717 033 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Japp, det är det men det är en direkt lögn att fackbasen "piskar upp hatstämning mot vanligt folk som äger en Tesla". Därför ville jag veta var den uppfattningen kommer ifrån.S Styrman_jansson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Kollektivavtal gynnar primärt lokala företag (svenska, väletablerade storföretag) och facken, dom fackanslutna är inte nödvändigtvis vinnare. Alla fall inte lönemässigt. Företagen får en stabil och förutsägbar verksamhet, fackförbunden får pengar från medlemmarna som sedan kan spridas vidare i organisationen efter behag, tex till socialdemokratiska arbetarpartiets partikassa.
Jag är inte så säker på att kollektivavtal är den bästa vägen för dom anställda, kanske vore lämpligare med en mindre fackorganisation som faktiskt kunde jobba närmre dom egna medlemmarna. Nu är det mer linjen att så här har vi bestämt att det ska vara, det är den linjen vi ska driva, gör som vi säger eller bli utesluten.
Bifogar graf över reallöneutveckling mellan sverige och länder där man inte har kollektivavtal.
Jag är inte så säker på att kollektivavtal är den bästa vägen för dom anställda, kanske vore lämpligare med en mindre fackorganisation som faktiskt kunde jobba närmre dom egna medlemmarna. Nu är det mer linjen att så här har vi bestämt att det ska vara, det är den linjen vi ska driva, gör som vi säger eller bli utesluten.
Bifogar graf över reallöneutveckling mellan sverige och länder där man inte har kollektivavtal.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Och all annan liknande skadegörelse, bilbränder som händer, osv, är det också fackets hatretorik?Nyfniken skrev:
Skadegörelse på Teslas laddare är ett allvarligt exempel.Nyfniken skrev:
Facket verkar inställda på en lång konflikt: https://www.dn.se/ekonomi/fackforbund-hoppas-att-tesla-pressas-av-nya-stridsatgarder/
I intervjun ger IF Metall exempel på fler stridsåtgärder som kan bli aktuella:
"– Det är klart att vi kan göra mer. Vi har andra grupper som till exempel gummiverkstäder och bärgning. Men vi vill ha medlemmarna med oss och i möjligaste mån undvika att drabba privatpersoner, säger Tommy Wreeth."
"– Det är klart att vi kan göra mer. Vi har andra grupper som till exempel gummiverkstäder och bärgning. Men vi vill ha medlemmarna med oss och i möjligaste mån undvika att drabba privatpersoner, säger Tommy Wreeth."
Det blir långvarigt, battle of the tjurskallarO och en till skrev:Facket verkar inställda på en lång konflikt: [länk]
Intressant att man i möjligaste mån inte vill drabba privatpersoner, det är därför en privatperson ägandes en Tesla inte får serva den på en verkstad där dom anställda har kollektivavtal?O och en till skrev:Facket verkar inställda på en lång konflikt: [länk]
Jag fattar att man måste ta till något när det inte verkar vara några på Teslas egna verkstäder som vill strejka men det blir ju också lite dubbla budskap?
Om du har kollektivavtal kan du fortfarande bli utsatt för att facket sätter delar av din verksamhet i blockad, och det enda sättet att få en Tesla servad just nu är på en verkstad utan kollektivavtal då dom som har avtal inte får utföra service på bilar av märket Tesla…
Fackens konsekvensanalys innan allt drog igång skulle jag vilja läsa.L Liljeros skrev:Intressant att man i möjligaste mån inte vill drabba privatpersoner, det är därför en privatperson ägandes en Tesla inte får serva den på en verktstad där dom anställda har kollektivavtal?
Jag fattar att man måste ta till något när det inte verkar vara några på teslas egna verkstäder som vill strejka men det det blir ju också lite dubbla budskap?
Om du har kollektivavtal kan du fortfarande bli utsatt för att facket sätter delar av din verksamhet i blockad, och det enda sättet att få en Tesla servad just nu är på en verkstad utan kollektivavtal då dom som har avtal inte får utföra service på bilar av märket Tesla…