Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
R Riverground skrev:
Du kanske litar mer på Sveriges Radio och facket
[länk]

Lite mer
[länk]
Nyheten var på SVT men efter Pågens så fick man sig en tankeställare.
 
Mikael_L
R Riverground skrev:
Hur länge ska de betala för dem då? Hydro Electronics tappar sannolikt Tesla som kund, produktionen är förmodligen redan flyttat till en annan fabrik utomlands. Får jag gissa är det här 20 direkta tappade arbetstillfällen i Vetlanda.
Solidaritet, solidaritet .. min vän.

De ska väl betala tills de får börja tillverka sidokrockskydden till Tesla igen, alternativt att deras strejkkassa är slut.
Det är ju för att driva sådana här viktiga principer som de sparat ihop flera miljarder.
Då kan man ju inte bete sig som värsta kapitalisten sen, och bara mjölka och suga ut de fattigaste, ja om man står på arbetarnas sida.
Jag förutsätter att IF metall gör rätt, och gör rätt för sig.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Vad är det Pågen sagt som är så fel. De verkar 2019 fått skrinlägga investeringsplaner för att EON inte kunnat leverera tillräckligt med el.
[länk]
Det var ju något liknande, VDn var aktivistisk och vinklade det som att det var vindkraft mot kärnkraft som var problemet men det var ju bara den lokala kabeln.
 
D djac skrev:
Det var ju något liknande, VDn var aktivistisk och vinklade det som att det var vindkraft mot kärnkraft som var problemet men det var ju bara den lokala kabeln.
Du fick det att framstå som att han ljugit om något och man därför inte kan lita på företag. Jag läste vad hans sagt och han har rätt i att det saknas planerbar produktion i södra Sverige. Den kan delvis lösas genom utbyggda ledningar men det är ändå ett reelt problem och ökar sårbarheten i regionen. Det är bra att företagsledare också engagerar sig i debatten, att någon miljöpartistisk riksdagsledamot blev arg för att deras politik blev kritiserad är ganska irrelevant.
https://www.food-supply.se/article/...gar_pagen_att_hoja_priserna_oansvarig_politik

Svenska Kraftnät säger i princip samma sak
https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2023.pdf
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Du fick det att framstå som att han ljugit om något och man därför inte kan lita på företag. Jag läste vad hans sagt och han har rätt i att det saknas planerbar produktion i södra Sverige. Den kan delvis lösas genom utbyggda ledningar men det är ändå ett reelt problem och ökar sårbarheten i regionen. Det är bra att företagsledare också engagerar sig i debatten, att någon miljöpartistisk riksdagsledamot blev arg för att deras politik blev kritiserad är ganska irrelevant.
[länk]

Svenska Kraftnät säger i princip samma sak
[länk]
Nej, där läste du nog in lite väl mycket på egen hand.

Gällande Pågen så ljög han absolut, det var inte elbrist och det är därför de nu kunnat utöka precis som han ville, däremot är lokalnätet underdimensionerat i det området där de ville expandera, så även om vi hade haft jättemånga kärnkraftverk runt Malmö så hade han ändå inte kunnat få ut strömmen just där. Så tokigt kan det bli.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
O
R Riverground skrev:
Hur länge ska de betala för dem då? Hydro Electronics tappar sannolikt Tesla som kund, produktionen är förmodligen redan flyttat till en annan fabrik utomlands. Får jag gissa är det här 20 direkta tappade arbetstillfällen i Vetlanda.
Det är sannolikt fler än 20 arbetstillfällen tyvärr. I inslaget säger fackets företrädare att man även dragit ner på inhyrd personal.

I äldre artiklar i tråden har det varit uppgifter om 40-50 arbetstillfällen.

Jag förstår inte den här logiken med att Hydro som har kollektivavtal ska straffas för något som Tesla gör. IF Metall binder ris åt egen rygg ☹️
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Det finns ju flera exempel i tråden där postare menar att om Tesla inte tecknar avtal så är det bara att lämna landet.

Att följden blir att anställda på Tesla och anställda på andra företag (t.ex. Hydro) blir arbetslösa spelar ingen roll.

Usel människosyn tycker jag.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det har dom ju erbjudit också dock så vet jag ej om det även innebär AGA..
Finns det mer att läsa om fackets erbjudanden och villkor?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, där läste du nog in lite väl mycket på egen hand.

Gällande Pågen så ljög han absolut, det var inte elbrist och det är därför de nu kunnat utöka precis som han ville, däremot är lokalnätet underdimensionerat i det området där de ville expandera, så även om vi hade haft jättemånga kärnkraftverk runt Malmö så hade han ändå inte kunnat få ut strömmen just där. Så tokigt kan det bli.
Pågens ligger en kilometer ifrån heleneholms kraftvärmeverk i Malmö, så om det bara rörde sig om lokalnätet kunde de nog dragigt en ny kabel längs med lantmannagatan och löst det
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Pågens ligger en kilometer ifrån heleneholms kraftvärmeverk i Malmö, så om det bara rörde sig om lokalnätet kunde de nog dragigt en ny kabel längs med lantmannagatan och löst det
Haha, ja det är ju så vi löser det, lite sladdar längs gatorna men en bra ide kanske :)
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, ja det är ju så vi löser det, lite sladdar längs gatorna men en bra ide kanske :)
Det är väl där de andra redan går, men oftast under marken. Pågens betalar nog hellre för att asfaltera om en kilometer väg än att flytta sin verksamhet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Det är väl där de andra redan går, men oftast under marken. Pågens betalar nog hellre för att asfaltera om en kilometer väg än att flytta sin verksamhet
Det tror jag inte, det blev nog bättre som det blev, rätt bökigt med transporter där mitt inne i stan också, lämpade sig på det stora hela rätt dåligt.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det mer att läsa om fackets erbjudanden och villkor?
Inte i den öppna artikelen jag läste på DN.

Sanningen kanske gömmer sig bakom en betallänk 🤪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.