717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
IF Metalls toppjurist stängs av
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1210704Intressant att se hur detta påverkar konflikten.
Ganska intressant text för att komma från en Moderat fd riksdagskvinna.
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-...ten-ytterst-galler-och-jag-hejar-pa-if-metall
-Det hårda tonläget och mängden resurser som satts in i konflikten får oss att tro att den rör något närmast existentiellt. Och så är det. I centrum för konflikten står inte lönerna utan den ideologiskt laddade frågan om individen versus kollektivet. Modellens kritiker – hit räknas Teslas storägare och vd Elon Musk – anser att kollektiva avtal kränker individens fri- och rättigheter och att rätten till individuell förhandling borde vara en självklarhet i varje liberal demokrati.
-De som försvarar modellen betonar istället hur den skapat lugn på arbetsmarknaden och gett arbetarna hyggliga villkor.
-Men Teslakonflikten handlar också om vem eller vilka som har behörighet att ändra på lönemodellen. Den är ju en kompromiss som vuxit fram under årens lopp som har formats, knådats och justerats på initiativ av parterna själva. Varje försök till lagreglering har avvisats av regering och riksdag med hänvisning till att det är parternas – inte politikernas - sak att bestämma vad som ska gälla för arbetsplatserna. Det lägger ett ansvar på parterna att finna lösningar och ta ansvar för vad som gemensamt bestäms. En uppgift som parterna visat sig vuxna.
-..lyckas Musk skjuta den svenska modellen i sank rubbas balansen i vårt styrelseskick på ett allvarligt och svåröverblickbart sätt. Principen om folkstyre får maka på sig för storkapitalets ”rätt” att påverka frivilliga överenskommelser – även de med aldrig så starkt stöd. Det är det konflikten ytterst gäller och jag hejar på IF Metall!
https://www.sydsvenskan.se/2024-01-...ten-ytterst-galler-och-jag-hejar-pa-if-metall
-Det hårda tonläget och mängden resurser som satts in i konflikten får oss att tro att den rör något närmast existentiellt. Och så är det. I centrum för konflikten står inte lönerna utan den ideologiskt laddade frågan om individen versus kollektivet. Modellens kritiker – hit räknas Teslas storägare och vd Elon Musk – anser att kollektiva avtal kränker individens fri- och rättigheter och att rätten till individuell förhandling borde vara en självklarhet i varje liberal demokrati.
-De som försvarar modellen betonar istället hur den skapat lugn på arbetsmarknaden och gett arbetarna hyggliga villkor.
-Men Teslakonflikten handlar också om vem eller vilka som har behörighet att ändra på lönemodellen. Den är ju en kompromiss som vuxit fram under årens lopp som har formats, knådats och justerats på initiativ av parterna själva. Varje försök till lagreglering har avvisats av regering och riksdag med hänvisning till att det är parternas – inte politikernas - sak att bestämma vad som ska gälla för arbetsplatserna. Det lägger ett ansvar på parterna att finna lösningar och ta ansvar för vad som gemensamt bestäms. En uppgift som parterna visat sig vuxna.
-..lyckas Musk skjuta den svenska modellen i sank rubbas balansen i vårt styrelseskick på ett allvarligt och svåröverblickbart sätt. Principen om folkstyre får maka på sig för storkapitalets ”rätt” att påverka frivilliga överenskommelser – även de med aldrig så starkt stöd. Det är det konflikten ytterst gäller och jag hejar på IF Metall!
Om det är något som behöver förändras har SocialModeraterna haft flera chanser. Om det inte behöver förändras är det märkligt att det tas upp av en SocialModerat.D djac skrev:
Det är som jag ofta har sagt. Om man som enskild arbetstagare måste underkasta sig alla förhandlingsmetder som en arbetsgivare kan ta till mot en enskild då måste också arbetsgivaren underkasta sig alla förhandlingsmetoder som en enskild kan använda mot en arbetsgivare.
-"Arbetar du inte på villkoren som jag har bestämt måste du säga upp dig så du förlorar rätten till A-kassa och så ringer jag runt åt alla andra företag och berättar att du är en som inte skall anställas". "Nämner du en gång till att jag skulle betala någon sorts lön åt dig så kommer mina vänner att se till att du råkar illa ut".
(Förhandlingsmetoder som jag har upplevt arbetsgivare använda)
-"Betalar du inte en lön som jag kan leva på så tar nästa knivhugg i hjärtat". Där tappade du ena handen och lämnar du inte mina verktyg i fred slår jag in skallen på dig"
(Rimliga förhandlingsmetoder som en arbetstagare i så fall måste få använda i situationer som jag klarade mig ur tack vare fackförening och kollektivavtal)
Vill de där marknadsliberalerna ha det såhär måste de tillämpa sin liberalism på båda sidor och tillåta alla förhandlingsmetoder. Det skall vara jämlikt båda vägar. Annars är det ingen förhandling.
-"Arbetar du inte på villkoren som jag har bestämt måste du säga upp dig så du förlorar rätten till A-kassa och så ringer jag runt åt alla andra företag och berättar att du är en som inte skall anställas". "Nämner du en gång till att jag skulle betala någon sorts lön åt dig så kommer mina vänner att se till att du råkar illa ut".
(Förhandlingsmetoder som jag har upplevt arbetsgivare använda)
-"Betalar du inte en lön som jag kan leva på så tar nästa knivhugg i hjärtat". Där tappade du ena handen och lämnar du inte mina verktyg i fred slår jag in skallen på dig"
(Rimliga förhandlingsmetoder som en arbetstagare i så fall måste få använda i situationer som jag klarade mig ur tack vare fackförening och kollektivavtal)
Vill de där marknadsliberalerna ha det såhär måste de tillämpa sin liberalism på båda sidor och tillåta alla förhandlingsmetoder. Det skall vara jämlikt båda vägar. Annars är det ingen förhandling.
Problemet här är att de anställda på Tesla inte strejkar. Den högsta siffran jag sett är att 60 av 600 strejkar, vissa hävdar att det är betydligt färre. Istället är det företag med kollektivavtal som inte är inblandade i konflikten likt Hydra Extrusion som drabbas.H heimlaga skrev:
Hur går det för Tesla i Finland förresten, är det kaos där också?H heimlaga skrev:Det är som jag ofta har sagt. Om man som enskild arbetstagare måste underkasta sig alla förhandlingsmetder som en arbetsgivare kan ta till mot en enskild då måste också arbetsgivaren underkasta sig alla förhandlingsmetoder som en enskild kan använda mot en arbetsgivare.
-"Arbetar du inte på villkoren som jag har bestämt måste du säga upp dig så du förlorar rätten till A-kassa och så ringer jag runt åt alla andra företag och berättar att du är en som inte skall anställas". "Nämner du en gång till att jag skulle betala någon sorts lön åt dig så kommer mina vänner att se till att du råkar illa ut".
(Förhandlingsmetoder som jag har upplevt arbetsgivare använda)
-"Betalar du inte en lön som jag kan leva på så tar nästa knivhugg i hjärtat". Där tappade du ena handen och lämnar du inte mina verktyg i fred slår jag in skallen på dig"
(Rimliga förhandlingsmetoder som en arbetstagare i så fall måste få använda i situationer som jag klarade mig ur tack vare fackförening och kollektivavtal)
Vill de där marknadsliberalerna ha det såhär måste de tillämpa sin liberalism på båda sidor och tillåta alla förhandlingsmetoder. Det skall vara jämlikt båda vägar. Annars är det ingen förhandling.
Max 20 st strejkande är info från insidan från en av de anställda i "verkstan".R Riverground skrev:
Det är ju naturligt att Tesla väntar med att dumpa lönerna till efter strejken. Svartfötter har av tradition alltid fått bra betalt under strejk.R Riverground skrev:
