717 470 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förstår varför Elon är rädd för facket.
Se hur facket och dess politiska vidareutveckling förstörde Sydafrika som nu är ett land i kaos, närmast laglöst, Elons hemland.
Se hur facket och dess politiska vidareutveckling förstörde Sydafrika som nu är ett land i kaos, närmast laglöst, Elons hemland.
Fun fact är att Gruffe (ägaren) lade upp en teslakritisk video om bärarmarna som spricker och Elon skickade full force jurister mot honom så han var tvungen att ta bort videon.Jonatan79 skrev:
Menar du det faktum att apartheid avskaffades? Det är inte helt förvånande att det inte går smärtfritt. Men att skylla det på facket är lite väl magstarkt va?blackarrow skrev:
Det gör väl alla strejker, jag har själv lidit ekonomisk skada flera gånger på grund av transportstrejker, man kan säker vända på det och fråga sig om någon strejk inte påverkar tredje person menligt.Jonatan79 skrev:
Sen undrar jag fortfarande om det där bolaget där VD uttalade sig så skarpt om ekonomisk skada men avstod ekonomisk kompensation men jag orkar inte lägga mer energi på det.
Ja, det var ju så fint ordnat innan *ironi*, något en del svenska politiker brann för att inte ändra på.blackarrow skrev:
"..Moderatledaren Ulf Adelsohn var dock inte imponerad och talade om att ”en neger är negrer” och fångade därmed upp sin företrädare Gösta Bohmans uttalande om att ”negrerna” i Afrika inte behövde bistånd eftersom de i värmen kunde plocka bananer från träden.
Carl Bildt gjorde ett grumligt försvar av Adelsohn. Wallenberg-sfärens nestor Peter Wallenberg drog sig inte för att tala om ”svartingar.”"
https://www.gp.se/nyheter/varlden/b...lst-bort.4a945393-ae92-41c5-b146-159d44b6f201
Så vid alla strejker slutade man hämta sopor, städa, lämna viss post, vägra låta utomstående bolag utföra sina tjänster mm? Det kan inte jag minnas…D djac skrev:Det gör väl alla strejker, jag har själv lidit ekonomisk skada flera gånger på grund av transportstrejker, man kan säker vända på det och fråga sig om någon strejk inte påverkar tredje person menligt.
Sen undrar jag fortfarande om det där bolaget där VD uttalade sig så skarpt om ekonomisk skada men avstod ekonomisk kompensation men jag orkar inte lägga mer energi på det.
Det varierar såklart, jag tror nog dock att du kan frammana bilder av gator med sopberg i europas städer, just vid strejker, så ibland händer det.Jonatan79 skrev:
Det har även hänt mig att för mig viktiga flyg ställts in pga att sophanteringen på flygplatser drabbats av strejk. Inget nytt under solen, nothing to see.
Du låter som en politiker, jag pratar om Sverige , inte Italien.D djac skrev:Det varierar såklart, jag tror nog dock att du kan frammana bilder av gator med sopberg i europas städer, just vid strejker, så ibland händer det.
Det har även hänt mig att för mig viktiga flyg ställts in pga att sophanteringen på flygplatser drabbats av strejk. Inget nytt under solen, nothing to see.
Har du någon diagnosticerad minnessjukdom?Jonatan79 skrev:
När läget är tillräckligt allvarligt så dimensionerar man strejkåtgärderna därefter. I värsta fall krävs det generalstrejk. Jag är för unga för att minnas det men gammalt folk talar om "storstrejken" 1905 när man krävde att kejsaren skulle följa grundlagen och generalstrejken 1956 som riktade sig mot kraftigt sjunkande reallööner och misstänkta oegentligheter i presidentvalet.
Redigerat:
Jadu, tillräckligt allvarligt var ledordet. Denna strejk mot Tesla har dimensionerats helt felaktigt mot det s.k allvaret i själva saken.H heimlaga skrev:
Det har säkert hänt överallt, även i Sverige, att vår modell håller arbetsmarknaden fredligare än andra är ju etablerad fakta, detta är ett av skälen till att den är omtyckt av bägge parter, och därför parterna är så angelägna att försvara den i denna strejk, allt hänger liksom ihop.Jonatan79 skrev:
LO jämför svensk arbetsmarknad med våra nordiska grannar för att framställa vår arbetsmarknad som unikt välfungerande. Men denna jämförelse är grovt missvisande.D djac skrev:
Danmark, Norge och Finland har några av världens stökigaste arbetsmarknader. Och det beror inte på deras modeller. Sverige och Danmark har mycket liknande modeller, men ändå strejkar danskarna betydligt mer. En jämförelse med Tyskland, Holland eller Österrike hade gett ett helt annat resultat.
Adam Danieli, programansvarig för rättstatsfrågor på Timbro, skriver på Twitter: "Arbetsfred är inte något unikt svenskt tillstånd, och är därför svår att knyta just till vår modell. Faktum är att bred arbetsfred finns i länder med helt olika sätt att reglera arbetsmarknaden."
Just därför finns det inga problem med att justera strejkrätten, så att samhällsfarliga strejker begränsas
Timbro är galna, det är en helt alternativ värld idag, kolla lite själv istället.Jonatan79 skrev:
LO jämför svensk arbetsmarknad med våra nordiska grannar för att framställa vår arbetsmarknad som unikt välfungerande. Men denna jämförelse är grovt missvisande.
Danmark, Norge och Finland har några av världens stökigaste arbetsmarknader. Och det beror inte på deras modeller. Sverige och Danmark har mycket liknande modeller, men ändå strejkar danskarna betydligt mer. En jämförelse med Tyskland, Holland eller Österrike hade gett ett helt annat resultat.
Adam Danieli, programansvarig för rättstatsfrågor på Timbro, skriver på Twitter: "Arbetsfred är inte något unikt svenskt tillstånd, och är därför svår att knyta just till vår modell. Faktum är att bred arbetsfred finns i länder med helt olika sätt att reglera arbetsmarknaden."
Just därför finns det inga problem med att justera strejkrätten, så att samhällsfarliga strejker begränsas
https://www.etui.org/strikes-map
Jag tycker inte heller vi ska ha samhällsfaror men jag förstår inte användningen av ordet i samband med denna strejk?
Haha, ja vem/vilka är inte galna! Många tycker att facket är galna som går ut i flerfrontskrig mot Tesla som påverkar utomstående arbetstagare. De bolag som inte har KA är vinnare just nu, var det fackets mål?D djac skrev:
