717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De som drabbas värst är fortfarande de privatpersoner som äger en Tesla. Jag såg en krockad Tesla på Werksta's parkering i min stad häromsistens, den såg ut att ha stått där rätt länge utan åtgärd.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja och bolagen som "skött sig" och tecknat kollektivavtal som förlorar omsättning.pacman42 skrev:
Tesla å andra sidan utökar sin verksamhet och omsättning. Tack IF Metall?
Bara nyfiken hur ser man om en bil "ha stått där rätt länge utan åtgärd."? Verkligen nyfiken.pacman42 skrev:
Minst några veckor. Nu har det vräkt ned regn så nu är nog en del av skräpet bortspolat.U uplj skrev:
Om jag skall gissa så har den stått sedan före jul i alla fall. Krockskadorna antyder att den har varit av vägen och ned i ett dike, troligtvis med snö i diket då det inte var skrapmärken, men bucklor i plåten längs hela sidan och det satt fast lite gräs i fronten. Med tanke på när det var så mycket snö senast före jag såg den så gissar jag på att den var av vägen i början/mitten av december. Med avseende på hur mycket snö det varit, gissningsvis runt lucia. Men det är ju en rätt lång indiciekedja, hursomhelst så hade den nog stått en månad när jag såg den.
Imponerande, kan jag dra slutsatsen att du är lika säker när de gäller åldern på ett träd eller hur länge utemöbler har stått ute?pacman42 skrev:
Minst några veckor. Nu har det vräkt ned regn så nu är nog en del av skräpet bortspolat.
Om jag skall gissa så har den stått sedan före jul i alla fall. Krockskadorna antyder att den har varit av vägen och ned i ett dike, troligtvis med snö i diket då det inte var skrapmärken, men bucklor i plåten längs hela sidan och det satt fast lite gräs i fronten. Med tanke på när det var så mycket snö senast före jag såg den så gissar jag på att den var av vägen i början/mitten av december. Med avseende på hur mycket snö det varit, gissningsvis runt lucia. Men det är ju en rätt lång indiciekedja, hursomhelst så hade den nog stått en månad när jag såg den.
Jag är inte säker på hur länge bilen har stått där, men den hade kvistar på sig vilket inte de andra bilarna bredvid hade. Jag såg att bilen verkade ha stått ett tag och gjorde ett snabbt överslag i huvudet rörande hur länge den kan ha stått där utifrån vad den hade råkat ut för.U uplj skrev:
Jag läste sedan idag att IF Metall har blockerat Werksta från att laga Teslor sedan November, vilket fick det att verka logiskt att min bedömning av hur länge den stått stämmer. Då tyckte åtminstone jag att det kunde vara i trådens intresse.
Nu känner jag att jag måste åka dit och kolla om den fortfarande står kvar utan åtgärd, det är ju snart ett par veckor sedan jag såg den.
Nu ska Tesla öppna en egen skadeverkstad i Stockholm som ett försök att kringgå blockaden. Man söker bland annat lackerare och plåtslagare:
https://da.se/2024/01/tesla-expanderar-trots-pagaende-strejk-oppnar-egen-verkstad/
https://da.se/2024/01/tesla-expanderar-trots-pagaende-strejk-oppnar-egen-verkstad/
Det är ganska vanligt att krockskadade bilar står länge utanför verkstäderna, varför vet jag inte men jag ser det ofta. Kan väl misstänka att en del av dessa aldrig lagas, att det pågår någon slags försäkringsdiskussioner i bakgrunden.Nyfniken skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
När vi fick en mindre plåtskada en gång var det närmare 2 månaders väntetid till plåtverkstan. Men jag vet ju inte om svåra skador som gör att bilen inte kan användas går före.D djac skrev:
