Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
Det är många företag där man nekas lediga lördagar......... man någon betalning för lördagarna får man aldrig.
Som sagt. Verkligheten utanför den den rikssvenska lånefinansierade högkonjunkturen kommer att bli en chock för många av er.

En gång blev jag hotad med uppsägning utan att få ut innestående lön för att jag begärde att få två dagar sommarsemester för att kunna reparera en sak på bilen som jag ville få i skick till hösten. "Du får ledigt nästa sommar när vi har sagt upp dig" sade chefen. Sedan sade han att han har bestämt att jag måste köpa en ny bil eftersom min då ungefär 20 år gamla Opel Kadett inte passade företagets image. Jag svarade att med 2200 euro i månaden i lön före skatt har jag inte råd med sådant. Då blev han arg och började skälla. Efter det fick jag inte parkera vid kontoret längre utan tvingades parkera en kilometer bort där det fanns gratisparkering och gå sista biten och tiden jag satte på att gå räknades inte som arbetstid.
Bilar är ju väldigt stor marknadsföring så full förståelse för chefens agerande.

En verkstad här har en anställd som åker en nyare men extremt ovårdad bil och haft 2dm snö på taket och en framruta som varit skrapad precis vid förarplatsen.
Skulle aldrig lämna in bilen till den firman.

Hade en förskolepedagog tillika mamma som körde +30år liten gammal skitbil med garanterat underkända snedslitna däck.
Hur gärna lämnar man ungarna där?

Så visst fasen är det klart att bilen visar i viss mån hur ägaren är.

Sen är det självklart åt andra hållet också. Om hantverkaren åker i opraktiska statusbilar är det inte heller klädsamt.
 
N
P Pligg85 skrev:
Bilar är ju väldigt stor marknadsföring så full förståelse för chefens agerande.

En verkstad här har en anställd som åker en nyare men extremt ovårdad bil och haft 2dm snö på taket och en framruta som varit skrapad precis vid förarplatsen.
Skulle aldrig lämna in bilen till den firman.

Hade en förskolepedagog tillika mamma som körde +30år liten gammal skitbil med garanterat underkända snedslitna däck.
Hur gärna lämnar man ungarna där?

Så visst fasen är det klart att bilen visar i viss mån hur ägaren är.

Sen är det självklart åt andra hållet också. Om hantverkaren åker i opraktiska statusbilar är det inte heller klädsamt.
Dom duktigaste mekanikerna jag kännt har haft dom sämsta och fulaste bilarna.
 
  • Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dom duktigaste mekanikerna jag kännt har haft dom sämsta och fulaste bilarna.
Du tror inte att det var störst vikt på hur hans bil såg ut med snö och is då?
En myndig person som inte kan ägna 2-3 minuter att sopa av bilen och skrapa rutan för att lagligt ta sig till jobbet och fortsätta ta hand om bilar.
 
N
P Pligg85 skrev:
Du tror inte att det var störst vikt på hur hans bil såg ut med snö och is då?
En myndig person som inte kan ägna 2-3 minuter att sopa av bilen och skrapa rutan för att lagligt ta sig till jobbet och fortsätta ta hand om bilar.
Du tyckte ju det var ok att inte tillåta parkering av en opel kadett på firman bara för att den inte passade firmans image. Det var det jag inte höll med om
 
N
P Pligg85 skrev:
Brukar aldrig vara något bekymmer att när det är lugnare perioder att ta någon dag extra.

---
-"Torsdagen för 3 veckor sedan när det blev övertid och krångel och fick börja tidigare på fredagen... Nu tar jag helg (onsdag) så hörs vi på måndag"

-Går bra det. Jag sätter full vecka.
---

Eller omvänt.

"Nu satt jag aldrig semester när du var hemma i måndags för jag vet du tagit några telefonsamtal efter arbetstid"


Har förresten aldrig blivit nekad en dag ledigt eller en timme ledigt men har bara jobbat i 20 år så det kanske händer snart.
Enligt det som står i tråden så fungerar det ju inte så på Tesla. Där måste dom ta ut en semesterdag om dom vill gå till tandläkaren eller något annat
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill fortfarande köpa filmrättigheterna till ditt liv. Är de till salu?
Betalar du med timmer eller en schysst traktor kan ni säkert komma överens. 😂
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
I vilket fall är det okej att skylta heltid med sin pundarbil utanför arbetsplatsen när ledningen dessutom påtalar lämpligheten?

Vissa saker gör man bara inte.

Du ställer dig inte i McDonaldskläder och äter på Sibylla.

Du är inte full och påverkad eller agerar omdömeslöst (röker) när du bär företagets logga.
Kör/parkerar dåligt i firmabil ingår här.

Framförallt är historien med Opeln rätt bisarr då den innebar att skicket på skitbilen föranledde till uttag av semester på troligen dålig tidpunkt.

Lika respektlöst som att köra opålitliga skitbilar där kollegor blir drabbade av att bilen inte startar med jämna mellanrum eller stannar hemma bara det kommit 20cm snö eller är -20 ifall bilen kan bli stående efter vägen.

Hoppsan, bilen med 13 år nytt batteri startade inte i -25. Det kom helt oväntat, den har ju bara varit svårstartad sen frosten kom.
Blir ledig idag, hoppas det går bra.
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
I vilket fall är det okej att skylta heltid med sin pundarbil utanför arbetsplatsen när ledningen dessutom påtalar lämpligheten?

Vissa saker gör man bara inte.

Du ställer dig inte i McDonaldskläder och äter på Sibylla.

Du är inte full och påverkad eller agerar omdömeslöst (röker) när du bär företagets logga.
Kör/parkerar dåligt i firmabil ingår här.

Framförallt är historien med Opeln rätt bisarr då den innebar att skicket på skitbilen föranledde till uttag av semester på troligen dålig tidpunkt.

Lika respektlöst som att köra opålitliga skitbilar där kollegor blir drabbade av att bilen inte startar med jämna mellanrum eller stannar hemma bara det kommit 20cm snö eller är -20 ifall bilen kan bli stående efter vägen.

Hoppsan, bilen med 13 år nytt batteri startade inte i -25. Det kom helt oväntat, den har ju bara varit svårstartad sen frosten kom.
Blir ledig idag, hoppas det går bra.
Vad menar du med detta? Jag fattar ingenting...
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad menar du med detta? Jag fattar ingenting...
Läs. Ta hjälp av en vuxen om det kommer svåra ord.
 
P Pligg85 skrev:
Läs. Ta hjälp av en vuxen om det kommer svåra ord.
Svåra ord hittade jag inga, men däremot ett otroligt svammel som inte jag begriper ett dyft av....
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Då tråden handlar om Tesla, är nog risken större att chefen skulle oroas om det ska sticka i ögonen på kunden om man rullar in i en Model X eller Model S 😂

En bekant berättade om en kollega till honom som ärvt en del pengar som ung och då köpte en Porsche, vilket dennes chef tyckte var problematiskt gentemot kunden.
 
P Pligg85 skrev:
agerar omdömeslöst (röker) när du bär företagets logga.
Det här förstår jag inte riktigt, skulle man inte få röka bara för att man bär ett visst företags logga?
Nej, jag röker inte, har inte ens provat
 
N
P Pligg85 skrev:
I vilket fall är det okej att skylta heltid med sin pundarbil utanför arbetsplatsen när ledningen dessutom påtalar lämpligheten?

Vissa saker gör man bara inte.

Du ställer dig inte i McDonaldskläder och äter på Sibylla.

Du är inte full och påverkad eller agerar omdömeslöst (röker) när du bär företagets logga.
Kör/parkerar dåligt i firmabil ingår här.

Framförallt är historien med Opeln rätt bisarr då den innebar att skicket på skitbilen föranledde till uttag av semester på troligen dålig tidpunkt.

Lika respektlöst som att köra opålitliga skitbilar där kollegor blir drabbade av att bilen inte startar med jämna mellanrum eller stannar hemma bara det kommit 20cm snö eller är -20 ifall bilen kan bli stående efter vägen.

Hoppsan, bilen med 13 år nytt batteri startade inte i -25. Det kom helt oväntat, den har ju bara varit svårstartad sen frosten kom.
Blir ledig idag, hoppas det går bra.
Så det är ok om ens några år gamla välskötta bil inte är brukbar i kylan? Vilka bilar är pålitliga?

Så man ska alltså ha en ny bil som ser bra ut enligt chefen och är pålitlig och kan ta sig fram i 20 cm snö? Är nog inte många som vill jobba på en arbetsplats med dom kraven.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill fortfarande köpa filmrättigheterna till ditt liv. Är de till salu?
Givetvis är de till salu.
Betalningen är en bra advokat och rättegångskostnaderna betalade när jag blir stämd för ärekränkning av alla som inte vill att det skall bli offentligt vad de har gjort.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Bilar är ju väldigt stor marknadsföring så full förståelse för chefens agerande.

En verkstad här har en anställd som åker en nyare men extremt ovårdad bil och haft 2dm snö på taket och en framruta som varit skrapad precis vid förarplatsen.
Skulle aldrig lämna in bilen till den firman.

Hade en förskolepedagog tillika mamma som körde +30år liten gammal skitbil med garanterat underkända snedslitna däck.
Hur gärna lämnar man ungarna där?

Så visst fasen är det klart att bilen visar i viss mån hur ägaren är.

Sen är det självklart åt andra hållet också. Om hantverkaren åker i opraktiska statusbilar är det inte heller klädsamt.
Du vet helt uppenbart inte vad du pratar om.
Min Opel Kadett var i gott skick bortsett från att den med åren blev nedsliten (dock aldrig trasig) invändigt av att transportera verktyg och arbetskläder. Beviset på det är att jag körde med den som min enda bil tills den var 36 år gammal och hade någonstans kring 330000 km på mätaren. Varefter jag sålde den som veteranbil för 1000 euro åt en välkänd lokal Opelfantast.
Det gör man inte med varken en pundarbil eller en skrothög.

En chef som inte godkänner en välskött gammal bruksbil är i mina ögon en total skitstövel och utsugare. Eller en statusfixerad totalnolla.
-En välskott gammal bruksbil visar att den anställde troligen är en samvetsgrann och ordentlig och praktiskt funtad person som inte gruvar sig i onödan och som förutser problem i tid och löser dem.
-En onödigt dyr statusbil visar att den anställde troligen är ansvarslös och troligen överskuldsatt. Vilket troligen var vad den chefen ville ha. En desperat anställd som går med på hur mycket obetalad övertid som helst och tar på sig det juridiska ansvaret för olika slags brottslighet som chefen företar sig all i utbyte mot så mycket lön att den personliga konkursen skjuts fram en månad.
Det såg jag senare......men det är en annan historia.

En anställd som överskuldsätter sig för att vara chefens alla nycker till lags är en totalnolla. Fullt jämförbar med "företagare" vars hela verksamhet är en hampaplanta som de själva röker upp och med hembrännare som super upp mäsken innan den är färdig att hälla i hembränningsapparaten.
 
  • Haha
Peter Petterson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.