717 203 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Högpresterande...P Pligg85 skrev:I vilket fall är det okej att skylta heltid med sin pundarbil utanför arbetsplatsen när ledningen dessutom påtalar lämpligheten?
Vissa saker gör man bara inte.
Du ställer dig inte i McDonaldskläder och äter på Sibylla.
Du är inte full och påverkad eller agerar omdömeslöst (röker) när du bär företagets logga.
Kör/parkerar dåligt i firmabil ingår här.
Framförallt är historien med Opeln rätt bisarr då den innebar att skicket på skitbilen föranledde till uttag av semester på troligen dålig tidpunkt.
Lika respektlöst som att köra opålitliga skitbilar där kollegor blir drabbade av att bilen inte startar med jämna mellanrum eller stannar hemma bara det kommit 20cm snö eller är -20 ifall bilen kan bli stående efter vägen.
Hoppsan, bilen med 13 år nytt batteri startade inte i -25. Det kom helt oväntat, den har ju bara varit svårstartad sen frosten kom.
Blir ledig idag, hoppas det går bra.
...sa Bull.
Är väl väldigt opassande. Skyltar med att de röker iförd arbetsgivarens kläder och logga ?[SKPG]Zamora skrev:
Hemtjänstpersonal eller på sjukhus när anställda går ut och röker vid entren. Sen ska de in och utsätta andra för passiv rökning. Vidrigt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Ah, så tex snickare med logga på kläderna ska byta om ifall de vill röka på sin rast.P Pligg85 skrev:
Får de snusa med logga på kläderna?
Otur kan man ha. Men om du har en gammal bil som är opålitlig och har problem så är det din arbetsgivare och kollegors problem när den inte startar.N Niq skrev:
Du ska ha bil och däck som klarar vinterdagar med både kyla och halka.
I det här fallet var ju bilen i sånt skick så personen i fråga bad om två semesterdagar för att fixa med den.
Allt kan hända men det är ju mer troligt att du blir stående med en pundarbil än en som är lite nyare och väl omhändertagen.
Klart att Opeln en gång var i gott skick då även den har varit ny.H heimlaga skrev:Du vet helt uppenbart inte vad du pratar om.
Min Opel Kadett var i gott skick bortsett från att den med åren blev nedsliten (dock aldrig trasig) invändigt av att transportera verktyg och arbetskläder. Beviset på det är att jag körde med den som min enda bil tills den var 36 år gammal och hade någonstans kring 330000 km på mätaren. Varefter jag sålde den som veteranbil för 1000 euro åt en välkänd lokal Opelfantast.
Det gör man inte med varken en pundarbil eller en skrothög.
En chef som inte godkänner en välskött gammal bruksbil är i mina ögon en total skitstövel och utsugare. Eller en statusfixerad totalnolla.
-En välskott gammal bruksbil visar att den anställde troligen är en samvetsgrann och ordentlig och praktiskt funtad person som inte gruvar sig i onödan och som förutser problem i tid och löser dem.
-En onödigt dyr statusbil visar att den anställde troligen är ansvarslös och troligen överskuldsatt. Vilket troligen var vad den chefen ville ha. En desperat anställd som går med på hur mycket obetalad övertid som helst och tar på sig det juridiska ansvaret för olika slags brottslighet som chefen företar sig all i utbyte mot så mycket lön att den personliga konkursen skjuts fram en månad.
Det såg jag senare......men det är en annan historia.
En anställd som överskuldsätter sig för att vara chefens alla nycker till lags är en totalnolla. Fullt jämförbar med "företagare" vars hela verksamhet är en hampaplanta som de själva röker upp och med hembrännare som super upp mäsken innan den är färdig att hälla i hembränningsapparaten.
Jag skulle säga att efter 30 år och 30K mil så var den bevisligen inte det.
I det här fallet var det ju inte en opålitlig bil. Han frågade om två semesterdagar för att själv kunna fixa sin bil istället för att behöva lämna in den på verkstad. Han bad inte om extra ledigt utan bad om att få använda sin semester. Han borde dessutom inte alls behöva berätta för sin arbetsgivare vad han ska göra på sin semester.P Pligg85 skrev:Otur kan man ha. Men om du har en gammal bil som är opålitlig och har problem så är det din arbetsgivare och kollegors problem när den inte startar.
I det här fallet var ju bilen i sånt skick så personen i fråga bad om två semesterdagar för att fixa med den.
Allt kan hända men det är ju mer troligt att du blir stående med en pundarbil än en som är lite nyare och väl omhändertagen.
Med tanke på hur mycket bilbärgarna åker runt och startar bilar eller tinar loss laddningskablar på nyare välservade bilar bilar så verkar det väldigt svårt att hitta bilar som klarar vinter utan några problem
Dom går ut och röka så att dom inte utsätter andra för passiv rökning. Dessutom får man väl inte röka just utanför entrén?P Pligg85 skrev:
Jag bad om att få ta ut två semesterdagar före eller efter en helg vid något för arbetsgivaren lämpligt tillfälle den sommaren. Inte extra ledighet utan helt enkelt två semesterdagar som jag enligt lag hade rätt till.P Pligg85 skrev:Otur kan man ha. Men om du har en gammal bil som är opålitlig och har problem så är det din arbetsgivare och kollegors problem när den inte startar.
För att ha fyra dagar ledigt i rad så jag kunde sandblästra och måla en rostfläck som troligen skulle ha blivit ett svårsvetsat hål om jag hade lämnat den i fred ett år till.
Jag undrar om du någonsin har ägt en bil och pendlat till arbetet för ditt resonemang är absurt. Alla bilar krånglar ibland både nya och gamla. Och anställda har laglig rätt till semester.
Fick igår höra att mängder av nyare bilar av olika märken, elbilar som konventionella blev bärgade till olika verkstäder från Dalafjällen under den stränga kylan nyligen, äldre bilar fungerade...Alfredo skrev:
Ja det där märker ju inte vi i söder men en kollega uppe i norr berättade att han var tvungen att behålla sin gamla trotjänare, en Saab, för att tjänstebils-BMWn inte går att starta när det är kallt, -det vet alla här uppe, påstår han. Saaben i snödrivan startar däremot alltid, enligt honom.mikethebik skrev:
På jobbet hade vi problem med att våra Caddys som var nyare än kanske -2013 laddade ur om de stod stilla i 3-4 veckor vilket inte var ovanligt då vi hade en reservbil eller på semestrarna. De äldre modellerna däremot startade alltid även om de stått stilla betydligt längre.
Själv dömer jag de hantverkare som kör förbi förskolan i 50 på 30 väg samtidigt som de kollar på mobilen betydligt hårdare än om de bara har lite risig bil.
Själv dömer jag de hantverkare som kör förbi förskolan i 50 på 30 väg samtidigt som de kollar på mobilen betydligt hårdare än om de bara har lite risig bil.