717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Enligt sidan jag länkade till stod det att hon också hade skrivit att han hade jobbat övertid utan att få övertidsersättning. Har man gemensam ekonomi, mycket vanligt, så märker förstås ens maka om det kommer in extra pengar eller inte på kontot.A ajn82 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Tesla måste ha en bra platt företagsstruktur när en vanlig bilmekaniker kan sitta på så viktig information om företaget...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Det jag ville belysa är hur olika syn det uppenbarligen finns på det här. Några kommentarer här verkade tycka att det var rimligt att en chef skulle kunna ha ett tillrättavisande samtal med en medarbetare för vad dennes fru skrivit, vilket det kanske är i ett privat företag, vad vet jag. I offentlig verksamhet är det som sagt ett brott, som faller under allmänt åtal. Det brukar, förutom en vända i personalansvarsnämnden, bli en polisanmälan när det hänt i min organisation....A ajn82 skrev:Och hur är det relevant i fallet Tesla?
Killen bröt troligen mot villkoren i sitt avtal när han berättade för sin fru, vilken sen var dum nog att skriva det publikt vilket bevisar makens avtalsbrott.
Utgår från att det var mer i inlägget än att hennes man strejkar, för just det kan man som redan sagts enkelt lista ut utan någon form av sekretessbrott.
Ibland krockar svenska företags- och arbetskulturen med den amerikanska som tex när svenska underleverantörer till bilindustrin fick nya amerikanska arbetsledare som gick runt med megafon. Tveksamt hur mycket effektivare produktionen jobbade av att någon ropar ut förmaningar på engelska hos små svenska underleverantörer.
Åter till Tesla. Jo, vi vet att Musk har stora ambitioner att förändra världen, men är denna strid verkligen en han vill driva?
Tycker han arbetsrätten i Sverge är så dålig? och principen att komma överens och upprätta avtal, utan så mycket lagar?
Han sätter ju fokus på sig och Tesla på ett inte helt positivt sätt.
Musks advokater fick ju bilverkstaden som lade upp klipp på youtube angående länkarm/hjul som lossnade att ta bort klippet under hot om rättsliga åtgärder, där lilla bilfirman riskerar både skadestånd och att få betala Teslas advokater.
Nu verkar dock hjulen vara i rullning både hos svenska och norska myndigheter.
Åter till Tesla. Jo, vi vet att Musk har stora ambitioner att förändra världen, men är denna strid verkligen en han vill driva?
Tycker han arbetsrätten i Sverge är så dålig? och principen att komma överens och upprätta avtal, utan så mycket lagar?
Musks advokater fick ju bilverkstaden som lade upp klipp på youtube angående länkarm/hjul som lossnade att ta bort klippet under hot om rättsliga åtgärder, där lilla bilfirman riskerar både skadestånd och att få betala Teslas advokater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://carup.se/transportstyrelsen-i-sverige-utreder-fel-pa-teslas-fjadring/Nu startar även Transportstyrelsen i Sverige en utredning mot Tesla. Tesla Model S och X misstänks ha farliga hjulupphängningar och kan bli återkallade.
– Vi kan bekräfta att utredningsarbete också pågår hos oss, uppger Transportstyrelsen för nyhetsbyrån Reuters.
Under torsdagen kom uppgifter att norska Vägverket överväger att starta en utredning om felaktiga bakre länkarmar på Tesla Model S och Model X. Länkarmarna kan kollapsa under körning, vilket gör bilen omöjlig att köra och kan orsaka en trafikolycka. Nu bekräftar Transportstyrelsen i Sverige att det redan pågår en utredning här, uppger nyhetsbyrån Reuters. Myndigheten bekräftar uppgifterna för Carup.
Våra rättigheter och frihet skärs just nu ner hela tiden och denna frågan är nog en vattendelare.A ajn82 skrev:
Jag anser inte ett samhälle där en bilmek inte kan prata om arbetsdagen utan att företagets underrättelseorganisation spårar både denna och anhöriga är ett gott samhälle. En liten detalj kanske men det ökar inte riktigt mitt förtroende för Tesla som arbetsgivare.
Om det där är gjutet aluminium är den ju för tunn i godset i änddelen med cirkeln. Blir sprött i kallt klimat dessutom. Funkar säkert i Kalifornien.blackarrow skrev:
Ibland krockar svenska företags- och arbetskulturen med den amerikanska som tex när svenska underleverantörer till bilindustrin fick nya amerikanska arbetsledare som gick runt med megafon. Tveksamt hur mycket effektivare produktionen jobbade av att någon ropar ut förmaningar på engelska hos små svenska underleverantörer.
[bild]
[länk]
Musk är ju något av ett bipolärt monster att arbeta för. Även för ingenjörer och annat fint folk. Amerikanska företag har en mycket totalitär kultur som straffar de som inte är "team players". Det är inte bara arbetare som drabbas om den här typen av företag får fotfäste på arbetsmarknaden.
En höna av en fjäder igen! Media och vänstern tar varje chans att hoppa på bolaget oavsett vad som är sant. Det kan ju även vara så att denna lokala chef agerat felaktigt på egen hand. Eller står det i Teslas ”handbok” att alla ska ”tryckas åt”?Dan_Johansson skrev:
Det jag ville belysa är hur olika syn det uppenbarligen finns på det här. Några kommentarer här verkade tycka att det var rimligt att en chef skulle kunna ha ett tillrättavisande samtal med en medarbetare för vad dennes fru skrivit, vilket det kanske är i ett privat företag, vad vet jag. I offentlig verksamhet är det som sagt ett brott, som faller under allmänt åtal. Det brukar, förutom en vända i personalansvarsnämnden, bli en polisanmälan när det hänt i min organisation....
Nej självklart inte.. men dom har en sekretess i sitt yrke i sig…men att skriva in sekretess om att man inte får diskutera sina anställningsvillkor håller inte, tror inte ens advokater och läkare har det om sina anställningsvillkor…Alfredo skrev:
Inte ens klart om dessa villkor är förenligt med svensk lag. Kanske kan de torka sig i röven med avtalet?! Bästa vore ju att detta klargörs innan alla skriker varg!?Rejäl skrev: