717 384 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har aldrig hittat ett par vinterskor i min storlek (48) på secondhand. trots idogt sökande när jag hade penningsbrist.D Dilato skrev:
Stålhättor behövs i många yrken och åtminstone i Finland förutsätts man i allmänhet ha egna skor när man börjar. Sedan när de är uppnötta kan man emellanåt få ett nytt par på arbetsgivarens bekostnad...... fast jag hade ett jävla bråk med en arbesgivare en gång när de nya skorna endast gick att få i storlek 44 annars vägrade arbetsgivaren betala..
Det finns absolut jättemycket att invända mot heimlagas dystopiska och deprimerande samhällssyn, jag ska se om jag orkar fila på ett inlägg åt heimlaga.
Det finns också lite att invända mot att forumet numera lägger en ruta som förhindrar mig att posta, över svarsknappen, så jag först skriver inlägget, sen sparar utkast, och slutligen går över till telefonen för att posta. Vi får se hur länge jag orkar hålla på såhär.
Det finns också lite att invända mot att forumet numera lägger en ruta som förhindrar mig att posta, över svarsknappen, så jag först skriver inlägget, sen sparar utkast, och slutligen går över till telefonen för att posta. Vi får se hur länge jag orkar hålla på såhär.
Tror fortfarande detta förekommer i liten utsträckning, man får ju dock ekonomisk kompensation och det finns dom som föredrar att välja sina egna märken och verktyg. Är man noggrann och sköter om dom så finns det nog en viss vinst i det också likt det rent hypotetiskt går att göra några kronor på att hålla med egen bil i viss fall.Mikael_L skrev:
Om det i arbetet krävs skyddsutrustning, som exempelvis skyddsskor med stålhätta så ska arbetsgivaren stå för det. Det är inget som den enskilde arbetstagaren ska stå för (se AFS 2001:3 4paragrafen). Men det kanske är annorlunda i Finland? Eller är det ”vill inte, kan inte” i detta fall?H heimlaga skrev:Eller så är det du sim inte känner folk som är fattiga.
Det där är sanning. Att du av ideologiska skäl väljer att inte tro på fakta kan jag inte göra någonting åt.
I ett fall är jag bekant med arbetsgivaren. Som berättade att han kände arbetstagaren sedan många år och visste att denne hade varit driftig och kunnig innan han blev sjuk och gick omkull ekonomiskt. Eftersom de var goda bekanta sedan många år hade de suttit tillsammans och räknat och funderat. Problemet var att arbetstagaren inte hade råd att betala bränsle och trafikförsäkring på bilen. Pengarna fanns inte överhuvudtaget. Arbetsgivaren erbjöd förskott på första lönen men då skulle socialen ha krävt samma summa tillbaka av arbetstagaren eftersom han då hade en inkomst. Arbetsgivaren hade varit i direktkontakt med socialen men det gick inte att komma någon vart med dem. Det blev ingen anställning,
Att inte ha råd med skor är vanligt. Var tar man 120 euro till ett par rejäla vinterskor med stålhättor om man inte har dem och socialen ser till att dra ned på bidragen så fort man har en inkomst.
Sedan så har det i alla fall enligt min erfarenhet alltid varligt möjligt att hitta lösning i fall där man behöver pengar till en sådan summa som 120 euro bara man vill. Har man ingen man kan låna av, inte har några utgifter att dra ner på, dvs man varken dricker, snusar, spelar på lotter/spel och inte köper något annat ”för lite måste jag ju få unna mig”, inte har något man har att sälja och inte kan ens ta ett sms-lån så har i alla fall jag kunnat be om få några av mina räkningars sista betalningsdag flyttad en månad, om än med ränta. Eller helt enkelt skita i att betala och tagit påminnelseavgift och risk att hamna hos kronofogden. Har man väl börjat jobba så har man ju en inkomst som gör att man kan betala tillbaka.
Jag har följt Heimlagas berättelse under några år. Finland och Sverige skiljer sig marginellt. Skjukdom som sänker dig den veckan Försäkringskassan förväntar sig ett svar och du inte är allert och dessutom en paragrafryttare i andra änden så är det otroligt lätt att hamna i skiten. Jag hamnade själv i ett skitknepigt läge i somras. Hyfsat med pengar på andra konton men lönekonto ska vara rena vid månadsskifte. Låg ett par veckor på sjukhus och insåg inte förrän för sent att det bara skulle komma in halva lönen och försäkringskassans pengar dröjer. För kort tid för att föra över pengar till rätt konto. får en personlig kontakt på mittbankkontor ochkan förklara så hon pausar lånet en dag. Utan den hjälpen hade man kunnat hamna illa.
När dom skriver "kan", så är det inte omöjligt att det även är en sida. Det är skillnad om dom skrivit, avtalen ÄR 40-70 sidor långa. Journalistiken är flexibel och det är inte alltid den visar sanningen i svart eller vitt.O ostmannen skrev:
Lagen om fullmaktsanställning borde vi kunna bortse från (den gäller bland annat tjänster där riksdagen har ansett att de personerna ska vara särskilt skyddade från repressalier från regeringen dvs avsked pga arbetsbrist.)W WFD skrev:Det här är en liten del av lagarna som styr den faktiska svenska modellen. Inte en enda vad jag har sett handlar om någon som tycker eller känslor. Utan dom är ganska tydliga. Sverige har aldrig haft någon minimilön, vilket oseriösa aktörer drar nytta av och facket blundar hårt för. Så vilken lagstiftning bryter Tesla mot?
Arbetsrätt och arbetsmiljörätt
Lag (1982:80) om anställningsskydd
Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet
Arbetsmiljölag (1977:1160)
Semesterlag (1977:480)
Diskrimineringslag (2008:567)
Lag (1994:260) om offentlig anställning
Lag (1949:345) om rätten till arbetstagares uppfinningar
Lag (1963:115) om förlängd semester för vissa arbetstagare med radiologiskt arbete
Lag (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse m.m.
Lag (1969:93) om begränsning av samhällsstöd vid arbetskonflikt
Lag (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt
Lag (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete
Lag (1974:13) om vissa anställningsfrämjande åtgärder
Lag (1974:358) om facklig förtroendemans ställning på arbetsplatsen
Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning
Lag (1976:230) om rätt för arbetstagarorganisation att utse och entlediga företrädare för de anställda i styrelse eller annat organ vid statlig myndighet
Lag (1979:1184) om rätt till ledighet för vissa föreningsuppdrag inom skolan, m.m.
Arbetstidslag (1982:673)
Lag (1984:533) om arbetsställenummer m.m.
Lag (1986:163) om rätt till ledighet för utbildning i svenska för invandrare
Lag (1987:439) om inskränkning i rätten att överklaga
Lag (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda
Lag (1988:1465) om ledighet för närståendevård
Lag (1989:532) om tillstånd för anställning på fartyg
Lag (1991:1047) om sjuklön
Lönegarantilag (1992:497)
Lag (1993:440) om privat arbetsförmedling
Lag (1994:261) om fullmaktsanställning
Lag (1994:2077) om arbetsförmedlingstvång
Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring
Lag (1997:239) om arbetslöshetskassor
Lag (1997:240) om införande av lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet
Lag (1998:209) om rätt till ledighet av trängande familjeskäl
Lag (1998:958) om vilotid för sjömän
Lag (1999:678) om utstationering av arbetstagare
Lag (2000:625) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten
Lag (2002:293) om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning
Lag (2002:546) om behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten
Lag (2004:559) om arbetstagarinflytande i europabolag
Lag (2006:469) om behandling av personuppgifter vid Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen
Lag (2006:477) om arbetstagarinflytande i europakooperativ
Lag (2008:9) om arbetstagares medverkan vid gränsöverskridande fusioner, delningar och ombildningar
Lag (2008:565) om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete
Lag (2010:536) om valfrihet hos Arbetsförmedlingen
Lag (2012:741) om behandling av personuppgifter vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering
Lag (2012:854) om uthyrning av arbetstagare
Lag (2013:644) om rätt till lön och annan ersättning för arbete utfört av en utlänning som inte har rätt att vistas i Sverige
Lag (2013:948) om stöd vid korttidsarbete
Lag (2014:421) om gymnasial lärlingsanställning
Lag (2016:145) om erkännande av yrkeskvalifikationer
Lag (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden. Författningen har upphävts genom: SFS 2021:890
Lag (2018:131) om villkor för intjänande och bevarande av tjänstepension
Lag (2018:258) om behandling av personuppgifter i Arbetsmiljöverkets informationssystem om arbetsskador
Lag (2018:1472) om entreprenörsansvar för lönefordringar
Lag (2019:663) om behandling av personuppgifter vid Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Lag (2019:742) om tjänstepensionsföretag
Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden
Lag (1955:469) angående omreglering av vissa ersättningar enligt lagen den 17 juni 1916 (nr 235) om försäkring för olycksfall i arbete m.m.;
Föräldraledighetslag (1995:584)
Lag (2020:375) om tillfällig förstärkning av stöd vid korttidsarbete. Författningen är tidsbegränsad till 2021-01-01 00:00:00
Lag (2020:474) om skyldighet för kreditinstitut och försäkringsgivare att lämna vissa uppgifter till Arbetsförmedlingen
Lag (2021:54) om stöd vid korttidsarbete i vissa fall. Författningen är tidsbegränsad till 2021-10-01 00:00:00
Lag (2021:937) om ny anmälan om avstämning av stöd vid korttidsarbete. Författningen är tidsbegränsad till 2023-01-01 00:00:00
Lag (2022:102) om rätt till ledighet för politiska uppdrag inom EES, i Schweiz och i Förenade kungariket
Lag (2022:850) om grundläggande omställnings- och kompetensstöd
Den omfattar exv flertalet domare specifikt justitieråd/medlemmar i HD/hovrätt och rådmän och chefsrådman i tingsrätter.
Vanliga kollektivavtalet är ju dryga 70 sidor så ska man avhandla alla frågor utan att ha kollektivavtal blir det ju en hel del sidor… nu är det ju inte färre sidor om man har kollektivavtal för man bör ju ändå ha läst kollektivavtalet innan man skriver på ett anställningsavtal baserat på det.
Som jag skrev, det är en liten del och jag har aldrig hävdat att alla går att tillämpa på 100% av tjänsterna.S skaraborgsfakir skrev:Lagen om fullmaktsanställning borde vi kunna bortse från (den gäller bland annat tjänster där riksdagen har ansett att de personerna ska vara särskilt skyddade från repressalier från regeringen dvs avsked pga arbetsbrist.)
Den omfattar exv flertalet domare specifikt justitieråd/medlemmar i HD/hovrätt och rådmän och chefsrådman i tingsrätter.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Det problemet har jag aldrig råkat ut för. Jag kör Google Chrome och Mozilla Firefox på stationär PC med Ubuntu och har aldrig haft problem med att svara på inlägg. På Android-luren läser jag mest och postar sällan.Mikael_L skrev:
Om du inte har förstått det så vet jag inte om det är någon ide att försöka förklara. Facket har överlevt sig själva så som det ser ut i dagsläget. Den lagstiftning som finns räcker för att skydda arbetaren. Sen bör man få fram en organisation som tar över arbetarens juridiska behov. Facket gör det inte.Dan_Johansson skrev: