716 631 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Instämmer helt. Frågan är ju också vad som händer med den stackars svenska underleverantören som inte får leverera sin unika del till Tesla. Hur länge tar det innan Tesla fixar en ny leverantör?Jonatan79 skrev:
Utan att veta gissar jag att leverantören har kollektivavtal. Oavsett vad man tycker om Tesla och konflikten är det ju tragiskt att andra företag ska drabbas.
Om nu Tesla är så dålig arbetsgivare med usla villkor, varför tar facket inte striden där den borde göra störst nytta, nämligen på fabriken i Tyskland?
IG Metall är väl ett starkare förbund än metall i Sverige och en strejk i produktionen borde ha mycket större inverkan på Teslas affärer än en liten verkstad i Sverige.
IG Metall är väl ett starkare förbund än metall i Sverige och en strejk i produktionen borde ha mycket större inverkan på Teslas affärer än en liten verkstad i Sverige.
Har följt med att läsa och lagt in ett par inlägg om min erfarenhet och bråk med facket. Efter 6200 inlägg så har inte det hjälp i denna konflikt åt varken ena eller det andra hållet. Det är två läger utanför forumet. Ett som till varje pris ska bestämma Sveriges arbetsmarknad och visa musklerna med att fortsätta med allt och inget för att få sin vilja fram. Ett som inte vill vara med på det och ska påtvingas något som är en form av frivilighet enligt en lag som finns för medlemskap i någon förening. Men så det inte nu i Sverige och fackföreningarna kontrar med att "" med kollektivavtal så får dom anställda bättre villkor "" frågan är då, vad för bättre villkor. Dom villkoren går utmärkt att teckna utanför facket "" , bara skrämskott från facket för att rättfärdiga det dom håller på med. Det är inget annat än att dom ska ha en maktfullkomlighet som ska vara till 100 % till deras fördel. Och ingen ska komma och ta det från oss. Det bottnar nog lite att det betalas in miljoner vara månad till facken i avgifter från dom som är fackanslutna. Betänk om det är många som går ur då, inga pengar in. Sen finns det företag där ingen anställd får vara utanför, utan det är krav att dom går in i facket. Byggsektorn är ett.
Sen det med forumet, så är det lika där med två läger, hökar på båda sidor, som argumenterar för sin tolkning av allt och inget. Vad ger det, inget. Jag själv är helt utanför det hela. Även om jag har mina tankar om denna konflikt, klart det finns en viss motsägelse mot facket, då jag själv har varit utsatt av dom. men det är historia nu. Men som det ser ut nu, så går det hela in ett absurdum från visst håll.
Jonaserik
,
Sen det med forumet, så är det lika där med två läger, hökar på båda sidor, som argumenterar för sin tolkning av allt och inget. Vad ger det, inget. Jag själv är helt utanför det hela. Även om jag har mina tankar om denna konflikt, klart det finns en viss motsägelse mot facket, då jag själv har varit utsatt av dom. men det är historia nu. Men som det ser ut nu, så går det hela in ett absurdum från visst håll.
Jonaserik
,
Metall har en strejk kassa på 10 miljarder sek.M MagHam skrev:
Musk earns an average of $354 million (~3,53 miljarder sek) per day.
Så, på under 4 dagar har Musk tjänat ihop hela Metalls strejkkassa, privat.....
Undrar vem som underskattat vem 🤔
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Eftersom det, enligt uppgift här, bara strejkar typ 10 personer så räcker kassan rätt länge. 😉D Dilato skrev:
Han skulle kunna "köpa" AB Volvo efter 150 dagar bara för att jävlas med Metall.D Dilato skrev:
