Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
BirgitS BirgitS skrev:
När vi fick en mindre plåtskada en gång var det närmare 2 månaders väntetid till plåtverkstan. Men jag vet ju inte om svåra skador som gör att bilen inte kan användas går före.
Inte många som sitter på plåtdelar till bilar så det beställs från tillverkare.
Därav brukar sånt ta tid.

Fullt normalt och inget konstigt.

Man står ju inte och knakar ut en dörr som är intryckt.
 
Sist jag hade en plåtskada fick jag tid 2v framåt och själva reparationen tog 1v. Så totalt 3v. Detta gällde en intryckt tröskel samt framskärm och bilen var körbar.
 
N
Det finns många anledningar till att det kan dra ut på tiden att få bilen lagad. Polisutredning eller försäkrinsbolagens utredning. Resevdelar som dröjer länge att få hem.

I det här fallet är det väl mest sannolikt att det beror på strejken. Förhoppningsvis har ägaren hyrbil genom försäkringen så hen inte är utan bil.
 
N Niq skrev:
Det finns många anledningar till att det kan dra ut på tiden att få bilen lagad. Polisutredning eller försäkrinsbolagens utredning. Resevdelar som dröjer länge att få hem.

I det här fallet är det väl mest sannolikt att det beror på strejken. Förhoppningsvis har ägaren hyrbil genom försäkringen så hen inte är utan bil.
Hyrbilar brukar tyvärr vara tidsbegränsade eller kostnadsbegränsade i försäkringarnas hyrbilstillägg, några exempel:

Tillägget ersätter kostnader för hyrbil om du får en skada på eller förlorar den försäkrade bilen, och skadan omfattas av försäkringen eller vagnskadegarantin. Du får ersättning för 75 procent av dygns- och kilometerkostnaden för bilhyra.
Du får ha hyrbil under den tiden som din bil är på verkstaden, dock längst 65 dagar. Vi betalar 75% av dygns- och kilometerkostnaden.
Genom din tilläggsförsäkring MER kan du få tillgång till hyrbil under tiden din bil repareras, max 60 dagar. Vi betalar 75 % av kilometer- och dygnskostnaden.
Det blir oftast privatkunden som drabbas av att vara helt utan bil när bilen har stått i ca 60 dagar, trots hyrbilstillägg. Och det kostar en del pengar att köra hyrbilen också.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Hyrbilar brukar tyvärr vara tidsbegränsade eller kostnadsbegränsade i försäkringarnas hyrbilstillägg, några exempel:




Det blir oftast privatkunden som drabbas av att vara helt utan bil när bilen har stått i ca 60 dagar, trots hyrbilstillägg. Och det kostar en del pengar att köra hyrbilen också.
Ok har aldrig behövt använda det så har aldrig behövt ta reda på hur exakt det fungerar.
Är det skillnad på om man är vållande eller ej?

När jag blev påkörd så fick jag hyrbil från den vållandes försäkring till en fast självrisk som var väldigt låg. Det handlade inte om så många dagar så vet inte vad som skulle hänt om det behövts för längre tid.
 
N Niq skrev:
Ok har aldrig behövt använda det så har aldrig behövt ta reda på hur exakt det fungerar.
Är det skillnad på om man är vållande eller ej?

När jag blev påkörd så fick jag hyrbil från den vållandes försäkring till en fast självrisk som var väldigt låg. Det handlade inte om så många dagar så vet inte vad som skulle hänt om det behövts för längre tid.
För min del så har jag fått betala 75% av hyrbilskostnaden även när hyrbilen betalats av den andres bolag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hyrbilar brukar tyvärr vara tidsbegränsade eller kostnadsbegränsade i försäkringarnas hyrbilstillägg, några exempel:




Det blir oftast privatkunden som drabbas av att vara helt utan bil när bilen har stått i ca 60 dagar, trots hyrbilstillägg. Och det kostar en del pengar att köra hyrbilen också.
Kan intyga av personlig erfarenhet att det är så det funkar, blev ganska dyrt att vänta på reservdelar på vår BMW i3 i närmre runt fyra månader efter att fronten blivit skadat, efter att deras farthållare fått spel och accelererade rakt in i bilen framför :(

Hade de varit ärliga med hur lång tid det skulle ta hade det blivit billigare för oss att bara köpa en begagnad bil

Försäkringsbolaget använde faktiskt Tesla som ursäkt för varför de har en tidsbegränsning, det tog ofta så länge att laga att de inte längre hade råd att ha obegränsad tid med hyrbil.
 
A ajn82 skrev:
Kan intyga av personlig erfarenhet att det är så det funkar, blev ganska dyrt att vänta på reservdelar på vår BMW i3 i närmre runt fyra månader efter att fronten blivit skadat, efter att deras farthållare fått spel och accelererade rakt in i bilen framför :(

Hade de varit ärliga med hur lång tid det skulle ta hade det blivit billigare för oss att bara köpa en begagnad bil

Försäkringsbolaget använde faktiskt Tesla som ursäkt för varför de har en tidsbegränsning, det tog ofta så länge att laga att de inte längre hade råd att ha obegränsad tid med hyrbil.
Jag såg att ett par bolag hade andra villkor för just Tesla.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
För min del så har jag fått betala 75% av hyrbilskostnaden även när hyrbilen betalats av den andres bolag.
Och det är inte säkert att man får en elbil som hyrbil heller. Svågern har en modell X med free charge och han kör ca 150mil i veckan, han fick en satans bensinare som hyrbil när Teslan blivit påkörd för några år sedan. Han höll på att bli ruinerad på drivmedel under reparationstiden. Man har ju alla fasta kostnader för bilen som är på rep samtidigt som man får betala extra för hyrbilen och dessutom bränslet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
mnils skrev:
Och det är inte säkert att man får en elbil som hyrbil heller. Svågern har en modell X med free charge och han kör ca 150mil i veckan, han fick en satans bensinare som hyrbil när Teslan blivit påkörd för några år sedan. Han höll på att bli ruinerad på drivmedel under reparationstiden. Man har ju alla fasta kostnader för bilen som är på rep samtidigt som man får betala extra för hyrbilen och dessutom bränslet.
Jag tyckte det var dyrt nog att tanka en lånebil när min laddhybrid var på verkstaden i en vecka
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
För min del så har jag fått betala 75% av hyrbilskostnaden även när hyrbilen betalats av den andres bolag.
Jag hade personalbil via jobbet som en tjomme drog in i bakifrån på motorvägen. Det kostade mig massor av tid och pengar. Fick hyrbil via försäkringen MEN det var en sämre bil än jag betalade för OCH jag fick betala extra. "du slipper extramil" sa de, men de var rätt billiga. Sannolikt får en teslaägare en manuellt växlad bensintoyota som hyrbil...
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
För min del så har jag fått betala 75% av hyrbilskostnaden även när hyrbilen betalats av den andres bolag.
Det låter märkligt, råkade ut för detta för inte länge sedan och går såklart skadefri när man är offer.
 
D
A ajn82 skrev:
Försäkringsbolaget använde faktiskt Tesla som ursäkt för varför de har en tidsbegränsning, det tog ofta så länge att laga att de inte längre hade råd att ha obegränsad tid med hyrbil.
Så länge jag har haft bil så har det varit tidsbegränsat, dvs sen 80-talet, roligt när vandringssägner byggs ihop.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
Nu hade jag visserligen en bensinbil men försäkringsbolaget erbjöd mig en hyrbil i motsvarande storlek. Kommer inte ihåg om hyrbilen var en diesel eller bensin. Men vet inte vad dom erbjuder idag om man har en hybrid eller elbil.
 
D
Det blir ju något av det som den hyrbilsstation man blir anvisad till har hemma, oftast inte mer spännande än så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.