717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är en grundtrygghet för arbetstagaren
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Varför vill Klarna och Spotify inte ha kollektivavtal om det är så fantastiskt? Två av Sveriges mest profilerade företag där majoriteten av de anställda är akademiker med en profil som gör att de kan få jobb var de vill.D djac skrev:..och andra som inte gör det, att vara mellanchef är ingen kvalitetsstämpel, även om jag själv innehar en sådan roll nu.
Det finns företag som drivs dåligt och de har sannolikt dålig relation både med fack och anställda, sen finns det alla andra och arbetar man i normalvälskött företag så har man inga problem med facket. Man betalar dessutom sina anställda precis så bra som den fria marknaden dikterar. Skillnaden är att bägge parter lägger mindre tid på administration av försäkringar, pensioner och annat, de anställda slipper gå igenom läkarundersökningar för försäkringarna och slipper därmed undan med färre undantag.
Som arbetstagare hade jag helt klart valt ett företag med kollektivavtal över ett utan, naturligvis ska villkoren matcha men det är bara fördelar och bolagen tenderar att vara mer kompetent skötta.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 276 inlägg
Det vet inte jag, kan vara åsikter, man kan, som en del här, helt enkelt principiellt vara emot modellen, om någon känner ledningen i bolagen så kanske vi kan få veta. Man kan ju vända på det och fråga sig varför alla andra, större och mer långlivade företag har kollektivavtal.JanneJanne123 skrev:
Klarna har väl iofs ett grundmurat dåligt rykte på alla sätt, så där är det kanske inte så konstigt men det är ren spekulation från min sida.
Och för att anknyta till tråden så är ju Musk speciell och detta är nog inte det enda som vi andra inte riktigt ser det rationella i som han gör. Vem vet, han är förmodligen inte ens medveten om detta, skulle inte förvåna mig om ingen vågar framföra det till honom.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Inte för jag vet hur stämningen är på Klarna eller Spotify men det går åt ganska mycket tid att sitta och diskutera med facket om allt möjligt. Är personalen nöjda och man har löner pension förmåner som håller svensk standard så tycker jag inte att det finns någon anledning att ha kollektivavtal.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg