716 918 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan ju även vara en förklaring till varför vissa uppgifter visar att de har lägre lön hos Tesla än på andra märkesverkstäder där medelåldern är högre.Nyfniken skrev:
Magkänslan säger mig att det är rätt mycket ung personal. Dels för att det handlar om ny teknik, på ett nytt bolag i en gammal bransch. Jag tror de äldre mekanikerna mest roterar där de har sitt nätverk.
Det skulle också kunna förklara den låga fackanslutningen och stridsviljan hos personalen.
Men i vanlig ordning är det bara en killgissning.
Nu verkar han inte orka med striden med facket då han tar till diverse olika droger😂
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ks-partyknarkande-kan-skada-tesla-och-space-x
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ks-partyknarkande-kan-skada-tesla-och-space-x
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://x.com/knytanders/status/1744022222610600279?s=46&t=4hqBDDU6Pp9ZA0mvVlrQmQ
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
En galen fackbas/förening som piskar upp en hatstämning hos imbecilla människor mot vanligt folk som äger en Tesla, då kanske det är helt ok med att fackfolkets bilar och egendom också blir föremål/mål för sympatiåtgärder från de som inte gillar deras metoder.Johannes Carlsson skrev:
Intressant utveckling, men det ligger väl i tiden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja tyvärr tenderar många frågor att polariseras något alldeles nuförtiden. Parterna står därför ofta rätt långt ifrån varandra i början av många konflikter. Kompromisser ligger alltid så extremt långt bort.mikethebik skrev:
En galen fackbas/förening som piskar upp en hatstämning hos imbecilla människor mot vanligt folk som äger en Tesla, då kanske det är helt ok med att fackfolkets bilar och egendom också blir föremål/mål för sympatiåtgärder från de som inte gillar deras metoder.
Intressant utveckling, men det ligger väl i tiden.
Tänk om t.ex. IF Metall kunde peka på några punkter som man anser inte är OK och sedan avsluta strejken om dessa uppfylls utan att det behöver skrivas kollektivavtal. Då visar man att det är villkoren och inte politiken som är viktig.
Men det är ju politiken som är det viktiga här. Från båda håll.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag trodde det var bättre villkor för de anställda som var själva syftet med facket...D Daniel 109 skrev:
För är det inte det, utan politik, så är det enligt mig förkastligt att genom utpressning påtvinga en privat aktör ett politiskt färgat avtal.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Så är det ju i denna frågan tyvärr. Facket ser det nog lite som en existensiell kris.S Styrman_jansson skrev:
Om man skippar kollektivavtal helt och bara strejkar/lobbar för bra villkor förändras ersättningsmodeller och allt som facket gör i grunden till en mycket mindre rörelse. A-kassa, pensionsfonder, försäkringar etc.
Det kan du ju tycka. Men det är det systemet vi har i Sverige. Övriga aktörer vill gärna behålla det vad jag förstår.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tror nog de flesta företag gärna skulle uppskatta friheten utan kollektivavtal men många uppskattar också förutsägbarheten och stabiliteten att det är "låst" och det är som det är.D Daniel 109 skrev:
Stabilitet på marknaden