716 719 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tja, väldigt få är så värdefulla för sin arbetsgivare som de tror, jag har sett många som har både setts och sett sig själv på det sättet, lämna och bli ersatta. Den sorgliga sanningen är att vattnet sluts snabbt bakom dem och allt blir som innan, kanske lite annorlunda men de glöms snabbt.Mats-S skrev:
Yep, det är precis det som är problemet för många, och därmed sitter man i arbetsgivarens klor.
Ett bra namn på en penningbuffert är "Dra åt helvete pengar", för har du en buffert kan man ta tid på sig vid jobbsökning, samt att man kan lämna en dålig arbetsgivare på dagen
On Topic så var det ett bra beslut av hovrätten att ge Posten rätt mot Tesla, hobbydomstolens (= tingsrättens) beslut var helt befängt. Hobbydomstolarna är dessutom ofta part i målet, minns när hobbydomstolen i Trollhättan gav Slick Vick rätt med hans debackel i SAAB-härvan.
Som chef finns det såklart folk jag vill behålla men jag inte lyckas så löser det också sig.
Så är det absolut. "Vi skulle aldrig kunna klara oss utan dig!" och "Utan mig skulle firman gå under." är riktigt utslitna klyschor.D djac skrev:
Folk har slutat i alla tider och firman tuffar på ändå. Sanningen är nog att även om vissa drar ett tungt lass, så står de samtidigt i vägen för andra.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej men det beror inte på att jag inte tycker mitt arbete generellt är kul eller stimulerande. Det beror på att att jag av princip anser att man ska få ta del av det värde man tillför. Så även om jag var ekonomisk oberoende skulle jag vilja ha lön för att utföra mitt jobb.D djac skrev:
Väldigt få saker är "helt lustfullt" hela tiden. Även om jag gillar mitt jobb så finns det delar av det som är tråkiga. Det finns det också med mina hobbys så ingen skillnad där.D djac skrev:Jag tror inte det är många som har såna jobb att det verkligen kan sägas vara helt lustfyllt, jag vet en del som lurar sig själv att de har det, för att stå ut med vardagen, men det är få jag stött på någonsin och då handlar det mest om lågbetalda jobb som är hobbyrelaterade. Någon förvaltare också faktiskt där kickarna värderas.
Nu är jag inte mellanchef men varför skulle det vara sorgligt att ha hittat något man trivs med och gillar? Jag tycker tvärtom att det är underbart att få uppleva människor hitta rätt ( och ännu bättre om man var lite hjälp på vägen).D djac skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Japp, gick ner i lön ner jag bytte jobb för 5 år sedan. Fick vara mer och mer på entreprenader och vantrivdes något så fruktansvärt. Bra arbetskamrater dock.S Styrman_jansson skrev:Att bara arbeta för lön känns som vägen till ett rätt ruttet liv enligt mig. Man spenderar ju alldeles för mycket tid på arbetet för att det skulle vara acceptabelt. Själv skulle jag troligtvis fortsätta med mitt jobb, om än kanske bara med de riktigt roliga projekten, även om jag blev ekonomisk oberoende.
Nu är jag på en liten firma och jobbar till 95% mot privatkunder. Älskar't!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
De flesta som blir ekonomisk oberoende blir det nog p.g.a. sina jobbRejäl skrev:
Men skilj på företagare o arbetare som vi har pratat om, och nej inte många arbetare blir ekonomiskt oberoende😉S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är ju inte få företagare som också är/har varit arbetare innan. Känner många inom byggbranschen som startat eget (och i början varit arbetare själva) för att sedan när de närmare sig 50-60år sälja företaget och casha in men fortsätter jobba kvar för att de trivs i branschen. En del av dessa skulle nog kunna kalla sig ekonomiskt oberoende även om jag inte vet säkert.Rejäl skrev:
Har jag motsagt det du säger? Jag skrev:S Styrman_jansson skrev:Det är ju inte få företagare som också är/har varit arbetare innan. Känner många inom byggbranschen som startat eget (och i början varit arbetare själva) för att sedan när de närmare sig 50-60år sälja företaget och casha in men fortsätter jobba kvar för att de trivs i branschen. En del av dessa skulle nog kunna kalla sig ekonomiskt oberoende även om jag inte vet säkert.
inte många arbetare blir ekonomiskt oberoende
Vad menar ni med ekonomiskt oberoende då?
Det räknar jag med att kunna köpa en kåk till barnen för 15M styck och några bilar i miljonklassen och bara ta från avkastningen sista året.
Andra menar att man kan fortsätta vardagen utan jobb som ger inkomst.
Det sistnämnda kan ju de flesta göra om de sparar frekvent. Jag började med att avsätta 20% av inkomsterna på börsen som avhoppad tonåring med låga utgifter och sen ökat varje år.
Det räknar jag med att kunna köpa en kåk till barnen för 15M styck och några bilar i miljonklassen och bara ta från avkastningen sista året.
Andra menar att man kan fortsätta vardagen utan jobb som ger inkomst.
Det sistnämnda kan ju de flesta göra om de sparar frekvent. Jag började med att avsätta 20% av inkomsterna på börsen som avhoppad tonåring med låga utgifter och sen ökat varje år.
Öh? God arbetsmoral behöver inte betyda att alla beslut och ståndpunkter är sunda kanske?Dan1891 skrev:
Vissa är med i facket, andra i roliga religioner.
Visst känner jag flera som är duktiga och drivna som både är med i facket och svenska kyrkan men utnyttjar och tror lika lite på båda.