Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur går det för Tesla i Finland förresten, är det kaos där också?
Här handlar kaoset om regeringen mot facken. Enligt senaste mätningarna stöds facken av över 60% av befolkningen. Vi har en högerregering som vill skrota kollektivavtalen och begränsa strejkrätten och införa fri lönedumpning.
Redan nu strejkas det överallt och om regeringen inte backar blir det generalstrejk.
 
  • Wow
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Här handlar kaoset om regeringen mot facken. Enligt senaste mätningarna stöds facken av över 60% av befolkningen. Vi har en högerregering som vill skrota kollektivavtalen och begränsa strejkrätten och införa fri lönedumpning.
Redan nu strejkas det överallt och om regeringen inte backar blir det generalstrejk.
Ehh, jag känner inte till något uttalande från regeringen i denna fråga som förespråkar skrotning av kollektivavtalen. Snarare tvärtom. Det som dock diskuterats och som även lämnats som lagförslag är en proportionalitetsprincip för stridsåtgärderna.

Inte heller har jag noterat att det "strejkas överallt" här i landet. Om så vore fallet så är det ju snarare ett bevis på att den Svenska modellen inte fungerar eftersom 90% av alla i Sverige är kollektivavtalsanslutning och omfattas av fredsplikt.

Det går inte ihop.

Men jag kan ha missat något så om du har några indikationer på motsatsen så länka gärna till artiklar e.d.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ehh, jag känner inte till något uttalande från regeringen i denna fråga som förespråkar skrotning av kollektivavtalen. Snarare tvärtom. Det som dock diskuterats och som även lämnats som lagförslag är en proportionalitetsprincip för stridsåtgärderna.

Inte heller har jag noterat att det "strejkas överallt" här i landet. Om så vore fallet så är det ju snarare ett bevis på att den Svenska modellen inte fungerar eftersom 90% av alla i Sverige är kollektivavtalsanslutning och omfattas av fredsplikt.

Det går inte ihop.

Men jag kan ha missat något så om du har några indikationer på motsatsen så länka gärna till artiklar e.d.
Det som diskuterades var Finland.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dålig nyhetsrapportering vi har här i Sverige.
Jag har inte hört ett ord om att det strejkas överallt i Finland.

Jag måste kolla med en vän från Finland.

edit:
Den som söker skall finna

Svenska Yle har en del skrivet (säkert andra också)
https://svenska.yle.fi/a/7-10049914
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
Ja stor strejk på gång pga av regeringens arbetsmarknadspolitik. Men inget skilt med Tesla. Finland har allmängiltiga avtal så dom måste följas oavsett. Om jag har förstått det rätt.
 
N Niq skrev:
Ja stor strejk på gång pga av regeringens arbetsmarknadspolitik. Men inget skilt med Tesla. Finland har allmängiltiga avtal så dom måste följas oavsett. Om jag har förstått det rätt.
Precis så.

Fast regeringen planerar att skrota de allmängiltiga avtalen.
 
sysmali
R Riverground skrev:
Helt galet att vissa tycker att dessa inte har kollektivavtal hotar den svenska modellen, men att 20 får gå på Hydro Extrusion med kollektivavtal inte hotar den.
Ännu tokigare att det finns personer i detta forum som inte ser något problem om anställda på Tesla eller i deras ekosystem blir arbetslösa. Bara den svenska modellen bibehålls.

Galet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det är ett litet antal att väga mot en stor systemfråga. Lägger man ner för så små konsekvenser så blir det ju fullständigt orimligt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Nissens
sysmali sysmali skrev:
Ännu tokigare att det finns personer i detta forum som inte ser något problem om anställda på Tesla eller i deras ekosystem blir arbetslösa. Bara den svenska modellen bibehålls.

Galet.
Varför skulle Sverige inte värna om ditt system så som resten av Europa gör med sina?
Skälvklart är det bra om man kan hålla undan den amerikanska modellen från Europa.
De som eventuellt blir arbetslösa blir ju inte det för livet, de lär få nya jobb hos bättre arbetsgivare.

Helt tokigt att det finns de i tråden som inte begriper den stora bilden.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
sysmali
D Daniel 109 skrev:
Det är ett litet antal att väga mot en stor systemfråga. Lägger man ner för så små konsekvenser så blir det ju fullständigt orimligt.
Enligt vem.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett litet antal att väga mot en stor systemfråga. Lägger man ner för så små konsekvenser så blir det ju fullständigt orimligt.
Ja. Inte värst demokratiskt att 20 personer ska försöka motverka vad resterande på bolaget önskar.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja. Inte värst demokratiskt att 20 personer ska försöka motverka vad resterande på bolaget önskar.
Du tror inte att frågan är större än så?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
De som eventuellt blir arbetslösa blir ju inte det för livet, de lär få nya jobb hos bättre arbetsgivare.
Fast de som blir arbetslösa jobbar ju redan på företag med kollektivavtal, om det nu är det du definierar som bättre arbetsgivare. Är ju just kollektivavtalet som gör att de blir arbetslösa.
 
  • Gilla
Rabbithole och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tror inte att frågan är större än så?
Självklart, för vissa verkar det så.

Det är en litet verkstadsbolag med inte speciellt många anställda de är handlar om i första hand.

Vad jag vet hade/har de ensamrätt på service och reparationer av Teslabilarna, dvs ingen konkurrens där.

Berätta gärna hur arbetsmarknaden påverkats av att TM Sweden AB inte haft KA sedan deras intåg på den svenska marknaden för ca 10 år sedan?

Förklara gärna hur det kan påverka varje arbetstagare i Sverige om just TM Sweden AB inte tecknar avtalet, vilket de varit väldigt tydliga med från första början och iom att det är deras policy förmodligen inte kommer att ändras.

Jag är inte emot facket men deras metoder nu, som du påverkar bla 3:e man, redan anslutna verkstäder och fackligt anslutna arbetare ger iaf mig en dålig smak i munnen.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Enligt vem.
Det jag skrev var enligt mig. Men jag gissar att stora delar sv befolkningen håller med.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.