Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ok, du ville visa att det fanns massa lagstiftning på området, det kunde du ju kläckt ur dig direkt.

Om syftet var att visa att fackföreningarna var överflödiga så fattar jag ju varför du tog med massa orelevanta lagar, alltid bra blåsa upp det hela lite så det ser mer ut ...
 
  • Gilla
  • Haha
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, det är ganska självklart. Om det stämmer , det som påstås av chefen på TM Sweden AB, är det inte så snyggt.
Säger sig självt att man inte pratar skit om arbetet eller arbetsgivaren ut på sociala medier.

Okej om det diskuteras hemma, men om någons sambo/fru lägger ut negativa kommentarer om Tesla i det här fallet så har båda gjort helt fel. Chefen gjorde väl bara rätt att informera om att de gör något helt oacceptabelt.

Lägger jag ut en bild från min arbetsplats blir det varning, lägger jag ut en bild som är skadlig eller ihop med skadlig text så är det skäl för uppsägning.

Det är väl helt självklart.

Om jag känner att jag skulle behöva sprida skit om företaget som jag frivilligt sökt jobb hos och ger mig lön så är det väl uppenbart att det bara är att ta ett nytt jobb.

Vem fan pissar på egna arbetsgivaren men jobbar kvar?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Säger sig självt att man inte pratar skit om arbetet eller arbetsgivaren ut på sociala medier.

Okej om det diskuteras hemma, men om någons sambo/fru lägger ut negativa kommentarer om Tesla i det här fallet så har båda gjort helt fel. Chefen gjorde väl bara rätt att informera om att de gör något helt oacceptabelt.

Lägger jag ut en bild från min arbetsplats blir det varning, lägger jag ut en bild som är skadlig eller ihop med skadlig text så är det skäl för uppsägning.

Det är väl helt självklart.

Om jag känner att jag skulle behöva sprida skit om företaget som jag frivilligt sökt jobb hos och ger mig lön så är det väl uppenbart att det bara är att ta ett nytt jobb.

Vem fan pissar på egna arbetsgivaren men jobbar kvar?
Jag håller med dig. Vissa kan bara inte hålla tungan eller fingrarna i styr, jag skulle också bli purken om mina anställda eller deras respektive skriver negativa saker om mitt bolag, oavsett om det är sant eller inte.
 
Mikael_L
T TommyC skrev:
Det problemet har jag aldrig råkat ut för. Jag kör Google Chrome och Mozilla Firefox på stationär PC med Ubuntu och har aldrig haft problem med att svara på inlägg. På Android-luren läser jag mest och postar sällan.
Jag har inte haft problemet förut, det uppstod för någon enstaka dag sedan.
Och rutan upplyser mig om att det beror på att jag har en adblocker installerad, och det kan ju vara sant, jag kör med adblockplus.

Det har jag inte tänkt sluta med, så jag får fundera på hur jag går vidare. Det finns ju änsålänge en inte jättebesvärlig workaround.

Nu ska jag bara spara detta som utkast och hämta min telefon, så ska du snart kunna läsa detta inlägg. :D
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte haft problemet förut, det uppstod för någon enstaka dag sedan.
Och rutan upplyser mig om att det beror på att jag har en adblocker installerad, och det kan ju vara sant, jag kör med adblockplus.

Det har jag inte tänkt sluta med, så jag får fundera på hur jag går vidare. Det finns ju änsålänge en inte jättebesvärlig workaround.

Nu ska jag bara spara detta som utkast och hämta min telefon, så ska du snart kunna läsa detta inlägg. :D
Läste i en annan tråd att det kan vara att man kör Edge som browser?
 
P Pligg85 skrev:
Säger sig självt att man inte pratar skit om arbetet eller arbetsgivaren ut på sociala medier.
Jo men det förefaller ju finnas ett större "klientel" som inte fattat det här. Öhh...vadå?
Varenda rekryterare på en HR-avdelning kollar ju varande kotte numera om någon söker nytt jobb!
 
Mikael_L
W WFD skrev:
Den lagstiftning som finns räcker för att skydda arbetaren. Sen bör man få fram en organisation som tar över arbetarens juridiska behov. Facket gör det inte.
Nja, det tror jag inte.
Jag är av åsikten att arbetarkollektivet fortsatt ska organisera sig, eller åtminstone vara beredda att göra det.

Men det betyder inte att jag tycker att dagens fackliga kolosser sköter sin uppgift perfekt, möjligen någorlunda bra fast med vissa grava feltramp ibland.
Mest tror jag att fackföreningarna måste totalt reformeras för att möta dagens och framtidens behov.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Läste i en annan tråd att det kan vara att man kör Edge som browser?
Nej, total bannlyst i mina datorer.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Läste i en annan tråd att det kan vara att man kör Edge som browser?
Jag kör enbart Edge sedan länge, tycker mig inte uppleva de problemen?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det tror jag inte.
Jag är av åsikten att arbetarkollektivet fortsatt ska organisera sig, eller åtminstone vara beredda att göra det.

Men det betyder inte att jag tycker att dagens fackliga kolosser sköter sin uppgift perfekt, möjligen någorlunda bra fast med vissa grava feltramp ibland.
Mest tror jag att fackföreningarna måste totalt reformeras för att möta dagens och framtidens behov.
Jag förstår vad du menar och håller delvis med dig. Det behövs en organisation som är helt fristående och politiskt oberoende. Arbetaren rätt ur ett juridiskt perspektiv bör vara verksamhetens uppgift. Inte att dra in kapital och sponsa politiska partier.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nämndes här:
[länk]
OK. Jag tycker mig dock inte uppleva de problemen, varken med Adblock plus installerat eller inte.
 
F
H heimlaga skrev:
Eller så är det du sim inte känner folk som är fattiga.

Det där är sanning. Att du av ideologiska skäl väljer att inte tro på fakta kan jag inte göra någonting åt.

I ett fall är jag bekant med arbetsgivaren. Som berättade att han kände arbetstagaren sedan många år och visste att denne hade varit driftig och kunnig innan han blev sjuk och gick omkull ekonomiskt. Eftersom de var goda bekanta sedan många år hade de suttit tillsammans och räknat och funderat. Problemet var att arbetstagaren inte hade råd att betala bränsle och trafikförsäkring på bilen. Pengarna fanns inte överhuvudtaget. Arbetsgivaren erbjöd förskott på första lönen men då skulle socialen ha krävt samma summa tillbaka av arbetstagaren eftersom han då hade en inkomst. Arbetsgivaren hade varit i direktkontakt med socialen men det gick inte att komma någon vart med dem. Det blev ingen anställning,

Att inte ha råd med skor är vanligt. Var tar man 120 euro till ett par rejäla vinterskor med stålhättor om man inte har dem och socialen ser till att dra ned på bidragen så fort man har en inkomst.
Det har inget med ideologi att göra. Bevisföringen är i allra högsta grad tveksam och högst ”anekdotisk” och andas tyck synd om…. Jag känner mycket folk i Finland genom jobbet och ingen känner direkt igen allt elände du drar fram. Det är nog andra orsaker som gör att dessa personer på inga sätt fungerar på arbetsmarknaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Specialisttjänst inom den kommunala skolan, inget personalansvar. Huvudproblemet här tycks vara avundsjuka.

Inom skolan så är facket också emot 40-timmarsvecka med semester, något som väldigt många lärare skulle vilja ha. Den 45-timmarsvecka med ledigt (delar av) skolloven är något som bränner ut lärarna väldigt snabbt, det finns två läger inom lärarkåren och vfacket har ställt sig på ena lägrets sida. Som min fru brukar uttrycka det:
- "det är bara de som inte gör sina 45 timmar i veckan som vill behålla dagens system"
Det som din fru råkade ut för var hemskt, och jag håller med om att ständiga neddragningar inom skolan (och framför allt vården) bränner ut personal.

Min fru har varit lärare i över 25 år och den enda fördelen som finns kvar anser jag (och hon) är ferietjänsten. Det ger henne ca 12 veckors årlig ledighet totalt som aldrig skulle kompenseras fullt ut med bättre lön (med en semestertjänst). Det enda semestertjänst ger är ännu sämre villkor och status för lärare…

Och min fru jobbar fortfarande minst 45 timmar i veckan. Visst är det hårt ibland men alla ska inte vara lärare; det krävs mycket att engagera och entusiasmera elever. Så varför ska de inte få behålla deras enda fördel framför andra yrken?

Det finns redan många semestertjänst jobb inom skolan - det står alla fritt att ta en av de tjänsterna istället.

Mvh
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.