717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag undrar varför du tror att olika ägare till ett åkdon från tesla skulle fara med osanning ? De har inget att vinna på det. Däremot har facket mycket att vinna genom att undanhålla sanningen och vissa fakta.BirgitS skrev:
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.
Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
De flesta verkstäder vi använder har också en kundmottagare/receptionist.. större som mindre verkstäder…BirgitS skrev:
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.
Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
Hur andra verkstäder gör är väl ganska irrelevant eftersom vi bara diskuterar Teslas verkstäder?
Har de receptionist eller inte?
Har inte Tesla själv, så vet inte, men i övrigt har de ju rationaliserat bort mycket och gör saker annorlunda, så skulle inte förvåna mig om de skippat det.
Tex kan du bara köpa vid deras webb, om du vill beställa hos deras utställning hjälper de dig bara lägga en order via webben.
Har de receptionist eller inte?
Har inte Tesla själv, så vet inte, men i övrigt har de ju rationaliserat bort mycket och gör saker annorlunda, så skulle inte förvåna mig om de skippat det.
Tex kan du bara köpa vid deras webb, om du vill beställa hos deras utställning hjälper de dig bara lägga en order via webben.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag tror tyvärr inte jag kommer få möta herr Musk där bakom disken! 🤭BirgitS skrev:
Det är ägaren/arbetsledaren som sitter bakom disken där jag lämnar in vår bil. Han är i och för sig rätt till åren så han kör väl på som han "alltid" har gjort. Rätt liten verkstad men det verkar ju en del av Tesla-verkstäderna vara också.
Jag hänvisade till Tesla Clubs länkar, en del verkar ju tro att de presenterar sanningen.
Tesla borde väl annonserat frekvent vid det här laget om nu fackets siffror stämt, att halva personalstyrkan på golvet skulle vara borta borde ju minst sagt resultera i en del problem.
Det känns ju mer trovärdigt med en konkret siffra än att gå ut med att ”ungefär hälften strejkar” eller vad som nu sagts från Metalls sida.
De på Teslaklubben är ju bland de drabbade av detta, så vad skulle deras vinning vara på att frisera siffrorna?
Att Tesla likt IF Metall kan ha en viss vinning av att frisera siffrorna är klart, men du litar fortfarande blint på IF Metall?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Därför att de inte känner till sanningen?Jonatan79 skrev:
De jobbar ju inte på Tesla--verkstäderna och känner alla som jobbade där innan strejken började så att de personligen kan intyga exakt vilka som strejkar. De bara vidarebefordrar information från t.ex. "kvinnan bakom servicedisken", som ju representerar företaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du börjar tappa greppet fru Hälsominister. Står du själv och strejkar utanför verkstan?BirgitS skrev:
Därför att de inte känner till sanningen?
De jobbar ju inte på Tesla--verkstäderna och känner alla som jobbade där innan strejken började så att de personligen kan intyga exakt vilka som strejkar. De bara vidarebefordrar information från t.ex. "kvinnan bakom servicedisken", som ju representerar företaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det enda som jag har sett från Tesla är att 90 % av alla anställda (de skriver inte om just mekaniker etc.) inte strejkar (kom ut snabbt), men det säger ju inte så mycket om antalet som strejkar eftersom det i tråden inte har framkommit något om hur många anställda de hade just när strejken började och vi vet inte heller hur det är avrundat.richardtenggren skrev:
Det har skrivits från arbetarsidan om att personal har flyttats om inkl. från andra länder.
Jag har aldrig litat blint på Metall men jag litar lika lite på uppgifter från Tesla och från en person bakom verkstadens servicedisk. Däremot kan jag vidarebefordra uppgifter från olika håll och då skriver jag varifrån de kommer (åtminstone första gången) så att man själv kan bedöma uppgifterna.richardtenggren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det var väl du som påstod att du endast tar upp fakta, sanningar, och ändå har du länkat till Tesla Club som inte känner till sanningen. Vem är det som tappar greppet då?Jonatan79 skrev:
Skulle inte falla mig in att vara strejkvakt åt ett LO-förbund. Däremot var det nära att jag skulle strejka en gång i tiden (ett Saco-förbund) men där kom parterna överens i sista minuten så strejken blev avblåst.Jonatan79 skrev:
Tesla-club är nog rätt nära sanningen. Ingen annan har försökt eller vill snoka reda på det. Egentligen är det inte direkt avgörande alls om det är 10 eller 30% som strejkar. Det är ju villkoren i avtalen som är viktiga.BirgitS skrev:
Det var väl du som påstod att du endast tar upp fakta, sanningar, och ändå har du länkat till Tesla Club som inte känner till sanningen. Vem är det som tappar greppet då?
Skulle inte falla mig in att vara strejkvakt åt ett LO-förbund. Däremot var det nära att jag skulle strejka en gång i tiden (ett Saco-förbund) men där kom parterna överens i sista minuten så strejken blev avblåst.
Ja, det kommer nog att bli en succé. Tror inte det dräller av kommunalarbetare som frivilligt ställer upp som strejkvakter i en konflikt de inte är delaktiga i och som de antagligen inte bryr sig om överhuvudtaget.JanneJanne123 skrev:
Kommunal behöver alltså ragga strejkvakter eftersom metall själva inte lyckas. Man få ge kommunal att man tar i från tårna med retoriken.
”Jag vill skicka med er att det är skarpt läge nu, det vi är med om just nu kommer det skrivas om i historieböckerna.”
”Det är vi som träder före som så många gjort innan oss och det är nu vi tar fajten för framtiden, för våra barn och barnbarn”
[länk]
Undrar förresten hur metallarna gör under jul- och nyårshelgerna, ska de strejkvakta eller firar de jul som normalt folk? Inte lätt att vara solidarisk när man egentligen vill äta skinka och titta på Kalle Anka 😃
Jo jag själv får bilden av matadoren i Tjuren Ferdinand.Keiller skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg

