717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Här handlar kaoset om regeringen mot facken. Enligt senaste mätningarna stöds facken av över 60% av befolkningen. Vi har en högerregering som vill skrota kollektivavtalen och begränsa strejkrätten och införa fri lönedumpning.Jonatan79 skrev:
Redan nu strejkas det överallt och om regeringen inte backar blir det generalstrejk.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ehh, jag känner inte till något uttalande från regeringen i denna fråga som förespråkar skrotning av kollektivavtalen. Snarare tvärtom. Det som dock diskuterats och som även lämnats som lagförslag är en proportionalitetsprincip för stridsåtgärderna.H heimlaga skrev:Här handlar kaoset om regeringen mot facken. Enligt senaste mätningarna stöds facken av över 60% av befolkningen. Vi har en högerregering som vill skrota kollektivavtalen och begränsa strejkrätten och införa fri lönedumpning.
Redan nu strejkas det överallt och om regeringen inte backar blir det generalstrejk.
Inte heller har jag noterat att det "strejkas överallt" här i landet. Om så vore fallet så är det ju snarare ett bevis på att den Svenska modellen inte fungerar eftersom 90% av alla i Sverige är kollektivavtalsanslutning och omfattas av fredsplikt.
Det går inte ihop.
Men jag kan ha missat något så om du har några indikationer på motsatsen så länka gärna till artiklar e.d.
Det som diskuterades var Finland.S Styrman_jansson skrev:Ehh, jag känner inte till något uttalande från regeringen i denna fråga som förespråkar skrotning av kollektivavtalen. Snarare tvärtom. Det som dock diskuterats och som även lämnats som lagförslag är en proportionalitetsprincip för stridsåtgärderna.
Inte heller har jag noterat att det "strejkas överallt" här i landet. Om så vore fallet så är det ju snarare ett bevis på att den Svenska modellen inte fungerar eftersom 90% av alla i Sverige är kollektivavtalsanslutning och omfattas av fredsplikt.
Det går inte ihop.
Men jag kan ha missat något så om du har några indikationer på motsatsen så länka gärna till artiklar e.d.
Dålig nyhetsrapportering vi har här i Sverige.
Jag har inte hört ett ord om att det strejkas överallt i Finland.
Jag måste kolla med en vän från Finland.
edit:
Den som söker skall finna
Svenska Yle har en del skrivet (säkert andra också)
https://svenska.yle.fi/a/7-10049914
Jag har inte hört ett ord om att det strejkas överallt i Finland.
Jag måste kolla med en vän från Finland.
edit:
Den som söker skall finna
Svenska Yle har en del skrivet (säkert andra också)
https://svenska.yle.fi/a/7-10049914
Ännu tokigare att det finns personer i detta forum som inte ser något problem om anställda på Tesla eller i deras ekosystem blir arbetslösa. Bara den svenska modellen bibehålls.R Riverground skrev:
Galet.
Det är ett litet antal att väga mot en stor systemfråga. Lägger man ner för så små konsekvenser så blir det ju fullständigt orimligt.
Varför skulle Sverige inte värna om ditt system så som resten av Europa gör med sina?sysmali skrev:
Skälvklart är det bra om man kan hålla undan den amerikanska modellen från Europa.
De som eventuellt blir arbetslösa blir ju inte det för livet, de lär få nya jobb hos bättre arbetsgivare.
Helt tokigt att det finns de i tråden som inte begriper den stora bilden.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Fast de som blir arbetslösa jobbar ju redan på företag med kollektivavtal, om det nu är det du definierar som bättre arbetsgivare. Är ju just kollektivavtalet som gör att de blir arbetslösa.Nissens skrev:
Självklart, för vissa verkar det så.Nissens skrev:
Det är en litet verkstadsbolag med inte speciellt många anställda de är handlar om i första hand.
Vad jag vet hade/har de ensamrätt på service och reparationer av Teslabilarna, dvs ingen konkurrens där.
Berätta gärna hur arbetsmarknaden påverkats av att TM Sweden AB inte haft KA sedan deras intåg på den svenska marknaden för ca 10 år sedan?
Förklara gärna hur det kan påverka varje arbetstagare i Sverige om just TM Sweden AB inte tecknar avtalet, vilket de varit väldigt tydliga med från första början och iom att det är deras policy förmodligen inte kommer att ändras.
Jag är inte emot facket men deras metoder nu, som du påverkar bla 3:e man, redan anslutna verkstäder och fackligt anslutna arbetare ger iaf mig en dålig smak i munnen.
