Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
A ajn82 skrev:
Spotify har även kontor globalt, driften nattetid behöver inte ske från Sverige utan kan rotera över världen och följa dygnet.
Ja, och enligt artikeln är det så Spotify tänker lösa problemet, därmed riskeras 250 arbetstillfällen i Sverige att flytta utomlands.

Jojo, jättebra och något vi alla tjänar på... 🤬
#ironi

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Ja, och enligt artikeln är det så Spotify tänker lösa problemet, därmed riskeras 250 arbetstillfällen i Sverige att flytta utomlands.

Jojo, jättebra och något vi alla tjänar på... 🤬
#ironi
Fast bättre att ingen behöver jobba natt när det faktiskt inte behövs

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
O
A ajn82 skrev:
Fast bättre att ingen behöver jobba natt när det faktiskt inte behövs
Men ändå, visst är det märkligt att något som ena stunden är olagligt plötsligt kan bli lagligt om man kommer överens med facket.

Det är just detta som jag tycker skaver, alltså att facken står över våra lagar.

• Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Tacka sosseriet för det 😢

Det i sig låter för mig som en lysande ordning. Det är lätt att stifta lagar som ska gälla för 10 miljoner människor där det sen visar sig att det inte riktigt fungerar för precis alla.

Blåljuspersonal, lastbilschaufförer, snösvängen etcetera arbetar under helt andra villkor än 9-5-styrkan.

Att då arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om att se mellan fingrarna med vissa delar är väl lysande, förutsatt att det då görs på bred front och inte i lokala avtal som bara gör det spretigt över landet och en obalans i kraftförhållandet som gör avtalet obalanserat.

Redigerat:
  • Gilla
mejner och 9 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Men ändå, visst är det märkligt att något som ena stunden är olagligt plötsligt kan bli lagligt om man kommer överens med facket.

Det är just detta som jag tycker skaver, alltså att facken står över våra lagar.
Många lagar är dispositiva.
Men du vet väl att det "goes both ways"?

T.ex. säger semesterlagen att man har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under perioden jun-aug.
Det är dock bortförhandlat genom kollektivavtal för en del grupper för att tillgodose arbetsgivarens önskemål.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Att då arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om att se mellan fingrarna med vissa delar är väl lysande,
Vore det inte ännu mer lysande om lagstiftningen tog höjd för att visst arbete måste utföras nattetid utan att några ska behöva se mellan fingrarna och komma överens?

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vore det inte ännu mer lysande om lagstiftningen tog höjd för att visst arbete måste utföras nattetid utan att några ska behöva se mellan fingrarna och komma överens?
Med tanke på hur omfattande och detaljerade kollektivavtal i regel måste vara för att förhindra avarter och "race to the bottom" anser jag det naivt att tro att enbart lagstiftning skulle skapa drägliga villkor inom en hel del branscher.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
jbr jbr skrev:
Med tanke på hur omfattande och detaljerade kollektivavtal i regel måste vara för att förhindra avarter och "race to the bottom" anser jag det naivt att tro att enbart lagstiftning skulle skapa drägliga villkor inom en hel del branscher.
Vad tänker du på lite mer konkret? Är ju många andra områden i samhället vi har lyckats lagstifta kring, så att det skulle vara så komplicerat kring just det här har jag lite svårt att förstå, men jag blir gärna motbevisad.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Vilket kan, som i flera exemplet länkat till ovan, få till följd att trots att både företaget och personalen är överens så kan facket lägga in ett veto mot nattarbete?

Återigen så verkar inte sakfråga vara lika viktig som makten…

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är helt sjukt att kollektivavtal får göra avsteg från lagen. lag ska vara fast och orubblig utan undantag, då är det rättvist och samma regler för alla. Det bör istället vara justerat i lagen vad som gäller för förskjuten arbetstid.

Skiftarbetare har 15 år kortare liv:
[länk]
Artikeln tar upp att rökning skulle kunna förklara ökad cancerförekomst hos nattarbetare. Med dåliga arbetstidsteglet blir rökning ett sätt att ta en paus. Det blir då stressigare för de som inte ”behöver” ta rast och som tar över under tiden. (Italien).

Med EU-lagstiftning fler det bättre.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...etstid-hinner-inte-hamta-pa-forskolan--cy77ug

Bibliotekarier drabbas av EU-regler om arbetstid: ”Hinner inte hämta på förskolan”​

UPPDATERAD 6 NOVEMBER 2023PUBLICERAD 6 NOVEMBER 2023
De skärpta reglerna för dygnsvila har väckt missnöje hos bland annat brandmän och ambulanspersonal – men nu reagerar en något oväntad yrkesgrupp: bibliotekarier.
Dåligt av Sverige att ha så dåliga arbetsför.
Likhet inför lagen är viktigt. Rättvisa är svårt.
Men är hjärtinfarkter vanligt bland bibliotekarier så deras arbetstid behöver styras upp enligt EU-lag? 🤔

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
O
jbr jbr skrev:
Många lagar är dispositiva.
Men du vet väl att det "goes both ways"?

T.ex. säger semesterlagen att man har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under perioden jun-aug.
Det är dock bortförhandlat genom kollektivavtal för en del grupper för att tillgodose arbetsgivarens önskemål.
Sedär, jag trodde att vi alla var lika inför lagen (förutom kungen då). Då lärde jag mig både ett nytt ord och hur vårt rättssystem fungerar, tack.

Principfrågan tycker jag ändå kvarstår, varför ska företag eller fackföreningar kunna göra avsteg från lagen? Rimligare vore en mer generellt tillåtande lag och sedan kollektivavtal för att detaljstyra.

Googlade lite på dispositiva lagar hittade egentligen bara olika exempel på arbetsrätt. Finns det andra områden där det används?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
O och en till skrev:
Finns det andra områden där det används?
Absolut. Köplagen är ett exempel.

O och en till skrev:
Rimligare vore en mer generellt tillåtande lag och sedan kollektivavtal för att detaljstyra.
Nej det skulle inte bli bra.

Det skulle betyda att alla utan kollektivavtal skulle stå helt utan reglering på stora områden.

Vi har det som vi har det av en anledning.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.