Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Magkänslan säger mig att det är rätt mycket ung personal. Dels för att det handlar om ny teknik, på ett nytt bolag i en gammal bransch. Jag tror de äldre mekanikerna mest roterar där de har sitt nätverk.

Det skulle också kunna förklara den låga fackanslutningen och stridsviljan hos personalen.

Men i vanlig ordning är det bara en killgissning.
Kan ju även vara en förklaring till varför vissa uppgifter visar att de har lägre lön hos Tesla än på andra märkesverkstäder där medelåldern är högre.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nu verkar han inte orka med striden med facket då han tar till diverse olika droger😂

[länk]
Ja, Veli-Pekka är nog tuff!
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nu verkar han inte orka med striden med facket då han tar till diverse olika droger😂

[länk]
Kanske Musken och Veli-Pekka behöver röka en ordentligt laddad fredspipa för att hitta en väg ur detta..
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
[länk]
Sympatiåtgärder…
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
[länk]
Haha, ja utan strejk ingen psykisk ohälsa, det har dragit med sig mycket.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
[länk]
Tragiska människor som inte har mer till världen att tillföra. Fast nu är väl alla IF Metall medlemmars privata egendom legitima mål?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tragiska människor som inte har mer till världen att tillföra. Fast nu är väl alla IF Metall medlemmars privata egendom legitima mål?
En galen fackbas/förening som piskar upp en hatstämning hos imbecilla människor mot vanligt folk som äger en Tesla, då kanske det är helt ok med att fackfolkets bilar och egendom också blir föremål/mål för sympatiåtgärder från de som inte gillar deras metoder.

Intressant utveckling, men det ligger väl i tiden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
En galen fackbas/förening som piskar upp en hatstämning hos imbecilla människor mot vanligt folk som äger en Tesla, då kanske det är helt ok med att fackfolkets bilar och egendom också blir föremål/mål för sympatiåtgärder från de som inte gillar deras metoder.

Intressant utveckling, men det ligger väl i tiden.
Ja tyvärr tenderar många frågor att polariseras något alldeles nuförtiden. Parterna står därför ofta rätt långt ifrån varandra i början av många konflikter. Kompromisser ligger alltid så extremt långt bort.

Tänk om t.ex. IF Metall kunde peka på några punkter som man anser inte är OK och sedan avsluta strejken om dessa uppfylls utan att det behöver skrivas kollektivavtal. Då visar man att det är villkoren och inte politiken som är viktig.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Men det är ju politiken som är det viktiga här. Från båda håll.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju politiken som är det viktiga här. Från båda håll.
Jag trodde det var bättre villkor för de anställda som var själva syftet med facket...

För är det inte det, utan politik, så är det enligt mig förkastligt att genom utpressning påtvinga en privat aktör ett politiskt färgat avtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag trodde det var bättre villkor för de anställda som var själva syftet med facket...

För är det inte det, utan politik, så är det enligt mig förkastligt att genom utpressning påtvinga ett privat aktör ett politiskt färgat avtal.
Så är det ju i denna frågan tyvärr. Facket ser det nog lite som en existensiell kris.

Om man skippar kollektivavtal helt och bara strejkar/lobbar för bra villkor förändras ersättningsmodeller och allt som facket gör i grunden till en mycket mindre rörelse. A-kassa, pensionsfonder, försäkringar etc.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kan du ju tycka. Men det är det systemet vi har i Sverige. Övriga aktörer vill gärna behålla det vad jag förstår.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan du ju tycka. Men det är det systemet vi har i Sverige. Övriga aktörer vill gärna behålla det vad jag förstår.
Tror nog de flesta företag gärna skulle uppskatta friheten utan kollektivavtal men många uppskattar också förutsägbarheten och stabiliteten att det är "låst" och det är som det är.

Stabilitet på marknaden
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.