Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Ja det där märker ju inte vi i söder men en kollega uppe i norr berättade att han var tvungen att behålla sin gamla trotjänare, en Saab, för att tjänstebils-BMWn inte går att starta när det är kallt, -det vet alla här uppe, påstår han. Saaben i snödrivan startar däremot alltid, enligt honom.
Volvo 240- och 740-serierna är kända för att oftast starta i kallväder om de är välskötta. Saab 99 har också rykte om sig att starta bra.

Få dieselbilar brukar starta när det börjar krypa ned under -35. Moderna bensinbilar brukar ligga på ungefär samma sannolikheter som min gamla Kadett gjorde. Ibland går det och ibland inte.
Elbilarna har rykte om sig att inte alls fungera i sådant väder men dem har jag ingen egen erfarenhet av.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Folk som har råd må köpa och köra Muskvitj om de vill men den som arbetar för 2200 euro i månadslön har viktigare saker att sätta pengar på än statusbilar och knappast råd att köpa en sådan utan att ta ansvarslösa lån.
Nu är ju Tesla knappast en ”statusbil”. T.ex. M3 är en av de billigaste elbilarna med hyfsad räckvidd som du kan köpa. Det är liksom ingen BMW eller Mercedes.
 
H heimlaga skrev:
Elbilarna har rykte om sig att inte alls fungera i sådant väder men dem har jag ingen egen erfarenhet av.
-27 var i alla fall inga problem med El-Minin. Förvärmd till trevliga 23 grader inne och faktiskt hela 14mils(60%) räckvidd trots kylan ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Nu är ju Tesla knappast en ”statusbil”. T.ex. M3 är en av de billigaste elbilarna med hyfsad räckvidd som du kan köpa. Det är liksom ingen BMW eller Mercedes.
De flesta vanliga arbetspendlare kör likväl med bilar som kostar under 10000 euro. De flesta bilarna som köps för att användas i vardagsbruk kostar under 3000 euro. I det sammanhanget är en ny Muskvitj en statusbil.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Nu är ju Tesla knappast en ”statusbil”. T.ex. M3 är en av de billigaste elbilarna med hyfsad räckvidd som du kan köpa. Det är liksom ingen BMW eller Mercedes.
Ursäkta mig men jag hänger inte med vad är en M3 för elbil?
 
D
Rejäl skrev:
Ursäkta mig men jag hänger inte med vad är en M3 för elbil?
I Teslatråden är det en Tesla Model 3, i en BMW-tråd så står det för en BMW M3a.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ursäkta mig men jag hänger inte med vad är en M3 för elbil?
Tesla Modell 3 brukar förkortas Tesla M3.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De flesta vanliga arbetspendlare kör likväl med bilar som kostar under 10000 euro. De flesta bilarna som köps för att användas i vardagsbruk kostar under 3000 euro. I det sammanhanget är en ny Muskvitj en statusbil.
Nja, det är väl väldigt olika vad man prioriterar.
Sedan måste ju någon köpa bilarna nya för annars finns det inga begagnade att köpa efter ett tag. Och bland nya elbilar är de bland de billigaste i klassen.

Jag vidhåller därför att Tesla generellt inte är någon statusbil. Däremot har märket en stark skara följare. Men det finns det ju för Lada med...
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Tesla Modell 3 brukar förkortas Tesla M3.
Jag hade du skrivit Tesla M3 så hade jag kopplat men när man bara skriver M3 så blir det lite diffust 😊 men nu vet jag…
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jag hade du skrivit Tesla M3 så hade jag kopplat men när man bara skriver M3 så blir det lite diffust 😊 men nu vet jag…
Absolut. Tänkte att det var underförstått med tanke på trådens och inläggens ämne ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De flesta bilarna som köps för att användas i vardagsbruk kostar under 3000 euro.
Det där tror jag helt enkelt inte på om du inte styrker det med någon form av källa!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där tror jag helt enkelt inte på om du inte styrker det med någon form av källa!
Med tanke på den sjuka prisstegringen som varit på beggade bilar så känns det inte som man får särskilt mycket för 30 lök.
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det är väl väldigt olika vad man prioriterar.
Sedan måste ju någon köpa bilarna nya för annars finns det inga begagnade att köpa efter ett tag. Och bland nya elbilar är de bland de billigaste i klassen.

Jag vidhåller därför att Tesla generellt inte är någon statusbil. Däremot har märket en stark skara följare. Men det finns det ju för Lada med...
Det håller nog på att avta men Tesla är nog ännu en statusbil för många. Det har inte alltid med priset att göra. Mb och Bmw anses ju nästan oavsett modell vara en statusbil av många.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
O
N Niq skrev:
Det håller nog på att avta men Tesla är nog ännu en statusbil för många. Det har inte alltid med priset att göra. Mb och Bmw anses ju nästan oavsett modell vara en statusbil av många.
Statusen måste ju avta. Tesla modell Y var den mest sålda modell i Sverige förra året.
Alltså inte enbart för elbilar, utan den vanligaste modellen alla kategorier.
 
S
  • Ledsen
  • Wow
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.