717 107 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag glömde lägga in länken:Nissens skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekono...esla-blev-uppring-av-chefen-efter-frun-inlagg
Efter hela dagens letande så hittade jag han🥴Nissens skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ser-ni-pa.424584/post-5554389
Jag har så svårt att förstå den här inställningen?Jonatan79 skrev:
Tycker du att det är schysst med ett anställningsavtal på 50-70 sidor, delvis skrivet på engelska, med livslång tystnadsplikt och en klausul som säger att när du slutar så får inte arbeta för en konkurrent, oavlönad, bara för att det inte skulle hålla i rätten?
Tycker du att man helt kan bortse från alla vansinnigheter i det där anställningsavtalet?
Om det är sant det här med avtalet, då tycker jag för all del att IF Metall har en poäng med strejken. Att kräva att Tesla skriver på ett kollektivavtal är då också ett rimligt krav.
(Sen råkar jag generellt tycka rätt illa om facket, även om jag är med själv)
Jag tycker inte det spelar någon större roll faktiskt. Förmodligen har de inte justerat innehållet i avtalet, dvs oavsett yrke på TM Sweden AB står det lika i alla avtal.Nyfniken skrev:
Jag har så svårt att förstå den här inställningen?
Tycker du att det är schysst med ett anställningsavtal på 50-70 sidor, delvis skrivet på engelska, med livslång tystnadsplikt och en klausul som säger att när du slutar så får inte arbeta för en konkurrent, oavlönad, bara för att det inte skulle hålla i rätten?
Tycker du att man helt kan bortse från alla vansinnigheter i det där anställningsavtalet?
Om det är sant det här med avtalet, då tycker jag för all del att IF Metall har en poäng med strejken. Att kräva att Tesla skriver på ett kollektivavtal är då också ett rimligt krav.
(Sen råkar jag generellt tycka rätt illa om facket, även om jag är med själv)
Att enbart denna del skulle kunna leda till strejk tror jag inte är förenligt med fackens stadgar, jag har dock inte läst hela stadgarna.
Det blir rätt knepigt för facket att förhandla för sina medlemmar om medlemmar skrivit på avtal om tystnadsplikt om lön och övertidsvillkor.Jonatan79 skrev:
Jag tycker inte det spelar någon större roll faktiskt. Förmodligen har de inte justerat innehållet i avtalet, dvs oavsett yrke på TM Sweden AB står det lika i alla avtal.
Att enbart denna del skulle kunna leda till strejk tror jag inte är förenligt med fackens stadgar, jag har dock inte läst hela stadgarna.
Varför behöver Tesla hålla sånna saker så hemliga?
Det är nog vanligare än vi tror. Tystnadsplikt gäller för spridning av informationen. Gällande fackets inblandning måste den anställde självklart få berätta för ett fackombud om det föreligger tvist eller liknande.blackarrow skrev:
Så vad är det problemet specifikt med det här avtalet som alla pratar om. Det är mycket, min kompis/dom på facket/jag har läst på internet. Jag ser ett visst problem med att man kritiserar något man inte vet vad det är. Eller som DN. Dom har tagit del av något och samtidigt hävdar dom att det KAN vara 40-70 sidor långt.
"Avtalen som DN har tagit del av kan vara 40–70 sidor långa och skrivna på juridisk engelska."
Chefsjurist på den fackliga juristbyrån LO-TCO Rättsskydd, säger till DN att hon aldrig sett lika långtgående kontrakt på den svenska marknaden.
Oklart vem DN har som referens i denna kommentar
"– I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden."
Så när får vi läsa det här avtalet?
"Avtalen som DN har tagit del av kan vara 40–70 sidor långa och skrivna på juridisk engelska."
Chefsjurist på den fackliga juristbyrån LO-TCO Rättsskydd, säger till DN att hon aldrig sett lika långtgående kontrakt på den svenska marknaden.
Oklart vem DN har som referens i denna kommentar
"– I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden."
Så när får vi läsa det här avtalet?
Fel ordval, jag erkänner 🤪W WFD skrev:
tala negativt om företaget
Hur kan du veta om det inte är avtalsbrott om företaget självt hänvisar till avtalet om sekretess?
#6136
Det behöver förstås inte leda till rättegång eller skadestånd, likväl kan det vara otrevligt.
Varför ska man nu skriva på ett sådan avtal om hemliga arbetsvillkor om du tycker det skall få publiceras offentligt i alla fall?
Då är väl de avtalspunkterna i avtalet meningslösa?
Ett inte ovanligt problem som Tesla kan få är om anställda börjar diskutera sina avtal sinsemellan.
De upptäcker att de är stora skillnader i lön eller villor för samma arbete, tex vissa har övertidsersättning medan andra som varit sämre på att förhandla inte har övertidsersättning, kan ju resultera i dålig stämning.
Det sista gäller alla företag.blackarrow skrev:
Fel ordval, jag erkänner 🤪
tala negativt om företaget
Hur kan du veta om det inte är avtalsbrott om företaget självt hänvisar till avtalet om sekretess?
#6136
Det behöver förstås inte leda till rättegång eller skadestånd, likväl kan det vara otrevligt.
Varför ska man nu skriva på ett sådan avtal om hemliga arbetsvillkor om du tycker det skall få publiceras offentligt i alla fall?
Då är väl de avtalspunkterna i avtalet meningslösa?
Ett inte ovanligt problem som Tesla kan få är om anställda börjar diskutera sina avtal sinsemellan.
De upptäcker att de är stora skillnader i lön eller villor för samma arbete, tex vissa har övertidsersättning medan andra som varit sämre på att förhandla inte har övertidsersättning, kan ju resultera i dålig stämning.
Du spekulerar extremt mycket och drar slutsatser som om du är skolad på Bommersvik. Finns svenska företag som har klart långgående avtal gällande sekretess. Som jag skrev ovan. Tydligen har DN tagit del av avtalet men dom vet inte om det är på 40 eller 70 sidor. LO skriver massa konstiga slutsatser om något dom delvis fått uppläst på telefon. Så det är bara facket och såna som du som skapar dålig stämning.blackarrow skrev:
Fel ordval, jag erkänner 🤪
tala negativt om företaget
Hur kan du veta om det inte är avtalsbrott om företaget självt hänvisar till avtalet om sekretess?
#6136
Det behöver förstås inte leda till rättegång eller skadestånd, likväl kan det vara otrevligt.
Varför ska man nu skriva på ett sådan avtal om hemliga arbetsvillkor om du tycker det skall få publiceras offentligt i alla fall?
Då är väl de avtalspunkterna i avtalet meningslösa?
Ett inte ovanligt problem som Tesla kan få är om anställda börjar diskutera sina avtal sinsemellan.
De upptäcker att de är stora skillnader i lön eller villor för samma arbete, tex vissa har övertidsersättning medan andra som varit sämre på att förhandla inte har övertidsersättning, kan ju resultera i dålig stämning.
