717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om det inte riskerar att resultera i konsekvenser att strunta i hur den svenska modellen fungerar så kommer mindre nogräknade företag att utnyttja det. Vilket kommer att resultera i mer behov av reglering. Något som inte gynnar någon.Jonatan79 skrev:
Självklart, för vissa verkar det så.
Det är en litet verkstadsbolag med inte speciellt många anställda de är handlar om i första hand.
Vad jag vet hade/har de ensamrätt på service och reparationer av Teslabilarna, dvs ingen konkurrens där.
Berätta gärna hur arbetsmarknaden påverkats av att TM Sweden AB inte haft KA sedan deras intåg på den svenska marknaden för ca 10 år sedan?
Förklara gärna hur det kan påverka varje arbetstagare i Sverige om just TM Sweden AB inte tecknar avtalet, vilket de varit väldigt tydliga med från första början och iom att det är deras policy förmodligen inte kommer att ändras.
Jag är inte emot facket men deras metoder nu, som du påverkar bla 3:e man, redan anslutna verkstäder och fackligt anslutna arbetare ger iaf mig en dålig smak i munnen.
Det beror helt på hur bolagen beter sig och vad de erbjuder för villkor. Ingen har lyckats svara på mina frågor hittills, inte IF Metall inte S, inte du heller.D Daniel 109 skrev:
Det skiljer ju inte direkt mycket mellan tex KA-villkor och TM Sweden AB’s villkor vad som hittills är känt, så varför kriga så hårt för så lite?Nissens skrev:
Varför skulle Sverige inte värna om ditt system så som resten av Europa gör med sina?
Skälvklart är det bra om man kan hålla undan den amerikanska modellen från Europa.
De som eventuellt blir arbetslösa blir ju inte det för livet, de lär få nya jobb hos bättre arbetsgivare.
Helt tokigt att det finns de i tråden som inte begriper den stora bilden.
Du kan ju kolla Grufman bil på youtube så ser du att det finns konkurrens vad gäller reparationer av Teslas bilar. I Sverige (kanske EU) får inte biltillverkare stänga ute konkurrenter från service på fordon. Det är därför företag som tex Mechanum och Mekonomen kan ägna sig åt det.Jonatan79 skrev:
Självklart, för vissa verkar det så.
Det är en litet verkstadsbolag med inte speciellt många anställda de är handlar om i första hand.
Vad jag vet hade/har de ensamrätt på service och reparationer av Teslabilarna, dvs ingen konkurrens där.
Berätta gärna hur arbetsmarknaden påverkats av att TM Sweden AB inte haft KA sedan deras intåg på den svenska marknaden för ca 10 år sedan?
Förklara gärna hur det kan påverka varje arbetstagare i Sverige om just TM Sweden AB inte tecknar avtalet, vilket de varit väldigt tydliga med från första början och iom att det är deras policy förmodligen inte kommer att ändras.
Jag är inte emot facket men deras metoder nu, som du påverkar bla 3:e man, redan anslutna verkstäder och fackligt anslutna arbetare ger iaf mig en dålig smak i munnen.
Att strejker drabbar tredje man är väl inget nytt, det är liksom så strejker fungerar.
Redigerat:
Det är nog inte det att ingen lyckat förklara, utan att du inte vill förstå. Det handlar vad jag förstår inte primärt om villkoren här, utan att man av princip vill ha ett avtal.
Tja, enligt videoklipp tidigare i tråden radade facket upp en rad punkter de strider för. Jag vet betydligt mindre än dom vad det handlar om, så jag litar på att det dom säger stämmer.Jonatan79 skrev:
Eller så är det så att det är du som inte vill förstå. Jag litar på att det de räknar upp stämmer, och det lät mer än någon liten princip.D Daniel 109 skrev:
Men om du är så insatt så kan du ju upplysa oss, gärna med länkar till facket som styrker det.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
De verkar ju inte ens ha koll på om deras jurist innehar någon relevant utbildning, så har de koll? 🤭Nissens skrev:
Om vi skulle resonera så i alla samhälls och legala frågor så hade det blivit åka av, jag tror lagarna och reglerna hade varat i några timmar, sen hade man upptäckt ett nytt offer. Vi har lärt oss att acceptera att sakernas tillstånd inte är perfekta.sysmali skrev:
Ja, visst finns det saker som de vill ha bättre. Men orsaken till strejken är inte allvarliga missförhållanden hos Tesla, utan att man vill värna den svenska modellen.Nissens skrev:
Av liknade principer vägrar Tesla, de vill inte öppna upp för kollektivavtal inom tesla.
