717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, och enligt artikeln är det så Spotify tänker lösa problemet, därmed riskeras 250 arbetstillfällen i Sverige att flytta utomlands.A ajn82 skrev:
Jojo, jättebra och något vi alla tjänar på... 🤬
#ironi
Det i sig låter för mig som en lysande ordning. Det är lätt att stifta lagar som ska gälla för 10 miljoner människor där det sen visar sig att det inte riktigt fungerar för precis alla.
Blåljuspersonal, lastbilschaufförer, snösvängen etcetera arbetar under helt andra villkor än 9-5-styrkan.
Att då arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om att se mellan fingrarna med vissa delar är väl lysande, förutsatt att det då görs på bred front och inte i lokala avtal som bara gör det spretigt över landet och en obalans i kraftförhållandet som gör avtalet obalanserat.
Blåljuspersonal, lastbilschaufförer, snösvängen etcetera arbetar under helt andra villkor än 9-5-styrkan.
Att då arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om att se mellan fingrarna med vissa delar är väl lysande, förutsatt att det då görs på bred front och inte i lokala avtal som bara gör det spretigt över landet och en obalans i kraftförhållandet som gör avtalet obalanserat.
Redigerat:
Många lagar är dispositiva.O och en till skrev:
Men du vet väl att det "goes both ways"?
T.ex. säger semesterlagen att man har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under perioden jun-aug.
Det är dock bortförhandlat genom kollektivavtal för en del grupper för att tillgodose arbetsgivarens önskemål.
Med tanke på hur omfattande och detaljerade kollektivavtal i regel måste vara för att förhindra avarter och "race to the bottom" anser jag det naivt att tro att enbart lagstiftning skulle skapa drägliga villkor inom en hel del branscher.Alfredo skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vad tänker du på lite mer konkret? Är ju många andra områden i samhället vi har lyckats lagstifta kring, så att det skulle vara så komplicerat kring just det här har jag lite svårt att förstå, men jag blir gärna motbevisad.jbr skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vilket kan, som i flera exemplet länkat till ovan, få till följd att trots att både företaget och personalen är överens så kan facket lägga in ett veto mot nattarbete?jbr skrev:
Återigen så verkar inte sakfråga vara lika viktig som makten…
Artikeln tar upp att rökning skulle kunna förklara ökad cancerförekomst hos nattarbetare. Med dåliga arbetstidsteglet blir rökning ett sätt att ta en paus. Det blir då stressigare för de som inte ”behöver” ta rast och som tar över under tiden. (Italien).Johannes Carlsson skrev:
Med EU-lagstiftning fler det bättre.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...etstid-hinner-inte-hamta-pa-forskolan--cy77ug
Dåligt av Sverige att ha så dåliga arbetsför.
Likhet inför lagen är viktigt. Rättvisa är svårt.
Men är hjärtinfarkter vanligt bland bibliotekarier så deras arbetstid behöver styras upp enligt EU-lag? 🤔
Sedär, jag trodde att vi alla var lika inför lagen (förutom kungen då). Då lärde jag mig både ett nytt ord och hur vårt rättssystem fungerar, tack.jbr skrev:
Principfrågan tycker jag ändå kvarstår, varför ska företag eller fackföreningar kunna göra avsteg från lagen? Rimligare vore en mer generellt tillåtande lag och sedan kollektivavtal för att detaljstyra.
Googlade lite på dispositiva lagar hittade egentligen bara olika exempel på arbetsrätt. Finns det andra områden där det används?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/...ttnat-pa-teslas-konflikter-kan-salja-aktierna
Tesla-aktier värda 11 miljarder kronor.
1,7 promille av börsvärdet om jag räknat rätt.
Tesla-aktier värda 11 miljarder kronor.
1,7 promille av börsvärdet om jag räknat rätt.