Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte ens klart om dessa villkor är förenligt med svensk lag. Kanske kan de torka sig i röven med avtalet?! Bästa vore ju att detta klargörs innan alla skriker varg!?
Jag har så svårt att förstå den här inställningen?

Tycker du att det är schysst med ett anställningsavtal på 50-70 sidor, delvis skrivet på engelska, med livslång tystnadsplikt och en klausul som säger att när du slutar så får inte arbeta för en konkurrent, oavlönad, bara för att det inte skulle hålla i rätten?

Tycker du att man helt kan bortse från alla vansinnigheter i det där anställningsavtalet?

Om det är sant det här med avtalet, då tycker jag för all del att IF Metall har en poäng med strejken. Att kräva att Tesla skriver på ett kollektivavtal är då också ett rimligt krav.

(Sen råkar jag generellt tycka rätt illa om facket, även om jag är med själv)
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har så svårt att förstå den här inställningen?

Tycker du att det är schysst med ett anställningsavtal på 50-70 sidor, delvis skrivet på engelska, med livslång tystnadsplikt och en klausul som säger att när du slutar så får inte arbeta för en konkurrent, oavlönad, bara för att det inte skulle hålla i rätten?

Tycker du att man helt kan bortse från alla vansinnigheter i det där anställningsavtalet?

Om det är sant det här med avtalet, då tycker jag för all del att IF Metall har en poäng med strejken. Att kräva att Tesla skriver på ett kollektivavtal är då också ett rimligt krav.

(Sen råkar jag generellt tycka rätt illa om facket, även om jag är med själv)
Jag tycker inte det spelar någon större roll faktiskt. Förmodligen har de inte justerat innehållet i avtalet, dvs oavsett yrke på TM Sweden AB står det lika i alla avtal.

Att enbart denna del skulle kunna leda till strejk tror jag inte är förenligt med fackens stadgar, jag har dock inte läst hela stadgarna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker inte det spelar någon större roll faktiskt. Förmodligen har de inte justerat innehållet i avtalet, dvs oavsett yrke på TM Sweden AB står det lika i alla avtal.

Att enbart denna del skulle kunna leda till strejk tror jag inte är förenligt med fackens stadgar, jag har dock inte läst hela stadgarna.
Det blir rätt knepigt för facket att förhandla för sina medlemmar om medlemmar skrivit på avtal om tystnadsplikt om lön och övertidsvillkor.
Varför behöver Tesla hålla sånna saker så hemliga?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför behöver Tesla hålla sånna saker så hemliga?
För det är så man gör i USA och borta bra men hemma bäst.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det blir rätt knepigt för facket att förhandla för sina medlemmar om medlemmar skrivit på avtal om tystnadsplikt om lön och övertidsvillkor.
Varför behöver Tesla hålla sånna saker så hemliga?
Det är nog vanligare än vi tror. Tystnadsplikt gäller för spridning av informationen. Gällande fackets inblandning måste den anställde självklart få berätta för ett fackombud om det föreligger tvist eller liknande.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Lämpligen går den anställde till sitt fack innan avtalet skrivs på och ber om hjälp att tyda det ifall den anställde inte känner sig kompetent att tolka det själv.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Så vad är det problemet specifikt med det här avtalet som alla pratar om. Det är mycket, min kompis/dom på facket/jag har läst på internet. Jag ser ett visst problem med att man kritiserar något man inte vet vad det är. Eller som DN. Dom har tagit del av något och samtidigt hävdar dom att det KAN vara 40-70 sidor långt.
"Avtalen som DN har tagit del av kan vara 40–70 sidor långa och skrivna på juridisk engelska."


Chefsjurist på den fackliga juristbyrån LO-TCO Rättsskydd, säger till DN att hon aldrig sett lika långtgående kontrakt på den svenska marknaden.

Oklart vem DN har som referens i denna kommentar
"– I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden."

Så när får vi läsa det här avtalet?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Så när får vi läsa det här avtalet?
Aldrig, skulle jag tro. Inte i sin nuvarande form i alla fall, för då är det avtalsbrott och förtal 🙄
 
blackarrow blackarrow skrev:
Aldrig, skulle jag tro. Inte i sin nuvarande form i alla fall, för då är det avtalsbrott och förtal 🙄
Inte nödvändigtvis avtalsbrott och definitivt inte förtal.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Inte nödvändigtvis avtalsbrott och definitivt inte förtal.
Fel ordval, jag erkänner 🤪
tala negativt om företaget
Hur kan du veta om det inte är avtalsbrott om företaget självt hänvisar till avtalet om sekretess?
#6136
Men snart skiftade samtalsämnet och chefen konstaterade att det kommit till deras kännedom att hans fru har uttryckt sig kritiskt om Tesla på X.

– De påminde mig om kontraktet, och sa att jag har sekretess, berättar Jānis.
Det behöver förstås inte leda till rättegång eller skadestånd, likväl kan det vara otrevligt.

Varför ska man nu skriva på ett sådan avtal om hemliga arbetsvillkor om du tycker det skall få publiceras offentligt i alla fall?
Då är väl de avtalspunkterna i avtalet meningslösa?

Ett inte ovanligt problem som Tesla kan få är om anställda börjar diskutera sina avtal sinsemellan.
De upptäcker att de är stora skillnader i lön eller villor för samma arbete, tex vissa har övertidsersättning medan andra som varit sämre på att förhandla inte har övertidsersättning, kan ju resultera i dålig stämning.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fel ordval, jag erkänner 🤪
tala negativt om företaget
Hur kan du veta om det inte är avtalsbrott om företaget självt hänvisar till avtalet om sekretess?
#6136

Det behöver förstås inte leda till rättegång eller skadestånd, likväl kan det vara otrevligt.

Varför ska man nu skriva på ett sådan avtal om hemliga arbetsvillkor om du tycker det skall få publiceras offentligt i alla fall?
Då är väl de avtalspunkterna i avtalet meningslösa?

Ett inte ovanligt problem som Tesla kan få är om anställda börjar diskutera sina avtal sinsemellan.
De upptäcker att de är stora skillnader i lön eller villor för samma arbete, tex vissa har övertidsersättning medan andra som varit sämre på att förhandla inte har övertidsersättning, kan ju resultera i dålig stämning.
Det sista gäller alla företag.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Fel ordval, jag erkänner 🤪
tala negativt om företaget
Hur kan du veta om det inte är avtalsbrott om företaget självt hänvisar till avtalet om sekretess?
#6136

Det behöver förstås inte leda till rättegång eller skadestånd, likväl kan det vara otrevligt.

Varför ska man nu skriva på ett sådan avtal om hemliga arbetsvillkor om du tycker det skall få publiceras offentligt i alla fall?
Då är väl de avtalspunkterna i avtalet meningslösa?

Ett inte ovanligt problem som Tesla kan få är om anställda börjar diskutera sina avtal sinsemellan.
De upptäcker att de är stora skillnader i lön eller villor för samma arbete, tex vissa har övertidsersättning medan andra som varit sämre på att förhandla inte har övertidsersättning, kan ju resultera i dålig stämning.
Du spekulerar extremt mycket och drar slutsatser som om du är skolad på Bommersvik. Finns svenska företag som har klart långgående avtal gällande sekretess. Som jag skrev ovan. Tydligen har DN tagit del av avtalet men dom vet inte om det är på 40 eller 70 sidor. LO skriver massa konstiga slutsatser om något dom delvis fått uppläst på telefon. Så det är bara facket och såna som du som skapar dålig stämning.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
N
Nyfniken Nyfniken skrev:
För det är så man gör i USA och borta bra men hemma bäst.
I många stater i Usa så är det olagligt för arbetsgivaren att förbjuda sina anställda att diskutera lönen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.