Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
sysmali sysmali skrev:
En AIK:are bör alltid vara först pÄ bollen.
O inte ens dĂ„ kan dom lira bollđŸ€”
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen annan kan ju veta exakt nÀr facket lagt locket pÄ.
Du mÄste bestÀmma dig för om alla fÄr komma med uppgifter som kan vara vinklade eller om ingen fÄr göra det. Det Àr inte vettigt att tycka att jag inte ska presentera uppgifter som kommer frÄn ena sidan men att det Àr bra att du presenterar uppgifter som kommer frÄn andra sidan.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du mÄste bestÀmma dig för om alla fÄr komma med uppgifter som kan vara vinklade eller om ingen fÄr göra det. Det Àr inte vettigt att tycka att jag inte ska presentera uppgifter som kommer frÄn ena sidan men att det Àr bra att du presenterar uppgifter som kommer frÄn andra sidan.
Men facket har ju inte presenterat nÄgra siffror alls? Eller har de? De duckar ju alla frÄgor, inte ens hur mÄnga de nu har/ska utesluta rapporterar de icke.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men facket har ju inte presenterat nÄgra siffror alls? Eller har de? De duckar ju alla frÄgor, inte ens hur mÄnga de nu har/ska utesluta rapporterar de icke.
Du har vÀl tyckt att det var fel av mig att skriva att facket sa att drygt hÀlften av de 130 mekanikerna var med i facket och att de flesta av fackmedlemmarna strejkade. Det Àr vÀl siffror.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har vÀl tyckt att det var fel av mig att skriva att facket sa att drygt hÀlften av de 130 mekanikerna var med i facket och att de flesta av fackmedlemmarna strejkade. Det Àr vÀl siffror.
Det har ju motbevisats i efterhand , oavsett om du inte gillar kÀllorna. Det Àr synd att allt Àr sÄ hemligt, men förr eller senare kommer nog det mesta fram.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har ju motbevisats i efterhand , oavsett om du inte gillar kÀllorna. Det Àr synd att allt Àr sÄ hemligt, men förr eller senare kommer nog det mesta fram.
Det som har presenterats av Tesla Club Àr inga bevis.

Ja, det Àr vÀl troligt.
 
BirgitS
En anstÀlld ska redan ha kallats in till Teslas HR-chef för hans fru skrivit om företaget pÄ plattformen X.
– Hans fru hade skrivit angĂ„ende pĂ„stĂ„endena om att ingen strejkar pĂ„ Teslas verkstĂ€der att det inte stĂ€mde, eftersom hennes man strejkar.
– Men hur visste de ens att det hĂ€r hĂ€nt? Tesla mĂ„ste ju ha nĂ„gon form av sökbevakning.
https://da.se/2023/12/teslas-avtal-...rabbat-anstalld-inkallad-till-hr-avdelningen/
 
  • Arg
kashieda
  • Laddar…
SjÀlvklart bevakar Tesla vad som skrivs om dem? Vore konstigt annars.
Vi har ocksÄ lÄngtgÄende lojalitetsplikt mot arbetsgivaren, och man fÄr normalt inte prata dÄligt om sin arbetsgivare publikt.
Om man delar intern företagsinformation med sin fru verkar det synnerligen dumt för henne att publicera det online, klart det den anstÀllde dÄ fÄr skit.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lojalitetsplikt-och-lagen-om-foretagshemligheter
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Vi har ocksÄ lÄngtgÄende lojalitetsplikt mot arbetsgivaren, och man fÄr normalt inte prata dÄligt om sin arbetsgivare publikt.
Om man delar intern företagsinformation med sin fru verkar det synnerligen dumt för henne att publicera det online, klart det den anstÀllde dÄ fÄr skit
Man behöver vĂ€l inte prata med sin make/maka om att man inte jobbar utan strejkar, det mĂ€rks nog rĂ€tt tydligt Ă€ndĂ„. Är det verkligen intern företagsinformation nĂ€r man berĂ€ttar för andra att ens make strejkar?
Är det ens dĂ„ligt att berĂ€tta att det förekommer strejkande nĂ€r det Ă€r ytterst vĂ€lkĂ€nt att det förekommer strejkande pĂ„ Tesla?
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
Hade det varit min fru som skrev om mig, och min chef försökte strÀcka upp mig, hade han hamnat i rÀtten. Kanske vore dags att utöka efterforskningsskyddet till privata verksamheter ocksÄ?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade det varit min fru som skrev om mig, och min chef försökte strÀcka upp mig, hade han hamnat i rÀtten. Kanske vore dags att utöka efterforskningsskyddet till privata verksamheter ocksÄ?
Jaaa! Mer jul-stÀmning Ät folket! Du verkar vara en riktig hÄrding. Vad Àr din grund för stÀmningen?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alla offentliga verksamheter omfattas av efterforskningsförbud. Dvs chefer Àr uttryckligen förbjudna ta reda pÄ vem som lÀckt vad.

[lÀnk]
Och hur Àr det relevant i fallet Tesla?
Killen bröt troligen mot villkoren i sitt avtal nÀr han berÀttade för sin fru, vilken sen var dum nog att skriva det publikt vilket bevisar makens avtalsbrott.
UtgÄr frÄn att det var mer i inlÀgget Àn att hennes man strejkar, för just det kan man som redan sagts enkelt lista ut utan nÄgon form av sekretessbrott.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tja, om man jÀmför med vad IF Metall-medlemmar tycker om att göra pÄ julafton sÄ tycker jag nog att det Àr mer relevant.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Och hur Àr det relevant i fallet Tesla?
Killen bröt troligen mot villkoren i sitt avtal nÀr han berÀttade för sin fru, vilken sen var dum nog att skriva det publikt vilket bevisar makens avtalsbrott.
UtgÄr frÄn att det var mer i inlÀgget Àn att hennes man strejkar, för just det kan man som redan sagts enkelt lista ut utan nÄgon form av sekretessbrott.
Tveksamt, du tÀnker att han skulle vara tvungen att packa matlÄdan och sitta av dagarna pÄ ett torg om han strejkar, för att fullgöra sin tystnadsplikt?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.