Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S sinuslinus skrev:
Är lite förvånad att ”ni” inte redan länkat den här nyheten. Det är ju vatten på er kvarn.

[länk]
Det har varit uppe tidigare, innan varslet trodde många att det riskerade att hända. Lite svinn får man räkna med. / IF Metall och c/o
 
  • Ledsen
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är lite förvånad att ”ni” inte redan länkat den här nyheten. Det är ju vatten på er kvarn.

[länk]
Så tjugo personer på ett bolag i Vetlanda som inte har något med Tesla Sverige att göra får gå för att facket vill att ett tjänstemannabolag med 120 verkstadsanställda ska ha ett kollektivavtal. Facket borde rikta in sig på att få fler än ~60 personer av Teslas 600 anställda att strejka istället för att slå mot andra företag.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har varit uppe tidigare, innan varslet trodde många att det riskerade att hända. Lite svinn får man räkna med. / IF Metall och c/o
Jo precis, det har varit uppe tidigare på spekulation så därför var jag förvånad att det inte kom inlägg av typen ”vad var det jag sa”. 😉
R Riverground skrev:
Så tjugo personer på ett bolag i Vetlanda som inte har något med Tesla Sverige att göra får gå för att facket vill att ett tjänstemannabolag med 120 verkstadsanställda ska ha ett kollektivavtal. Facket borde rikta in sig på att få fler än ~60 personer av Teslas 600 anställda att strejka istället för att slå mot andra företag.
De är inte uppsagda än.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jo precis, det har varit uppe tidigare på spekulation så därför var jag förvånad att det inte kom inlägg av typen ”vad var det jag sa”. 😉

De är inte uppsagda än.
Mmm, sorgligt är det i vilket fall. Facket är bra på mycket men hur många av deras egna medlemmar är de redo att kasta under tåget kan man undra...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Så tjugo personer på ett bolag i Vetlanda som inte har något med Tesla Sverige att göra får gå för att facket vill att ett tjänstemannabolag med 120 verkstadsanställda ska ha ett kollektivavtal. Facket borde rikta in sig på att få fler än ~60 personer av Teslas 600 anställda att strejka istället för att slå mot andra företag.
Ja det känns inte alls bra och riktigt om det skulle vara så, sen Pågens VDs elbristkampanj (som ju berodde på klent spridningsnät på Annelund), så är jag dock försiktig med att tro på såna gubbar.
 
D djac skrev:
Ja det känns inte alls bra och riktigt om det skulle vara så, sen Pågens VDs elbristkampanj (som ju berodde på klent spridningsnät på Annelund), så är jag dock försiktig med att tro på såna gubbar.
Vilka gubbar är det du inte tror på i det här fallet?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmm, sorgligt är det i vilket fall. Facket är bra på mycket men hur många av deras egna medlemmar är de redo att kasta under tåget kan man undra...
Jag tycker att IF-metall ska betala lönerna åt de där 20 i Vetlanda, så företaget inte behöver säga upp dem.

DET är solidaritet, och det har jag hört att fackföreningar brukar prata om ...
 
  • Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att IF-metall ska betala lönerna åt de där 20 i Vetlanda, så företaget inte behöver säga upp dem.

DET är solidaritet, och det har jag hört att fackföreningar brukar prata om ...
Det har dom ju erbjudit också dock så vet jag ej om det även innebär AGA..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att IF-metall ska betala lönerna åt de där 20 i Vetlanda, så företaget inte behöver säga upp dem.

DET är solidaritet, och det har jag hört att fackföreningar brukar prata om ...
Och varför inte även utebliven vinst för företaget som ändå "skött sig" och haft kollektivavtal ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Och varför inte även utebliven vinst för företaget som ändå "skött sig" och haft kollektivavtal ;)
Problemet för Hydro Electronics är nog mer långsiktigt då de sannolikt tappar en kund till en producent utomlands. Precis vad Sverige, tapp i tillverkningsindustrin...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Vilka gubbar är det du inte tror på i det här fallet?
Jag sa inte att jag inte tror, jag säger bara att jag inte blint tror på såna här utsagor, det kan vara som han säger, eller så är det inte det, jag kan inte få något av det bekräftat.

Förlåt, VDn som uttalar sig syftade jag på.
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Och varför inte även utebliven vinst för företaget som ändå "skött sig" och haft kollektivavtal ;)
Ja det här är en otroligt bra reklam för kollektivavtal.
Se så bra det är ifall du tecknar ett, och se så bra det är om dina anställda är med i facket.
Du vinner på att hålla dig mitt i "den svenska modellen" ...

... NOT ...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att IF-metall ska betala lönerna åt de där 20 i Vetlanda, så företaget inte behöver säga upp dem.

DET är solidaritet, och det har jag hört att fackföreningar brukar prata om ...
Hur länge ska de betala för dem då? Hydro Electronics tappar sannolikt Tesla som kund, produktionen är förmodligen redan flyttat till en annan fabrik utomlands. Får jag gissa är det här 20 direkta tappade arbetstillfällen i Vetlanda.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.