717 095 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nåja. Man ska som anställd vara lojal med sin arbetsgivare och inte försvåra för deras verksamhet.Jonatan79 skrev:
Men lojalitetsplikten är inte så långtgående att man inte får säga ett enda ont ord om sin arbetsgivare. Och då speciellt sånt som är sant.
Många företagare skulle säkert vilja det, men så är det inte.
Helt rätt sanningen får man prata om även om den kan vara skadlig för företaget..Nyfniken skrev:
Nåja. Man ska som anställd vara lojal med sin arbetsgivare och inte försvåra för deras verksamhet.
Men lojalitetsplikten är inte så långtgående att man inte får säga ett enda ont ord om sin arbetsgivare. Och då speciellt sånt som är sant.
Jo, det är ganska självklart. Om det stämmer , det som påstås av chefen på TM Sweden AB, är det inte så snyggt.Nyfniken skrev:
Nåja. Man ska som anställd vara lojal med sin arbetsgivare och inte försvåra för deras verksamhet.
Många har gått den vägen och upptäckt att de var uppsagda och hänvisade till församlingens matkö när besparingarna var slut och all egendom såld. Jag känner till sådana fall. När man har hamnat i total egendomslöshet är det extremt svårt att komma igång igen. Det finns gott om folk som går arbetslösa i årtionden för att de inte har råd att pendla till ett arbete tills första lönen kommer eller inte äger ett par rejäla arbetsskor som behövs i arbetet.S Styrman_jansson skrev:🙄ja allt är naturligtvis svart i din värld.
Jag har redan skrivit hur jag arbetat för, vad i alla fall jag anser, mycket låg ersättning ett tag för att skaffa mig erfarenhet och utbildning. Det hela har för min del på sikt gjort att jag nu jobbar med något rätt stimulerande och kul till bra lön.
Det tömde mina, förvisso rätt små, besparingar då men har betalat igen sig med råge.
Att du hade en ofattbar tur och lyckades behöver inte förutsätta att det alltid lyckas för alla.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 677 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 677 inlägg
Som sagt, du måst känna världens tafattaste, mest oplacerabara och arbetsoförmögna människor i hela fria västvärlden. För ingen kan ju gå på snacket om att det beror på pendlingsavstånd eller omöjligheten att få tag i ett par jävla skor.H heimlaga skrev:Många har gått den vägen och upptäckt att de var uppsagda och hänvisade till församlingens matkö när besparingarna var slut och all egendom såld. Jag känner till sådana fall. När man har hamnat i total egendomslöshet är det extremt svårt att komma igång igen. Det finns gott om folk som går arbetslösa i årtionden för att de inte har råd att pendla till ett arbete tills första lönen kommer eller inte äger ett par rejäla arbetsskor som behövs i arbetet.
Att du hade en ofattbar tur och lyckades behöver inte förutsätta att det alltid lyckas för alla.
Eller så är det du sim inte känner folk som är fattiga.F fsn skrev:
Det där är sanning. Att du av ideologiska skäl väljer att inte tro på fakta kan jag inte göra någonting åt.
I ett fall är jag bekant med arbetsgivaren. Som berättade att han kände arbetstagaren sedan många år och visste att denne hade varit driftig och kunnig innan han blev sjuk och gick omkull ekonomiskt. Eftersom de var goda bekanta sedan många år hade de suttit tillsammans och räknat och funderat. Problemet var att arbetstagaren inte hade råd att betala bränsle och trafikförsäkring på bilen. Pengarna fanns inte överhuvudtaget. Arbetsgivaren erbjöd förskott på första lönen men då skulle socialen ha krävt samma summa tillbaka av arbetstagaren eftersom han då hade en inkomst. Arbetsgivaren hade varit i direktkontakt med socialen men det gick inte att komma någon vart med dem. Det blev ingen anställning,
Att inte ha råd med skor är vanligt. Var tar man 120 euro till ett par rejäla vinterskor med stålhättor om man inte har dem och socialen ser till att dra ned på bidragen så fort man har en inkomst.
Jag tror problemet är att du bor i norra Finland. Om man bor i närheten av en större stad i Sverige och kan göra jobb som att stå på en fabriksline, köra truck eller snickra och är villig att hoppa på det som erbjuds tror jag de flesta i arbetsför ålder hyfsat snabbt får jobb.H heimlaga skrev:
Bor man avigt till, gått arbetslös länge, har sjukdomshistoria eller är gammal och trött tror jag det kan vara svårare.
Tyvärr kan man inte välja att bo var man vill och utan utbildning och erfarenhet få det jobb man vill till en bra lön...
Men fullt så eländigt du beskriver det har jag inte hört någon som beskriver det i den konjunktur som rått de senaste 20 åren... Men då känner jag ingen från Norrlands inland... Vid kusten och större orter har jag förstått det är gott om jobb även i Norrland...
Inom bygg är det väldigt vanligt, ja det normala, att det krävs:D Dilato skrev:
Skyddskor
Hjälm
Varselkläder
Sen är det även ibland krav på
hörselskydd
skyddsglasögon
handskar
Skanska har normalt allt detta som krav för all personal på deras byggen, Skanska är mest extrema av alla huvudentreprenörer jag har erfarenhet av. De stora, PEAB, Skanska NCC, Veidekke och JM, som exempel, har alla stora krav, men kanske inte alltid på alla de 6 sakerna jag räknade upp, men alla kräver de tre första.
Krav och krav, de vill helt enkelt att de som jobbar där ska komma hem både hela och levande - varje dag.
Man kan köpa billiga skyddsskor som är godkända, på Jula för en femhundring, man kan även hitta godkänd hjälm och väst för ytterligare typ 300.
Det är normalt sett arbetsgivarens ansvar och det brukar dessutom bli ca 4ggr så dyrt då man vill ha bekväma skor och hjälm så man inte har ont på kvällen, och praktiska varselkläder.
Men så ser verkligheten ut på byggen, och det är alltid det som heimlaga refererar till, då det är hans verklighet.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
I Usa är det ju föv ganska vanligt att bilmekaniker får köpa sina egna verktyg, så det kanske kan vara så med skyddsutrustning i Finland?
DN skriver "avtalen". Kan det vara så att de sett mer än ett avtal och att de kan vara från 40-70 sidor långa?W WFD skrev:Så vad är det problemet specifikt med det här avtalet som alla pratar om. Det är mycket, min kompis/dom på facket/jag har läst på internet. Jag ser ett visst problem med att man kritiserar något man inte vet vad det är. Eller som DN. Dom har tagit del av något och samtidigt hävdar dom att det KAN vara 40-70 sidor långt.
"Avtalen som DN har tagit del av kan vara 40–70 sidor långa och skrivna på juridisk engelska."
Det är inte helt ovanligt, inte ens i Sverige, fast systemet ändras i snabb takt.Dan_Johansson skrev:
Men en snickare i Sverige höll också själv med sina egna verktyg för inte så värst många årtionden sedan.
Det jag vänder mig emot är att:Mikael_L skrev:
det tydligen finns människor som inte på årtionden lyckats spara ihop till ett par arbetsskor och därför går arbetslösa, och detta i norden, i EU.H heimlaga skrev:
Hur överlever dom överhuvud taget ?