717 564 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Någon som vill ha den franska modellen?
Man kan alltså omfattas av kollektivavtalets regler fast man jobbar på ett företag som inte har kollektivavtal. Jag tolkar det som att i Frankrike så gäller kollektivavtalet även på Teslas verkstäder.
https://lup.lub.lu.se/search/files/148881382/Arena_Ide_2023_Kjellberg_4_juni_Slutvers.pdf sidan 16Den franska statsregleringsmodellen skiljer sig markant från den svenska partsmodellen. Frankrike har både allmängiltigförklaring av kollektivavtal och en statligt bestämd minimilön. Denna spelar i Frankrike delvis samma roll för löneökningarna som centrala avtal gör i andra länder. När minimilönen ändras får det stort inflytande på löneutvecklingen i hela ekonomin.14 När staten höjer minimilönen tjänar det som ett märke för de kollektivavtalade löneökningarna. Vid allmängiltigförklaring utsträcks kollektivavtalet till att omfatta samt- liga företag i branschen i fråga. De täcker tack vare det till och med en högre andel av löntagarna än i Sverige trots en mycket låg facklig organisationsgrad på omkring åtta-nio procent. De franska kollektivavtalen omfattar 98 procent av alla anställda.
Man kan alltså omfattas av kollektivavtalets regler fast man jobbar på ett företag som inte har kollektivavtal. Jag tolkar det som att i Frankrike så gäller kollektivavtalet även på Teslas verkstäder.
När har jag sagt det? Jag skulle inte ha något emot att vissa delar förändrades, men det betyder inte att jag vill avskaffa själva modellen eller facket.BirgitS skrev:
Du har tappat kontrollen på sista tiden, tidigare var du saklig och seriös. Jag utsåg dig t.o.m. till hälsominister , någon näringslivsminister blir du dock aldrig…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Okej, jag har då uppfattat det som att du tycker att det är fel av Metall att vilja ha kollektivavtal med Tesla fast Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes. Det är väl en rätt grundläggande princip i den svenska modellen.Jonatan79 skrev:
När har jag sagt det? Jag skulle inte ha något emot att vissa delar förändrades, men det betyder inte att jag vill avskaffa själva modellen eller facket.
Du har tappat kontrollen på sista tiden, tidigare var du saklig och seriös. Jag utsåg dig t.o.m. till hälsominister , någon näringslivsminister blir du dock aldrig…
Du kanske bedömer vad som är sakligt och seriöst efter hur väl åsikterna stämmer överens med dina..
Du har ännu inte kunnat bevisa det du påstår. Facket håller inne med information om antalet anslutna samt vilka delar/ villkor som de påstår är sämre än Teslas egna.BirgitS skrev:
Okej, jag har då uppfattat det som att du tycker att det är fel av Metall att vilja ha kollektivavtal med Tesla fast Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes. Det är väl en rätt grundläggande princip i den svenska modellen.
Du kanske bedömer vad som är sakligt och seriöst efter hur väl åsikterna stämmer överens med dina..
Metall får tycka vad de vill, försöka tvinga bolaget till ett avtal med de medel de tycker är rättfärdigat. Mest sannolikt kommer detta att få konsekvenser, vilket jag tycker är rimligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Jag påstår inget annat än att Metall har uppgett vissa siffror. Kan du bevisa att Metall har fel?Jonatan79 skrev:
Du har ännu inte kunnat bevisa det du påstår. Facket håller inne med information om antalet anslutna samt vilka delar/ villkor som de påstår är sämre än Teslas egna.
Metall får tycka vad de vill, försöka tvinga bolaget till ett avtal med de medel de tycker är rättfärdigat. Mest sannolikt kommer detta att få konsekvenser, vilket jag tycker är rimligt.
Det är väl en ungefär lika intelligent fråga.
Det kom ju ut för några dagar sen, och har skrivits i tråden, om vissa några underliga saker i avtalet som att avtalet är extremt svårförståeligt även för en jurist, att mekanikerna är förbjudna att börja jobba på en annan bilverkstad i 6 månader efter att de har slutat på Tesla och evighetslångt sekretessavtal etc., eller något liknande. Där rök ju argumentet att det bara är för dem att börja jobba en verkstad med kollektivavtal om de inte är nöjda med avtalet, verkar ju innebära åtskilliga månader utan lön.
Fortfarande bara gissningar från din sida. Vad hjälper det i diskussionen?BirgitS skrev:
Jag påstår inget annat än att Metall har uppgett vissa siffror. Kan du bevisa att Metall har fel?
Det är väl en ungefär lika intelligent fråga.
Det kom ju ut för några dagar sen, och har skrivits i tråden, om vissa några underliga saker i avtalet som att avtalet är extremt svårförståeligt även för en jurist, att mekanikerna är förbjudna att börja jobba på en annan bilverkstad i 6 månader efter att de har slutat på Tesla och evighetslångt sekretessavtal etc., eller något liknande. Där rök ju argumentet att det bara är för dem att börja jobba en verkstad med kollektivavtal om de inte är nöjda med avtalet, verkar ju innebära åtskilliga månader utan lön.
Beviset är att de flesta arbetar vidare och att facket nu känner sig tvungna att utesluta vissa medlemmar, vilket enligt de själva aldrig hänt tidigare.
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid0zke5Zg13RJ4saR2Q2ZYhcA1rvqPYpmcvdKPVxLwQNuSg9RHLjPE9rfLjGgHpPDiql:id=100061838149397
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Metall och Tesla har inte pratat med varandra sen början av november förrän rätt nyligen. Enligt Metalls avtalssekreterare så pratar de både på telefon och träffas, inga regelrätta förhandlingar men de försöker prata runt att Tesla inte vill ha ett kollektivavtal och försöker hitta en lösning.
https://sverigesradio.se/artikel/parterna-i-tesla-konflikten-har-traffats
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-och-if-metall-har-aterupptagit-samtal/
https://www.dagensarena.se/innehall/metall-om-tesla-bra-att-vi-har-en-dialog/
https://sverigesradio.se/artikel/parterna-i-tesla-konflikten-har-traffats
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-och-if-metall-har-aterupptagit-samtal/
https://www.dagensarena.se/innehall/metall-om-tesla-bra-att-vi-har-en-dialog/
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men det har vi ju redan konstaterat det inte gäller juridiskt så länge mekanikerna inte får betalt under de sex månader som konkurrensklausulen gäller, så varför drar du upp det igen?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Jag har inte gissat något.Jonatan79 skrev:
Det är ju inte bevisat att de flesta av mekanikerna jobbar vidare.Jonatan79 skrev:
Säger ju ingenting om "Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes."Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
En åsikt i forumet är inte samma sak som hur en domstol dömer. Eller hur?JanneJanne123 skrev:
Det är inte samma sak att ha rätt som att få rätt.
Det innebär ändå att avtalet innehåller delar som är sämre än kollektivavtalet, vilket var vad det gällde just nu. Du tar bara upp en av de tre saker som jag nämnde.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det är ingen åsikt, det är fakta. Som mitt juridiska ombud så pedagogiskt förklarade för mig när jag själv hade funderingar om en sådan klausul ”vi har sedan länge slutat med att personer är livegna i Sverige”.BirgitS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vilka tre saker menar du? Du nämnde konkurrensklausulen och sekretessavtalet, det tredje vet jag inte vad du menar.BirgitS skrev:
Gällande sekretess vet jag inte vad du ser för problem med hur långt det är, men att skriva på sekretessavtal känns som standard idag.
