717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte många som sitter på plåtdelar till bilar så det beställs från tillverkare.BirgitS skrev:
Därav brukar sånt ta tid.
Fullt normalt och inget konstigt.
Man står ju inte och knakar ut en dörr som är intryckt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Sist jag hade en plåtskada fick jag tid 2v framåt och själva reparationen tog 1v. Så totalt 3v. Detta gällde en intryckt tröskel samt framskärm och bilen var körbar.
Det finns många anledningar till att det kan dra ut på tiden att få bilen lagad. Polisutredning eller försäkrinsbolagens utredning. Resevdelar som dröjer länge att få hem.
I det här fallet är det väl mest sannolikt att det beror på strejken. Förhoppningsvis har ägaren hyrbil genom försäkringen så hen inte är utan bil.
I det här fallet är det väl mest sannolikt att det beror på strejken. Förhoppningsvis har ägaren hyrbil genom försäkringen så hen inte är utan bil.
Hyrbilar brukar tyvärr vara tidsbegränsade eller kostnadsbegränsade i försäkringarnas hyrbilstillägg, några exempel:N Niq skrev:Det finns många anledningar till att det kan dra ut på tiden att få bilen lagad. Polisutredning eller försäkrinsbolagens utredning. Resevdelar som dröjer länge att få hem.
I det här fallet är det väl mest sannolikt att det beror på strejken. Förhoppningsvis har ägaren hyrbil genom försäkringen så hen inte är utan bil.
Det blir oftast privatkunden som drabbas av att vara helt utan bil när bilen har stått i ca 60 dagar, trots hyrbilstillägg. Och det kostar en del pengar att köra hyrbilen också.
Ok har aldrig behövt använda det så har aldrig behövt ta reda på hur exakt det fungerar.pacman42 skrev:
Är det skillnad på om man är vållande eller ej?
När jag blev påkörd så fick jag hyrbil från den vållandes försäkring till en fast självrisk som var väldigt låg. Det handlade inte om så många dagar så vet inte vad som skulle hänt om det behövts för längre tid.
För min del så har jag fått betala 75% av hyrbilskostnaden även när hyrbilen betalats av den andres bolag.N Niq skrev:Ok har aldrig behövt använda det så har aldrig behövt ta reda på hur exakt det fungerar.
Är det skillnad på om man är vållande eller ej?
När jag blev påkörd så fick jag hyrbil från den vållandes försäkring till en fast självrisk som var väldigt låg. Det handlade inte om så många dagar så vet inte vad som skulle hänt om det behövts för längre tid.
Kan intyga av personlig erfarenhet att det är så det funkar, blev ganska dyrt att vänta på reservdelar på vår BMW i3 i närmre runt fyra månader efter att fronten blivit skadat, efter att deras farthållare fått spel och accelererade rakt in i bilen framförpacman42 skrev:
Hade de varit ärliga med hur lång tid det skulle ta hade det blivit billigare för oss att bara köpa en begagnad bil
Försäkringsbolaget använde faktiskt Tesla som ursäkt för varför de har en tidsbegränsning, det tog ofta så länge att laga att de inte längre hade råd att ha obegränsad tid med hyrbil.
Jag såg att ett par bolag hade andra villkor för just Tesla.A ajn82 skrev:Kan intyga av personlig erfarenhet att det är så det funkar, blev ganska dyrt att vänta på reservdelar på vår BMW i3 i närmre runt fyra månader efter att fronten blivit skadat, efter att deras farthållare fått spel och accelererade rakt in i bilen framför
Hade de varit ärliga med hur lång tid det skulle ta hade det blivit billigare för oss att bara köpa en begagnad bil
Försäkringsbolaget använde faktiskt Tesla som ursäkt för varför de har en tidsbegränsning, det tog ofta så länge att laga att de inte längre hade råd att ha obegränsad tid med hyrbil.
Och det är inte säkert att man får en elbil som hyrbil heller. Svågern har en modell X med free charge och han kör ca 150mil i veckan, han fick en satans bensinare som hyrbil när Teslan blivit påkörd för några år sedan. Han höll på att bli ruinerad på drivmedel under reparationstiden. Man har ju alla fasta kostnader för bilen som är på rep samtidigt som man får betala extra för hyrbilen och dessutom bränslet.pacman42 skrev:
Jag tyckte det var dyrt nog att tanka en lånebil när min laddhybrid var på verkstaden i en veckamnils skrev:Och det är inte säkert att man får en elbil som hyrbil heller. Svågern har en modell X med free charge och han kör ca 150mil i veckan, han fick en satans bensinare som hyrbil när Teslan blivit påkörd för några år sedan. Han höll på att bli ruinerad på drivmedel under reparationstiden. Man har ju alla fasta kostnader för bilen som är på rep samtidigt som man får betala extra för hyrbilen och dessutom bränslet.
Jag hade personalbil via jobbet som en tjomme drog in i bakifrån på motorvägen. Det kostade mig massor av tid och pengar. Fick hyrbil via försäkringen MEN det var en sämre bil än jag betalade för OCH jag fick betala extra. "du slipper extramil" sa de, men de var rätt billiga. Sannolikt får en teslaägare en manuellt växlad bensintoyota som hyrbil...pacman42 skrev:
Så länge jag har haft bil så har det varit tidsbegränsat, dvs sen 80-talet, roligt när vandringssägner byggs ihop.A ajn82 skrev:
Nu hade jag visserligen en bensinbil men försäkringsbolaget erbjöd mig en hyrbil i motsvarande storlek. Kommer inte ihåg om hyrbilen var en diesel eller bensin. Men vet inte vad dom erbjuder idag om man har en hybrid eller elbil.