Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Pligg85 skrev:
Öh? God arbetsmoral behöver inte betyda att alla beslut och ståndpunkter är sunda kanske?

Vissa är med i facket, andra i roliga religioner.

Visst känner jag flera som är duktiga och drivna som både är med i facket och svenska kyrkan men utnyttjar och tror lika lite på båda.
Men vilken religion man vill tillhöra har väl inte någonting med denna fråga att göra?
Eller hur menar du?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant att höra. Oftast hör man att privatkunder är pest så kul att höra att alla inte ser det så!
Jo, det brukar vara ett återkommande tema här att privatkunder är pest.
Men är man bara tydlig, inga hemska påslag, lyssnar på vad kunden vill få ut så blir det bra.
Lite mycket fika bara 😁
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jo, det brukar vara ett återkommande tema här att privatkunder är pest.
Men är man bara tydlig, inga hemska påslag, lyssnar på vad kunden vill få ut så blir det bra.
Lite mycket fika bara 😁
Jag tror jag håller med om alla punkterna ... ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
Apropå konkurrensklausulen.
https://www.unionen.se/story/medlem...alp/anna-blev-stamd-pa-en-kvarts-miljon-efter

Konkurrensklausuler används i avskräckande syfte​

Det kan i vissa fall vara befogat att avtala om konkurrensklausuler. Men det ska göras restriktivt och noga avgränsat i tid och omfång - och den begränsning som klausulen innebär ska ersättas, förklarar Björn Alquist.

- Ett typiskt exempel på när det skulle kunna vara befogat vore ett revisionsbolag där en anställd revisor får nära kontakt genom goda relationer och insyn hos revisionsbolagets kunders verksamheter.

- Men även då ska klausulen förhandlas individuellt, begränsas i tid och ersättas med minst 60 procent av lönen under den tid efter att anställningen upphört som klausulen gäller.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Går bra för facket.

Tesla i topp för nyregistrerade bilar även i december om man tittar på Mobility Sweden.

Tillverkare av komponenter, elektriker, lokalvårdare mm står utan arbete som plockas från annat håll. Tesla har varenda verkstad öppen och levererar bilar dagligen.

Står IF Metall fortfarande i tälten eller har de fryst in?
 
  • Älska
Rabbithole
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Går bra för facket.

Tesla i topp för nyregistrerade bilar även i december om man tittar på Mobility Sweden.

Tillverkare av komponenter, elektriker, lokalvårdare mm står utan arbete som plockas från annat håll. Tesla har varenda verkstad öppen och levererar bilar dagligen.

Står IF Metall fortfarande i tälten eller har de fryst in?
Jag hörde att facket beställt strejkrobotar och råkat lägga en order hos ett Teslabolag...
 
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hörde att facket beställt strejkrobotar och råkat lägga en order hos ett Teslabolag...
Jo jag hörde att de satsat på AI. Kul att få in intelligens för första gången i fackliga världen, tyvärr vet ingen där vad det är så det blev som det blev.
 
S sinuslinus skrev:
Apropå konkurrensklausulen.
[länk]
Teslas anställningsavtal visar bara på hur extremt dålig koll dom har på svensk arbetsrätt och att de försöker köra den amerikanska stilen även här.

Och till alla er som skriker om att ”facket inte gör nåt när man behöver dem” och att ”facken har aldrig gjort nåt vettigt” - klicka på länken ovan!
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Hur länge orkar de strejka? Och vad gör det fåtal Teslaanställda som strejkar, står de utanför verkstäderna och fryser eller sitter de hemma och hoppas på att de har jobben kvar om/när konflikten är slut?
 
Keiller Keiller skrev:
Hur länge orkar de strejka? Och vad gör det fåtal Teslaanställda som strejkar, står de utanför verkstäderna och fryser eller sitter de hemma och hoppas på att de har jobben kvar om/när konflikten är slut?
Det finns nog ingen tidsgräns för strejken. De sitter hemma och ibland på plats utanför verkstan. Förmodligen söker vissa nya jobb då det är väldigt oklart om jobbet finns kvar efter allt är över.
 
Njuter av 130% lön för att stanna hemma. Jobbar lite svart vid sidan av?

Vill dom ha kollektivavtal bör dom söka nytt jobb på en annan verkstad istället på att vänta tills helvetet fryser
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Njuter av 130% lön för att stanna hemma. Jobbar lite svart vid sidan av?

Vill dom ha kollektivavtal bör dom söka nytt jobb på en annan verkstad istället på att vänta tills helvetet fryser
Ja, de bör nog leta andra jobb. Om vi leker med tanken att strejken håller på i ett par år, hur anställningsbar är man då om man inte hållit i verktyg eller gjort internutbildningar under tiden?

Finns det fackliga regler som styr såna här situationer? Kan man byta arbetsplats under pågående konflikt och på så vis slippa vara strejkvakt?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
hur anställningsbar är man då om man inte hållit i verktyg eller gjort internutbildningar under tiden?
Det är nog inga problem att få jobb. Lefty loosey, righty tighty. Resten är ju märkesspecifik som man måste utbildas i oavsett.

Om jag vore arbetsgivare skulle jag hellre anställa en 40-årig erfaren mekaniker som inte mekat på 5 år än en 22-åring som kommer direkt från ett annat märke.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är nog inga problem att få jobb. Lefty loosey, righty tighty. Resten är ju märkesspecifik som man måste utbildas i oavsett.

Om jag vore arbetsgivare skulle jag hellre anställa en 40-årig erfarrn mekaniker som inte mekat på 5 år än en 22-åring som kommer direkt från ett annat märke.
Undrar vad det är för ålder på de Teslaanställda som nu strejkar? Om de är 22 så kanske de får mer problem än om de är 40? Om nu andra arbetsgivare resonerar i samma banor som dig, menar jag.

Fast det är klart, det går ju att jobba svart även om man bara kan meka Tesla, det är ju ingen brist på Teslor eller servicebehov av bilarna.
 
Magkänslan säger mig att det är rätt mycket ung personal. Dels för att det handlar om ny teknik, på ett nytt bolag i en gammal bransch. Jag tror de äldre mekanikerna mest roterar där de har sitt nätverk.

Det skulle också kunna förklara den låga fackanslutningen och stridsviljan hos personalen.

Men i vanlig ordning är det bara en killgissning.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.