Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju kolla Grufman bil på youtube så ser du att det finns konkurrens vad gäller reparationer av Teslas bilar. I Sverige (kanske EU) får inte biltillverkare stänga ute konkurrenter från service på fordon. Det är därför företag som tex Mechanum och Mekonomen kan ägna sig åt det.

Att strejker drabbar tredje man är väl inget nytt, det är liksom så strejker fungerar.
Ahh, jag hade fel. Det finns såklart utomstående verkstäder (utan KA) som servar och repar Teslor!

Att strejker och sympatiåtgärder drabbar redan anslutna bolag och k-anslutna arbetare lär vara nytt och rätt ovanligt, har det hänt tidigare?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En kalkon till chefsjurist som blivit avstängd, respekt, not!
Ja, då måste ju den svenska modellen vara kattskit. Det är väl den enda rimliga slutsatsen man kan dra… 🙄
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
En chefsjurist som inte är jurist är på något sätt ändå symptomatisk för hela denna röran, om än inte relevant för frågans kärna.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, då måste ju den svenska modellen vara kattskit. Det är väl den enda rimliga slutsatsen man kan dra… 🙄
Dina slutsatser och konsekvensanalys är på samma nivå som IF Metalls, är du möjligen medlem eller tidigare ombud ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dina slutsatser och konsekvensanalys är på samma nivå som IF Metalls, är du möjligen medlem eller tidigare ombud ?
Troligen en person med erfarenheter från arbetsmarknaden. Har man dylika erfarenheter är det lätt hänt att börja hålla med facket.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Troligen en person med erfarenheter från arbetsmarknaden. Har man dylika erfarenheter är det lätt hänt att börja hålla med facket.
Missförstå mig inte, facket behövs till mycket. Dessa metoder som de pysslar med nu passar dock bättre i en bok av vår gode numera avlidne Arto P.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dina slutsatser och konsekvensanalys är på samma nivå som IF Metalls, är du möjligen medlem eller tidigare ombud ?
Knappast, men jag ser den större bilden, vilket du verkar missa helt i din ”konsekvensanalys”. Att tredje man drabbas i en strejk har varit fallet sedan den första strejken på planeten genomfördes. Det ingår i konceptet...
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Knappast, men jag ser den större bilden, vilket du verkar missa helt i din ”konsekvensanalys”. Att tredje man drabbas i en strejk har varit fallet sedan den första strejken på planeten genomfördes. Det ingår i konceptet...
Nej, det är inte en stor del av problemet, det finns som sagt värre.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem har pratat om att avskaffa?
Ja, nu är det ju i förlängningen det som konflikten handlar om, det vet jag att alla i denna tråden känner till vid det här laget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det är inte en stor del av problemet, det finns som sagt värre.
Jösses, det bekräftar ju att du har helt fel fokus.
Vad säger du om när piloter strejkar, bagagepersonal på flygplatser etc. etc…

Du måste ju begripa att tredje person drabbas av strejker… det är ju en del av syftet med dylika…
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jösses, det bekräftar ju att du har helt fel fokus.
Vad säger du om när piloter strejkar, bagagepersonal på flygplatser etc. etc…

Du måste ju begripa att tredje person drabbas av strejker… det är ju en del av påtryckningsmedlet…
JAA! Är du trög kamrat! Det är en del av reglerna, svar Jesus Adam! Strejkrätten bör finnas kvar, dock kommer vi nu förmodligen få se om sympatiåtgärderna får vara kvar....
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
JAA! Är du trög kamrat! Det är en del av reglerna, svar Jesus Adam! Strejkrätten bör finnas kvar, dock kommer vi nu förmodligen få se om sympatiåtgärderna får vara kvar....
Inget svar på en enda fråga, du flyter ovanpå. Trodde du hade någon tanke bakom dina fraser, men icke.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inget svar på en enda fråga, du flyter ovanpå. Trodde du hade någon tanke bakom dina fraser, men icke.
Nästa fråga som du förhoppningsvis kan svara på: tycker du det är rimligt när redan anslutna bolag och deras anställda råkar illa ut pga fackets s.k "åtgärder"?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nästa fråga som du förhoppningsvis kan svara på: tycker du det är rimligt när redan anslutna bolag och deras anställda råkar illa ut pga fackets s.k "åtgärder"?
Vilken strejk påverkar inte anslutna bolag och arbetare som är med i facket?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vilken strejk påverkar inte anslutna bolag och arbetare som är med i facket?
Normalt sett alla. Men vilken strejk sätter utomstående bolag (som inte har med saken att göra direkt) i stora problem som innebär varsel eller tappade affärer för all framtid? Indirekt offrar facket k-anslutna medlemmar som inte arbetar på TM Sweden i detta fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.