Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, som tur är måste det vara ovanligt att en ägare av ett visst åkdon blir påhoppad. Det är svensken för feg för. Det är enklare att spy galla på Fäjsbåkk eller något annat forum. Om du inte förstod meningen med indirekt trakasserad syftade jag på de sympatiåtgärder och strejkåtgärdet som påverkar de ägare som behöver reparera sina åkdon.
Jag tror nog det finns mycket skit i sociala medier men det ser vi ju om metallare också, exempelvis, det där med reparationer finns det säkert någon sanning i men samtidigt är jag övertygad om att tidningarna hade varit nerlusade av artiklar med gråtande Teslafamiljer om det stod obrukbara bilar överallt.

För min del hade jag ett irriterande men ganska oväsentligt fel och fick tid första veckan i februari, sen kikade de på loggarna och fick ett meddelande att jag fick komme direkt, anekdotiskt jag vet men så har det varit för mig iaf.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Farstatjej90
P Pligg85 skrev:
Perfekt läge att haka på som arbetstagare och vara på tårna och dra åt samma håll och vara en attraktiv anställd istället för att sätta sig på tvären och älta paragrafer
Bara det går åt båda hållen. Arbetstagaren "ältar" inte paragrafer om dygnsvila, övertid etc. Och när arbetstagaren behöver en vecka extra semester eller behöver 5000 kr mer i lön en viss månad så trilskas inte arbetsgivaren utan då är det ge och ta!

Hur vanligt tror du att det är?
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fackens konsekvensanalys innan allt drog igång skulle jag vilja läsa.
Alfredo Alfredo skrev:
Det går antagligen väldigt snabbt!
Jodå, dokumentet som inte finns är väldigt snabbläst ... :D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara det går åt båda hållen. Arbetstagaren "ältar" inte paragrafer om dygnsvila, övertid etc. Och när arbetstagaren behöver en vecka extra semester eller behöver 5000 kr mer i lön en viss månad så trilskas inte arbetsgivaren utan då är det ge och ta!

Hur vanligt tror du att det är?
Det är nog väldigt beroende på bransch, chef och företag. I min bransch finns det t.ex. ofta en inofficiell policy att så länge verksamheten går bra och är lönsam så får man jobba "hur lite man vill".
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S Styrman_jansson skrev:
Det är nog väldigt beroende på bransch, chef och företag. I min bransch finns det t.ex. ofta en inofficiell policy att så länge verksamheten går bra och är lönsam så får man jobba "hur lite man vill".
Ja det varierar nog mycket men det är i sämre tider relationen prövas. När allt är bra så finns sällan konflikter.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är nog väldigt beroende på bransch, chef och företag. I min bransch finns det t.ex. ofta en inofficiell policy att så länge verksamheten går bra och är lönsam så får man jobba "hur lite man vill".
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det varierar nog mycket men det är i sämre tider relationen prövas. När allt är bra så finns sällan konflikter.
Eller tills man blir uppköpt... Då måste de nya cheferna visa var skåpet ska stå... 😬
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Det är ju just "dåliga tider" som är ett praktexempel på när Tesla gissningsvis vill ha större flexibilitet. Inte så att man skyddar de anställda från uppsägning, men den drar ut på tiden.
 
Hur är statusen på strejken? Står strejkvakterna kvar? Tänker det måste varit lite kyligt för dom.....den sanitära olägenhetsbomben med utebliven sophämtning har man inte hört något om heller.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Hur är statusen på strejken? Står strejkvakterna kvar? Tänker det måste varit lite kyligt för dom.....den sanitära olägenhetsbomben med utebliven sophämtning har man inte hört något om heller.
Vissa satt i husbil/husvagn och spelade kort med värme på :=) Jag tänker att den uteblivna filmmusiken från Svt´s serie måste ha svidit ordentligt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vissa satt i husbil/husvagn och spelade kort med värme på :=) Jag tänker att den uteblivna filmmusiken från Svt´s serie måste ha svidit ordentligt...
Finns den filmmusiken att lyssna på för någon ens? Jag har inte sett den på Spotify
 
L Liljeros skrev:
Finns den filmmusiken att lyssna på för någon ens? Jag har inte sett den på Spotify
Jag återkommer inte i frågan 😇
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara det går åt båda hållen. Arbetstagaren "ältar" inte paragrafer om dygnsvila, övertid etc. Och när arbetstagaren behöver en vecka extra semester eller behöver 5000 kr mer i lön en viss månad så trilskas inte arbetsgivaren utan då är det ge och ta!

Hur vanligt tror du att det är?
Brukar aldrig vara något bekymmer att när det är lugnare perioder att ta någon dag extra.

---
-"Torsdagen för 3 veckor sedan när det blev övertid och krångel och fick börja tidigare på fredagen... Nu tar jag helg (onsdag) så hörs vi på måndag"

-Går bra det. Jag sätter full vecka.
---

Eller omvänt.

"Nu satt jag aldrig semester när du var hemma i måndags för jag vet du tagit några telefonsamtal efter arbetstid"


Har förresten aldrig blivit nekad en dag ledigt eller en timme ledigt men har bara jobbat i 20 år så det kanske händer snart.
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Brukar aldrig vara något bekymmer att när det är lugnare perioder att ta någon dag extra.

---
-"Torsdagen för 3 veckor sedan när det blev övertid och krångel och fick börja tidigare på fredagen... Nu tar jag helg (onsdag) så hörs vi på måndag"

-Går bra det. Jag sätter full vecka.
---

Eller omvänt.

"Nu satt jag aldrig semester när du var hemma i måndags för jag vet du tagit några telefonsamtal efter arbetstid"


Har förresten aldrig blivit nekad en dag ledigt eller en timme ledigt men har bara jobbat i 20 år så det kanske händer snart.
Ibland kan det vara nyttigt att reflektera över det faktum att en enskild individs upplevelser inte nödvändigtvis är representativa för en större population...
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Ibland kan det vara nyttigt att reflektera över det faktum att en enskild individs upplevelser inte nödvändigtvis är representativa för en större population...
Kanske.

Men den stora gråa massan tillför inget speciellt heller så jag kan förstå att de behöver ett kollektivt avtal som är heligt och viktigt när man tror att ingen annan kan få mer än en själv.

Spännande att se lågpresterande som gror ett självförtroende i att veta att ingen i klungan får för sig att avancera.

Samma massa får inte heller samma dialog som innan. De ska ju ha betalt för varje minut och då får de självklart avdrag för varje sekund.

Men det är ju så det är avtalat att det ska gå till.
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Kanske.

Men den stora gråa massan tillför inget speciellt heller så jag kan förstå att de behöver ett kollektivt avtal som är heligt och viktigt när man tror att ingen annan kan få mer än en själv.

Spännande att se lågpresterande som gror ett självförtroende i att veta att ingen i klungan får för sig att avancera.

Samma massa får inte heller samma dialog som innan. De ska ju ha betalt för varje minut och då får de självklart avdrag för varje sekund.

Men det är ju så det är avtalat att det ska gå till.
Aha, du är högpresterande.
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.