Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.

Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
Jag undrar varför du tror att olika ägare till ett åkdon från tesla skulle fara med osanning ? De har inget att vinna på det. Däremot har facket mycket att vinna genom att undanhålla sanningen och vissa fakta.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.

Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
De flesta verkstäder vi använder har också en kundmottagare/receptionist.. större som mindre verkstäder…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur andra verkstäder gör är väl ganska irrelevant eftersom vi bara diskuterar Teslas verkstäder?
Har de receptionist eller inte?
Har inte Tesla själv, så vet inte, men i övrigt har de ju rationaliserat bort mycket och gör saker annorlunda, så skulle inte förvåna mig om de skippat det.

Tex kan du bara köpa vid deras webb, om du vill beställa hos deras utställning hjälper de dig bara lägga en order via webben.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.

Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
Jag tror tyvärr inte jag kommer få möta herr Musk där bakom disken! 🤭

Tesla borde väl annonserat frekvent vid det här laget om nu fackets siffror stämt, att halva personalstyrkan på golvet skulle vara borta borde ju minst sagt resultera i en del problem.

Det känns ju mer trovärdigt med en konkret siffra än att gå ut med att ”ungefär hälften strejkar” eller vad som nu sagts från Metalls sida.
De på Teslaklubben är ju bland de drabbade av detta, så vad skulle deras vinning vara på att frisera siffrorna?
Att Tesla likt IF Metall kan ha en viss vinning av att frisera siffrorna är klart, men du litar fortfarande blint på IF Metall?
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag undrar varför du tror att olika ägare till ett åkdon från tesla skulle fara med osanning ? De har inget att vinna på det. Däremot har facket mycket att vinna genom att undanhålla sanningen och vissa fakta.
Därför att de inte känner till sanningen?
De jobbar ju inte på Tesla--verkstäderna och känner alla som jobbade där innan strejken började så att de personligen kan intyga exakt vilka som strejkar. De bara vidarebefordrar information från t.ex. "kvinnan bakom servicedisken", som ju representerar företaget.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
Hur andra verkstäder gör är väl ganska irrelevant eftersom vi bara diskuterar Teslas verkstäder?
Har de receptionist eller inte?
De har i alla fall på minst en verkstad en servicedisk där det vid ett tillfälle har suttit en kvinna. Jag har inte sett någon annan information om det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att de inte känner till sanningen?
De jobbar ju inte på Tesla--verkstäderna och känner alla som jobbade där innan strejken började så att de personligen kan intyga exakt vilka som strejkar. De bara vidarebefordrar information från t.ex. "kvinnan bakom servicedisken", som ju representerar företaget.
Du börjar tappa greppet fru Hälsominister. Står du själv och strejkar utanför verkstan?
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
BirgitS
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tesla borde väl annonserat vid det här laget om nu fackets siffror stämt, att halva personalstyrkan på golvet skulle vara borta borde ju minst sagt resultera i en del problem.
Det enda som jag har sett från Tesla är att 90 % av alla anställda (de skriver inte om just mekaniker etc.) inte strejkar (kom ut snabbt), men det säger ju inte så mycket om antalet som strejkar eftersom det i tråden inte har framkommit något om hur många anställda de hade just när strejken började och vi vet inte heller hur det är avrundat.

Det har skrivits från arbetarsidan om att personal har flyttats om inkl. från andra länder.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Att Tesla likt IF Metall kan ha en viss vinning av att frisera siffrorna är klart, men du litar fortfarande blint på IF Metall?
Jag har aldrig litat blint på Metall men jag litar lika lite på uppgifter från Tesla och från en person bakom verkstadens servicedisk. Däremot kan jag vidarebefordra uppgifter från olika håll och då skriver jag varifrån de kommer (åtminstone första gången) så att man själv kan bedöma uppgifterna.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du börjar tappa greppet fru Hälsominister.
Det var väl du som påstod att du endast tar upp fakta, sanningar, och ändå har du länkat till Tesla Club som inte känner till sanningen. Vem är det som tappar greppet då?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Står du själv och strejkar utanför verkstan?
Skulle inte falla mig in att vara strejkvakt åt ett LO-förbund. Däremot var det nära att jag skulle strejka en gång i tiden (ett Saco-förbund) men där kom parterna överens i sista minuten så strejken blev avblåst.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl du som påstod att du endast tar upp fakta, sanningar, och ändå har du länkat till Tesla Club som inte känner till sanningen. Vem är det som tappar greppet då?

Skulle inte falla mig in att vara strejkvakt åt ett LO-förbund. Däremot var det nära att jag skulle strejka en gång i tiden (ett Saco-förbund) men där kom parterna överens i sista minuten så strejken blev avblåst.
Tesla-club är nog rätt nära sanningen. Ingen annan har försökt eller vill snoka reda på det. Egentligen är det inte direkt avgörande alls om det är 10 eller 30% som strejkar. Det är ju villkoren i avtalen som är viktiga.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kommunal behöver alltså ragga strejkvakter eftersom metall själva inte lyckas. Man få ge kommunal att man tar i från tårna med retoriken.

Jag vill skicka med er att det är skarpt läge nu, det vi är med om just nu kommer det skrivas om i historieböckerna.”

Det är vi som träder före som så många gjort innan oss och det är nu vi tar fajten för framtiden, för våra barn och barnbarn”


[länk]
Ja, det kommer nog att bli en succé. Tror inte det dräller av kommunalarbetare som frivilligt ställer upp som strejkvakter i en konflikt de inte är delaktiga i och som de antagligen inte bryr sig om överhuvudtaget.

Undrar förresten hur metallarna gör under jul- och nyårshelgerna, ska de strejkvakta eller firar de jul som normalt folk? Inte lätt att vara solidarisk när man egentligen vill äta skinka och titta på Kalle Anka 😃
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Inte lätt att vara solidarisk när man egentligen vill äta skinka och titta på Kalle Anka 😃
Kalle Anka har nog de flesta Metallare sett säker 20+ år, så de kan nog tänka sig hoppa över det just denna gång.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Undrar förresten hur metallarna gör under jul- och nyårshelgerna, ska de strejkvakta eller firar de jul som normalt folk? Inte lätt att vara solidarisk när man egentligen vill äta skinka och titta på Kalle Anka 😃
Jo jag själv får bilden av matadoren i Tjuren Ferdinand.
 
  • Tecknad figur, arg gubbe med mustasch, knyter näven, gult ärmband, lila bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
richardtenggren
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kalle Anka har nog de flesta Metallare sett säker 20+ år, så de kan nog tänka sig hoppa över det just denna gång.
Jag tror majoriteten av Metallarna varje år säger ”…sådan där färg skulle man allt ha” 🤭
Så nog kollar de allt 🥸
 
  • Haha
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
person som hanterat nyckel, betalning och vad som ska göras, så kallar jag det för en receptionist.
Man får väl kalla dessa vad man vill men jag använder nog titeln kundmottagare. Vad som står i deras anställningsavtal har jag ingen susning om.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.