Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Någon som vill ha den franska modellen?
Den franska statsregleringsmodellen skiljer sig markant från den svenska partsmodellen. Frankrike har både allmängiltigförklaring av kollektivavtal och en statligt bestämd minimilön. Denna spelar i Frankrike delvis samma roll för löneökningarna som centrala avtal gör i andra länder. När minimilönen ändras får det stort inflytande på löneutvecklingen i hela ekonomin.14 När staten höjer minimilönen tjänar det som ett märke för de kollektivavtalade löneökningarna. Vid allmängiltigförklaring utsträcks kollektivavtalet till att omfatta samt- liga företag i branschen i fråga. De täcker tack vare det till och med en högre andel av löntagarna än i Sverige trots en mycket låg facklig organisationsgrad på omkring åtta-nio procent. De franska kollektivavtalen omfattar 98 procent av alla anställda.
https://lup.lub.lu.se/search/files/148881382/Arena_Ide_2023_Kjellberg_4_juni_Slutvers.pdf sidan 16

Man kan alltså omfattas av kollektivavtalets regler fast man jobbar på ett företag som inte har kollektivavtal. Jag tolkar det som att i Frankrike så gäller kollektivavtalet även på Teslas verkstäder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Någon som vill ha den franska modellen?

[länk] sidan 16

Man kan alltså omfattas av kollektivavtalets regler fast man jobbar på ett företag som inte har kollektivavtal. Jag tolkar det som att i Frankrike så gäller kollektivavtalet även på Teslas verkstäder.
Vi bor i Sverige!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi bor i Sverige!
Och ändå vill du inte ha den svenska modellen (nordiska modellen)!
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och ändå vill du inte ha den svenska modellen (nordiska modellen)!
När har jag sagt det? Jag skulle inte ha något emot att vissa delar förändrades, men det betyder inte att jag vill avskaffa själva modellen eller facket.

Du har tappat kontrollen på sista tiden, tidigare var du saklig och seriös. Jag utsåg dig t.o.m. till hälsominister , någon näringslivsminister blir du dock aldrig…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När har jag sagt det? Jag skulle inte ha något emot att vissa delar förändrades, men det betyder inte att jag vill avskaffa själva modellen eller facket.

Du har tappat kontrollen på sista tiden, tidigare var du saklig och seriös. Jag utsåg dig t.o.m. till hälsominister , någon näringslivsminister blir du dock aldrig…
Okej, jag har då uppfattat det som att du tycker att det är fel av Metall att vilja ha kollektivavtal med Tesla fast Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes. Det är väl en rätt grundläggande princip i den svenska modellen.

Du kanske bedömer vad som är sakligt och seriöst efter hur väl åsikterna stämmer överens med dina..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag har då uppfattat det som att du tycker att det är fel av Metall att vilja ha kollektivavtal med Tesla fast Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes. Det är väl en rätt grundläggande princip i den svenska modellen.

Du kanske bedömer vad som är sakligt och seriöst efter hur väl åsikterna stämmer överens med dina..
Du har ännu inte kunnat bevisa det du påstår. Facket håller inne med information om antalet anslutna samt vilka delar/ villkor som de påstår är sämre än Teslas egna.

Metall får tycka vad de vill, försöka tvinga bolaget till ett avtal med de medel de tycker är rättfärdigat. Mest sannolikt kommer detta att få konsekvenser, vilket jag tycker är rimligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har ännu inte kunnat bevisa det du påstår. Facket håller inne med information om antalet anslutna samt vilka delar/ villkor som de påstår är sämre än Teslas egna.

Metall får tycka vad de vill, försöka tvinga bolaget till ett avtal med de medel de tycker är rättfärdigat. Mest sannolikt kommer detta att få konsekvenser, vilket jag tycker är rimligt.
Jag påstår inget annat än att Metall har uppgett vissa siffror. Kan du bevisa att Metall har fel?
Det är väl en ungefär lika intelligent fråga.

Det kom ju ut för några dagar sen, och har skrivits i tråden, om vissa några underliga saker i avtalet som att avtalet är extremt svårförståeligt även för en jurist, att mekanikerna är förbjudna att börja jobba på en annan bilverkstad i 6 månader efter att de har slutat på Tesla och evighetslångt sekretessavtal etc., eller något liknande. Där rök ju argumentet att det bara är för dem att börja jobba en verkstad med kollektivavtal om de inte är nöjda med avtalet, verkar ju innebära åtskilliga månader utan lön.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag påstår inget annat än att Metall har uppgett vissa siffror. Kan du bevisa att Metall har fel?
Det är väl en ungefär lika intelligent fråga.

Det kom ju ut för några dagar sen, och har skrivits i tråden, om vissa några underliga saker i avtalet som att avtalet är extremt svårförståeligt även för en jurist, att mekanikerna är förbjudna att börja jobba på en annan bilverkstad i 6 månader efter att de har slutat på Tesla och evighetslångt sekretessavtal etc., eller något liknande. Där rök ju argumentet att det bara är för dem att börja jobba en verkstad med kollektivavtal om de inte är nöjda med avtalet, verkar ju innebära åtskilliga månader utan lön.
Fortfarande bara gissningar från din sida. Vad hjälper det i diskussionen?

Beviset är att de flesta arbetar vidare och att facket nu känner sig tvungna att utesluta vissa medlemmar, vilket enligt de själva aldrig hänt tidigare.
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid0zke5Zg13RJ4saR2Q2ZYhcA1rvqPYpmcvdKPVxLwQNuSg9RHLjPE9rfLjGgHpPDiql:id=100061838149397
 
BirgitS
Metall och Tesla har inte pratat med varandra sen början av november förrän rätt nyligen. Enligt Metalls avtalssekreterare så pratar de både på telefon och träffas, inga regelrätta förhandlingar men de försöker prata runt att Tesla inte vill ha ett kollektivavtal och försöker hitta en lösning.
https://sverigesradio.se/artikel/parterna-i-tesla-konflikten-har-traffats
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-och-if-metall-har-aterupptagit-samtal/
https://www.dagensarena.se/innehall/metall-om-tesla-bra-att-vi-har-en-dialog/
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
att mekanikerna är förbjudna att börja jobba på en annan bilverkstad i 6 månader efter att de har slutat på Tesla och evighetslångt sekretessavtal etc
Men det har vi ju redan konstaterat det inte gäller juridiskt så länge mekanikerna inte får betalt under de sex månader som konkurrensklausulen gäller, så varför drar du upp det igen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men det har vi ju redan konstaterat det inte gäller juridiskt så länge mekanikerna inte får betalt under de sex månader som konkurrensklausulen gäller, så varför drar du upp det igen?
Jag tror att någon har hackat BirgitS konto, kanske Jonas Sjöstedt eller Gudrun Schyman?
 
  • Gilla
  • Haha
slugger75 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fortfarande bara gissningar från din sida. Vad hjälper det i diskussionen?
Jag har inte gissat något.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beviset är att de flesta arbetar vidare
Det är ju inte bevisat att de flesta av mekanikerna jobbar vidare.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
och att facket nu känner sig tvungna att utesluta vissa medlemmar, vilket enligt de själva aldrig hänt tidigare.
Säger ju ingenting om "Metall anser att drygt hälften av den grupp som skulle omfattas av avtalet var med i Metall när strejken inleddes."
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men det har vi ju redan konstaterat det inte gäller juridiskt så länge mekanikerna inte får betalt under de sex månader som konkurrensklausulen gäller, så varför drar du upp det igen?
En åsikt i forumet är inte samma sak som hur en domstol dömer. Eller hur?
Det är inte samma sak att ha rätt som att få rätt.

Det innebär ändå att avtalet innehåller delar som är sämre än kollektivavtalet, vilket var vad det gällde just nu. Du tar bara upp en av de tre saker som jag nämnde.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
En åsikt i forumet är inte samma sak som hur en domstol dömer. Eller hur?
Det är inte samma sak att ha rätt som att få rätt.

Det innebär ändå att avtalet innehåller delar som är sämre än kollektivavtalet, vilket var vad det gällde just nu. Du tar bara upp en av de tre saker som jag nämnde.
Det är ingen åsikt, det är fakta. Som mitt juridiska ombud så pedagogiskt förklarade för mig när jag själv hade funderingar om en sådan klausul ”vi har sedan länge slutat med att personer är livegna i Sverige”.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
En åsikt i forumet är inte samma sak som hur en domstol dömer. Eller hur?
Det är inte samma sak att ha rätt som att få rätt.

Det innebär ändå att avtalet innehåller delar som är sämre än kollektivavtalet, vilket var vad det gällde just nu. Du tar bara upp en av de tre saker som jag nämnde.
Vilka tre saker menar du? Du nämnde konkurrensklausulen och sekretessavtalet, det tredje vet jag inte vad du menar.

Gällande sekretess vet jag inte vad du ser för problem med hur långt det är, men att skriva på sekretessavtal känns som standard idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.