Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
H heimlaga skrev:
Nå....jag har egna erfarenheter också men de har redan blivit underkända här. Eftersom de inte stämde överens med ideologin.

Jag börjar bli väldigt van vid det här laget att få kastat i ansiktet att eftersom jag har råkat ut för saer är det i sig själv ett bevis på att jag inte kan fungera på arbetsmarknaden. Samtidigt som de hederliga arbetsgivarna som jag har haft alla har varit nöjda med mig. Så pass att jag nu mitt i byggkrisen är så gott som fullbokad med frilansuppdrag fram till maj månad.

Samma sak har jag hört från andra. Dem jag hänvisar till. Att när de får ett påhugg med en hederlig arbetsgivare brukar denne vara nöjd men man är alltid dömd på förhand så fort det finns en personalchef som har gått på kurs.

Nästan aldrig har någon som känner mig sagt att jag skulle vara dystopisk eller bitter eller depressiv eller allt vad ni försöker pådyvla mig. Tvärtemot brukar de säga att jag är en som kämpar vidare och tar mig framåt på ren tjurskallighet när mer välanpassade eller mindre optimistiska människor ger upp och blir passiva bidragstagare eller nedsupna missbrukare.

Jag tror faktiskt att det är såna där ideologiskt betingade fördomar som är roten till det onda. Har man en gång i livet råkat ut för något bakslag med hälsa eller ekonomi eller en period av arbetslöshet eller blivit lurad på lönen antas det bero på att man "inte kan fungera på arbetsmarknaden" och så knuffas man ut.

Enligt den rena ideologin kan sådant inte inträffa och framför allt kan det inte drabba en själv så då måste det ju bero på att personen själv inte kan fungera- Alla andra orsaker är uteslutna eftersom de hotar att spräcka den trygga ideologiska bubblan.......... och så är man förevigt utknuffad och dömd på förhand.
Precis som när kommunisterna i Sverige trakasserade återvändande "Kirunasvenskar" som hade bott i sovjet och kunde berätta hur det verkligen var där och som därför hotade den rena kommunistiska ideologin.

Med åren blir man antingen en "besvärlig" typ som försöker hanka sig fram med småföretag och frilansande och helst litet skogsbruk och fiske för att dryga ut inkomsterna...... eller så ger man upp och fogar sig i det som påtvingas en och blir en deprimerad värdelös försupen nolla precis som ni vill att man skall bli för att det passar er ideologi.

Förövrigt brukar min hemtrakt Österbotten och i synnerhet den svenskspråkiga landsbygden alltid vara den delen av Finland som har näst lägst arbetslöshet efter Åland. Mest för att vi är många som hankar oss fram i stället för att supa ned oss och ge upp så som storsamhället förutsätter. Av de många som hankar sig fram har alltid några tur och får verksamheten att växa och ger upphov till nästa generation exportföretag. Därför är området känt som "exportkusten".
1. Om du nu haft ärliga arbetsgivare, varför jobbar du då inte kvar?

2. Om du är fullbokad som egenföretagare, varför piper du då alltid om att du aldrig har råd med det ena eller andra, tex en nyare bil eller en svets som inte är 45år gammal.

Det är nåt som inte stämmer här…
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, om du uppfattar mig som smart får jag väl tacka för komplimangen...

Byter du ut "mänskligheten" mot "svenska skattebetalare" så drar jag definitivt mitt strå till stacken. För att återknyta till diskussionen om värde så kan jag säga att en (1) bra dag på jobbet så stoppar jag utbetalning av skattepengar till oseriösa företag motsvarande vad @AndersMalmgren fakturerar på ett år....
Då går han ju i konkurs!
N nybyggarn3 skrev:
Fl

Inte mer än så alltså:)

Vad har förresten hänt med Malmgren? Har ju funnits massor att hugga på sista vecka. Kan han slutligen ha blivit avstängd för att han bryter mot forumets regler i var och varannat inlägg? Eller har han bara inte tid när han ledig?
Jag tror mer på alkolåsteorin...
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag skulle bli förvånad om en enda av Teslas mekaniker har förstått vad som står där. Teslas överbetalda HR-chef som är ansvarig för det och borde kunna det innantill både fram- och baklänges vid det här laget vet ju uppenbarligen inte själv.
Det skulle förvåna mig om Teslas Svenska HR har haft nåt inflytande över anställningsavtalen, alternativt att ingen har lyssnat på Svenskt HR.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det skulle förvåna mig om Teslas Svenska HR har haft nåt inflytande över anställningsavtalen, alternativt att ingen har lyssnat på Svenskt HR.
Så är det alldeles säkert. Men har man lite ryggrad som HR-chef så säger man ju upp sig då.
 
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så är det alldeles säkert. Men har man lite ryggrad som HR-chef så säger man ju upp sig då.
Kan jag hålla med om fast är man totalt överbetald så har man kanske överseende med det när inbetalningen på kontot kommer den 25:e? Tänk vad fantastiskt det skulle vara om det fanns ett personligt ansvar av HR för olagligheter i avtal med feta tydliga straff. Då skulle en del av det hatade fackets ”korrekturläsning” vara självreglerande.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så är det alldeles säkert. Men har man lite ryggrad som HR-chef så säger man ju upp sig då.
Men inte om man är mekaniker och erbjuds/har ett långt anställningsavtal?
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Men inte om man är mekaniker och erbjuds/har ett långt anställningsavtal?
Är väl en viss skillnad i arbetsuppgifter och ansvarsområden som HR chef och mekaniker
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är väl en viss skillnad i arbetsuppgifter och ansvarsområden som HR chef och mekaniker
Javisst men det har ju inte med saken att göra. Förut i tråden har många här gjort gällande att mekanikerna har svårt att säga upp sig och hitta ett annat jobb och därför "tvingas" acceptera att arbeta för en arbetsgivare som de på något sätt inte är samspelta med. Men tydligen går det alldeles utmärkt när det är en tjänsteman/chef? Känns lite motsägelsefullt bara. Principen är ju samma; jag kan inte stå upp för villkoren hos min arbetsgivare så jag säger upp mig och skaffar annat jobb.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Javisst men det har ju inte med saken att göra. Förut i tråden har många här gjort gällande att mekanikerna har svårt att säga upp sig och hitta ett annat jobb och därför "tvingas" acceptera att arbeta för en arbetsgivare som de på något sätt inte är samspelta med. Men tydligen går det alldeles utmärkt när det är en tjänsteman/chef? Känns lite motsägelsefullt bara. Principen är ju samma; jag kan inte stå upp för villkoren hos min arbetsgivare så jag säger upp mig och skaffar annat jobb.
Jag tycker nog att framförallt ansvarsområde har med saken att göra. Det är ju ganska stor skillnad om det i din arbetsuppgift ingår att rekrytera och få andra att skriva på ett avtal som är olagligt i Sverige. Det är också din arbetsuppgift som HR chef att veta vad som står i avtalet.

Som mekaniker borde man absolut ta sig tiden att läsa igenom sitt arbetsavtal innan man skriver under det. Samt diskutera med någon som förstår det om man inte gör det själv. Om det är något man inte kommer överens om bör man diskutera det med arbetsgivaren innan man skriver under.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag tycker nog att framförallt ansvarsområde har med saken att göra. Det är ju ganska stor skillnad om det i din arbetsuppgift ingår att rekrytera och få andra att skriva på ett avtal som är olagligt i Sverige. Det är också din arbetsuppgift som HR chef att veta vad som står i avtalet.
Principen är samma även om anledningen till att du inte är överens med din arbetsgivare inte är lika.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Stridsåtgärder i form av blockaden av Hydro extrusions strider mot EU rätten

[länk]
Nu ska vi inte överdriva:
"Arbetsdomstol vid en eventuell prövning skulle bedöma frågan står skrivet i stjärnorna. Enligt min mening talar dock mycket för att just blockaden mot Hydro Extrusions inte är proportionell och det skulle vara intressant att följa en prövning av blockadens lovlighet"
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men inte om man är mekaniker och erbjuds/har ett långt anställningsavtal?
Det är ju två helt olika frågor.

För mekanikern så är anställningsavtalet en sidofråga som måste till för att få utföra sitt arbete. Man är inte speciellt intresserad av det utan vill arbeta fysisk med bilar, att felsöka och laga fel, med yrkesstolthet.

Om man är HR-chef så är personalens anställningsavtal "produkten" och ens huvudsakliga arbetsuppgift. Man har ett ansvar att det är tydligt och bra både för företaget och för de anställda (men främst för företaget givetvis).

Analogin ska i stället vara att en mekaniker med ryggrad säger upp sig om hen tvingas lura kunderna genom att montera begagnade eller slitna delar.

Men det är klart. Ryggraden blir mjukare ju fetare lönekuvert.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Principen är samma även om anledningen till att du inte är överens med din arbetsgivare inte är lika.
Jag är inte helt överens med det. På en chefsposition så har man oftast en betydligt högre lön vilken delvis är högre för att kompensera att du ska kunna ta ställning mot företaget du jobbar på om du anser att dom har fel. Även om det betyder att du behöver säga upp dig eller få sparken.
Så jag är av åsikten att det är mer rimligt att förvänta sig att en chef säger upp sig än att en mekaniker gör det.
Det här gäller högre chefspositioner.

Sedan kan det förstås finnas situationer där en person inte har möjlighet att säga upp sig. Det kan vara ekonomi men också annat.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Klart Gr
N nybyggarn3 skrev:
Nu ska vi inte överdriva:
"Arbetsdomstol vid en eventuell prövning skulle bedöma frågan står skrivet i stjärnorna. Enligt min mening talar dock mycket för att just blockaden mot Hydro Extrusions inte är proportionell och det skulle vara intressant att följa en prövning av blockadens lovlighet"
Det vore väl klokt att utreda denna fråga oavsett utfall så det finns en rättslig prövning för framtiden. Bra för samtliga parter att detta utreds, om det inte redan är prövat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.