717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, det är oklart. Oavsett mycket tråkig situation för alla ofrivilliga parter som drabbats. Min spåkula säger att detta kommer få konsekvenser när k-avtalen ska omförhandlas i framtiden.D djac skrev:
Det är väl du som försöker se konspirationsteorier i det mesta som har med företag att göra.D djac skrev:Jag är inte övertygad om att detta är allt i frågan, kan det vara något annat i bolaget som inte gått så bra, hur stor del är teslaaffärerna, osv, osv, att tacka nej till gratis anställda är det inte många bolag som gör, om deras tid så bara kunde användas till att fixa saker, renovera, serva, jag vad som helst. Att som vissa påstår sig med bestämdhet veta, att Tesla aldrig kan komma tillbaka tror jag nog inte stämmer, de är affärsdrivande och kommer fortsätta gravitera mot bästa bud och villkor.
Det är för mycket som inte riktigt stämmer och därför är jag lite hälsosamt avvaktande men jag förstår att om man vill något mycket så kommer bekräftelsebias som ett brev på posten och då var ju detta välkommet.
Det svåraste är att vara källkritisk mot källor man gillar, som säger saker man gillar, tvärtom är en ryggmärgsreflex.
Fakta är att Hydro, som är ett relativt litet företag i Sverige inte längre kan leverera till en kund som står för ungefär 20% av omsättningen (om jag kommer ihåg rätt). Det enda affärsmässigt korrekta är då att varsla de anställda som arbetar mot den kunden. Det går inte att ha 20 anställda "till att fixa saker, renovera, serva", det är en kostnad på sannolikt 12-13 mkr per år. De marginalerna finns inte inom tillverkningsindustrin.
Om Tesla kommer tillbaka som kund kan de förmodligen återanställa personerna då arbetsmarknaden för verkstadsarbetare i Vetlanda sannolikt inte är alltför het,
Jag ser ingen konspiration men påpekar att det finns lite dålig logik i historien och misstänker därför att det finns saker jag inte vet, folk är normalt sett "normalrationella".R Riverground skrev:Det är väl du som försöker se konspirationsteorier i det mesta som har med företag att göra.
Fakta är att Hydro, som är ett relativt litet företag i Sverige inte längre kan leverera till en kund som står för ungefär 20% av omsättningen (om jag kommer ihåg rätt). Det enda affärsmässigt korrekta är då att varsla de anställda som arbetar mot den kunden. Det går inte att ha 20 anställda "till att fixa saker, renovera, serva", det är en kostnad på sannolikt 12-13 mkr per år. De marginalerna finns inte inom tillverkningsindustrin.
Om Tesla kommer tillbaka som kund kan de förmodligen återanställa personerna då arbetsmarknaden för verkstadsarbetare i Vetlanda sannolikt inte är alltför het,
Nej, strejkrätten ska absolut inte avskaffas, den är fundamental. Det kan jag tycka samtidigt som jag tycker att IF Metall gör fel.Mats-S skrev:
Inget svårt att hålla t.o.m fler än två tankar i huvudet samtidigt.
Dock lär sig alla företag nu hur spelreglerna är, och jag gissar att det kommer bli svårare att få dem till kollektivavtal, inte lättare.
Ja, detta leder till att facket försvagas, inte stärks. Facken gör allt vad de kan för att avskaffa sig själva. Jag hoppas att de börjar fokusera på kärnfrågorna iställetMikael_L skrev:
Nej, strejkrätten ska absolut inte avskaffas, den är fundamental. Det kan jag tycka samtidigt som jag tycker att IF Metall gör fel.
Inget svårt att hålla t.o.m fler än två tankar i huvudet samtidigt.
Dock lär sig alla företag nu hur spelreglerna är, och jag gissar att det kommer bli svårare att få dem till kollektivavtal, inte lättare.
Problemet facken har (särskilt de som organiserar mest manliga medlemmar) är att de idag främst företräder en stor skock rätt bortskämda medelklassarbetare (lönemässigt mellan medelklass och övre medelklass) som egentligen inte har några större problem, vare sig med löner, sitta säker på sin arbetsplats eller stora problem med sin arbetsgivare.pacman42 skrev:
Ja lite generellt sådär, förstås, men den i den större bilden är det ju så.
Ska de börja jobba för att företräda de som har det sämst på arbetsmarknaden (Foodora-buden, den lågavlönade gig-marknaden, de papperslösa i skuggsamhället osv, så är facken förstås inte dummare än att de inser att detta är ekonomiskt svaga grupper som inte klarar av höga medlemsavgifter samt att deras väl och ve krockar totalt med de medlemmar som facken har nu.
Detta leder ju också till att de företräder den alkoholiserade medarbetaren som inte klarar av sitt jobb, de företräder förskolläraren som misshandlade ett barn osv, det förstärker ju inte kollegornas bild av facket inte.Mikael_L skrev:
Problemet facken har (särskilt de som organiserar mest manliga medlemmar) är att de idag främst företräder en stor skock rätt bortskämda medelklassarbetare (lönemässigt mellan medelklass och övre medelklass) som egentligen inte har några större problem, vare sig med löner, sitta säker på sin arbetsplats eller stora problem med sin arbetsgivare.
Ja lite generellt sådär, förstås, men den i den större bilden är det ju så.
Ska de börja jobba för att företräda de som har det sämst på arbetsmarknaden (Foodora-buden, den lågavlönade gig-marknaden, de papperslösa i skuggsamhället osv, så är facken förstås inte dummare än att de inser att detta är ekonomiskt svaga grupper som inte klarar av höga medlemsavgifter samt att deras väl och ve krockar totalt med de medlemmar som facken har nu.
Lite off-topic men det handlar om kollektivavtal.
Bakgrund:
Som globalt företag har Spotify behov av bemanning dygnet runt, alla dagar under året. Enligt arbetstidslagen får dock arbete inte utföras nattetid (om de inte är samhällskritiska). Företaget saknar kollektivavtal.
Nuläge:
Spotify har ansökt om undantag från lagen men fick nyligen avslag i Förvaltningsrätten. De åläggs också att betala en straffavgift eftersom de haft personal i beredskap under natten.
Lösning:
Man kan runda lagen om man, Tecknar kollektivavtal!
För att återkoppla till ämnet, Tesla kämpar i motvind. Systemet är ju riggat för att företag ska tvingas teckna kollektivavtal trots att det är "frivilligt". Fackförbunden står på något sätt över lagen tex genom att vägra dela ut brev och paket enligt postlagen eller som här trumfa arbetstidslagen.
https://arbetet.se/2024/01/19/nattarbete-forbjuds-nu-kan-spotify-flytta-tjanster-utomlands/
https://timbro.se/smedjan/natten-tillhor-inte-arbetsmiljoverket/
Bakgrund:
Som globalt företag har Spotify behov av bemanning dygnet runt, alla dagar under året. Enligt arbetstidslagen får dock arbete inte utföras nattetid (om de inte är samhällskritiska). Företaget saknar kollektivavtal.
Nuläge:
Spotify har ansökt om undantag från lagen men fick nyligen avslag i Förvaltningsrätten. De åläggs också att betala en straffavgift eftersom de haft personal i beredskap under natten.
Lösning:
Man kan runda lagen om man, Tecknar kollektivavtal!
För att återkoppla till ämnet, Tesla kämpar i motvind. Systemet är ju riggat för att företag ska tvingas teckna kollektivavtal trots att det är "frivilligt". Fackförbunden står på något sätt över lagen tex genom att vägra dela ut brev och paket enligt postlagen eller som här trumfa arbetstidslagen.
https://arbetet.se/2024/01/19/nattarbete-forbjuds-nu-kan-spotify-flytta-tjanster-utomlands/
https://timbro.se/smedjan/natten-tillhor-inte-arbetsmiljoverket/
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jag tycker det är helt sjukt att kollektivavtal får göra avsteg från lagen. lag ska vara fast och orubblig utan undantag, då är det rättvist och samma regler för alla. Det bör istället vara justerat i lagen vad som gäller för förskjuten arbetstid.
Skiftarbetare har 15 år kortare liv:
https://time.com/3657434/night-work-early-death/
Skiftarbetare har 15 år kortare liv:
https://time.com/3657434/night-work-early-death/
