ett avtal man tvingas till då( vilket för övrigt är emot avtalsfriheten)?
Och varför skulle hela svenska näringslivet tvingas till en lagstiftningsprocess bara för att några parter kommer överens om ett annat upplägg? Om ni kollektivavtal är så bra för båda parter så borde ju resterande vilja ha kvar det och behovet av lagstiftning uppstår inte.
Det finns två kända vägval, avtal mellan arbetsmarknadens parter eller lagstiftning, vill man inte ha avtal så kommer det krävas något som ersätter och det som är känt är lagar.
Det finns ett intresse från de som är med och tar ansvar att andra också bidrar men det finns nog ganska många företag i Sverige som inte har kollektivavtal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Objektivt bra för vem och jämfört med vad? Ett annat avtal? Inget avtal? halvbra avtal?D djac skrev:
Ja och det är fine att vilja att andra går med. Till och med att ta till vissa stridsåtgärder som gör det besvärligt för ett företag att stå utanför samt driva opinion för det. Men det ska inte vara OK att ta till sådana åtgärder att företagen går i konkurs. Det strider rent praktiskt mot avtalsfriheten.D djac skrev:Det finns två kända vägval, avtal mellan arbetsmarknadens parter eller lagstiftning, vill man inte ha avtal så kommer det krävas något som ersätter och det som är känt är lagar.
Det finns ett intresse från de som är med och tar ansvar att andra också bidrar men det finns nog ganska många företag i Sverige som inte har kollektivavtal.
Det är ju också talande att i ena stunden påstå att det är bra för arbetsgivarna och i nästa säger att det annars krävs lagstiftning om det inte skulle finnas. Om det var så bra för arbetsgivarna behövs det ju ingen lagstiftning, de tecknar det ju gladeligen ändå?
Redigerat: