Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
P Pligg85 skrev:
Kanske.

Men den stora gråa massan tillför inget speciellt heller så jag kan förstå att de behöver ett kollektivt avtal som är heligt och viktigt när man tror att ingen annan kan få mer än en själv.

Spännande att se lågpresterande som gror ett självförtroende i att veta att ingen i klungan får för sig att avancera.

Samma massa får inte heller samma dialog som innan. De ska ju ha betalt för varje minut och då får de självklart avdrag för varje sekund.

Men det är ju så det är avtalat att det ska gå till.
Du inser att den stora gråa massan är den som utför dom flesta jobben.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P Pligg85 skrev:
Brukar aldrig vara något bekymmer att när det är lugnare perioder att ta någon dag extra.

---
-"Torsdagen för 3 veckor sedan när det blev övertid och krångel och fick börja tidigare på fredagen... Nu tar jag helg (onsdag) så hörs vi på måndag"

-Går bra det. Jag sätter full vecka.
---

Eller omvänt.

"Nu satt jag aldrig semester när du var hemma i måndags för jag vet du tagit några telefonsamtal efter arbetstid"


Har förresten aldrig blivit nekad en dag ledigt eller en timme ledigt men har bara jobbat i 20 år så det kanske händer snart.
Tacka din lyckliga stjärna - det är inte många som har det som du. Jag känner ett par stycken som har liknande situation, men det är undantag från regeln.

Det är nog svårt att förstå hur dom flesta har det om man själv har det så, det kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du inser att den stora gråa massan är den som utför dom flesta jobben.
Näe, det är det väl inte. De flesta är inte gråa.
 
O
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tacka din lyckliga stjärna - det är inte många som har det som du. Jag känner ett par stycken som har liknande situation, men det är undantag från regeln.

Det är nog svårt att förstå hur dom flesta har det om man själv har det så, det kan jag tänka mig.
Det beror väl rätt mycket på vilken branch man jobbar i? Min uppfattning är iallafall att tjänstemän kan ha rätt flexibla arbetstider. Anekdotiskt ja, men jag hör aldrig numera bland mina bekanta (tjänstemän alltså) att man har stämpelklocka. Det var mycket vanligare för 10-15 år sen.
Det är rätt vanligt med förtroendearbetstid också, ganska kasst att inte få övertidsersättning men istället går det ofta att planera tiden så man kan vara ledig när man vill. Ungefär som i Pligg85s exempel.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Sen får man väl ha lite sunt förnuft med i bilden.

Visst har man kunnat tvinga till sig föräldraledighet för det är en rättighet men vissa saker gör man bara inte.

Är det struligt så avbryter man semestern en dag eller två.

Hade vigseln visat sig varit på dumt datum så hade det kanske räckt att ta en halvtimme ledigt för det var klart på 2 minuter och nån minut resa.
Nu blev det en heldag ändå. Betald.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
O och en till skrev:
Det beror väl rätt mycket på vilken branch man jobbar i? Min uppfattning är iallafall att tjänstemän kan ha rätt flexibla arbetstider. Anekdotiskt ja, men jag hör aldrig numera bland mina bekanta (tjänstemän alltså) att man har stämpelklocka. Det var mycket vanligare för 10-15 år sen.
Det är rätt vanligt med förtroendearbetstid också, ganska kasst att inte få övertidsersättning men istället går det ofta att planera tiden så man kan vara ledig när man vill. Ungefär som i Pligg85s exempel.
Det är inte alls det jag menar. Läs mitt första inlägg i diskussionen, mitt exempel var att arbetsgivaren ställer upp och betalar några tusen mer i lön en månad när det kör ihop sig eller ger en extra semestervecka. Jag pratar inte om förtroendearbetstid.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte alls det jag menar. Läs mitt första inlägg i diskussionen, mitt exempel var att arbetsgivaren ställer upp och betalar några tusen mer i lön en månad när det kör ihop sig eller ger en extra semestervecka. Jag pratar inte om förtroendearbetstid.
Potato Potaato.
Resultatet är detsamma. Flexibilitet både vad gäller lön och ledig tid.
Men det är nog ofta merouttalat och mindre koncentrerat än det du skriver, det medger jag.
 
jbr jbr skrev:
Ibland kan det vara nyttigt att reflektera över det faktum att en enskild individs upplevelser inte nödvändigtvis är representativa för en större population...
Hade jag varit TS hade du fått "Bästa svaret" på den.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Ibland kan det vara nyttigt att reflektera över det faktum att en enskild individs upplevelser inte nödvändigtvis är representativa för en större population...
Ungefär som vi sagt oräkneligt antal gånger i tråden innan när vi pratat om anekdotiska argument? ;)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
O
Dagens Arbete har intervjuat en av strejkbrytarna, han upplever kontakten med IF Metall som hotfull, stressande och att han blir trakasserad. Ett utdrag från artikeln:

– De har ju ringt och skickat meddelanden och de har verkligen försökt förklara vad strejken innebär och varför jag ska gå med, innan jag blev utesluten då. Och det lät hotfullt faktiskt, de har sagt att jag aldrig kommer att kunna jobba på en fackansluten verkstad i framtiden och inga fack kommer att företräda mig i framtiden. Det var så jag förstod det. Att de kommer gadda ihop sig mot mig.

https://da.se/2024/01/utesluten-strejkbrytare-jag-ar-jatteradd-for-if-metall/
 
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Dagens Arbete har intervjuat en av strejkbrytarna, han upplever kontakten med IF Metall som hotfull, stressande och att han blir trakasserad. Ett utdrag från artikeln:

– De har ju ringt och skickat meddelanden och de har verkligen försökt förklara vad strejken innebär och varför jag ska gå med, innan jag blev utesluten då. Och det lät hotfullt faktiskt, de har sagt att jag aldrig kommer att kunna jobba på en fackansluten verkstad i framtiden och inga fack kommer att företräda mig i framtiden. Det var så jag förstod det. Att de kommer gadda ihop sig mot mig.

[länk]
Låter fullt logiskt, stämmer med mina erfarenheter av facket från min arbetsplats även om det där handlade om helt andra frågor.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Brukar aldrig vara något bekymmer att när det är lugnare perioder att ta någon dag extra.

---
-"Torsdagen för 3 veckor sedan när det blev övertid och krångel och fick börja tidigare på fredagen... Nu tar jag helg (onsdag) så hörs vi på måndag"

-Går bra det. Jag sätter full vecka.
---

Eller omvänt.

"Nu satt jag aldrig semester när du var hemma i måndags för jag vet du tagit några telefonsamtal efter arbetstid"


Har förresten aldrig blivit nekad en dag ledigt eller en timme ledigt men har bara jobbat i 20 år så det kanske händer snart.
Det är många företag där man nekas lediga lördagar......... man någon betalning för lördagarna får man aldrig.
Som sagt. Verkligheten utanför den den rikssvenska lånefinansierade högkonjunkturen kommer att bli en chock för många av er.

En gång blev jag hotad med uppsägning utan att få ut innestående lön för att jag begärde att få två dagar sommarsemester för att kunna reparera en sak på bilen som jag ville få i skick till hösten. "Du får ledigt nästa sommar när vi har sagt upp dig" sade chefen. Sedan sade han att han har bestämt att jag måste köpa en ny bil eftersom min då ungefär 20 år gamla Opel Kadett inte passade företagets image. Jag svarade att med 2200 euro i månaden i lön före skatt har jag inte råd med sådant. Då blev han arg och började skälla. Efter det fick jag inte parkera vid kontoret längre utan tvingades parkera en kilometer bort där det fanns gratisparkering och gå sista biten och tiden jag satte på att gå räknades inte som arbetstid.
 
  • Wow
sysmali
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låter fullt logiskt, stämmer med mina erfarenheter av facket från min arbetsplats även om det där handlade om helt andra frågor.
Svartfötterna har själva valt hur de vill ha det. Vill de inte stå för konsekvenserna skall de delta i strejken.
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är många företag där man nekas lediga lördagar......... man någon betalning för lördagarna får man aldrig.
Som sagt. Verkligheten utanför den den rikssvenska lånefinansierade högkonjunkturen kommer att bli en chock för många av er.

En gång blev jag hotad med uppsägning utan att få ut innestående lön för att jag begärde att få två dagar sommarsemester för att kunna reparera en sak på bilen som jag ville få i skick till hösten. "Du får ledigt nästa sommar när vi har sagt upp dig" sade chefen. Sedan sade han att han har bestämt att jag måste köpa en ny bil eftersom min då ungefär 20 år gamla Opel Kadett inte passade företagets image. Jag svarade att med 2200 euro i månaden i lön före skatt har jag inte råd med sådant. Då blev han arg och började skälla. Efter det fick jag inte parkera vid kontoret längre utan tvingades parkera en kilometer bort där det fanns gratisparkering och gå sista biten och tiden jag satte på att gå räknades inte som arbetstid.
Jag vill fortfarande köpa filmrättigheterna till ditt liv. Är de till salu?
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ungefär som vi sagt oräkneligt antal gånger i tråden innan när vi pratat om anekdotiska argument? ;)
Här var det iofs (som jag tolkar det) fråga om en individ som utifrån sina erfarenheter på arbetsmarknaden ville visa att avtal inte behövs.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.