Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Det låter märkligt, råkade ut för detta för inte länge sedan och går såklart skadefri när man är offer.
Beror kanske på bolaget? Jag skrev dock fel, jag fick stå för 25% av beloppet. Alternativet var att jag skulle få 150kr/dag (om jag kommer ihåg rätt), men jag var ju beroende av bilen...

Kan ha varit att jag bara betalade 25% av milkostnaden, men jag vet att jag blev förvånad över hur dyrt det var.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
O och en till skrev:
Nu ska Tesla öppna en egen skadeverkstad i Stockholm som ett försök att kringgå blockaden. Man söker bland annat lackerare och plåtslagare:

[länk]
Ja men det är ju kanon, facket har verkligen lyckats med denna konflikten. Summerat har vi en situation där:
-Enda sättet att serva en Tesla är att uppsöka en verkstad utan kollektivavtal (Tesla)
-enda sättet att få krockskadad Tesla åtgärdad är via en skadeverkstad utan kollektivavtal eller snart då Tesla själva
-Teslas kanske enda underleverantör för delar med kollektivavtal har blivit av med avtalet, dvs nu produceras delar nån annanstans utan kollektivavtal…
-Konflikten har i princip inget stöd vad det verkar bland dom anställda på Tesla,

Tesla har en liknande situation som i Sverige i drygt 10 delstater i USA sen typ 10 år tillbaks, vad är IF Metalls plan ? Ska dom stå i sina tält år ut och år in?
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Ja men det är ju kanon, facket har verkligen lyckats med denna konflikten. Summerat har vi en situation där:
-Enda sättet att serva en Tesla är att uppsöka en verkstad utan kollektivavtal (Tesla)
-enda sättet att få krockskadad Tesla åtgärdad är via en skadeverkstad utan kollektivavtal eller snart då Tesla själva
-Teslas kanske enda underleverantör för delar med kollektivavtal har blivit av med avtalet, dvs nu produceras delar nån annanstans utan kollektivavtal…
-Konflikten har i princip inget stöd vad det verkar bland dom anställda på Tesla,

Tesla har en liknande situation som i Sverige i drygt 10 delstater i USA sen typ 10 år tillbaks, vad är IF Metalls plan ? Ska dom stå i sina tält år ut och år in?
Bifogar IF Metalls konsekvensanalys nedan:
 
  • Haha
  • Gilla
Screed och 13 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Beror kanske på bolaget? Jag skrev dock fel, jag fick stå för 25% av beloppet. Alternativet var att jag skulle få 150kr/dag (om jag kommer ihåg rätt), men jag var ju beroende av bilen...

Kan ha varit att jag bara betalade 25% av milkostnaden, men jag vet att jag blev förvånad över hur dyrt det var.
Ja men det låter rimligt, dessa 25% ska då på något sätt motsvara den kostnad du hade haft för egen bil, dvs du ska i stort vara skadefri.
 
D djac skrev:
Ja men det låter rimligt, dessa 25% ska då på något sätt motsvara den kostnad du hade haft för egen bil, dvs du ska i stort vara skadefri.
Jo, men om jag kör elbil och får en bensinare som hyrbil/lånebil, så blir det inte rätt. Eller om jag har en gammal billig bil och nu får en ny hyrbil, då blir det inte heller rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men om jag kör elbil och får en bensinare som hyrbil/lånebil, så blir det inte rätt. Eller om jag har en gammal billig bil och nu får en ny hyrbil, då blir det inte heller rätt.
Jag tror inte att finns något försäkringsbolag som har detta specificerat i villkoren, alltså exakt hyrbil, inklusive bränsle. Man får väl tänka tillbaks till syftet, som ju är att försäkra tillgången till bil vid en skada, men visst, om kunderna värderar en sådan skrivning så kan man ju teoretiskt ta mer betalt för en sådan försäkring och då kommer det säkert.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men om jag kör elbil och får en bensinare som hyrbil/lånebil, så blir det inte rätt. Eller om jag har en gammal billig bil och nu får en ny hyrbil, då blir det inte heller rätt.
Livet är inte rättvist.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Har det verkligen någon betydelse hur gammal bilen är om den fungerar? Är det inte syftet att flytta baken från ett ställe till ett annat? Jag har både en nyare och äldre bil men upplever då inte någon fördel med den ena eller andra om jag ska på jobbet eller åka och handla??
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
K
Smitning - skadeverkstaden kan laga och lacka om bilen "när konflikten är över". Försäkringen täcker 75% av hyrbilskostnaden i 60 dagar. Ska bli intressant när jag får svar från försäkringsbolaget hur de tänker sig en lösning.

Tänkte skicka fakturan på den extra hyrbilskostnaden till IF Metall.

/Krille
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men om jag kör elbil och får en bensinare som hyrbil/lånebil, så blir det inte rätt. Eller om jag har en gammal billig bil och nu får en ny hyrbil, då blir det inte heller rätt.
Var nog lika för mig. Men eftersom det var en leasingbil så kostade den mig lika mycket på verkstaden som om jag haft den tillhanda. Med en privatbil är det rimligt. För mig var diskussionen att jag ville ha en automatväxlad bil med takräcke och dragkrok, frun kör ogärna manuell. Jag har behov av att lasta. Detta var extrakrav som de ville ha mer pengar för. Minns inte hur det slutade, men ursprungligen skulle det ta en jävla tid att reparera, månader, men jag hittade en annan verkstad som var snabbare och så fortsatte jag köra bilen utan att kunna nyttja baklucka och dragkrok som ju var intryckt. Tyckte jag skulle få nån ersättning för det men icke. Jag frågade om alla andra dörrar gjort att det blev en bil för endast en person, men sålänge det gick att framföra bilen trafiksäkert så utgick ingen ersättning.
 
Det finns säkert försäkringsbolag som håller en fullständigt opåverkad vid en olyckshändelse. Men ingen vill ju rimligtvis betala den förskringspremien.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men om jag kör elbil och får en bensinare som hyrbil/lånebil, så blir det inte rätt. Eller om jag har en gammal billig bil och nu får en ny hyrbil, då blir det inte heller rätt.
Försäkringsbolaget går på storleken på din bil och ger en standardutrustad likvärdig storlek på hyrbil.

Vill man ha extra lull-lull och EL så går det säkert men då får man ju slanta för det själv.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Har det verkligen någon betydelse hur gammal bilen är om den fungerar? Är det inte syftet att flytta baken från ett ställe till ett annat? Jag har både en nyare och äldre bil men upplever då inte någon fördel med den ena eller andra om jag ska på jobbet eller åka och handla??
Om jag kör 25 mil om dagen och därmed valt elbil för att spara en herrejösses massa pengar, så blir jag ju inte så impad om försäkringbolaget kastar på mig en fossilbil, det blir ju en otrolig impakt på min ekonomi att det kostar minst 2000 kr extra varje vecka, nästan tiotusen kr i månaden.

Personligen skulle jag dock inte bry mig om hyrbilen är mycket äldre, men där är vi människor olika.
 
Stackars dig om du kör 25 mil om dagen. Före Covid körde jag 2*26 km 4 dagar per vecka och det var en riktig pina. Covid var som en räddning för mig. Resandet minskade till max 1 eller ibland 2 gånger per månad ner till 1 gång varannan månad. Förutom att det är dyrt att köra bil så är det ett vansinnigt slöseri med tid, tråkigt och väldigt tröttsamt.
 
Mikael_L
Jag kör inte så, det blir väl för min del 8-12 mil, de flesta dagarna.

Mina systrars pappa pendlade dock 20 mil om dagen i väldigt många år. Bra snabba vägar så resan tog bara strax över 1 timme varje väg (det finns folk i Stockholm som lägger mer restid än så), sen körde han dessutom ofta en del under dagen också, var fastighetsmäklare.

Det finns alltså folk som pendlar och har 10 mil eller mer, till sitt arbete.
Jag kan faktiskt räkna upp fler, som jag känner.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.