717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad är det Pågen sagt som är så fel. De verkar 2019 fått skrinlägga investeringsplaner för att EON inte kunnat leverera tillräckligt med el.D djac skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar
Solidaritet, solidaritet .. min vän.R Riverground skrev:
De ska väl betala tills de får börja tillverka sidokrockskydden till Tesla igen, alternativt att deras strejkkassa är slut.
Det är ju för att driva sådana här viktiga principer som de sparat ihop flera miljarder.
Då kan man ju inte bete sig som värsta kapitalisten sen, och bara mjölka och suga ut de fattigaste, ja om man står på arbetarnas sida.
Jag förutsätter att IF metall gör rätt, och gör rätt för sig.
Det var ju något liknande, VDn var aktivistisk och vinklade det som att det var vindkraft mot kärnkraft som var problemet men det var ju bara den lokala kabeln.R Riverground skrev:
Du fick det att framstå som att han ljugit om något och man därför inte kan lita på företag. Jag läste vad hans sagt och han har rätt i att det saknas planerbar produktion i södra Sverige. Den kan delvis lösas genom utbyggda ledningar men det är ändå ett reelt problem och ökar sårbarheten i regionen. Det är bra att företagsledare också engagerar sig i debatten, att någon miljöpartistisk riksdagsledamot blev arg för att deras politik blev kritiserad är ganska irrelevant.D djac skrev:
https://www.food-supply.se/article/...gar_pagen_att_hoja_priserna_oansvarig_politik
Svenska Kraftnät säger i princip samma sak
https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2023.pdf
Nej, där läste du nog in lite väl mycket på egen hand.R Riverground skrev:Du fick det att framstå som att han ljugit om något och man därför inte kan lita på företag. Jag läste vad hans sagt och han har rätt i att det saknas planerbar produktion i södra Sverige. Den kan delvis lösas genom utbyggda ledningar men det är ändå ett reelt problem och ökar sårbarheten i regionen. Det är bra att företagsledare också engagerar sig i debatten, att någon miljöpartistisk riksdagsledamot blev arg för att deras politik blev kritiserad är ganska irrelevant.
[länk]
Svenska Kraftnät säger i princip samma sak
[länk]
Gällande Pågen så ljög han absolut, det var inte elbrist och det är därför de nu kunnat utöka precis som han ville, däremot är lokalnätet underdimensionerat i det området där de ville expandera, så även om vi hade haft jättemånga kärnkraftverk runt Malmö så hade han ändå inte kunnat få ut strömmen just där. Så tokigt kan det bli.
Det är sannolikt fler än 20 arbetstillfällen tyvärr. I inslaget säger fackets företrädare att man även dragit ner på inhyrd personal.R Riverground skrev:
I äldre artiklar i tråden har det varit uppgifter om 40-50 arbetstillfällen.
Jag förstår inte den här logiken med att Hydro som har kollektivavtal ska straffas för något som Tesla gör. IF Metall binder ris åt egen rygg ☹️
Det finns ju flera exempel i tråden där postare menar att om Tesla inte tecknar avtal så är det bara att lämna landet.
Att följden blir att anställda på Tesla och anställda på andra företag (t.ex. Hydro) blir arbetslösa spelar ingen roll.
Usel människosyn tycker jag.
Att följden blir att anställda på Tesla och anställda på andra företag (t.ex. Hydro) blir arbetslösa spelar ingen roll.
Usel människosyn tycker jag.
Pågens ligger en kilometer ifrån heleneholms kraftvärmeverk i Malmö, så om det bara rörde sig om lokalnätet kunde de nog dragigt en ny kabel längs med lantmannagatan och löst detD djac skrev:Nej, där läste du nog in lite väl mycket på egen hand.
Gällande Pågen så ljög han absolut, det var inte elbrist och det är därför de nu kunnat utöka precis som han ville, däremot är lokalnätet underdimensionerat i det området där de ville expandera, så även om vi hade haft jättemånga kärnkraftverk runt Malmö så hade han ändå inte kunnat få ut strömmen just där. Så tokigt kan det bli.
Det tror jag inte, det blev nog bättre som det blev, rätt bökigt med transporter där mitt inne i stan också, lämpade sig på det stora hela rätt dåligt.A ajn82 skrev: