Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
På vilket sätt tecknas ett kollektivavtal med tvång?

Ett kollektivavtal ser ju bara till att alla anställda har rätt till en rimlig lön
Varför är k-avtalet bättre än allt annat, när arbetsgivare ibland blir "tvingade" att teckna?

Skärmdump från ett forum, användare diskuterar kollektivavtal, inläggsdatum, profilinfo, reaktioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en grundtrygghet för arbetstagaren

JanneJanne123
D djac skrev:
..och andra som inte gör det, att vara mellanchef är ingen kvalitetsstämpel, även om jag själv innehar en sådan roll nu.

Det finns företag som drivs dåligt och de har sannolikt dålig relation både med fack och anställda, sen finns det alla andra och arbetar man i normalvälskött företag så har man inga problem med facket. Man betalar dessutom sina anställda precis så bra som den fria marknaden dikterar. Skillnaden är att bägge parter lägger mindre tid på administration av försäkringar, pensioner och annat, de anställda slipper gå igenom läkarundersökningar för försäkringarna och slipper därmed undan med färre undantag.

Som arbetstagare hade jag helt klart valt ett företag med kollektivavtal över ett utan, naturligvis ska villkoren matcha men det är bara fördelar och bolagen tenderar att vara mer kompetent skötta.
Varför vill Klarna och Spotify inte ha kollektivavtal om det är så fantastiskt? Två av Sveriges mest profilerade företag där majoriteten av de anställda är akademiker med en profil som gör att de kan få jobb var de vill.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Räcker det inte att vara med i facket om arbetsgivaren har likvärdiga/eller bättre villkor än ett k-avtal har?

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad menar du? Ska jag prata om min anställde i första person, blir ju lite märkligt
Så du har nyanställt en programmerare?

Grattis i så fall.

P Putte 9497 skrev:
Nej det är en samling framkompromissade villkor för vad facken tror skulle passa de flesta inom sitt skrå.

Om det är en grundtrygghet eller ej kan skilja sig från fall till fall.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
P
41 sidor av personer som inte tycker att hederligt arbete är värt något

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det handlar väl mer om att k-avtal inte passar/behövs inom alla brancher och hos alla företag?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det handlar väl mer om att k-avtal inte passar/behövs inom alla brancher och hos alla företag?
Eller att batteribilar är skit...

D Dilato skrev:
Så du har nyanställt en programmerare?

Grattis i så fall.
Jobbat för mig sedan 2020

electroluxaren skrev:
Eller att batteribilar är skit...
I Tesla-fallet finns det säkert en hel del andra känslor inblandade också om det är så du tänker...?

D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför vill Klarna och Spotify inte ha kollektivavtal om det är så fantastiskt? Två av Sveriges mest profilerade företag där majoriteten av de anställda är akademiker med en profil som gör att de kan få jobb var de vill.
Det vet inte jag, kan vara åsikter, man kan, som en del här, helt enkelt principiellt vara emot modellen, om någon känner ledningen i bolagen så kanske vi kan få veta. Man kan ju vända på det och fråga sig varför alla andra, större och mer långlivade företag har kollektivavtal.

Klarna har väl iofs ett grundmurat dåligt rykte på alla sätt, så där är det kanske inte så konstigt men det är ren spekulation från min sida.

Och för att anknyta till tråden så är ju Musk speciell och detta är nog inte det enda som vi andra inte riktigt ser det rationella i som han gör. Vem vet, han är förmodligen inte ens medveten om detta, skulle inte förvåna mig om ingen vågar framföra det till honom.

electroluxaren skrev:
Det är väl just därför att hederlig arbete är värt någonting att avtal ska vara så bra som möjligt för respektive individ.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inte för jag vet hur stämningen är på Klarna eller Spotify men det går åt ganska mycket tid att sitta och diskutera med facket om allt möjligt. Är personalen nöjda och man har löner pension förmåner som håller svensk standard så tycker jag inte att det finns någon anledning att ha kollektivavtal.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Man kan ju vända på det och fråga sig varför alla andra, större och mer långlivade företag har kollektivavtal.
För att facket annars sätter arbetsplatsen i blockad som någon slags maffia?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.