717 203 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men vilken religion man vill tillhöra har väl inte någonting med denna fråga att göra?P Pligg85 skrev:
Eller hur menar du?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Jo, det brukar vara ett återkommande tema här att privatkunder är pest.Alfredo skrev:
Men är man bara tydlig, inga hemska påslag, lyssnar på vad kunden vill få ut så blir det bra.
Lite mycket fika bara 😁
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Apropå konkurrensklausulen.
https://www.unionen.se/story/medlem...alp/anna-blev-stamd-pa-en-kvarts-miljon-efter
https://www.unionen.se/story/medlem...alp/anna-blev-stamd-pa-en-kvarts-miljon-efter
Konkurrensklausuler används i avskräckande syfte
Det kan i vissa fall vara befogat att avtala om konkurrensklausuler. Men det ska göras restriktivt och noga avgränsat i tid och omfång - och den begränsning som klausulen innebär ska ersättas, förklarar Björn Alquist.
- Ett typiskt exempel på när det skulle kunna vara befogat vore ett revisionsbolag där en anställd revisor får nära kontakt genom goda relationer och insyn hos revisionsbolagets kunders verksamheter.
- Men även då ska klausulen förhandlas individuellt, begränsas i tid och ersättas med minst 60 procent av lönen under den tid efter att anställningen upphört som klausulen gäller.
Går bra för facket.
Tesla i topp för nyregistrerade bilar även i december om man tittar på Mobility Sweden.
Tillverkare av komponenter, elektriker, lokalvårdare mm står utan arbete som plockas från annat håll. Tesla har varenda verkstad öppen och levererar bilar dagligen.
Står IF Metall fortfarande i tälten eller har de fryst in?
Tesla i topp för nyregistrerade bilar även i december om man tittar på Mobility Sweden.
Tillverkare av komponenter, elektriker, lokalvårdare mm står utan arbete som plockas från annat håll. Tesla har varenda verkstad öppen och levererar bilar dagligen.
Står IF Metall fortfarande i tälten eller har de fryst in?
Jag hörde att facket beställt strejkrobotar och råkat lägga en order hos ett Teslabolag...P Pligg85 skrev:Går bra för facket.
Tesla i topp för nyregistrerade bilar även i december om man tittar på Mobility Sweden.
Tillverkare av komponenter, elektriker, lokalvårdare mm står utan arbete som plockas från annat håll. Tesla har varenda verkstad öppen och levererar bilar dagligen.
Står IF Metall fortfarande i tälten eller har de fryst in?
Teslas anställningsavtal visar bara på hur extremt dålig koll dom har på svensk arbetsrätt och att de försöker köra den amerikanska stilen även här.S sinuslinus skrev:
Och till alla er som skriker om att ”facket inte gör nåt när man behöver dem” och att ”facken har aldrig gjort nåt vettigt” - klicka på länken ovan!
Hur länge orkar de strejka? Och vad gör det fåtal Teslaanställda som strejkar, står de utanför verkstäderna och fryser eller sitter de hemma och hoppas på att de har jobben kvar om/när konflikten är slut?
Det finns nog ingen tidsgräns för strejken. De sitter hemma och ibland på plats utanför verkstan. Förmodligen söker vissa nya jobb då det är väldigt oklart om jobbet finns kvar efter allt är över.Keiller skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Njuter av 130% lön för att stanna hemma. Jobbar lite svart vid sidan av?
Vill dom ha kollektivavtal bör dom söka nytt jobb på en annan verkstad istället på att vänta tills helvetet fryser
Vill dom ha kollektivavtal bör dom söka nytt jobb på en annan verkstad istället på att vänta tills helvetet fryser
Ja, de bör nog leta andra jobb. Om vi leker med tanken att strejken håller på i ett par år, hur anställningsbar är man då om man inte hållit i verktyg eller gjort internutbildningar under tiden?Johannes Carlsson skrev:
Finns det fackliga regler som styr såna här situationer? Kan man byta arbetsplats under pågående konflikt och på så vis slippa vara strejkvakt?
Det är nog inga problem att få jobb. Lefty loosey, righty tighty. Resten är ju märkesspecifik som man måste utbildas i oavsett.Keiller skrev:
Om jag vore arbetsgivare skulle jag hellre anställa en 40-årig erfaren mekaniker som inte mekat på 5 år än en 22-åring som kommer direkt från ett annat märke.
Redigerat:
Undrar vad det är för ålder på de Teslaanställda som nu strejkar? Om de är 22 så kanske de får mer problem än om de är 40? Om nu andra arbetsgivare resonerar i samma banor som dig, menar jag.Nyfniken skrev:
Fast det är klart, det går ju att jobba svart även om man bara kan meka Tesla, det är ju ingen brist på Teslor eller servicebehov av bilarna.
Magkänslan säger mig att det är rätt mycket ung personal. Dels för att det handlar om ny teknik, på ett nytt bolag i en gammal bransch. Jag tror de äldre mekanikerna mest roterar där de har sitt nätverk.
Det skulle också kunna förklara den låga fackanslutningen och stridsviljan hos personalen.
Men i vanlig ordning är det bara en killgissning.
Det skulle också kunna förklara den låga fackanslutningen och stridsviljan hos personalen.
Men i vanlig ordning är det bara en killgissning.
