Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S sinuslinus skrev:
[länk]


Tesla-aktier värda 11 miljarder kronor.
1,7 promille av börsvärdet om jag räknat rätt.
Det är väl inte första gången de försöker?
 
De som drabbas värst är fortfarande de privatpersoner som äger en Tesla. Jag såg en krockad Tesla på Werksta's parkering i min stad häromsistens, den såg ut att ha stått där rätt länge utan åtgärd.
 
  • Ledsen
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De som drabbas värst är fortfarande de privatpersoner som äger en Tesla. Jag såg en krockad Tesla på Werksta's parkering i min stad häromsistens, den såg ut att ha stått där rätt länge utan åtgärd.
Ja och bolagen som "skött sig" och tecknat kollektivavtal som förlorar omsättning.
Tesla å andra sidan utökar sin verksamhet och omsättning. Tack IF Metall?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De som drabbas värst är fortfarande de privatpersoner som äger en Tesla. Jag såg en krockad Tesla på Werksta's parkering i min stad häromsistens, den såg ut att ha stått där rätt länge utan åtgärd.
Bara nyfiken hur ser man om en bil "ha stått där rätt länge utan åtgärd."? Verkligen nyfiken.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
U uplj skrev:
Bara nyfiken hur ser man om en bil "ha stått där rätt länge utan åtgärd."? Verkligen nyfiken.
Vit bil, gott om småskräp som ligger på den (småkvistar från träd mm). Detta var innan senaste snövädret, så det var ingen snö på.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vit bil, gott om småskräp som ligger på den (småkvistar från träd mm). Detta var innan senaste snövädret, så det var ingen snö på.
Bra då har vi en definition "stå länge betyder". Nästa fråga är vad länge betyder 1vecka/1 månad / 1 år?
 
U uplj skrev:
Bra då har vi en definition "stå länge betyder". Nästa fråga är vad länge betyder 1vecka/1 månad / 1 år?
Minst några veckor. Nu har det vräkt ned regn så nu är nog en del av skräpet bortspolat.

Om jag skall gissa så har den stått sedan före jul i alla fall. Krockskadorna antyder att den har varit av vägen och ned i ett dike, troligtvis med snö i diket då det inte var skrapmärken, men bucklor i plåten längs hela sidan och det satt fast lite gräs i fronten. Med tanke på när det var så mycket snö senast före jag såg den så gissar jag på att den var av vägen i början/mitten av december. Med avseende på hur mycket snö det varit, gissningsvis runt lucia. Men det är ju en rätt lång indiciekedja, hursomhelst så hade den nog stått en månad när jag såg den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Minst några veckor. Nu har det vräkt ned regn så nu är nog en del av skräpet bortspolat.

Om jag skall gissa så har den stått sedan före jul i alla fall. Krockskadorna antyder att den har varit av vägen och ned i ett dike, troligtvis med snö i diket då det inte var skrapmärken, men bucklor i plåten längs hela sidan och det satt fast lite gräs i fronten. Med tanke på när det var så mycket snö senast före jag såg den så gissar jag på att den var av vägen i början/mitten av december. Med avseende på hur mycket snö det varit, gissningsvis runt lucia. Men det är ju en rätt lång indiciekedja, hursomhelst så hade den nog stått en månad när jag såg den.
Imponerande, kan jag dra slutsatsen att du är lika säker när de gäller åldern på ett träd eller hur länge utemöbler har stått ute?
 
U uplj skrev:
Imponerande, kan jag dra slutsatsen att du är lika säker när de gäller åldern på ett träd eller hur länge utemöbler har stått ute?
Jag är inte säker på hur länge bilen har stått där, men den hade kvistar på sig vilket inte de andra bilarna bredvid hade. Jag såg att bilen verkade ha stått ett tag och gjorde ett snabbt överslag i huvudet rörande hur länge den kan ha stått där utifrån vad den hade råkat ut för.

Jag läste sedan idag att IF Metall har blockerat Werksta från att laga Teslor sedan November, vilket fick det att verka logiskt att min bedömning av hur länge den stått stämmer. Då tyckte åtminstone jag att det kunde vara i trådens intresse.

Nu känner jag att jag måste åka dit och kolla om den fortfarande står kvar utan åtgärd, det är ju snart ett par veckor sedan jag såg den.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Imponerande, kan jag dra slutsatsen att du är lika säker när de gäller åldern på ett träd eller hur länge utemöbler har stått ute?
Vad vill du komma fram till? Tillhör det trådens ämne?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg en krockad Tesla på Werksta's parkering i min stad häromsistens, den såg ut att ha stått där rätt länge utan åtgärd.
Det betyder ju inte med automatik att kunden drabbats. Eller att det i så fall är strejkens fel.

(Men allt pekar naturligtvis på det...)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det betyder ju inte med automatik att kunden drabbats. Eller att det i så fall är strejkens fel.

(Men allt pekar naturligtvis på det...)
Det är ganska vanligt att krockskadade bilar står länge utanför verkstäderna, varför vet jag inte men jag ser det ofta. Kan väl misstänka att en del av dessa aldrig lagas, att det pågår någon slags försäkringsdiskussioner i bakgrunden.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Det är ganska vanligt att krockskadade bilar står länge utanför verkstäderna, varför vet jag inte men jag ser det ofta. Kan väl misstänka att en del av dessa aldrig lagas, att det pågår någon slags försäkringsdiskussioner i bakgrunden.
När vi fick en mindre plåtskada en gång var det närmare 2 månaders väntetid till plåtverkstan. Men jag vet ju inte om svåra skador som gör att bilen inte kan användas går före.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.