Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
En onödigt dyr statusbil visar att den anställde troligen är ansvarslös
H heimlaga skrev:
tar på sig det juridiska ansvaret för olika slags brottslighet som chefen företar sig
Där fick ni alla teslaägare. Nu vet vi hur ni egentligen är. 😂
 
  • Haha
  • Älska
Peter Petterson och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
I vilket fall är det okej att skylta heltid med sin pundarbil utanför arbetsplatsen när ledningen dessutom påtalar lämpligheten?

Vissa saker gör man bara inte.

Du ställer dig inte i McDonaldskläder och äter på Sibylla.

Du är inte full och påverkad eller agerar omdömeslöst (röker) när du bär företagets logga.
Kör/parkerar dåligt i firmabil ingår här.

Framförallt är historien med Opeln rätt bisarr då den innebar att skicket på skitbilen föranledde till uttag av semester på troligen dålig tidpunkt.

Lika respektlöst som att köra opålitliga skitbilar där kollegor blir drabbade av att bilen inte startar med jämna mellanrum eller stannar hemma bara det kommit 20cm snö eller är -20 ifall bilen kan bli stående efter vägen.

Hoppsan, bilen med 13 år nytt batteri startade inte i -25. Det kom helt oväntat, den har ju bara varit svårstartad sen frosten kom.
Blir ledig idag, hoppas det går bra.
Högpresterande...
...sa Bull.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Där fick ni alla teslaägare. Nu vet vi hur ni egentligen är. 😂
Folk som har råd må köpa och köra Muskvitj om de vill men den som arbetar för 2200 euro i månadslön har viktigare saker att sätta pengar på än statusbilar och knappast råd att köpa en sådan utan att ta ansvarslösa lån.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det här förstår jag inte riktigt, skulle man inte få röka bara för att man bär ett visst företags logga?
Nej, jag röker inte, har inte ens provat
Är väl väldigt opassande. Skyltar med att de röker iförd arbetsgivarens kläder och logga ?
Hemtjänstpersonal eller på sjukhus när anställda går ut och röker vid entren. Sen ska de in och utsätta andra för passiv rökning. Vidrigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Är väl väldigt opassande. Skyltar med att de röker iförd arbetsgivarens kläder och logga ?
Hemtjänstpersonal eller på sjukhus när anställda går ut och röker vid entren. Sen ska de in och utsätta andra för passiv rökning. Vidrigt.
Ah, så tex snickare med logga på kläderna ska byta om ifall de vill röka på sin rast.
Får de snusa med logga på kläderna?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Så det är ok om ens några år gamla välskötta bil inte är brukbar i kylan? Vilka bilar är pålitliga?

Så man ska alltså ha en ny bil som ser bra ut enligt chefen och är pålitlig och kan ta sig fram i 20 cm snö? Är nog inte många som vill jobba på en arbetsplats med dom kraven.
Otur kan man ha. Men om du har en gammal bil som är opålitlig och har problem så är det din arbetsgivare och kollegors problem när den inte startar.

Du ska ha bil och däck som klarar vinterdagar med både kyla och halka.

I det här fallet var ju bilen i sånt skick så personen i fråga bad om två semesterdagar för att fixa med den.

Allt kan hända men det är ju mer troligt att du blir stående med en pundarbil än en som är lite nyare och väl omhändertagen.
 
H heimlaga skrev:
Du vet helt uppenbart inte vad du pratar om.
Min Opel Kadett var i gott skick bortsett från att den med åren blev nedsliten (dock aldrig trasig) invändigt av att transportera verktyg och arbetskläder. Beviset på det är att jag körde med den som min enda bil tills den var 36 år gammal och hade någonstans kring 330000 km på mätaren. Varefter jag sålde den som veteranbil för 1000 euro åt en välkänd lokal Opelfantast.
Det gör man inte med varken en pundarbil eller en skrothög.

En chef som inte godkänner en välskött gammal bruksbil är i mina ögon en total skitstövel och utsugare. Eller en statusfixerad totalnolla.
-En välskott gammal bruksbil visar att den anställde troligen är en samvetsgrann och ordentlig och praktiskt funtad person som inte gruvar sig i onödan och som förutser problem i tid och löser dem.
-En onödigt dyr statusbil visar att den anställde troligen är ansvarslös och troligen överskuldsatt. Vilket troligen var vad den chefen ville ha. En desperat anställd som går med på hur mycket obetalad övertid som helst och tar på sig det juridiska ansvaret för olika slags brottslighet som chefen företar sig all i utbyte mot så mycket lön att den personliga konkursen skjuts fram en månad.
Det såg jag senare......men det är en annan historia.

En anställd som överskuldsätter sig för att vara chefens alla nycker till lags är en totalnolla. Fullt jämförbar med "företagare" vars hela verksamhet är en hampaplanta som de själva röker upp och med hembrännare som super upp mäsken innan den är färdig att hälla i hembränningsapparaten.
Klart att Opeln en gång var i gott skick då även den har varit ny.

Jag skulle säga att efter 30 år och 30K mil så var den bevisligen inte det.
 
N
P Pligg85 skrev:
Otur kan man ha. Men om du har en gammal bil som är opålitlig och har problem så är det din arbetsgivare och kollegors problem när den inte startar.

Du ska ha bil och däck som klarar vinterdagar med både kyla och halka.

I det här fallet var ju bilen i sånt skick så personen i fråga bad om två semesterdagar för att fixa med den.

Allt kan hända men det är ju mer troligt att du blir stående med en pundarbil än en som är lite nyare och väl omhändertagen.
I det här fallet var det ju inte en opålitlig bil. Han frågade om två semesterdagar för att själv kunna fixa sin bil istället för att behöva lämna in den på verkstad. Han bad inte om extra ledigt utan bad om att få använda sin semester. Han borde dessutom inte alls behöva berätta för sin arbetsgivare vad han ska göra på sin semester.

Med tanke på hur mycket bilbärgarna åker runt och startar bilar eller tinar loss laddningskablar på nyare välservade bilar bilar så verkar det väldigt svårt att hitta bilar som klarar vinter utan några problem
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
N
P Pligg85 skrev:
Är väl väldigt opassande. Skyltar med att de röker iförd arbetsgivarens kläder och logga ?
Hemtjänstpersonal eller på sjukhus när anställda går ut och röker vid entren. Sen ska de in och utsätta andra för passiv rökning. Vidrigt.
Dom går ut och röka så att dom inte utsätter andra för passiv rökning. Dessutom får man väl inte röka just utanför entrén?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sen ska de in och utsätta andra för passiv rökning. Vidrigt.
Vidrigt får man naturligtvis tycka men att kalla det ”utsätta andra för passiv rökning” är väl att ta i och framstår inte som ett seriöst argument.
 
P Pligg85 skrev:
Jag skulle säga att efter 30 år och 30K mil så var den bevisligen inte det.
Varför skulle inte en 30 år gammal bil med 30 k mil kunna vara i ett gott skick? Vilka bevis menar du motsäger det?
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Otur kan man ha. Men om du har en gammal bil som är opålitlig och har problem så är det din arbetsgivare och kollegors problem när den inte startar.

Du ska ha bil och däck som klarar vinterdagar med både kyla och halka.

I det här fallet var ju bilen i sånt skick så personen i fråga bad om två semesterdagar för att fixa med den.

Allt kan hända men det är ju mer troligt att du blir stående med en pundarbil än en som är lite nyare och väl omhändertagen.
Jag bad om att få ta ut två semesterdagar före eller efter en helg vid något för arbetsgivaren lämpligt tillfälle den sommaren. Inte extra ledighet utan helt enkelt två semesterdagar som jag enligt lag hade rätt till.
För att ha fyra dagar ledigt i rad så jag kunde sandblästra och måla en rostfläck som troligen skulle ha blivit ett svårsvetsat hål om jag hade lämnat den i fred ett år till.

Jag undrar om du någonsin har ägt en bil och pendlat till arbetet för ditt resonemang är absurt. Alla bilar krånglar ibland både nya och gamla. Och anställda har laglig rätt till semester.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle inte en 30 år gammal bil med 30 k mil kunna vara i ett gott skick? Vilka bevis menar du motsäger det?
Fick igår höra att mängder av nyare bilar av olika märken, elbilar som konventionella blev bärgade till olika verkstäder från Dalafjällen under den stränga kylan nyligen, äldre bilar fungerade...
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D
mikethebik mikethebik skrev:
Fick igår höra att mängder av nyare bilar av olika märken, elbilar som konventionella blev bärgade till olika verkstäder från Dalafjällen under den stränga kylan nyligen, äldre bilar fungerade...
Ja det där märker ju inte vi i söder men en kollega uppe i norr berättade att han var tvungen att behålla sin gamla trotjänare, en Saab, för att tjänstebils-BMWn inte går att starta när det är kallt, -det vet alla här uppe, påstår han. Saaben i snödrivan startar däremot alltid, enligt honom.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
På jobbet hade vi problem med att våra Caddys som var nyare än kanske -2013 laddade ur om de stod stilla i 3-4 veckor vilket inte var ovanligt då vi hade en reservbil eller på semestrarna. De äldre modellerna däremot startade alltid även om de stått stilla betydligt längre.

Själv dömer jag de hantverkare som kör förbi förskolan i 50 på 30 väg samtidigt som de kollar på mobilen betydligt hårdare än om de bara har lite risig bil.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.