Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
G Greger_08 skrev:
Inte för jag vet hur stämningen är på Klarna eller Spotify men det går åt ganska mycket tid att sitta och diskutera med facket om allt möjligt. Är personalen nöjda och man har löner pension förmåner som håller svensk standard så tycker jag inte att det finns någon anledning att ha kollektivavtal.
Håller med, det är ohyggligt tidskrävande att diskutera minsta förändring med facket, från att flytta kapacitet mellan olika team till att godkänna att någon får en annan skrivbordsplats. Det förstår jag verkligen att Spotify och Klarna gärna undviker.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För att facket annars sätter arbetsplatsen i blockad som någon slags maffia?
Nja, det finns en arbetsgivareorganisation, näringslivet fanns redan innan Klarna, och om de unisont hade sett mer problem än fördelar så hade de inte sökt sig till förhandlingar varje år. Det är så enkelt i verkligheten, bevisen spelar upp sig mitt framför ögonen varje dag. Att man ändå kan ha åsikter och att det finns outliers där det kanske är mer negativt får man ta om man vill ingå i ett samhälle, så är det med allt som vi samsas om.

JanneJanne123
Ja men det är ju det här som är kärnan, du säger ”näringslivet”, det är ju då någon slags tvärsnitt, varför ska alla behöva göra på samma sätt för att majoriteten tycker det är enklare?

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man pratar om att spränga svartfötter så inget har ändrats sedan 1908
Vem talar om det ❓

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vem talar om det ❓
Facketanhängare på Reddit

• Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vem talar om det ❓
Facketanhängare på Fäjsbåkk!

• Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Facketanhängare på Fäjsbåkk!
Man får ändå ge facken att de har lyckats få folk övertygade om fackets existensberättigande när det till och med leder till den typen av dödsretorik.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Intressant i sammanhanget är uppgiften om att den amerikanska drömmen är väsentligen lättare att uppnå i Sverige än USA. Alltså den stora klassresan. Utmärkande för USA är att man har devisen att det statliga sociala erbjudandet skall vara svagt, att det är bättre att inte har råd att göra ett val än att bli tvingad till ett. Ja det är billigare att producera varor och tjänster där, men så har en stor del av befolkningen dubbla jobb och 20% en inkomst som betraktas som fattigdom. Men visst, de som tjänar mycket pengar tjänar jättemycket pengar. Att födas i rätt familj är din absolut viktigaste egenskap.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, det finns en arbetsgivareorganisation, näringslivet fanns redan innan Klarna, och om de unisont hade sett mer problem än fördelar så hade de inte sökt sig till förhandlingar varje år...
Det finns ett stort problem om de inte söker sig till förhandlingar då facken kan genomföra stridsåtgärder som innebär en reell risk för konkurs. Ungefär som att tvingas förhandla med kniven mot strupen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det finns ett stort problem om de inte söker sig till förhandlingar då facken kan genomföra stridsåtgärder som innebär en reell risk för konkurs. Ungefär som att tvingas förhandla med kniven mot strupen.
Det tror jag inte ett dugg på, om arbetsgivarsidan unisont löser upp den svenska modellen och istället kräver utökad arbetsmarknadslagstiftning och byråkrati, så får nog både politiker och arbetstagarorganisationer finna sig i detta och då börjar såklart en annan och förmodligen ganska lång process.

Att tro att man ska upphäva kollektivavtalen och inte stötta detta med lagstiftning är såklart naivt, det tillhör en sedan länge svunnen tid.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Jamen såklart anonym hörsägen och sladder smäller ju högt i Sverige nuförtiden, ta fram ett fackligt program som innefattar det du hävdar så hade det ju varit tänkvärt, att någon kanske skrev så på Reddit.. inte så mycket va..

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tror jag inte ett dugg på, om arbetsgivarsidan unisont löser upp den svenska modellen och istället kräver utökad arbetsmarknadslagstiftning och byråkrati, så får nog både politiker och arbetstagarorganisationer finna sig i detta och då börjar såklart en annan och förmodligen ganska lång process.

Att tro att man ska upphäva kollektivavtalen och inte stötta detta med lagstiftning är såklart naivt, det tillhör en sedan länge svunnen tid.
Jag har skrivit det förut men det verkar inte gå fram. Jag är inte emot kollektivavtal i sig, men det ska bygga på samförstånd mellan parterna och andra lösningar ska vara möjliga utan att det resulterar i oproportionerliga motåtgärder.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag har skrivit det förut men det verkar inte gå fram. Jag är inte emot kollektivavtal i sig, men det ska bygga på samförstånd mellan parterna och andra lösningar ska vara möjliga utan att det resulterar i oproportionerliga motåtgärder.
Det jag säger är att om du ersätter lagstiftning med avtal mellan parterna, så får man ju ha dessa avtal tecknade. Att varken vilja ha lagstiftning eller avtal är inte realistiskt, så ja, det bygger till stor del på hög anslutningsgrad, annars får det bli lagstiftning.

Att ett par udda företag inte gillar modellen och därför skulle tvinga hela svenska näringslivet in i en ineffektiv förmodligen decennier lång lagstiftningsprocess ställer jag mig inte positiv till, resultatet skulle i mina ögon bara bli mindre effektivt än dagens lösning.

D djac skrev:
Jamen såklart anonym hörsägen och sladder smäller ju högt i Sverige nuförtiden, ta fram ett fackligt program som innefattar det du hävdar så hade det ju varit tänkvärt, att någon kanske skrev så på Reddit.. inte så mycket va..
Det visar ju på en ganska vidrig attityd bland fackets medlemmar.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
D
Det visar ju på en ganska vidrig attityd bland fackets medlemmar.
Återkom om du hittar någon åsikt eller attityd som absolut saknas i en viss grupp, fackligt anslutna, badmintonspelare, fordförare, etc

Jag håller nog sladder för en ännu lägre attityd.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.