Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Pligg85 skrev:
Att bara klona sig fast i en arbetsgivare för pengarna är ju bara löjligt
Jag trodde pengarna var huvudorsaken till att arbeta för de allra flesta.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde pengarna var huvudorsaken till att arbeta för de allra flesta.
Det är väl mist lila mycket socialt och hur man trivs.
Ingen tar väl mekanikerjobb för 35 tusen för pengarna. Är man ute efter pengar så är det ingen som nöjer sig med de summorna.
 
P Pligg85 skrev:
Ingen tar väl mekanikerjobb för 35 tusen för pengarna.
Då har vi nog rätt olika uppfattning. Jag tror att de flesta som jobbar som mekaniker för 35 tusen är rätt beroende av sin lön för att finansiera vardagen. Undantag finns säkert men jag tror den absoluta lejonparten skulle söka sig annan försörjning om lönen slutade komma.
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då har vi nog rätt olika uppfattning. Jag tror att de flesta som jobbar som mekaniker för 35 tusen är rätt beroende av sin lön för att finansiera vardagen. Undantag finns säkert men jag tror den absoluta lejonparten skulle söka sig annan försörjning om lönen slutade komma.
Jo. Men lönen ska inte vara orsaken att klona sig fast i något dysfunktionellt uppehälle på en arbetsplats.
Snacka om att kasta bort livet om man måste dra in facket för att suga ut ett par månader till på ett arbete man inte är önskad på.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Jo. Men lönen ska inte vara orsaken att klona sig fast i något dysfunktionellt uppehälle på en arbetsplats.
Snacka om att kasta bort livet om man måste dra in facket för att suga ut ett par månader till på ett arbete man inte är önskad på.
Dysfunktionellt uppehälle? De allra flesta går till ett jobb för att ha råd att leva, skulle dom bli ekonomiskt oberoende så är det ytterst få arbetare som skulle återgå till sin nuvarande tjänst…
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Dysfunktionellt uppehälle? De allra flesta går till ett jobb för att ha råd att leva, skulle dom bli ekonomiskt oberoende så är det ytterst få arbetare som skulle återgå till sin nuvarande tjänst…
Att bara arbeta för lön känns som vägen till ett rätt ruttet liv enligt mig. Man spenderar ju alldeles för mycket tid på arbetet för att det skulle vara acceptabelt. Själv skulle jag troligtvis fortsätta med mitt jobb, om än kanske bara med de riktigt roliga projekten, även om jag blev ekonomisk oberoende.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Dysfunktionellt uppehälle? De allra flesta går till ett jobb för att ha råd att leva, skulle dom bli ekonomiskt oberoende så är det ytterst få arbetare som skulle återgå till sin nuvarande tjänst…
Två helt olika saker.
Ja, man behöver försörja sig, men att sätta sig i situationen att inte byta från ett jobb man inte trivs med eller ens är önskad av arbetsgivaren är väl att bära hela kollektionen av årets offerkoftor.

Men Sverige har ju blivit såhär med alla som är "säker" i sin anställning med LAS mm. Efter några år har de tröttnat och inte tycker om sitt jobb men pga att de måste visa intresse och engagemang om de byter jobb så sitter de kvar hos sin gamla arbetsgivare och är bitter.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Att bara arbeta för lön känns som vägen till ett rätt ruttet liv enligt mig. Man spenderar ju alldeles för mycket tid på arbetet för att det skulle vara acceptabelt. Själv skulle jag troligtvis fortsätta med mitt jobb, om än kanske bara med de riktigt roliga projekten, även om jag blev ekonomisk oberoende.
Jo men skulle du verkligen göra det om lönen slutar komma?

Jag tror inte det är många som har såna jobb att det verkligen kan sägas vara helt lustfyllt, jag vet en del som lurar sig själv att de har det, för att stå ut med vardagen, men det är få jag stött på någonsin och då handlar det mest om lågbetalda jobb som är hobbyrelaterade. Någon förvaltare också faktiskt där kickarna värderas.

Det är lite sorgligt om vara mellanchef med personalansvar är ens Dolce Vita..
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Att bara arbeta för lön känns som vägen till ett rätt ruttet liv enligt mig. Man spenderar ju alldeles för mycket tid på arbetet för att det skulle vara acceptabelt. Själv skulle jag troligtvis fortsätta med mitt jobb, om än kanske bara med de riktigt roliga projekten, även om jag blev ekonomisk oberoende.
Så ser livet ut för de flesta arbetare, sedan behöver man inte var i det extremerna med som någon kallade det dysfunktionellt uppehälle men är övertygad om att de flesta arbetare inte tycker att det är så roligt att gå till arbetet att dom skulle gjort det utan betalning…men de flesta som blir ekonomiskt oberoende slutar sina arbetar jobb..
 
P
P Pligg85 skrev:
Två helt olika saker.
Ja, man behöver försörja sig, men att sätta sig i situationen att inte byta från ett jobb man inte trivs med eller ens är önskad av arbetsgivaren är väl att bära hela kollektionen av årets offerkoftor.

Men Sverige har ju blivit såhär med alla som är "säker" i sin anställning med LAS mm. Efter några år har de tröttnat och inte tycker om sitt jobb men pga att de måste visa intresse och engagemang om de byter jobb så sitter de kvar hos sin gamla arbetsgivare och är bitter.
Det är någ inte så lätt för alla att byta jobb som du verkar tro…
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det är någ inte så lätt för alla att byta jobb som du verkar tro…
Självklart blir det tufft om man är sur och bitter och nya arbetsgivaren ringer och frågar efter referenser 😁

Det är väl klart att en attraktiv arbetare med goda referenser och som aktivt söker nytt jobb (som den är kvalificerad för) inte har problem att byta arbetsgivare.

Sen gäller det ju att ha lite dörrar öppna och kontakter om man är extremt beroende av lönen och ingen buffert som många verkar sakna.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Självklart blir det tufft om man är sur och bitter och nya arbetsgivaren ringer och frågar efter referenser 😁

Det är väl klart att en attraktiv arbetare med goda referenser och som aktivt söker nytt jobb (som den är kvalificerad för) inte har problem att byta arbetsgivare.

Sen gäller det ju att ha lite dörrar öppna och kontakter om man är extremt beroende av lönen och ingen buffert som många verkar sakna.
Du har uppenbarligen lite för dålig insyn i hur det är att vara arbetare😉

Får jag fråga vad du jobbar med?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du har uppenbarligen lite för dålig insyn i hur det är att vara arbetare😉

Får jag fråga vad du jobbar med?
Privat arbetsgivare inom tillverkningsindustrin, blev uppringd för 10 år sedan och de ville anställa mig. Jobbar kvar där.
2 minuter restid, hyffsad lön och ca 10v ledighet.

Har bara sökt jobb seriöst en gång och då fick jag det.
Hoppade av gymnasiet och startade eget, bytt jobb/arbetsgivare några gånger.

Vågar påstå att jag kan säga upp mig och ha ny arbetsgivare direkt. Alternativt köra eget igen då.
 
P
P Pligg85 skrev:
Privat arbetsgivare inom tillverkningsindustrin, blev uppringd för 10 år sedan och de ville anställa mig. Jobbar kvar där.
2 minuter restid, hyffsad lön och ca 10v ledighet.

Har bara sökt jobb seriöst en gång och då fick jag det.
Hoppade av gymnasiet och startade eget, bytt jobb/arbetsgivare några gånger.

Vågar påstå att jag kan säga upp mig och ha ny arbetsgivare direkt. Alternativt köra eget igen då.
Det tvivlar jag inte på, men långt ifrån alla har det drivet när det gäller arbetet..
Det är många som jobbar för levebrödet och lever för familjen o sina intressen..
 
Mats-S
P Pligg85 skrev:
om man är extremt beroende av lönen och ingen buffert som många verkar sakna.
Yep, det är precis det som är problemet för många, och därmed sitter man i arbetsgivarens klor.

Ett bra namn på en penningbuffert är "Dra åt helvete pengar", för har du en buffert kan man ta tid på sig vid jobbsökning, samt att man kan lämna en dålig arbetsgivare på dagen :)

On Topic så var det ett bra beslut av hovrätten att ge Posten rätt mot Tesla, hobbydomstolens (= tingsrättens) beslut var helt befängt. Hobbydomstolarna är dessutom ofta part i målet, minns när hobbydomstolen i Trollhättan gav Slick Vick rätt med hans debackel i SAAB-härvan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.